نگاهی به macOS Big Sur ؛ طراحی جدید، کنترل سنتر، بهبود سافاری و …

اپل در WWDC 2020 نسل بعدی سیستم عامل کامپیوترهای مک خود را با نام macOS Big Sur معرفی کرد. این شرکت از سیستم عامل‌های iOS 14، iPadOS 14، tvOS 14 و watchOS 7 نیز رونمایی کرد. نسخه جدید macOS با رابط کاربری بازطراجی شده، برنامه‌های بهتر، ویژگی‌های بیشتر، علمکرد سریعتر و بهبود حریم خصوصی عرضه خواهد شد. همچنین نسخه جدیدی از Maps, Messages و Safari را به همراه دارد.

به گفته اپل، macOS Big Sur تنها بازطراحی بزرگ از زمان macOS 10 است. نسخه جدید macOS با یک ظاهرن مدرن‌تر و چشم نواز عرضه خواهد شد. اپل تمامی عناصر اصلی رابط کاربری مانند گزینه‌ها، اسکرول بار و … را بازطراحی کرده است.

اپل همچنین آیکون برخی از اپلیکیشن‌های پیشفرض را به روز کرده است. انیمیشن‌ها روان‌تر شده‌اند و همین باعث نرم‌تر به نظر رسیدن سیستم عامل می‌شود. گوشه‌های پنجره‌ها نیز گرد شده‌اند و ظاهری مدرن و زیبا به این سیستم عامل بخشیده‌اند. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با macOS Big Sur آشنا شوید.

کنترل سنتر به مک آمد

با macOS Big Sur، اپل کنترل سنتر با به مک اضافه کرد. کنترل سنتر که در بالای سمت راست صفحه قرار می‌گیرد، امکان تنظیم نور صفحه، میزان صدا، بلوتوث، وای-فای، حالت مزاحم نشوید و نور کیبورد را فراهم می‌سازد. همچنین ایرپلی و ویجت پخش موسیقی را نشان می‌دهد. این کنترل سنتر کاملا شبیه به کنترل سنتر iOS 14 و iPadOS 14 است و حتی در بعضی از جهات بهتر از آن‌ها می‌باشد.

نوتیفیکیشن سنتر بازطراحی شده با ویجت‌ها

نوتیفیکیشن سنتر در macOS Big Sur بازطراحی شده و همچنین ویجت‌ها را نمایش می‌دهد. خبری از پس زمینه شفاف نیست و با کلیک روی زمان در بالای صفحه سمت راست به آن دسترسی خواهید داشت. اطلاعیه‌ها دسته بندی می‌شوند و ظاهر نوتیفکیشن سنتر آراسته‌تر به نظر می‌رسد.

اپل همچنین ویجت‌ها را بازطراحی کرده و با ظاهری مدرن‌تر در کنار نوتیفیکیشن‌ها به نمایش گذاشته می‌شوند. توسعه دهندگان هم می‌توانند ویجت‌های خود را به macOS بیاورند. همچنین گزینه مشاهده تمام ویجت‌ها در یک صفحه اضافه شده که می‌توانید نمای واحدی از تمامی ویجت‌های موجود رو مکتان داشته باشید.

Message؛ قابلیت منشن کردن، مموجی و مموجی استیکرهای جدید و …

همانند iOS 14 و iPadOS 14، برنامه Messages در macOS Big ویژگی‌های جدید همانند مموجی و مموجی استیکرهای جدید، سنجاق کردن گفتگو، و موارد دیگر را به همراه دارد. یک رابط کاربری جدید انتخاب عکس هم اضافه شده است. به لطف قابلیت پین کردن مکالمات، می‌توانید موارد مهم را همیشه در بالای صفحه داشته باشید. گروه‌ها می‌توانند پروفایل داشته باشند و جستجو بهبود یافته و موارد مورد نظرتان را آسان‌تر از گذشته می‌توانید بیابید.

برنامه نقشه جدید

در macOS 11 Big Sur شما با یک Apple Maps جدید سرو کار خواهید داشت. داده‌های نقشه در ایالات متحده آمریکا، و چند کشور دیگر مانند کانادا، ایرلند و انگلیس به روز شده‌اند. ویژگی‌های جدید شامل مکان‌های مورد علاقه، نقشه مکان‌های سرپوشیده، زمان تقریبی رسیدن برای دوستان، مشاهده اطراف و … می‌شوند.

سافاری ؛ سریعتر، ایمن‌تر و صفحه شروع قابل سفارشی سازی

سافاری یک به روزرسانی بزرگ را در macOS Big Sur تجربه کرده است. اپل ادعا کرده سافاری از تمامی مرورگرهای دیگر جهان سریع‌تر است و در مقایسه با گوگل کروم ۵۰ درصد سرعت بیشتری دارد. عملکرد سافاری نیز بهینه شده و به گفته اپل از منابع کمتری استفاده می‌کند که منجر به افزایش طول عمر باتری هنگام مرور وب می‌گردد. صفحه شروع سافاری نیز قابلیت شخصی سازی دارد و می‌توانید از تصاویر شخصی خود نیز برای پس زمینه استفاده کنید.

زمانی که شما تب‌های زیادی را باز کنید، اندازه تب‌ها در نوار بالا کوچک می‌شود و عنوان آن‌ها قابل خواندن نیست. برای حل این مشکل اپل قابلیت پیش نمایش تب‌ها را اضافه کرده و کافی است موس را روی تب‌ها ببرید تا پیش نمایشی نشان داده شود و بتوانید راحت‌تر و سریع‌تر تب مورد نظرتان را پیدا کنید. سافاری همچنین قابلیت ترجمه صفحات وب به زبان مورد نظرتان را انجام می‌دهد.

اپل همچنین بستر را برای افزونه‌های شخص ثالث بیشتر باز کرده و حریم خصوصی کاربران را بهبود بخشیده است. سافاری برای تمامی وب‌سایت‌ها گزارش حفظ حریم خصوصی را ارائه می‌دهد و می‌توانید گواهی امنیتی هر وب سایت، ردیاب‌ها و اطلاعات دیگر را مشاهده کنید. زمانی که ویجت‌های جدید را در سافاری اضافه می‌کنید، باید آن‌ها را به صورت دستی فعال کنید حتی اگر نیازی به دادن هیچگونه دسترسی نباشد. اگر مجوز هم نیاز باشد که تمامی آن‌ها را سافاری از شما درخواست می‌کند.

بهبود کاتالیست

اپل همچنین کاتالیست را بهبوبد بخشیده، پروژه‌ای که توسعه دهندگان را قادر می‌سازد با حداقل فعالیت اپلیکیشن‌های خود برای iOS و iPadOS را به macOS بیاورند.

macOSmacOS Big Sur