iOS 15 : تمام ویژگی‌های جدید حریم خصوصی و امنیت آیفون

اپل با iOS 15 یک گام بزرگ برای محافظت از حریم خصوصی کاربران برداشت. پیشرفت‌های امنیتی و سایر ویژگی‌های اضافه شده به iOS 15 ، تعهد این شرکت برای ایمن سازی اطلاعات کاربر را در مقابل تبلیغ کنندگان شخص ثالث و سایت‌های مخرب نشان می‌دهد. اگر می‌خواهید با تمامی ویژگی‌های جدید حریم خصوصی و امنیت در iOS 15 و iPadOS 15 آشنا شوید، این مطلب را بخوانید.

تمام ویژگی‌های حریم خصوصی در iOS 15 و iPadOS 15

برخی از ویژگی‌هایی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم نیاز به تهیه اشتراک آیکلاد+ دارند. با خرید اشتراک آیکلاد+ از فضای ذخیره سازی بیشتر و برخی از ویژگی حریم خصوصی جدید iOS 15 و iPadOS 15 برخوردار می‌شوید.

۱- مخفی کردن ایمیل

با iOS 14 اپل ویژگی Sign in with Apple را معرفی کرد تا ایمیل اصلی شما برای اپلیکیشن و سایت‌هایی که قصد ثبت نام دارید در آن‌ها را دارید، مخفی شود. در iOS 15 اپل این ویژگی را گسترش داده و Hide My Email را معرفی کرده است. با این قابلیت، ایمیل‌های تصادفی موقت برای سایت‌ها و انجمن‌های آنلاین مختلف در اختیار شما قرار می‌گیرد.

این ویژگی زمانی که با سایت‌های ناشناس و مختلفی در طی روز کار دارید، بسیار مفید است. دیگر نیازی نیست که ایمیل خود را به یک وب سایت ناشناس بدهید و کمی بعد هم ایمیل‌های تبلیغاتی بی‌پایان را دریافت کنید.

برای استفاده از ویژگی مخفی کردن ایمیل در iOS 15 و iPadOS 15، روی پروفایل خود در بالای صفحه اصلی تنظیمات بزنید و به مسیر iCloud > Hide My Email بروید. در اینجا می‌توانید ایمیل جدیدی را ایجاد کنید و ایمیل‌های ساخته شده قبلی را مشاهده کنید. با زدن روی هر ایمیل و فعال کردن گزینه Forward to original email address، ایمیل‌های ارسال شده به آدرس موقتی، به آدرس ایمیل اصلی شما ارسال می‌شوند.

از این طریق می‌توانید تمامی ایمیل‌های دریافتی به آدرس ایمیل‌های تصادفی را، در ایمیل اصلی خود دریافت کنید. ویژگی Hide My Email یا ایمیل من را مخفی کن، بخشی از اشتراک iCloud+ است و بدون پرداخت هزینه برای شما در دسترس نخواهد بود.

۲- iCloud Private Relay

ما قبلا در یک مقاله جداگانه به صورت جامع به iCloud Private Relay پرداخته‌ایم. رله خصوصی آیکلاد، بزرگترین حمله اپل به تبلیغ کنندگان و ردیاب‌های آنلاین است. این سرویس آدرس IP شما و فعالیت مرور اینترنت با سافاری را مخفی می‌کند. بدین ترتیب ارائه دهنده اینترنت، ردیاب‌ها و حتی خود اپل نمی‌تواند ببیند شما کجا هستید و از چه سایت‌هایی بازدید می‌کنید.

این سرویس ترافیک وب شما را از چشم‌های کنجکاو و اسپمرها محافظت می‌کند. رله خصوصی، داده‌های شما را از سرویس دهنده اینترنت و همچنین تبلیغ کنندگان که قصد ساخت پروفایل آنلاین شما را دارند، دور نگه می‌دارد.

از نظر تئوی، رله خصوصی آیکلاد بسیار شبیه یک سرویس VPN است اما تفاوت‌های عمده‌ای با هم دارند که با مراجعه به این مطلب می‌توانید از تفاوت‌های آن‌ها مطلع شوید.

رله خصوصی آیکلاد در iOS، iPadOS و macOS در دسترس است و در صورتی کار می‌کند که شما مشترک آیکلاد پلاس بوده و آن را از تنظیمات iCloud فعال کرده باشید. توجه داشته باشید که رله خصوصی فقط در سافاری کار می‌کند و در فایرفاکس، گوگل کروم و …، این ویژگی فعال نیست.

۳- خاموش کرده رله خصوصی برای برخی از شبکه‌های وای-فای

رله خصوصی آیکلاد برای مشترکین iCloud+ در iOS 15 فعال است. از آنجایی که داده‌ها به یک سرور واسطه ارسال می‌شوند، و از آنجا به سرور مقصد می‌روند، ممکن است باعث افت سرعت شود.

خوشبختانه اپل امکان خاموش کردن رله خصوصی را بر اساس شبکه‌های وای-فای خاص یا اینترنت موبایل، فراهم کرده است.

۴- مخفی کردن IP از همه سایت‌ها

این ویژگی برای همه کاربران فعال است و نیازی به پرداخت هزینه سرویس آیکلاد پلاس ندارد. با فعال کردن این ویژگی، آیپی شما هنگام بازدید از سایت‌های مختلف با سافاری، پنهان می‌شود.

برای این کار تنظیمات را باز کنید و به مسیر Safari > Privacy & Security > Hide IP Address بروید. از منو گزینه Trackers and Websites را فعال نمایید.

۵- گزارش حریم خصوصی اپلیکیشن‌ها

اپل در iOS 14 گزارش حریم خصوصی را به سافاری اضافه کرد. اکنون با iOS 15، گزارش حریم خصوصی در تمام سیستم عامل گسترده شده است. کاربران می‌توانند ببینند که هر اپلیکیشن چند بار از مجوزهایی که به آن‌ها برای مکان، عکس و فیلم، دوربین، میکروفون و مخاطبین داده شده، استفاده کرده‌اند.

۶- محافظت فعالیت در ایمیل

محافظت فعالیت در ایمیل با مخفی کردن آیپی کار می‌کند و محتوای ایمیل را در پس زمینه لود می‌کند. این کار پیگیری فعالیت ایمیل شما را برای فرستنده دشوارتر می‌کند. ناشران و تبلیغ کنندگان می‌توانند بر اساس این رفتار، به زمان باز کردن ایمیل و مکان شما از طریق IP دسترسی داشته باشند. البته هدف از این کار، معمولا یافتن بهترین زمان ارسال ایمیل و شناخت مخاطبین است.

اسپمرها و سرویس‌های تبلیغاتی با استفاده از پیکسل‌های ردیابی، به اهداف خود برای جمع آوری اطلاعات می‌رسند. پیکسل‌های ردیابی طرح گرافیکی پنهانی هستند که احتمال دارد در ایمیل دیده نشوند، اما سرویس گیرنده ایمیل شما، آن‌ها را بارگذاری می‌کند و به فرستنده ایمیل امکان جمع آوری داده از شما را فراهم می‌کند. ارسال کننده ایمیل می‌تواند به زمانی که ایمیل را باز کردید و IP شما دسترسی داشته باشد.

با iOS 15 کاربران می‌توانند با مراجعه به مسیر Settings > Mail > Messages > Privacy Protection و فعال کردن این گزینه، از جمع آوری اطلاعات از طریق ایمیل جلوگیری کنید.

همانطور که انتظار می‌رود، این ویژگی نیز فقط با برنامه پیشفرض Mail کار می‌کند و با جیمیل و یا Outlook و سایر اپلیکیشن‌ها در آیفون سازگار نیست.

۷- سیری آفلاین

سیری در iOS 15 هوشمندتر می‌شود و گام مهمی را در حفظ حریم خصوصی شما برمی‌دارد. قبل از iOS 15، سیری هر عبارتی از سمت شما را به سرور اپل ارسال می‌کرد و اقدام و پاسخ مربوطه را، دریافت می‌نمود.

اکنون سیری به صورت آفلاین نیز کار می‌کند و کارهای اساسی مانند تنظیم آلارم، یادآور و … را بدون نیاز به اینترنت و اتصال به سرور اپل، انجام می‌دهد. با این تغییر سیری یک گام به دستیار قدرتمند گوگل نزدیک شده است.

۸- آتنتیکیتور داخلی

مدیریت پسورد پیشفرض iCloud Keychain، با هر به روزرسانی iOS، به آرامی رقبایی مانند ۱Password و LastPass را کنار می‌زند. اپل در iOS 15 یک آتنتیکیتور داخلی را برای احراز هویت دو مرحله‌ای اضافه کرده است.

اکنون کاربران بدون نیاز به نصب اپلیکیشن‌های شخص ثالث، می‌توانند کدهای مورد نیاز برای تایید دو مرحله‌ای وب سایت و اپلیکیشن‌ها را، از طریق سیستم عامل به دست آورند. این کد به صورت خودکار تولید و در فیلد مربوطه وارد می‌شود و مدیریت آن نیز در تنظیمات سیستم عامل و قسمت Passwords انجام می‌شود.

۹- ردیابی آیفون در حالت خاموش

در iOS 15 زمانی که آیفون خاموش می‌شود به حالت ذخیره انرژی (Power Reserve) می‌رود که باعث می‌شود عملکرد آن شبیه به ایرتگ شود.

در حالت ذخیره انرژی، آیفون از طریق شبکه Find My قابل ردیابی است. اگر کسی آیفون شما را بدزدد و خاموش کند، این ویژگی بسیار مفید است. همچنین امکان ردیابی آیفون بعد از ریست فکتوری هم وجود دارد.

شما با مراجعه به این مطلب می‌توانید با بیش از ۷۰ ویژگی جدید iOS 15 آشنا شوید.

iOSiOS 15iPadOSiPadOS 15امنیتحریم خصوصی