چرا هر ایراد کوچک مربوط به آیفون و اپل اینقدر بزرگ می‌شود؟

هر تولید کننده گوشی هوشمند ممکن است در مقطعی با واکنش شدید جامعه فناوری مواجه شود. به طور مثال شیائومی به خاطر قرار دادن تبلیغات در برنامه‌های خود مشهور است که طبیعتا کاربران از آن خوشحال نیستند.

در اواخر سال ۲۰۱۸ گوگل یک تبلت باور نکردنی رونمایی کرد که تقریبا از همه نظر بد بود. چه کسی از غول فناوری چنین چیزی را توقع داشت؟

گوشی‌های هوشمند سامسونگ گاهی اوقات مشکلات عمده‌ای داشتند؛ از شکستن صفحه نمایش Galaxy Fold گرفته تا گوشی‌هایی که آتش می‌گرفتند.

همه این موارد با واکنش‌های منفی در جامعه تکنولوژی و طرفداران این برندها همراه بوده است. اما عکس العملی که این تولید کنندگان دریافت کرده‌اند در مقابل واکنشی که اپل، با کوچکترین مشکلی دریافت می‌کند، اصلا قابل مقایسه نیست. چرا این اتفاق می‌افتد؟ خب برای هر چیزی یک توضیح منطقی وجود دارد…

انتظارات از یک شرکت سمبل بالاست

متفاوت فکر کن اپل

نمی‌توان انکار کرد که اپل خود را به عنوان یک شرکت سمبل معرفی کرده است، این یعنی بسیاری از محصولات این کمپانی نشانه‌ای از جایگاه بالای اجتماعی دارند. بسیاری از مردم آیفون ۱۳ و اپل واچ سری ۷ را برای نمایش موقعیت اجتماعی خود خریداری می‌کنند و تاثیر گذاری و مفید بودن آن‌ها چندان اهمیت ندارد.

البته این مسائل برای قضاوت ما نیست، هر کسی آزادی دارد آنطور که می‌خواهد باشد و می‌تواند اولویت زندگیش مُد، فناوری و تجمل گرایی باشد. از سوی دیگر بسیاری از افراد محصولات اپل را صرفا برای راحتی و کیفیتشان خریداری می‌کنند و انگیزه دیگری ندارند.

البته افرادی هم هستند که اپل را شایسته چنین موقعی نمی‌دانند و مخالف نمادگرایی و توصیف مثبت در مورد محصولات این کمپانی هستند و می‌گونید آیفون، آیپد و سایر محصولات این کمپانی گران و فراتر از نیاز هستند.

این افراد به طور کلی به هر محصولی که مربوط به کمپانی تریلیون دلاری آمریکایی است، واکنش منفی نشان می‌دهند و به هر نکته منفی که در محصولات اپل وجود داشته باشد، بی حد و حصر می‌پردازند.

گران است پس چرا بی عیب و نقض نیست؟

پرچمداران اپل در بسیاری از کشورها گران محسوب می‌شوند که البته کشور دل انگیز خودمان به لطف مسئولین یک رکورد دار در این زمینه است.

در شرایطی که آیفون حدودا ۱۰۰۰ دلار قیمت دارد، مردم انتظار کمال از آن دارند. اما انتظار کمال داشتن از تمامی جهات برای هر چیزی، چه محصول فناوری باشد و چه نباشد، انتظار غیر منطقی است.

اگر اهل بازی‌های کامپیوتر باشید و عناوین معروف را تجربه کرده باشید، مطمئن متوجه ایرادات مختلف آن از کوچک تا بزرگ می‌شوید.

البته نباید هیچ کدام از این موارد را نادیده گرفت یا پذیرفت، اما در دنیای فعلی ما منطق این است. انتقادات ناشی از این مسائل قابل درک است در شرایطی که شما برای یک بازی پلی استیشن اورجینال حدود ۲ میلیون هزینه می‌کنید، طبیعتا انتظار مشکل در آن را ندارید.

نکته اینجاست که چیزهای گران قیمت و شاخص نیز می‌توانند مشکلاتی داشته باشند، آن هم برای محصولی که در زمینه‌های مختلف ارائه می‌شود. البته منظور ما این نیست که اشکالی ندارد و نباید انتقاد کنید، به هیچ وجه. اما باز هم برخی از برندها نسبت به سایرین انتقادات شدیدتری را دریافت می‌کنند و اپل در دنیای گوشی‌های هوشمند برترین است!

هر کسی دلایل موجه خود را برای انتقاد یا دفاع از محصولات و شرکت‌های مورد علاقه خود دارد. اما بیاید نگاهی داشته باشیم به مواردی که واکنش‌های منفی شدیدی برای اپل به همراه داشته و ببینیم که آیا اپل شایسته این هجمه بوده یا زیاده روی شده است.

نمونه‌هایی از انتقادات وارد شده به محصولات اپل

مشکلات اپل

جدیدترین آیپد کوچک اپل یعنی آیپد مینی ۲۰۲۱، به خاطر مشکل اسکرول ژله‌ای واکنش‌های منفی نسبتا زیادی به همراه داشت. این مشکل وجود دارد و زمانی که آیپد را به صورت عمودی در دست خود بگیرید و سریع اسکرول کنید، متوجه می‌شوید که نیمی از صفحه نمایش با نیمی دیگر چندان هماهنگ نیست.

اپل در واکنش به این مشکل گفته که این اتفاقی است که در همه نمایشگرهای LCD می‌افتد و مختص آیپد مینی ۶ نیست. از نظر فنی این مسئله درست است اما اسکرول ژله‌ای در تبلت و گوشی‌های هوشمند رده بالا با صفحه نمایش LCD چندان ملموس نیست.

از سویی می‌تواند آیپد مینی ۶ را یک محصول پرچمدار در نظر گرفت که قیمت پایه آن ۵۰۰ دلار است و ظرفیت‌های بالاتر مدل سلولار تا ۸۰۰ دلار قیمت دارند.

در حال حاضر آیپد مینی در بازار تبلت‌های کوچک بی‌رقیب است. عملکرد فوق‌العاده، کیفیت ساخت بالا، بلندگوهای استریو با کیفیت، پشتیبانی از اپل پنسل و پشتیبانی از تمامی اپلیکیشن‌های آیپد پرو بدون مشکل، از جمله ویژگی‌های آیپد مینی ۶ هستند.

با در نظر گرفتن این ویژگی‌ها می‌توان مشکل اسکرول ژله‌ای را یک مزاحمت کوچک در آیپد مینی ۶ در نظر گرفت. واقعا ما در طی روز چند بار به اسکرول خیلی سریع در حالت عمودی آیپد مشغول می‌شویم و به این مسئله توجه می‌کنیم که آیا تصویری که در لحظه نمایش داده می‌شود هماهنگی کاملی در همه نقاط دارد؟ آیا واقعا اگر سامسونگ یا گوگل تبلتی در این سطح تولید می‌کردند، کسی واکنشی در مورد اسکرول ژله‌ای داشت؟

در هر حال این مشکل در تبلت پرمیوم اپل وجود دارد و پاسخ این کمپانی به مسئله کمی متکبرانه است که مسئولیت را نپذیرفت و احتمالا اقدام نرم افزاری برای رفع آن در نظر ندارد که ناامیدی را به همراه دارد و واکنش‌های منفی هم تا حدی قابل درک است.

یکی دیگر از جنجال‌های اخیر اپل، گران قیمت‌ترین تبلت این شرکت یعنی آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی ۲۰۲۱ است. این آیپد برای اولین بار از صفحه نمایش mini-LED بهره می‌برد که از نظر روشنایی، کنتراست، رنگ و … عملکرد بسیار خوبی دارد.

انتظار می‌رفت که فناوری mini-LED آیپد پرو با صفحه نمایش‌های اولد در نمایش رنگ مشکی رقابت کند اما با عرضه این محصول در بازارT کاربران به نمایش رنگ روشن در پس زمینه تیره این دستگاه ایراد گرفتند که حاکی از افکت نشت نور بود؛ حتی اگر این مشکل در شرایط خیلی خاص پیش می‌آمد و به سختی قابل مشاهده بود.

این اعتراضات قابل پیش بینی بود زیرا انتظارات برای صفحه نمایش mini-LED قبل از عرضه آیپد پرو ۲۰۲۱ بسیار بالا بود.

ما قبلا در مقاله‌ای کامل به این موضوع پرداخته‌ایم و البته در ادامه خلاصه‌وار این مسئله را مطرح می‌نماییم. نشت نور یک مشکل معمول برای صفحه نمایش mini-LED است. مشکل بسیار کوچکتر از آن جنجال‌های ایجاد شده بود. تمام تصاویری که برای نشان دادن این مشکل گرفته شده بودند چند مولفه مشابه داشتند: ثبت تصویر در اتاق‌های تاریک، چند خط سفید با پس زمینه سیاه در آیپد و انتخاب حداکثر روشنایی برای صفحه نمایش آیپد پرو. به این موارد باید الگوریتم گوشی‌های هوشمند هم اضافه کنیم چون این محصولات به خاطر روشن‌تر کردن عکس، تغییراتی را ایجاد می‌کنند که به طور کلی باعث می‌شود مشکل نشت نور در صفحه نمایش آیپد پرو بیشتر به چشم بیاید.

جالب اینجاست که اگر برای تبلت‌های اولد سامسونگ هم چنین شرایطی را ایجاد کنید، شاهد پدیده نشت نور خواهید بود اما کسی به این موضوع نپرداخته و شکایتی هم نداشته است!

به نظر شما اپل شایسته چنین واکنش‌های تندی برای آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی ۲۰۲۱ بوده است؟ کسی از کاربران آیپد پرو را می‌شناسید که با این موضوع مشکل داشته باشد؟

احتمالا مدل‌های بعدی آیپد پرو از صفحه نمایش اولد بهره می‌برند و از نظر فنی اپل این مسئله را رفع می‌کند یا به طور دقیق‌تر بهانه را از برخی می‌گیرد!

البته موارد دیگر بسیاری هستند که قبلا برای اپل رخ داده است که می‌توانیم به آن‌ها بپردازیم. مانند حذف پورت ۳.۵ م.م هدفون که کار به امضا جمع کردن رسید ولی حالا سایر تولید کنندگان گوشی‌های هوشمند هم به آن پرداخته‌اند. یا مسئله خم شدن آیفون در سال ۲۰۱۴ که به شدت در خبرگزاری‌ها به آن پرداخته می‌شد، با وجود اینکه در بسیاری از گوشی‌های هوشمند آن زمان و حتی گوشی‌های هوشمند امروزی نیز این مسئله وجود دارد!

نتیجه گیری

همانطور که در ابتدا هم گفتیم، جنجال‌های حوالی اپل بیش از سایر تولید کنندگان گوشی‌های هوشمند است. دلایل این مسئله نیز شرح داده شد که اپل می‌تواند نمادی از زندگی تجمل گرایی باشد که طبیعتا به مذاق افراد تنگ دست خوش نمی‌آید، و با ارزش پایین پول ملی که در ایران امری بسیار عادی شده است و روز به روز شرایط بدتر می‌گردد.

از سوی دیگر محصولات اپل بسیار پرفروش هستند و طبیعتا اگر نارضایتی باشد، از سمت طیف گسترده‌تری مطرح می‌شود. با این حال دوست داریم بدانیم که نظر شما در این باره چیست؟ آیا با این استدلال‌ها موافق هستید؟

از طريق PhoneArena
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.