بررسی ایرتگ اپل : خوب، بد و کوچک

بعد از حدود دو سال شایعه، بالاخره ایرتگ اپل رونمایی شد؛ یک دستگاه ردیاب کوچک که رقیب جدی ردیاب‌های Tile هستند.

البته این یک رقابت عادلانه نیست، ایرتگ یک فاکتور مهم دارد. یک شبکه گسترده به نام Find My که در اختیار این ردیاب است که در دنیا نظیر ندارد.

شاید بپرسید ک آیا SmartTags سامسونگ یک رقیب نیست؟ در واقع به خاطر ماهیت کار آن‌ها، ایرتگ و اسمارت تگ هرگز رقیب یکدیگر نخواهند بود. از آنجایی که اسمارت تگ با دستگاه‌های سامسونگ جفت سازی می‌شود و ایرتگ هم با دستگاه‌های اپل، عملا رقابتی در این میان وجود ندارد و انتخاب شما وابسته به برندی است که در حال حاضر از آن استفاده می‌کنید. اگر هم برند گوشی هوشمند شما چیزی غیر از اپل و سامسونگ، انتخاب شما Tile خواهد بود.

همچنین بخوانید:

طراحی ایرتگ اپل

ایرتگ یک دایره بسیار کوچک است، قطر این دایره ۳.۱۹ سانتی متر و ضخمات آن ۰.۷ سانتی متر است. این ردیاب به اندازه‌ی کافی کوچک است که در جیب یا محفظه‌ای کوچک از کوله پشتی خودتان آن را قرار دهید اما برای قرار گیری در کیف پول‌های نازک کمی نامناسب است.

ایرتگ سطح بسیار براقی دارد که مستعد خراش و لک است. می‌توان تایید کرد که سطح پلاستیکی آن به سادگی خراش می‌افتد. اما هر گاه بخواهید چیزی را با آن ردیابی کنید، اصلا ظاهر آن برای شما مهم نخواهد بود.

متاسفانه ایرتگ برخلاف اسمارت تگ هیچ سوراخی روی بدنه خود ندارد و این یعنی به تنهایی نمی‌توانید آن را به موارد مختلف از جمله جا کلیدی آویزان کنید. برای این کار باید لوازم جانبی مربوطه را تهیه کنید که اپل در هنگام معرفی ایرتگ از آن‌ها پرده برداشت. البته تولید کنندگان شخص ثالث هم لوازم جانبی برای ایرتگ را ارائه داده‌اند که قیمت مناسب‌تری را دارد. این لوازم جانبی به مرور بیشتر می‌شوند و ما در حال حاضر حتی قلاده سگ مخصوص ایرتگ هم داریم که مکانی را برای ردیاب اپل تعبیه کرده است! لازم به ذکر است ایرتگ را می‌توانید با استفاده از دریل هم بدون آنکه در عملکردش خللی ایجاد شود، سوراخ کنید، که هرگز پیشنهاد نمی‌شود.

چگونه باتری ایرتگ را جایگزین کنیم؟

ایرتگ اپل از یک باتری ۲۰۳۲ سکه‌ای استاندارد بهره می‌برد. این باتری‌ها به وفور در فروشگاه‌ها یافت می‌شوند. طبق اطلاعات رسمی از سوی اپل، هر سال این باتری را باید تعویض کنید. البته با مراجعه به این آموزش می‌توانید از عمر باتری ایرتگ خود مطلع شوید.

برای تعویض باتری کافی است که قسمت فلزی ایرتگ را فشار دهید و خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید. وقتی که باز شود، درپوش کمی به بیرون هل داده می‌شود. حالا باتری جدید را جایگزین قبلی کنید و درب را سر جایش خود قرار دهید. سپس درب فلزی را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا قفل شود.

ایرتگ اپل چگونه کار می‌کند؟

ایرتگ اپل GPS یا چیزی شبیه به آن ندارد. عملکرد ایرتگ وابسته به بلوتوث، تراشه اپل U1 و NFC است.

از بلوتوث برای اتصال ایرتگ به آیفون و سایر دستگاه‌های اپل استفاده می‌شود. اگر ایرتگ خود را گم کنید، این دستگاه به طور مداوم به دستگاه‌های اپل آن محدوده سیگنال می‎فرستد تا مکان خود را به شما اطلاع دهد. این سیگنال از طریق دستگاه اپلی که در نزدیکی ایرتگ گم شده شما حضور دارد، به شبکه Find My اپل ارسال می‌شود و با حفظ حریم خصوصی، شما از موقعیت مکانی ایرتگ مطلع می‌گردید.

این اطلاعات رمز گذاری شده هستند و کل فرآیند در پس زمینه رخ می‌دهند. هیچکس متوجه نمی‌شود که از آیفونش برای یافتن ایرتگ گم شده استفاده گردیده است. این همان چیزی است که شبکه Find My اپل را بسیار قدرتمند می‌کند. دستگاه‌های اپل در سراسر دنیا بسیار محبوب هستند و کاربران آن‌ها هم نیاز به انجام کار خاصی برای حضور در شبکه Find My ندارند. البته شما می‌توانید به دلخواه از این شبکه خارج شوید که آموزش آن در این مطلب قرار گرفته است.

البته شبکه Find My جدید نیست و از سپتامبر ۲۰۱۹ آغاز به کار کرد و برای آیفون، مک بوک، آیپد و اپل واچ در دسترس بود. این شبکه به شما کمک می‌کند که حتی اگر آیفون گم یا دزدیده شده شما اتصال اینترنت نداشته باشد، با استفاده از بلوتوث و دستگاه‌های اپل نزدیک خود، شما را از موقعیت جفرافیاییش مطلع نماید.

زمانی که به محدوده ایرتگ گم شده رسیدید، تراشه اپل U1 کار خود را آغاز می‌کند. این تراشه با استفاده از فناوری باند فوق گسترده به مکان یابی دقیق ایرتگ کمک می‌کند. البته قابلیت ردیابی دقیق که با تراشه U1 کار می‌کند مخصوص آیفون ۱۱ و بالاتر است و همچنین در حال حاضر در ایران در دسترس نیست.

اگر ایرتگ خود را گم کردید، آن را در حال گم شده قرار دهید. با این کار هر کسی که دارای آیفون و یا یک گوشی اندرویدی با تراشه NFC باشد، می‌تواند به اطلاعات تماس شما که خودتان تعریف کرده‌اید دسترسی داشته باشد و یافتن ایرتگ را به شما اطلاع دهد.

نکته مثبت ماجرا این است که وقتی ایرتگ را به اکانت آیکلادتان اضافه می‌کند دیگر کسی امکان استفاده از آن را نخواهد داشت مگر اینکه شما آن را حذف کنید. این یعنی اگر کسی ایرتگ گم شده شما را بیابد، امکان استفاده از آن برای خود را ندارد. برای حذف ایرتگ از اپل آیدی و بازگرداندن آن به حالت کارخانه این آموزش را بخوانید.

قابلیت ضد جاسوسی ردیاب اپل

با قابلیت‌هایی که اپل برای ایرتگ در نظر گرفته است می‌توان گفت که آن‌ها ضد سرقت نیستند. اپل ترجیح داده که اطمینان حاصل کند کسی از ایرتگ برای اهداف مخرب استفاده نمی‌کند. از آن جایی که ایرتگ بسیار کوچک است، به راحتی می‌توان آن را در وسایل شخصی فردی گذاشت و وی را ردیابی کرد.

در یک بررسی، ایرتگ ناشناخته بعد از حدود ۵ ساعت و ۳۰ دقیقه حضور خود را اعلام کرد. این یعنی وقتی یک ایرتگ که با آیفون شما جفت سازی نشده با شما در حال حرکت است، بعد از گذشت حدود ۵:۳۰ از حضورش مطلع می‌شوید. این مسئله از طریق یک نوتیفیکیشن به اطلاع شما می‌رسد. شما با زدن روی این نوتیفیکیشن به جزئیات دسترسی پیدا می‌کنید که چه زمانی ایرتگ برای اولین بار توسط آیفون شما تشخیص داده شده و در چه مسیری با شما همراه بوده است. طبق اطلاعات منتشر شده از سوی اپل، اگر شما صاحب یک آیفون نباشید، ایرتگ با استفاده از صدا حضور خود را مشخص می‌کند.

اگر یک ایرتگ گم شده پیدا کردید و قصد بازگرداندن آن را داشتید، باید با تلفن هوشمند خود که دارای NFC است روی ایرتگ بزنید و اطلاعات تماس با مالک را مشاهده کنید. البته در پایین مشخصات تماس، نحوه غیرفعال کردن ایرتگ هم توضیح داده شده است که با انجام آن ایرتگ دیگر امکان ردیابی ندارد. تصویر پایین از صفحه‌ای است که صاحب یک تلفن اندرویدی بعد از ضربه زدن روی ایرتگ گم شده مشاهده می‌نماید.

آیا امکان جفت سازی ایرتگ با مک بوک و آیپد وجود دارد؟

شما می‌توانید ایرتگ را با آیفون و آیپد خود جفت سازی کنید. بعد از آن، هر آیپد و آیفونی که به حساب آیکلاد شما متصل باشند می‌‌تواند با ایرتگ ارتباط برقرار کند.

نکته مهم در مورد ایرتگ : شما نمی‌توانید ایرتگ را از طریق آیمک، مک بوک و سایر دستگاه‌های مک ثبت کنید. با نسخه مک Find My یا مراجعه به سایت آیکلاد، امکان ردیابی ایرتگ را نخواهید داشت. این یعنی در حال حاضر برای استفاده از ایرتگ باید دارای آیفون یا آیپد باشید.

ایرتگ اپل در مقابل Tile و اسمارت تگ سامسونگ

این سه محصول از نظر عملکرد کاملا شبیه به هم هستند. هر کدام از آن‌ها از شبکه‌های اختصاصی خود بهره می‌برند که در واقع میزان مفید بودنشان را تعیین می‌کنند و اینکه شما به دنبال کدام شبکه هستید.

ایرتگ اپل از شبکه Find My استفاده می‌کند، شبکه‌ای که بدون صدا و نیاز به اقدام خاصی از سوی کاربر در تمامی دستگاه‌های اپل وجود دارد. اسمارت تگ سامسونگ از شبکه دستگاه‌های گلکسی استفاده می‌نماید که در همه تلفن‌های جدید گلکسی حضور دارد. Tile هم شبکه خود را دارد اما کاربر باید برنامه مربوطه را دانلود کند و به آن اجازه دسترسی را دهد که با توجه به گمنام بودن این ردیاب در ایران، به هیچ وجه انتخاب مناسبی نیست.

البته Tile سال‌ها است که در این حوزه فعالیت دارد و طیف گسترده‌ای از اشکال و اندازه‌ها را ارائه می‌دهد اما به هر حال شبکه آن‌ها به گستردگی اپل و سامسونگ نیست.

اپل چندی پیش اعلام کرد که API شبکه Find My را برای توسعه دهندگان شخص ثالث هم ارائه خواهد داد. بنابراین اگر Tile مایل باشد با پرداخت هزینه مجوز، می‌تواند در آینده از شبکه اپل استفاده کند. البته کمپانی Tile در حال حاضر از رویکرد اپل راضی نیست و آن‌ها را به انحصار طلبی متهم کرده است.

اگر بخواهیم ردیاب اپل و سامسونگ را با هم مقایسه کنیم باید بگوییم که نسخه معمولی اسمارت تگ از پهنای باند گسترده پشتیبان نمی‌کند و نسخه پلاس آن دارای این ویژگی است. در کمال تعجب، ایرتگ اپل با پهنای باندگسترده از اسمارت تگ + ارزان‌تر است. ایرتگ ۲۹ دلار و اسمارت تگ + قیمتی برابر ۳۹ دلار دارد. البته اگر بخواهید لوازم جانبی ایرتگ را هم تهیه کنید، قیمتی مشابه با اسمارت تگ + باید بپردازید. (لوازم جانبی‌های ارزان!)

اما خب به هر حال اگر شما دارای یک آیفون هستید نمی‌توانید از SmartTag+ استفاده کنید و از آن سمت هم اگر دارای یک گوشی گلکسی دارید، ایرتگ اپل قابل استفاده برای شما نیست. همانطور که در ابتدای مطلب هم گفته شد نمی‌توان این دو را رقیب یکدیگر دانست، آن‌ها بخشی از اکو سیستم‌های بزرگتر هستند که با یکدیگر در حال رقابت می‌باشند.

اما جدای از این مسائل کدام یک محصول بهتری هستند؟ می‌توان ایرتگ اپل را بهتر دانست چون کوچکتر است، ظاهر بهتری دارد و همچنین از گواهی مقاومت در برابر آب و گرد و غبار بهره می‌برد. گلکسی اسمارت تگ هیچگونه گواهی مقاومت در برابر نفوذ ندارد. البته روی اسمارت تگ یک دکمه وجود دارد که با آن می‌توانید تلفن همراه خود را پینگ کنید یا هر یک از دستگاه‌های SmartHome سامسونگ را کنترل نمایید.

آیا باید ایرتگ اپل را خریداری کنیم؟

اگر از نظر پرداخت هزینه مشکل ندارید و به اکو سیستم اپل علاقه دارید، خرید ایرتگ برای شما توجیه دارد. فکر کنید که در یک سفر زمانی که برای مدت کوتاهی از ماشین پیاده شده‌اید، سوییچ ماشین خود را گم می‌کنید. این می‌تواند هزینه‌ای به مراتب بیشتر از یک ایرتگ روی دست شما بگذارد. البته با قیمت دل انگیز دلار خرید هیچ محصولی در ایران معقول نیست اما خب این انتخاب در نهایت با شما است. می‌توانید با مراجعه به این لینک موارد استفاده ایرتگ را در زندگی روزمره بخوانید.

در نظر داشته باشید که ایرتگ فقط ساعات اولیه دزدی می‌تواند کارساز باشد و بعد از آن دزد محترم را از حضور خود مطلع می‌سازد. این به دلیل قابلیت ضد جاسوسی ایرتگ است که در بالا در موردش صحبت کردیم. شما معمولا ۵ ساعت وقت دارید که شیء دزدیده شده را پیدا کنید.

ایرتگایرتگ 2020