تمام قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدید iOS 14 [معرفی بیش از ۱۰۰ ویژگی جدید]

پس از مدت‌ها شایعه و گمانه زنی اپل سرانجام iOS 14 را معرفی کرد. اپل در یک رویداد کاملا آنلاین نسل بعدی iOS، iPadOS، macOS، watchOS و tvOS را رونمایی نمود. iOS 14 ویژگی ها و قابلیت‌های جدید متعددی دارد که ما در اینجا یک لیست از آن‌ها تهیه کرده‌ایم و قصد داریم بیش از ۱۰۰ ویژگی جدید این سیستم عامل را با شما در میان بگذاریم؛ با ما همراه باشید.

آنچه در این مطلب می‌خوانید پنهان
تمام ویژگی و قابلیت‌های جدید iOS 14 برای آیفون
۴۸- اشتراک گذاری صدا در اپل تی‌وی

آیفون‌های سازگار با iOS 14

خوشبختانه دستگاه‌های نسبتا قدیمی از از iOS 14 پشتیبانی می‌کنند. لیست تمامی آیفون و آیپادهای سازگار با iOS 14:

  • iPhone ۱۱
  • iPhone ۱۱ Pro
  • iPhone ۱۱ Pro Max
  • iPhone XS
  • iPhone XS Max
  • iPhone XR
  • iPhone X
  • iPhone ۸
  • iPhone ۸ Plus
  • iPhone ۷
  • iPhone ۷ Plus
  • iPhone ۶s
  • iPhone ۶s Plus
  • iPhone SE (1st generation)
  • iPhone SE (2nd generation)
  • iPod touch (7th generation)

چه زمانی نسخه نهایی iOS 14 عرضه می‌شود؟

نمی‌توان تاریخ دقیقی را در حال حاضر برای عرضه نسخه نهایی iOS 14 اعلام کرد اما مطابق معمول نسخه نهایی این سیستم عامل در اواخر شهریور ماه یا اوایل مهر ماه به دست کاربران خواهد رسید. این به رورسانی کاملا رایگان است و اگر خیلی مشتاق به تجربه آن هستید می‌توانید از نسخه آزمایشی منتشر شده برای توسعه دهندگان استفاده کنید که اصلا پیشنهاد نمی‌شود اما آموزش آن را از این لینک می‌توانید مشاهده کنید.

تمام ویژگی و قابلیت‌های جدید iOS 14 برای آیفون

۱- App Library

صفحه جدید App Library که در هوم اسکرین شما اضافه شده، اپلیکیشن‌ها را بر اساس نوع و استفاده کاربر طبقه بندی می‌کند و یک نام مرتبط برای آن‌ها انتخاب می‌کند. این پروسه بدون دخالت کاربر و به صورت خودکار انجام می‌شود.

۲- مخفی کردن صفحات اصلی

صفحه App Library به عنوان آخرین صفحه در هوم اسکرین نمایش داده می‌شود. شما می‌توانید سایر صفحات را مخفی کنید تا فقط صفحه آخر یا همان App Library باقی بماند و به اپلیکیشن‌هایتان در آن دسترسی داشته باشید.

۳- اپلیکیشن‌های پیشنهادی در App Library

بر اساس استفاده شما، قسمت App Library اپلیکیشن‌های پرکابرد را در ابتدا نمایش می‌دهد.

۴- جستجو در App Library

اپل در بالای App Library یک نوار جستجو قرار داده است که اپلکیشن‌ها را در نمای الفبایی نمایش می‌دهد.

۵- ویجت‌ها در صفحه اصلی

سرانجام اپل قابلیت اضافه کردن ویجت‌ها به صفحه اصلی را به iOS 14 افزود. اکنون می‌توانید ویجت‌های مورد نظرتان را در هوم اسکرین داشته باشید، آیکون اپلیکیشن‌ها به صورت خودکار جا را برای ویجت باز می‌کنند و مرتب می‌گردند.

۶- تغییر اندازه ویجت‌ها

در iOS 14 امکان تغییر سایز ویجت‌ها را بر اساس اولویت‌های خود دارید. می‌توانید یک مربع کوچک را انتخاب کنید یا یک مستطیل بزرگ که اطلاعات بیشتری به شما بدهد.

۷- انتخاب ویجت هوشمند ؛ Smart Stack

اپل همیشه ثابت کرده اگر دیر به فکر اضافه کردن ویژگی یا تکنولوژی بیفتد، آن را به نحو احسن انجام می‌دهد. یکی دیگر از عملکردهای قسمت ویجت امکان انتخاب هوشمند از بین چند ویجت بر اساس زمان و روز است. به طور مثال ویجت نقشه صبح، ویجت تقویم ظهر و ویجت سلامتی در شب به شما نمایش داده می‌شود. قابلیت Smart Stack باعث صرفه جویی در فضا و سادگی راه برای رسیدن به هدف می‌شود. شما همچنین می‌توانید با کشیدن انگشت خود به بالا و پایین به سایر ویجت‌های مجموعه دسترسی داشته باشید.

۸- رابط کاربری جدید تماس

اپل با الهام گرفتن از اندروید، رابط کاربری جدیدی را برای تماس در iOS 14 تعبیه کرده است که فقط یک بنر کوچک در بالا با نام تماس گیرنده و دکمه‌ها تایید و رد نمایش داده می‌شود.

۹- تصویر در تصویر

اپل به حضور ویژگی تصویر در تصویر در آیفون رضایت داد و کاربران آیفون می‌توانند در حال مشاهده فیلم به سایر نقاط دستگاه سرکشی کنند؛ ویژگی که ما قبلا در آیپد شاهد آن بوده‌ایم.

۱۰- تغییر نامه پیش فرض ایمیل و مرورگر

با افزایش فشار کاربران و توسعه دهندگان، اپل در نهایت امکان تغییر برنامه پیشفرض مرورگر و ایمیل را در iOS 14 فراهم کرد. این یک تغییر خوشانید است و قطعا بسیاری از کاربران و توسعه دهندگان از آن استقبال می‌کنند.

۱۱- تغییر رابط کاربری سیری

قبل از iOS 14، سیری کل صفحه نمایش را در هنگام گوش دادن و پاسخ به سوالات میگرفت. سیری در iOS 14 با آیکون جدید رنگارنگ و بزرگتر ظاهر می‌شود اما کل صحفه نمایش را کامل اشغال نمی‌کند.

۱۲- App Clips

ویژگی App Clips یک قابلیت جاه طلبانه از سوی اپل است که کاربران بدون دانلود کامل اپلیکیشن می‌توانند به بخش‌هایی از آن دسترسی داشته باشند. یک App Clip قسمت کوچکی از بازی یا برنامه است که کاربران می‌توانند با دانلود آن که حجمی کمتر از ۱۰ مگابایت دارد، قسمتی از برنامه یا بازی مورد نظرشان را تجربه کننند. این قابلیت با اسکن کدهای اختصاصی اپل، QR کد، برچسب‌های NFC، پیام‌ها یا لینک با حفظ حریم خصوصی و امنیت در دسترس است.

۱۳- ویژگی QuickTake در آیفون XS و آیفون XR

با iOS 14 قابلیت QuickTake که اولین بار در سری آیفون ۱۱ مشاهده شد، به آیفون XS و آیفون XR اضافه می‌شود. با این قابلیت، با نگه داشتن دکمه شاتر می‌توانید به سرعت ویدیو ضبط کنید.

۱۴- تصویر گروه

شما می‌توانید یک تصویر را به عنوان پروفایل گروه در مکالمه‌های گروهی خود در برنامه مسیج اضافه کنید. همچنین امکان استفاده از یک ایموجی یا مموجی به همین منظور وجود دارد.

۱۵- استایل‌های جدید مموجی و استیکرها

اپل استایل‌های جدید مموجی و استیکر را با iOS 14 معرفی کرده است. این گزینه‌ها شامل سن، پوشش چهره از جمله ماسک، مدل‌های مو جدید و موارد دیگر می‌شود.

۱۶- سنجاق کردن مکالمات در مسیج

iOS 14 پیگیری مکالمات مهم را آسان‌تر می‌کند. همانند تلگرام می‌توانید مکالمه‌های مهمتان را در برنامه Messages سنجاق کنید.

۱۷- گپ و منشن در مکالمه‌های گروهی

گاهی مکالمات گروهی شلوغ می‌شوند و اپل برای بهتر کردن این فضا قابلیت گپ در مورد یک موضوع (مانند ویژگی که در اسلک داریم) و منشن یا همان تگ کردن را اضافه کرده است.

۱۸- راهنما در نقشه اپل

در قسمت راهنمای نقشه، اپل لیستی از مکان‌های مهم ارائه کرده که از منابع قابل اعتماد تهیه شده‌اند. قسمت راهنما برای یافتن رستوران‌های خوب، جاذبه‌های توریستی و فروشگاه‌های صاحب نام یک راه عالی است.

۱۹- ویژگی‌های حریم خصوصی برای شفافیت بیشتر

در صفحات اپلیکیشن‌ها در اپ استور، خلاصه‌ای از مواردی که هر بازی یا برنامه به آن دسترسی دارد با یک فرمت ساده ارائه می‌شود. کاربران می‌توانند آن را مرور کنند و ببینید برنامه مورد نظرشان از چه داده‌های استفاده می‌کند و به چه مواردی مرتبط است.

۲۰- برنامه جدید ترجمه

برنامه جدید ترجمه که به عنوان بخشی از iOS 14 معرفی شده، یک ترجمه سریع و طبیعی را از متن و صدا در میان ۱۱ زبان مختلف انجام می‌دهد. شما امکان ترجمه کلمات و متون را به صورت آفلاین دارید.

۲۱- مخفی کردن تصویر در تصویر

شما زمانی که تصویر در تصویر فعال است می‌توانید با کشیدن ویدیو به طرفین آن را مخفی کنید و فقط صدای آن پخش شود.

۲۲- جستجو در صفحه ذخیره سازی

در قسمت فضای اشغال شده توسط اپلیکیشن‌ها امکان جستجو به iOS 14 اضافه شده است.

۲۳- ارسال پیام صوتی با سیری

با iOS 14 می‌توانید از دستیار مجازی خود برای ارسال پیام‌های صوتی در برنامه مسیج استفاده کنید. اپل در حال حاضر توضیحی در مورد اپلیکیشن‌های شخص ثالث نداده است.

۲۴- نمایش عکس گروه

اپل روش جدیدی برای نمایش عکس گروه اضافه کرده است. در این حالت عکس گروه در مرکز قرار دارد و عکس پروفایل اعضا در اندازه کوچکتر در اطراف آن قرار می‌کیرد.

۲۵- گزینه Notify Me

اگر گزینه Notify Me یا همان به من اطلاع بده در تنظیمات Messages فعال شود، اگر کسی شما را تگ کند، غیرفعال بودن نوتفیکیشن برای یک مکالمه نادیده گرفته می‌شود.

۲۶- ذخیره راهنما برای استفاده آفلاین

همانطور که قبلا گفته شد بخش راهنما به نقشه اپل در iOS 14 اضافه شده است. شما می‌توانید راهنما را برای استفاده آفلاین ذخیره کنید. اگر راهنما به روز شود، بعد از اتصال به اینترنت تغییرات نیز برای شما اعمال می‌گردد.

۲۷- مسیرهای دوچرخه سواری در اپل مپس

اپل پشتیبانی از مسیرهای دوچرخه سواری را به نقشه خود اضافه کرده است. ارائه این مسیرها با در نظر گرفتن ارتفاع، شلوغی خیابان و وجود پله در طول مسیر است.

۲۸- مسیریابی برای وسایل نقلیه الکترونیکی

به نقشه اپل مسیریابی مخصوص وسایل نقلیه الکترونیکی بر اساس شارژ فعلی، نوع آن و توقف برای شارژ اضافه شده است.

۲۹- بهبود برنامه Home

در iOS 14 برای دسترسی سریع‌تر، کنترلرها در کنترل سنتر گسترش داده شده‌اند. با نورپردازی تطبیقی چراغ‌های سازگار با HomeKit به طور خودکار دمای رنگشان در طول روز تنظیم می‌شوند. برنامه Home از شناسایی چهره روی دستگاه نیز پشتیبانی می‌کند و درهای دوربین دار و دوربین‌ها می‌توانند دوستان و خانواده را شناسایی کنند.

۳۰- سوییچ ایرپادز بین چند دستگاه

با iOS 14 ایرپادز می‌تواند به طور یکپارچه بین دستگاه‌های مختلف به صورت خودکار سوییچ کند. اگر شما در حال تماشای فیلم در آیپد هستید و می‌خواهید با آیفون تماس برقرار کنید، ایرپادز به طور خودکار به آیفون سوییچ می‌کند که به تماس پاسخ دهید.

۳۱- پشتیبانی از Spatial Audio

قابلیت Spatial Audio با امکان ردیابی پویا سر می‌تواند تجربه‌ای همانند سالن تئاتر و سینما را به ارمغان آرود. این ویژگی که مختص ایرپادز پرو است در تمامی مکان‌ها، یک تجربه گوش دادن همه جانبه را به کاربر ارائه می‌دهد.

۳۲- پشتیبانی از کلید ماشین دیجیتال

با قابلیت کلید ماشین دیجیتال، کاربران می‌توانند با استفاده از آیفون یا اپل واچ، ماشین را باز کنند و استارت بزنند. همچنین امکان اشتراک گذاری این کلید از طریق مسیج وجود دارد و اگر دستگاه گم شود کاربر می‌تواند از طریق iCloud آن را غیرفعال نماید.

پشتیبانی از CarKey برای اولین بار در BMW سری ۵ سال ۲۰۲۱ اضافه خواهد شد که با قیمت بسیار مناسب در دسترس ایرانی عزیز خواهد بود.

۳۳- یافتن محصولات و لوازم جانبی شخص ثالث در برنامه Find My

اپل پشتیبانی از یافتن محصولات و لوازم جانبی سایر تولید کنندگان را به عنوان جزئی از برنامه شبکه Find My اضافه کرده است.

۳۴- افزونه‌های سافاری

مرورگر سافاری گزارش حریم حصوصی را به نمایش می‌گذارد که کاربران بتوانند به راحتی متوجه ردیاب‌های مسدود شده سایت‌های مختلف شوند. همچنین مانیتور کردن رمز عبور برای کمک به کاربران در شناسایی رمز عبورهای ذخیره شده که ممکن است در نقض داده‌ها نقش داشته باشند، توسط سافاری صورت می‌گیرد.

۳۵- بهبود برنامه هواشناسی

با iOS 14 برنامه و ویجت هواشناسی کاربران را در برابر وقایع شدید آب و هوایی به روز می‌کند و نمودار بارش، بارندگی را دقیقه به دقیقه پیش بینی می‌نماید.

۳۶- بهبود اپلیکیشن سلامتی

Apple Health راه‌های جدیدی را برای مدیریت خواب، درک بهتر صداهایی که به سلامتی آسیب می‌زنند و یک چک لیست جدید سلامتی به همراه دارد.

۳۷- یافتن ایموجی

در iOS 14 یک رابط جستجو برای یافتن ایموجی مورد نظرتان اضافه شده است. به طور مثال اگر واژه heart به معنای قلب را وارد کنید، ایموجی‌های مرتبط به شما نمایش داده می‌شوند.

۳۸- دسترسی به تصاویر

iOS 14 به کاربران این امکان را می‌دهد که به جای دسترسی دادن به کل تصاویر و ویدیوها، یک اپلیکیشن فقط به عکس‌های انتخاب شده دسترسی داشته باشد.

۳۹- حریم خصوصی در شبکه‌های محلی

در iOS 14، اپلکییشن‌ها برای یافتن و اتصال به شبکه‌های محلی باید مجوز دریافت کنند.

۴۰- ارتقا برنامه یادداشت

برنامه Apple Notes بهبود یافته و با استفاده از هوش مصنوعی دستگاه، عملیات جستجو سریع‌تر انجام می‌شود.

۴۱- پیشرفت ضبط صدا

برنامه Voice Memos با یک ویژگی جدید پیشرفت قابل توجهی در بهبود کیفیت صدای ضبط شده دارد.

۴۲- برنامه یادآور

اپلیکیشن Apple Reminders طراحی جدیدی را در iOS 13 به همراه داشت و در iOS 14 یه گزینه جدید برای ورود سریع اطلاعات اضافه شده و پیشنهادات هوشمند نیز ارائه می‌شوند. لیست‌های به اشتراک گذاشته شده هم برای تقسیم کار می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند تا با تقسیم تکالیف، کار راحت‌تر و سریع‌تر انجام شود.

۴۳- تصاویر

فیلترها و گزینه‌های مرتب سازی جدید به Photos اضافه شده که یافتن و دسته بندی تصاویر را ساده‌تر کرده است.

۴۴- نوردهی در دوربین

اپل گزینه جدیدی را برای جبران نوردهی اضافه کرده است که میزان نوردهی را به طور جداگانه از فوکوس قفل کند.

۴۵- طراحی جدید موزیک

اپل در iOS 14 برنامه موزیک را با طراحی جدید قرار داده است. گزینه ‘Listen Now’ در وسط و جلو قرار دارد. یک منو برای مرور، رادیو، مخزن و جستجو در پایین قرار گرفته است.

۴۶- گزینه‌های بیشتر برای اجرای اتوماسیون

گزینه‌های جدیدی برای اجرای میانبرهای سیری اضافه شده است. اکنون می‌توانید سیری را برای فعالیت در هنگام اتصال به شارژر یا قطع اتصال تنظیم کنید. میانبرهای سیری می‌تواند در پس زمینه بدون هیچ تعاملی با کاربر اجرا شوند.

۴۷- کنترل صدای بلند

با iOS 14 آیفون می‌تواند صدای هدفون شما را آنالیز کند و هر صدایی که از یک سطح دسی‌بل تعیین شده بالاتر باشد را کنترل کند.

۴۸- اشتراک گذاری صدا در اپل تی‌وی

با iOS 14 شما می‌توانید دو جفت ایرپاد را به اپل تی‌وی ۴k متصل کنید که دو استریم صدا به صورت همزمان داشته باشید.

۴۹- بهبود Accessibility

ویژگی‌های Accessibility به هدفون هم بسط داده شده و حالا با تقویت صدای نرم، باعث افزایش وضوح صدای موسیقی، فیلم، تماس تلفنی و پادکست می‌شود.

۵۰- تشخیص زبان اشاره در تماس گروهی

فیس تایم در iOS 14 امکان تشخیص زبان اشاره را دارد و فردی که در تماس گروهی از زبان اشاره استفاده می‌کند را برجسته می‌کند.

۵۱- انتخاب ایموجی به عنوان آیکون یادآور

در iOS 14 جدای از دایره‌های رنگی، می‌توانید از ایموجی یا همان شکلک‌ها هم به عنوان آیکون یک یادآور استفاده نمایید.

۵۲- لاک و آنلاک گوشی با فلیپ کاور

آیفون با iOS 14 از فلیپ کاورها پشتیبانی می‌کند. سیستم عامل هنگام باز و بسته کردن کاور، آیفون رو قفل و آنلاک می‌کند.

۵۳- عملکرد ضربه به پشت

این یک ویژگی جذاب است، با استفاده از iOS 14 شما می‌توانید برای ضربه زدن به پشت گوشی عملکرد دلخواه را تعریف کنید. به طور مثال با یک ضربه سیری باز شود یا با سه ضربه اسکرین شات گرفته شود. نکته مثبت این قابلیت کار کردن حتی با وجود قاب است.

۵۴- توصیه‌‌های امنیتی برای رمز عبور

iCloud Keychain در iOS 14 در مورد نقض احتمالی داده‌ها در وب سایت‌ها هشدار می‌دهد. این ویژگی از کاربر می‌خواهد که به سرعت رمز عبورش را در آن وب سایت تغییر دهد.

۵۵- تشخیص صدا

iOS 14 از ویژگی تشخیص صدا برخوردار است. این قابلیت بیشتر برای کاربرانی که از مشکلات شنوایی رنج می‌برند کاربرد دارد. اما اگر هدفون هم به گوشتان باشد می‌تواند کارآمد باشد. به طور مثال اگر صدای زنگ درب بیاید، آیفون با استفاده از هوش مصنوعی آن را تشخیص می‌دهد و با یک نوتیفیکیشن به شما هشدار خواهد داد.

۵۶- تغییر فرمت ویدیو در برنامه دوربین

سال‌ها است که کاربران از اپل می‌خواهند که به آن‌ها اجازه دهد رزولوشن و فرمت ویدیو را از برنامه دوربین تغییر دهند. سرانجام اپل با iOS 14 به درخواست آن‌ها گوش کرد و حالا امکان تغییر فرمت و رزولوشن در رابط کاربری دوربین وجود دارد.

۵۷- مخفی کردن با کشیدن

همانطور که قبلا گفته شد، تماس ورودی با یک نوتیفیکشن کوچک نمایش داده می‌شود و دیگر خبری از اشغال شدن کل صفحه نمایش نیست. شما می‌توانید با کشیدن انگشت روی بنر آن را پنهان کنید و به گوشه صحفه نمایش سمت چپ منتقل نمایید. با این وجود این حرکت باعث قطع تماس نمی‌شود و برای این کار حتما باید روی گزینه End بزنید.

۵۸- یادآور برای شارژ کردن ایرپادز

سیستم عامل iOS 14 برای شارژ ایرپادز به شما اعلانی را ارسال می‌کند. از نظر من این یک قابلیت کاربردی است که کاربران ایرپادز و آیفون به آن نیاز داشتند.

۵۹- هشدار چراغ قرمز و دوربین سرعت

نقشه اپل در iOS 14 به رانندگان در طول مسیر دوربین چراغ قرمز و دوربین سرعت را هشدار می‌دهد و می‌توانید دوربین‌ها را روی نقشه ببینید، البته در کشورهایی که این نقشه در دسترس است.

۶۰- استفاده از سیری هنگام پخش

مانند الکسا در آمازون موزیک، در iOS 14 سیری هنگام پخش موزیک هم کار می‌کند.

۶۱- رابط کاربری جدید برای پخش کننده صدا هنگام تماس

زمانی که قصد دارید منبع صدای خروجی را هنگام تماس در iOS 14 تغییر دهید با با منوی جدیدی مواجه می‌شوید.

۶۲- دسترسی اخیر به میکروفون در کنترل سنتر

در iOS 14 اسم اپلیکیشنی که آخرین بار از میکروفون استفاده کرده در بالای کنترل سنتر نمایش داده می‌شود که کنار آن آیکون میکروفون دیده می‌شود.

۶۳- بزرگتر شدن دکمه Clear All Notification

از صحفه نوتیفیکیشن سنتر زمانی که روی علامت X می‌زنید دکمه Clear All Notification بزرگتر نمایش داده می‌شود.

۶۴- نمایش ندادن برچسب اطلاعیه‌ها

در قسمت App Library برچسب تعداد اطلاعیه اپلیکیشن‌ها به طور پیشفرض نمایش داده نمی‌شود مگر آنکه آن‌ها را از تنظیمات فعال کنید.

۶۵- مکان اپلیکیشن جدید دانلود شده

با استفاده از iOS 14، شما می‌توانید تعریف کنید که اپلیکیشن جدید دانلود شده روی صفحه اصلی یا App Library نمایش داده شود.

۶۶- گزینه ردیابی در تنظیمات

شما می‌توانید به اپلیکیشن‌های خود دسترسی دهید که فعالیت شما را در برنامه و وب سایت‌ها ردیابی کنند. این گزینه به طور پیش فرض غیر فعال است.

۶۷- آینه کردن دوربین جلو

در iOS 14 امکان ثبت سلفی به صورت آینه شده است. آنچه می‌بینید دقیقا همان چیزی است که در خروجی دوربین جلو دریافت می‌کنید، این گزینه از تنظیمات قابلیت فعال و غیر فعال شدن دارد.

۶۸- عکاسی متوالی با دکمه افزایش صدا

با فعال کردن گزینه مربوطه در تنظیمات می‌توانید عکاسی متوالی یا حالت Burst را با زدن دکمه افزایش صدا فعال کنید.

۶۹- اولویت با ثبت سریع تصاویر

در هنگام استفاده از سیستم عامل  iOS 14، دوربین آیفون هنگامی که دکمه شاتر را سریع می‌زنید کیفیت آن را به طور هوشمند تنظیم می‌کند.

۷۰- تغییر تاری اسکرین شات

هنگام گرفتن عکس از صفحه، از منوی ویرایش می‌توانید تاری تصویر را تغییر دهید. کافی است روی آیکون + بزنید و از اسلایدر برای تنظیم تاری استفاده نمایید.

۷۱- فونت بولد در جستجو

زمانی که یک عبارت را در Spotlight جستجو می‌کنید، نتایج با فونت بولد شده به شما نمایش داده می‌شوند که خواندن آن راحت‌تر است.

۷۲- ویژگی‌های جدید در رابط کاربری برنامه Files

در رابط کاربری برنامه Files تغییراتی داده شده است. به طور مثال وقتی روی سه نقطه در بالای صحفه بزنید، یک منوی پاپ آپ از همان بالای صفحه باز می‌شود و مانند گذشته از پایین باز نمی‌شود. این تغییر دربرنامه Phone نیز رخ داده است.

۷۳- حالت خواب

حالت وقت خواب یا همان Bedtime که در iOS 13 شاهد آن بودیم با Sleep Mode در iOS 14 جایگزین شده است. شما می‌توانید هدف خواب را در برنامه Apple Health تعریف کنید که حالت Do Not Disturb در ساعت تعریف شده فعال گردد. حالت خواب می‌تواند صفحه قفل شما را در زمان خواب ساده کند. این حالت از کنترل سنتر قابل فعال و یا غیر فعال شدن است.

۷۴- نمایش آیدی گیم سنتر در اپ استور

اکنون آیدی یا همان شناسه گیم سنتر در اپ استور و قسمت اکانت شما نمایش داده می‌شود.

۷۵- رابط کاربری جدید مخاطبین

پنجره اطلاعات مخاطب‌ها در iOS 14 ظاهر جدیدی به خود گرفته که نسبت به iOS 13 زیباتر به نظر می‌رسد.

۷۶- فیلتر کردن مکالمات در مسیج‌ها

گزینه جدیدی برای فیلتر مسیج‌های خوانده نشده، خوانده شده، فرستنده ناشناخته و … به برنامه Messages اضافه شده است.

۷۷- Wind Down

ویژگی Wind Down مرتبط به حالت خواب است. این قابلیت به شما در کاهش حواس پرتی و آرامش قبل از خواب کمک می‌کند. شما می‌توانید زمانی را برای فعال شدن این قابلیت قبل از زمان خواب در نظر بگیرید.

۷۸- رابط کاربری جدید در گالری میانبرها

میانبرهای سیری در منوی گالری با پیش نمایش بزرگتر و اطلاعات بیشتری نمایش داده می‌شوند.

۷۹- حفظ اپلیکیشن در App Library

در iOS 14 زمانی که قصد حذف یک اپلیکیشن را دارید، سیستم عامل به شما پیشنهاد می‌دهد که آن را به منوی App Library اضافه کنید و فقط از صفحه اصلی آیکون آن حذف شود.

۸۰- رابط کاربری جدید هنگام انتخاب زمان و تاریخ

رابط کاربری تغییر زمان و تاریخ در کل سیستم عامل تغییر کرده و شما با استایلی حباب مانند روبرو خواهید شد.

۸۱- اطلاعیه برای اتصال بلوتوث

این یک تغییر بسیار خوشایند در iOS 14 است و دیگر نیازی به بررسی کنترل سنتر برای مشاهده اتصال دستگاه‌ها از طریق بلوتوث نیست و به محض رخ دادن این اتفاق، سیستم عامل از طریق یک بنر به شما اطلاع رسانی می‌کند.

۸۲- لمس طولانی برای تاریخچه برگشت

در iOS 14 زمانی که روی فلش برگشت به عقب لمس طولانی کنید، تاریخچه منو و اپلکییشن‌های قبلی که در آن‌ها حضور داشتید، نمایش داده می‌شود.

۸۳- نمایش مکان حدودی

در iOS 14 اپلکییشن‌ها می‌توانند به مکان دقیق یا حدودی شما دسترسی داشته باشند. مکان دقیق برای اپلیکیشن‌هایی مانند اسنپ می‌تواند کاربردی باشد اما برخی مانند پیام رسان‌ها نیازی به دسترسی به مکان دقیق شما ندارند و شما می‌توانید این گزینه را در تنظیمات تغییر دهید.

۸۴- نمایش اطلاعیه وقتی یک اپلکیشن یا ویجت اطلاعات کلیپ بورد شما را می‌خواند

یکی دیگر از تغییرات iOS 14 برای حفظ حریم خصوصی نمایش نوتیفیکشن زمانی است که یک اپلکیشن یا ویجت اطلاعات ذخیره شده در کلیپ بورد شما را می‌خواند. به طور مثال زمانی که یک متن را از برنامه Notes کپی کرده‌اید و برنامه گوگل کروم را باز کنید، در بالا یک اطلاعیه به شما نمایش می‌دهد مبنی بر اینکه کروم این متن را خوانده است، این اطلاعیه بعد از چند ثانیه ناپدید می‌شود.

۸۵- عملکرد سریع‌تر جاوا اسکریپت در سافاری

سافاری در iOS 14 از موتور جدید جاوا اسکریپت بهره می‌برد که سرعتی دوبرابری نسبت به کروم در اندروید ۱۰ را به ارمغان می‌آورد.

۸۶- مترجم داخلی سافاری

مرورگر سافاری iOS 14 به مترجم داخلی برای ترجمه صفحات وب مجهز شده است.

۸۷- بازطراحی صفحه اپلیکیشن در اپ استور

با iOS 14 می‌‌توانید اطلاعاتی همچون توسعه دهنده، رتبه، زبان و حجم اپلیکیشن را درست در زیر اسم آن ببینید. در iOS 13 این اطلاعات در انتهای صفحه نمایش داده میشد.

۸۸- اشتراک گذاری زمان تقریبی رسیده با سیری

در هنگام مسیریابی با نقشه اپل، می‌توانید از سیری بخواهید ETA یا همان زمان تقریبی رسیدن را با مخاطب مورد نظرتان به اشتراک بگذارد.

۸۹- مناطق فعالیت برای دوربین و آیفون تصویری

با استفاده از HomeKit Secure Video، می‌توانید منطقه فعالیت را برای ضبط ویدیو یا دریافت نوتفیکیشن در صورت حرکت در مناطق مورد نظر را تعیین کنید.

۹۰- ذخیره انرژی برای کلید دیجیتال

با قابلیت ذخیره انرژی iOS 14، شما تا ۵ ساعت بعد از اتمام باتری آیفونتان هم می‌توانید درب ماشین را باز کنید و آن را روشن نمایید.

۹۱- برنامه‌های جدید در کارپلی

با iOS 14 کارپلی از اپلیکشن‌های شخص ثالث پارک، شارژ وسایل نقلیه الکترونیکی و سفارش غذا پشتیبانی می‌کند.

۹۲- پیشنهادات جستجو هنگام تایپ در Spotlight

زمانی که در Spotlight شروع به تایپ کنید، پیشنهادات جستجو در اینترنت در پایین به شما نمایش داده می‌شوند.

۹۳- والپیپرهای جدید کارپلی

اپل تصاویر پس زمینه جدیدی را برای داشبورد کارپلی اضافه کرده است.

۹۴- بهبود اشتراک خانوادگی

با iOS 14 می‌توانید اشتراک‌های فروشگاه اپ استور را با تمامی افراد خانواده با یکبار پرداخت به اشتراک بگذارید.

۹۵- داشبورد گیم سنتر در بازی‌ها

با داشبوردگیم سنتر درون بازی‌ها پیشرفت خود و دوستانتان را در یک نگاه می‌بینید. از آنجا به راحتی به پروفایل خود، دستاوردها و موارد دیگر دسترسی خواهید داشت.

۹۶- بهبود ضبط در حالت شب

این تغییر مختص کاربران سری آیفون ۱۱ است. زمانی که در حال تصویر برداری با حالت شب هستید، دوربین از سنسور ژیروسکوپ استفاده می‌کند و به شما یک نشانگر راهنما نمایش می‌دهد که در هنگام ثبت با حالت شب ثابت بمانید.

۹۷- انواع جدید داده‌های سلامتی

برنامه Health از چندین نوع داده جدید برای سوابق سلامتی، تحرک، علائم بیماری و ECG پشتیبانی می‌کند.

۹۸- قسمت Listen Now هوشمندتر

قسمت Listen Now در اپل پادکست هوشمندتر از قبل شده و با بخش جدید Up Next که صف شخصی شما است، پادکست را از قسمتی که متوقف شده ادامه می‌دهد.

۹۹- غیرفعال کردن پیشنهادات مخاطبین در صحفه اشتراک گذاری

با iOS 14 می‌توانید پیشنهادات مخاطبان را در منوی اشتراک گذاری سیستم غیرفعال کنید. این یک تغییر خوشایند است چون تقریبا اغلب افراد از آن استفاده نمی‌کنند و فقط آن قسمت را شلوغ کرده است.

۱۰۰- اسکن محله خود در اپل مپس

در iOS 14 اپل گزینه‌ای به نام Refine Your Location یا همان اصلاح موقعیت مکانی شما اضافه کرده است که از شما می‌خواهد محل خود را اسکن کنید.

۱۰۱- رابط کاربری جدید انتخاب رنگ

در صفحه ویرایش اسکرین شات رابط کاربری انتخاب رنگ تغییر کرده و با اسلایدر می‌توانید رنگ مورد نظرتان را انتخاب نمایید.

۱۰۲- نمایش میزان باتری گیم پد

در iOS 14 ویجت باتری تغییراتی داشته و اکنون میزان باتری گیم پدهای شخص ثالث هم در آن نمایش داده می‌شوند.

۱۰۳- ویجت اپلیکیشن‌های پیشنهادی سیری

شاید بتوان این ویجت را بهترین ویجت iOS 14 دانست، بر اساس استفاده، زمان، مکان و … در این ویجت اپلیکیشن‌های پیشنهادی به شما نمایش داده می‌شوند.

۱۰۴- انتخاب ایموجی به عنوان عکس مخاطب

کاربران می‌توانند برای تصویر مخاطب‌ها از ایموجی استفاده نمایند، باید منتظر خلاقیت افراد با این ویژگی باشیم!

۱۰۵- دسته بندی ویجت‌ها

اگر چندین ویجت در صفحه اصلی دارید و می‌خواهید ظاهر را ساده‌تر کنید، می‌توانید با لمس طولانی رو یک ویجت و کشیدن آن روی ویجت دیگر یک گروه برای آن‌ها بسازید.

۱۰۶- والپیپرهای جدید

همانند هر نسخه جدید iOS، آپدیت iOS 14 هم چندین والپیپر جدید را به آیفون شما اضافه می‌کند.

۱۰۷- مخفی کردن اطلاعیه با لمس طولانی

اگر بخواهید اطلاعیه‌ها را برای یک مکالمه خاص در برنامه مسیج غیرفعال کنید، در حال حاضر باید به صفحه اطلاعات بروید یا انگشتتان را روی مکالمه مورد نظر به سمت چپ بکشید و سپس Hide Alerts را انتخاب کنید. این قابلیت در iOS 14 هم پا برجاست اما شما نمی‌توانید روی مکالمات پین شده چنین عملی را انجام دهید. بنابراین در iOS 14 گزینه Hide Alerts با لمس طولانی روی مکالمه هم در دسترس است.

می‌توان iOS 14 را یک به روزرسانی عالی برای کاربران آیفون دانست. نسخه نهایی iOS 14 اواخر شهریور یا اوایل مهرماه از سوی اپل منتشر می‌شود. اگر می‌خواهید نسخه آزمایشی آن را تجربه کنید می‌توایند از آموزش ما برای همین منظور استفاده نمایید.

ما به طور مداوم این مقاله را به روزرسانی خواهیم کرد. اگر ویژگی جدیدی در iOS 14 یافته‌اید که در مقاله ما نبود در نظرات آن را مطرح کنید.

همچنین بخوانید:

iOSiOS 14