سرمایه گذاری ۲۷۵ میلیارد دلاری مخفیانه اپل در چین

طبق گزارشی که اخیرا منتشر شده، تیم کوک، مدیر عامل اپل، مخفیانه قراردادی به ارزش بیش از ۲۷۵ میلیارد دلار با مقامات چینی امضا کرده و قول توسعه اقتصاد چین و تقویت قابلیت‌های فناوری آن را داده است. این قرارداد به تازگی افشا شده و شاید اگر در دوران ترامپ منتشر میشد شرایط بسیار متفاوت بود!

گزارش مفصلی که با استناد به مصاحبه‌ها و اسناد داخلی اپل منتشر شده، نشان می‌دهد که تیم کوک شخصا طی چندین بازدیدی که از این کشور آسیایی در سال ۲۰۱۶ داشته، قراردادی پنج ساله با چینی‌ها امضا کرده است.

همچنین بخوانید:

در آن زمان، چندین گزارش از نگرانی مدیران بابت تبلیغات منفی علیه اپل در چین و روابط ضعیف این شرکت با مقامات محلی وجود داشت. مقامات این کشور معتقد بودند که اپل برای کمک به اقتصاد چین تلاش نمی‌کند. این شرایط ایجاد یک اتحاد نزدیک و قوی را ضروری می‌کرد. این معامله زمانی به نتیجه رسید که سازندگان چینی گوشی‌های هوشمند برای کاهش فروش آیفون فشار می‌آوردند.

طبق اسناد اپل، برای تهدیداتی که علیه آیکلاد، اپ استور و اپل پی وجود داشته، تیم کوک شخصا با مقامات چینی لابی کرده است. در چین یک تیم دولتی نیز سندی ۱۲۵۰ کلمه‌ای را به عنوان یادداشت تفاهم بین سازنده آیفون و یک نهاد دولتی به نام کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی تهیه کرد. گزارش شده که کوک در دیدارهای خود با چینی‌ها برای این یادداشت تلاش کرده است.

فرد مطلع درباره این توافق گفته: بعد از اینکه قانون گذاران در چین بخش کتاب و فیلم‌ها را در آیتونز تعطیل کردند، ملاقات‌های رو در رو با مقامات ارشد چینی به یک اولویت برای اپل تبدیل شد.

در می سال ۲۰۱۶ کوک از سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری اپل روی یک استارتاپ چینی به نام Didi Chuxing خبر داد. این را می‌توان به عنوان تلاشی مستقیم برای راضی کردن مقامات چینی و نشان دادن اینکه اپل قصد سرمایه گذاری در اقتصاد چین را دارد، تفسیر نمود. درست پنج روز بعد از آن، مدیر ارشد عملیات اپل جف ویلیامز، به همراه مدیر امور دولتی اپل لیزا جکسون و کوک، با مقامات ارشد چینی در ژونگنانهای ملاقات کردند. جزئیات مربوط به جلسه آن روز محرمانه مانده است.

کوک توانست که موافقت چینی‌ها را با قرارداد میلیارد دلاری و توقف برنامه‌های کنترلی علیه اپل را بگیرد. این قرارداد به اپل معافیت‌هایی را داد که امکان دسترسی عمیق‌تر به بازار چین در ازای سرمایه گذاری، معاملات تجاری و آموزش کارکنان چینی را فراهم می‌نمود.

اگر کنجکاو هستید که تعهد اپل در این معامله چه موارد بوده، سرتیترها را در ادامه داریم:

  • کمک به تولید کنندگان چینی در توسعه پیشرفته‌ترین فناوری‌های تولید
  • حمایت از آموزش استعدادهای چینی سطح بالا
  • افزایش اتکا به تامین کنندگان قطعات چینی
  • معامله با شرکت‌های نرم افزاری چینی
  • همکاری با دانشگاه‌های چین
  • سرمایه گذاری مستقیم در شرکت‌های فناوری چین
  • کمک به اهداف دولتی چین
  • سرمایه گذاری میلیاردها دلار
  • هزینه برای فروشگاه‌های جدید چین
  • ایجاد امکان جدید تحقیق و توسعه در چین
  • توسعه پروژه‌های انرژی تجدید پذیر در چین

طبق گزارش‌ها، اپل متعهد شده که طی پنج سال بیش از ۲۷۵ میلیارد دلار در چین هزینه کند. اگر تا ماه می ۲۰۲۲ هیچ اعتراضی از سوی طرفین وجود نداشته باشد، قرارداد به طور خودکار برای یک سال دیگر نیز تمدید می‌گردد.

نظر شما در رابطه با افشاگری این سرمایه گذاری مخفیانه اپل در چین چیست؟ آیا سرمایه گذاری گسترده اپل در چین به عملکرد آن در بازارهای جهانی بستگی دارد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

از طريق The Information
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.