بهترین ویژگی‌های iPadOS 15 برای آیپد، آیپد ایر و آیپد پرو

با iPadOS 15 اپل تغییرات مختلفی را در سیستم عامل داد تا تجربه کاربری بهبود یابد. پشتیبانی از ویجت‌ها در صفحه اصلی، یادداشت سریع، بهبود مولتی تسکینگ و … تجربه بهتری را از آیپد برای شما به همراه دارد. ما در این مطلب نگاهی به بهترین ویژگی‌های iPadOS 15 داریم که در اواخر شهریور ماه یا نهایتا اوایل مهر ماه سالی جاری، نسخه نهایی آن به دست کاربران می‌رسد.

جدای از ویژگی‌های جدید، اپل در بخش حریم خصوصی نیز تغییرات قابل توجهی را ایجاد کرده است. با کنترل یونیورسال، یکپارچه سازی بین مک و آیپد بهتر می‌شود. نکته مهم دیگر iPadOS 15 این است که از تمامی آیپدهای سازگار با iPadOS 14 نیز پشتیبانی می‌کند. در حال حاضر iPadOS 15 به صورت آزمایشی منتشر شده است که نصب آن به کاربران عادی توصیه نمی‌شود چون می‌تواند مشکلات متعددی را برای دستگاه شما به همراه داشته باشد.

بهترین قابلیت‌های iPadOS 15

۱- ویجت‌ها در صفحه اصلی

اپل با iPadOS 15 صفحه اصلی آیپد را تغییر داد. شما می‌توانید در هر نقطه‌ای که می‌خواهید ویجت را قرار دهید، مانند ویژگی که در iOS 14 برای آیفون شاهد بودیم. برای استفاده از صفحه نمایش بزرگ آیپد، اپل ویجت‌ها را در سایزهای بزرگتری نیز ارائه می‌دهد و بسیاری از اپلیکیشن‌های پیشفرض مانند ایمیل، اپ استور، مخاطبین و … دارای ویجت اختصاصی خود هستند.

۲- App Library

در iPadOS ویژگی App Library نیز از آیفون به آیپد آمد. با این قابلیت تمامی اپلیکیشن‌های نصب شده شما به صورت خودکار و هوشمند دسته بندی می‌شوند. شما می‌توانید صفحات اصلی آیپد خود را پنهان کنید و از طریق App Library به بازی و برنامه‌های مورد نظرتان دسترسی پیدا کنید.

App Library با داک نیز ادغام شده است و می‌توانید به سرعت از آن طریق به اپلیکیشن‌های خود دسترسی داشته باشید.

۳- یونیورسال کنترل

یونیورسال کنترل یا کنترل جهانی، یکی از بزرگترین ویژگی‌های اضافه شده به iPadOS 15 است. این ادغام iPadOS و macOS را عمیق‌تر می‌کند.

دیگر نیازی به موس و کیبورد جداگانه نیست و شما می‌توانید از یک موس و کیبورد برای آیپد و مک استفاده کنید. فقط باید دو دستگاه به یک حساب آیکلاد متصل باشند. با کشیدن محتوا از لبه نمایشگر آیپد به مک و برعکس، می‌توانید محتوا را نیز بین دو دستگاه به اشتراک بگذارید.

۴- منوی جدید مولتی تسکینگ

یک منوی جدید برای مولتی تسکینگ اضافه شده است. شما از این منو می‌توانید برای باز کردن سریع اپلیکیشن‌های در حالت Split View یا Slide Over استفاده کنید. همچنین در حالت Split View می‌توانید به صفحه اصلی دسترسی داشته باشید، بنابراین امکان باز کردن اپلیکیشن مورد نظرتان به راحتی وجود دارد.

۵- قفسه

همراه با منوی مولتی تسکینگ جدید، قفسه‌ای نیز به iPadOS 15 اضافه شده که به شما امکان می‌دهد سافاری، ایمیل و سایر اپلیکیشن‌ها را کوچک کنید و به آن منتقل نمایید. بدین ترتیب هر زمانی که نیاز بود به راحتی می‌توانید به اپلیکیشن مورد نظرتان از آن قفسه دسترسی داشته باشید.

۶- سیری سریع‌تر

سیری در iPadOS 15 سریع‌تر و ایمن‌تر می‌شود. اپل با iPadOS 15 امکان اجرای برخی از دستورات سیری را در دستگاه و بدون نیز به اینترنت فراهم کرده است. این باعث سریع‌تر شدن تجربه استفاده از سیری و البته حفظ حریم خصوصی بیشتر می‌گردد.

۷- تغییرات فیس تایم

در فیس تایم iPadOS 15 یک حالت شبکه‌ای وجود دارد که مشاهده چندین تماس گیرنده را راحت‌تر می‌کند. همچنین می‌توانید پس زمینه خود را هنگام تماس‌های ویدیویی محو کنید و از سوی دیگر کیفیت صدا نیز بهبود میابد.

۸- سافاری بازطراحی شده

اپل سافاری را به عنوان بخشی از iPadOS 15 تغییر داده است. طراحی جدید نوار تب‌ها باعث شده که محتوای بیشتری را به طور همزمان مشاهده کنید. همچنین سافاری از گروه‌های تب در iPadOS 15 پشتیبانی می‌کند که با استفاده از آن می‌توانید گروهی از تب‌ها را ذخیره کنید تا بعدا در صورت نیاز، به آن‌ها دسترسی داشته باشید. این گروه‌های ساخته شده با سایر دستگاه‌های شما همگام سازی می‌شوند.

سافاری همچنین از افزونه‌ها پشتیبانی خواهد کرد که در اپ استور منتشر می‌شوند. با این افزونه‌ها قابلیت‌های سافاری افزایش خواهند یافت. از سایر تغییرات سافاری می‌توان به روش جدید رفرش صفحه اشاره کرد؛ شما در iPadOS 15 می‌توانید با کشیدن صفحه رو به پایین آن را رفرش کنید.

۹- آیکلاد+

سرویس آیکلاد+ نیز با iOS 15 و iPadOS 15 معرفی شد. این سرویس رله خصوصی، مخفی کردن ایمیل و … را به کاربران ارائه می‌دهد. قابلیت رله خصوصی یک ویژگی جالب است که تمام ترافیک مرورگر شما را از سرور اپل عبور می‌دهد. با این کاربر آیپی شما محفوظ می‌ماند و همچنین ارائه دهندگان اینترنت و تبلیغات کنندگان، نمی‌توانند فعالیت‌های شما را پیگیری کنند.

۱۰- ساخت اپلیکیشن‌های آیپد و مک

iPadOS 15 به شما امکان می‌دهد که برنامه‌های مک و آیپد را مستقیما روی آیپد توسعه دهید. در حالی که توسعه دهندگان به دنبال Xcode روی آیپد بودند. با استفاده از Swift Playground می‌توانند اپلیکیشن‌های مک و آیپد را ایجاد و تست کنند. کاربرانی که به تازگی می‌‌خواهند برنامه نویسی سوئیفت را یاد بگیرند، می‌توانند از کلاس‌های آموزشی برنامه Swift Playground استفاده کنند.

۱۱- یادداشت سریع

اپل یادداشت برداری را در iPadOS 15 یا یک ویژگی جدید آسان کرده است. شما با کشیدن از لبه صفحه نمایش به داخل، به یک یادداشت جدید دسترسی پیدا می‌کنید، مهم نیست که در اپلیکیشن یا محیط خاصی باشید. بنابراین هنگام مرور وب در سافاری یا بازی کردن، می‌توانید به  راحتی یک یادداشت برداری سریع انجام دهید.

۱۲- بهبود برنامه یادداشت

برنامه Notes در iPadOS 15 امکان برچسب گذاری یادداشت‌ها را فراهم می‌کند. همچنین تمامی فعالیت‌های افراد در یک یادداشت اشتراکی قابل مشاهده هستند.

۱۳- فوکوس

برای کمک به تمرکز شما در کارهای مختلف، اپل ویژگی فوکوس را معرفی کرده است. ویژگی فوکوس تقریبا شبیه به قابلیت پروفایل گوشی‌های قدیمی نوکیا است. شما با انتخاب نمایه فوکوس پیشفرض یا ایجاد شده توسط خودتان، نوتیفیکیشن‌ها، تماس‌های دریافتی، پاسخ خودکار به پیام‌ها و … را مدیریت می‌کنید. همچنین امکان ایجاد هوم اسکرین دلخواه با ویجت و اپلیکیشن‌های مختلف برای هر نمایه فوکوس است.

۱۴- مترجم

اپل با iPadOS 15 برنامه Translate آیفون را به آیپد نیز اضافه کرد. این برنامه همچنین دارای ویژگی ترجمه خودکار است که با آن صحبت‌‌های یک فرد را تشخیص می‌دهد و به زبان مورد نظر شما تبدیل می‌کند. البته باید زبان مبدا و نهایی جز زبان‌های پشتیبانی شده باشند.

این برنامه مترجم در کل سیستم عامل ادغام شده است. یعنی شما می‌توانید یک متن را در سافاری، در اپلیکیشن‌های شخص ثالث و حتی متون موجود در تصاویر را بدون باز کردن برنامه Translate ترجمه کنید.

۱۵- SharePlay

فیس تایم از ویژگی جدیدی به نام SharePlay پشتیبانی می‌کند که می‌توانید با حاضرین در تماس به یک آهنگ مشترک گوش دهید یا به تماشای فیلم و سریال مشغول شوید. همچنین امکان به اشتراک گذاری صفحه نمایش آیپد را در حین تماس خواهید داشت.

اپل همچنین API ویژگی SharePlay را برای توسعه دهندگان منتشر کرده است و غول‌های رسانه مانند دیزنی، HBO، NBA و … در حال ادغام این ویژگی با اپلیکیشن‌های آیفون خود هستند.

۱۶- متن زنده

قابلیت متن زنده از هوش مصنوعی دستگاه برای تشخیص متون در تصاویر و انجام عملیات استفاده می‌کند. به طور مثال می‌توانید قسمتی از متن یک یادداشت را که از آن عکس گرفته‌اید، جستجو کنید. یا اینکه از تصویر یک کارت ویزیت مستقیما به آدرس روی آن ایمیل بزنید.

در حال حاضر قابلیت متن زنده به ۷ زبان محدود می‌شود که طبیعتا فارسی جزء آن‌ها نیست. با استفاده از این ویژگی می‌توانید آثار هنری، کتاب، حیوانات و … را در تصاویر شناسایی کنید. این شبیه به چیزی است که گوگل با نرم افزار لنز در اندروید انجام می‌دهد.

۱۷- آتنتیکیتور داخلی

با iPadOS 15 کاربران می‌توانند کدهای مورد نیاز برای احراز هویت دومرحله‌ای را از طریق سیستم عامل به دست آورند. تا کنون اگر سایت یا اپلیکیشنی احراز هویت دومرحله‌ای داشت نیاز به استفاده از اپلیکیشن‌هایی مانند Google Authenticator یا Authy بود، اما سیستم عامل جدید اپل دیگر نیازی به این اپلیکیشن‌ها ندارد.

۱۸- بهبود Memories 

قسمت Memories برنامه Photos با ظاهری جدید، انیمیشن‌های تازه، افکت‌ها و مودهای جدید و همچنین ادغام با اپل موزیک، پیشرفت قابل توجهی در iPadOS 15 داشته است. بر اساس آهنگ انتخاب شده، کلیپ با انیمیشن‌ها و فیلترهای خاص ساخته می‌شود.

۱۹- بهبود اپل مپ

اپلیکیشن Apple Maps در iPadOS 15 جزئیات بیشتری را برای محله‌ها، مناطق تجاری، ساختمان‌ها، رنگ جاده‌ها و مکان‌های دیدنی ارائه می‌دهد. همچنین یک حالت شب جدید به این برنامه اضافه شده است.

۲۰- گزارش حریم خصوصی اپلیکیشن‌ها

مشابه گزارش حریم خصوصی در سافاری، اپل درتنظیمات یک گزارش برای حریم خصوصی اپلیکیشن‌ها ارائه می‌دهد. این گزارش دید کلی استفاده اپلیکیشن‌ها از دسترسی به مکان، تصاویر، دوربین، میکروفون و مخاطبین در ۷ روز گذشته به شما می‌دهد.

۲۱- میانبرهای جدید کیبورد

اپل با iPadOS 15 میانبرهای کیبورد فیزیکی جدیدی را برای اجرای اپلیکیشن‌ها در Split View و Slide Over معرفی کرد.

۲۲- حالت کم مصرف

حالت کم مصرف که در گذشته فقط در آیفون شاهد آن بودیم، با iPadOS 15 به آیپد نیز اضافه می‌شود. این ویژگی با تغییرات در عملکرد سیستم عامل و ایجاد محدودیت‌های مختلف، باعث کاهش مصرف باتری می‌گردد.

iPadOSiPadOS 15