رله خصوصی یا Private Relay آیکلاد + چیست؟

اپل همیشه در بحث حریم خصوصی و امنیت زبان زد بوده است. این شرکت با iOS 15 یک گام به جلو در این زمینه برداشت و ویژگی‌های جدیدی مانند مخفی کردن ایمیل، ایمیل موقتی، رله خصوصی و موارد دیگر را با iOS 15 معرفی کرد. در میان آن‌ها رله خصوصی و یا Private Relay ویژگی جالبی است که جزئی از سرویس آیکلاد + می‌باشد. اگر می‌خواهید با این ویژگی بیشر آشنا شوید و تمایز آن را با یک برنامه VPN بدانید، در ادامه با ما همراه باشید.

رله خصوصی iCloud چیست؟

رله خصوصی آیکلاد یک تجربه امن و ناشناس را از مرور وب در دستگاه‌های اپل به ارمغان می‌آورد. Private Relay از تشخیص عادات وبگردی کاربر توسط شرکت‌های شخص ثالث جلوگیری می‌نماید.

اساسا هر زمان که یک کاربر در اینترنت مشغول به فعالیت می‌شود، هر کسی در شبکه محلی می‌تواند تمام وب سایت‌هایی را که باز کرده بر اساس پرس و جوهای DNS مشاهده کند. این یعنی تبلیغ کنندگان می‌توانند پروفایل تبلیغاتی مربوط به شما را ایجاد کنند و کلیه فعالیت‌هایتان را در اینترنت پیگیری نمایند. اپل می‌خواهد جلوی این کار را برای کاربران آیکلاد پلاس بگیرید.

رله خصوصی برای همه مشترکین آیکلاد+ در دسترس است و از طریق منوی تنظیمات قابلیت فعال و غیرفعال کردن را دارد. همچنین می‌توانید آن را برای یک شبکه وای-فای خاص فعال یا غیرفعال نمایید.

توجه داشته باشید که Private Relay آیکلاد تمام ترافیک اینترنت را پوشش نمی‌دهد. رله خصوصی فقط زمانی قابل اجرا است که از سافاری استفاده کنید، ترافیک HTTP ناامن و پرس و جوهای DNS شامل نام سایت باشد.

از نظر تئوری، رله خصوصی iCloud شباهت زیادی با یک سرویس VPN با برند اپل دارد اما دقیقا اینطور نیست. برخلاف سایر سرویس‌های VPN، کاربران نمی‌توانند با استفاده از Private Relay آیکلاد وانمود کنند که از یک شهر یا کشور دیگری هستند اما پس این سرویس دقیقا چگونه کار می‌کند؟

Private Relay آیکلاد چگونه کار می‌کند؟

رله خصوصی iCloud فقط در iOS، iPadOS و macOS کار می‌کند. این ویژگی در صورتی که شما مشترک آیکلاد+ بوده و از طریق تنظیمات آن را فعال کرده باشید، در دسترس شما خواهد بود.

با فعال بودن این ویژگی هر زمانی که از سافاری برای مرور وب استفاده نمایید، رله خصوصی داده‌ها را به دو قسمت تقسیم می‌‌کند. آدرس IP که نشان دهنده اینکه چه کسی و کجا هستید، و درخواست‌های DNS که آدرس وب سایت‌هایی که بازدید می‌کنید را مشخص می‌نماید.

زمانی که Private Relay داده‌ها را تقسیم کرد، درخواست‌های DNS را رمزگذاری می‌کند و IP کاربر را به همراه DNS رمزگذاری شده به سرور پروکسی اپل ارسال می‌نماید. در اینجا اپل کلید رمزگذاری‌ها را به یک سرور شخص ثالث ارسال می‌کند. بنابراین حتی اپل هم نمی‌تواند متوجه وب سایتی شود که قصد بازدید از آن را دارید. تمام چیزی که اپل در اختیار دارد، آدرس IP شما است.

سرورهای اپل آدرس IP شما را ارسال نمی‌کنند. در عوض یک آدرس IP ناشناس به شما اختصاص می‌دهند که تقریبا با منطقه یا شهر شما مرتبط است. با این حال این موقعیت تقریبی برای مکان‌های مختلف، متفاوت است.

یک سرور پروکسی شخص ثالث درخواست‌های DNS شما را رمزگشایی می‌کند و آن را به همراه مکان کلی شما به وب سایت مقصد ارسال می‌نماید. اپل ارائه دهنده سرور پروکسی شخص ثالث را مشخص نکرده است. اما طبق بررسی‌های انجام شده، Cloudfare پشت سرورهای شخص ثالث رله خصوصی iCloud است.

اینجا جایی است که رله خصوصی اپل با یک برنامه VPN متفاوت می‌شود. با استفاده از یک برنامه VPN، کلیدها را به یک شرکت شخص ثالث (ارائه دهنده VPN) تحویل می‌دهید. رله خصوصی آیکلاد با امنیت بهتر و مرور ناشناس این شکاف را برطرف می‌نماید.

تفاوت رله خصوصی آیکلاد با VPN چیست؟

  • برخلاف Private Relay اپل، یک VPN از ابتدا تا انتها آدرس IP شما را مخفی می‌کند
  • VPN تمام ترافیک خروجی دستگاه شما را پوشش می‌دهد
  • در VPN کاربران می‌توانند موقعیت جغرافیایی خود را جعل کنند اما در رله خصوصی اپل چنین چیزی وجود ندارد
  • Private Relay فقط با مرورگر سافاری کار می‌کند و در کروم، ادج و سایر مرورگرها در دسترس نخواهد بود

همانطور که در بالا می‌بینید، جدای از اعتماد بیشتر به اپل، رله خصوصی در سایر موارد از یک سرویس VPN محدودتر است. علاوه بر این یک اشتراک VPN فقط به دستگاه‌‌های اپل محدود نمی‌شود و می‌توانید در گوشی‌های اندروید و تلوزیون هوشمند خودتان هم از آن استفاده کنید.

آیا تهیه اشتراک iCloud+ به خاطر Private Relay ارزش دارد؟

تمام کسانی که اشتراک آیکلاد را دارند، با آپدیت به iOS 15 جز مشتریکن آیکلاد پلاس محسوب می‌شوند. این یعنی همان سرویس پولی آیکلاد بدون افزایش قیمت با ویژگی‌های جدید به عنوان آیکلاد پلاس عرضه می‌گردد. اغلب کاربران به خاطر فضای بیشتر، اشتراک آیکلاد را تهیه می‌کنند. آیکلاد پلاس فقط به رله خصوصی محدود نمی‌شود و مجموعه ویژگی‌های آن در کنار هم ارزش هزینه دارند.

رله خصوصی یکی از ده‌ها ویژگی جدید iOS 15 است. به خاطر مقررات محلی، رله خصوصی در برخی از کشورهای جهان مانند چین، بلاروس، کلمبیا، مصر، قزاقستان، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، ترکمنستان، اوگاندا و فیلیپین در دسترس نخواهد بود.

با آیکلاد پلاس، اپل موضع متفاوتی را نسبت به گوگل درایو و وان درایو اتخاذ کرده است. جدای از ظرفیت ذخیره سازی بالاتر، ویژگی‌های مختلف حفظ حریم خصوصی مانند مخفی کردن ایمیل و رله خصوصی در اختیار کاربر قرار خواهد گرفت. احتمالا در آینده هم ویژگی‌های بیشتری به سرویس iCloud+ اضافه خواهد شد.

iCloudآیکلاد