۱۰ سال با تیم کوک : مروری بر عملکرد مدیر عامل فعلی اپل

درست ۱۰ سال پیش، در ۲۴ آگوست ۲۰۱۱، تیموتی دونالد کوک، به عنوان مدیر عامل اپل معرفی شد. آقای تیم کوک به عنوان مدیر عامل بعدی اپل، بارها از سوی استیو جابز افسانه‌ای توصیه گردید، که کوک بعدها او را بارها دوست و الهام بخش نامید.

از زمانی که تیم کوک مدیر عامل اپل شد، این کمپانی کوپرتینویی تغییرات زیادی را تجربه کرد که بسیاری تصور می‌کنند با حضور استیو جابز اتفاق نمی‌افتاد. حالا که یک دهه از اولین روز کاری آقای کوک به عنوان مدیر عامل اپل گذشته است، بیاید به موارد مهم کارنامه ایشان به عنوان فرد ارشد اجرایی در اپل بیا‌ندازیم.

همچنین بخوانید:

یک سرگذشت سریع از تیم کوک

تیم کوک کیست و چه زمانی به اپل پیوست؟

تیم در ۱ نوامبر ۱۹۶۰ در موبیل آلاباما متولد شد. پدرش دونالد، سرپرست شرکت کشتی سازی آلاباما بود. جرالدین، مادر کوک نیز، در یک داروخانه مشغول به کار بود.

به گفته مادرش اولین کار تیم کوک پخش روزنامه بود. معلمان سابق تیم کوک وی را سخت کوش و دارای برخورد دوستانه معرفی کردند و این مولفه‌های شخصیتی، از سنین کودکی وی آشکار بودند.

در ۱ آوریل ۱۹۷۶، حدود ۳۵۰۰ کیلومتر آن طرف‌تر، در لوس آلتوس کالیفرنیا، دو استیو کمپانی اپل را تاسیس کردند.

استیو وزنیاک و استیو جابز، در کنار شریک تجاریشان رونالد وین، سودآورترین کمپانی جهان را پایه گذاری کردند و اولین محصول آن‌ها یک کامپیوتر خانگی نه چندان مناسب ساخته استیو وزنیاک به نام Apple I بود.

سال‌‌ها بعد از تلاش و موفقیت، در ۱۹۹۸ استیو جابز، شخصا از تیم کوک دعوت به همکاری کرد. کوک در آن زمان در کمپانی موفق Compaq مشغول به کار بود و با پیوستن به اپل، شاید آینده را به خاطر می‌انداخت.

تیم کوک تصمیم گرفت که ریسک کند و Compaq را به مقصد اپل ترک کرد. وی به عنوان معاون ارشد عملیات جهانی، به اپل پیوست.

در آن روز در اوایل سال ۱۹۹۸، من به حس درونی خودم گوش دادم نه به سمت چپ مغزم یا افرادی که مرا خوب می‌شناختند. سخت است که بفهمم چرا گوش دادم، حتی مطمئن نیستم که امروز دلیل آن را بدانم اما پنج دقیقه بعد از مصاحبه اولیه با استیو نگذشته بود، که می‌خواستم احتیاط و منطق را به باد دهم و به اپل ملحق شوم. حس درونی من از قبل می‌دانست که شانس پیوستن به اپل و کار کردن با نابغه‌های خلاق و حضور در تیم اجرایی، که می‌تواند یک شرکت بزرگ آمریکایی را زنده کند، یک بار رخ می‌دهد.

تیم کوک مدیر عامل اپل

تیم کوک به خاطر حس درونی خود یا به لطف شخصیت قانع کننده استیو جابز، انتخاب درستی را انجام داد.

کار اولیه در اپل و به عهده گرفتن عملیات

تیم کوک ثابت کرده که می‌تواند کاهش هزینه و سود شرکت را مدیریت کند. در سال ۲۰۰۷ وی از معاونت، به سمت رئیس اجرایی عملیات‌های جهانی اپل منصوب شد و دو سال بعد به مدیر اجرایی اپل ارتقا یافت. در آن زمان استیو جابز اغلب در مرخصی پزشکی بود چون وضعیت سلامتی وی به خاطر سرطان لوزالمعده چندان مناسب نبود.

در حالی که استیو جابز به خاطر وضعیت جسمانی وخیم خود تحت پیوند کبد و عمل‌های دیگر قرار داشت، تیم کوک را موظف به مدیریت اپل و نظارت بر کلیه کارهای روزمره آن کرد.

سراجام دقیقا ۱۰ سال پیش، استیو جابز ناچارا از اپل کنار رفت و معتمدترین فرد او برای تصدی چنین مسئولیتی، به عنوان مدیر عامل جدید اپل معرفی شد.

نکات مهم حضور اولیه تیم کوک به عنوان مدیر عامل اپل

تحت رهبری تیم کوک اپل ارزش سهام بالاتری پیدا کرد و در نهایت با پیشی گرفتن از سایر غول‌های موفق مانند آمازون، تبدیل به سودآورترین کمپانی جهان شد. اما قبل از آن …

می‌توان آیفون ۵ را اولین گوشی هوشمند تولید شده تحت نظارت تیم کوک به عنوان مدیر عامل اپل دانست که دارای طراحی با لبه‌های صاف است و اثر آن را در آیفون ۱۲ نیز می‌بینیم.

تیم کوک تغییراتی را در تیم اجرایی شرکت به وجود و افرادی را که به عقیده خودش مخالف با هدف ایجاد «هماهنگی فرهنگی» بودند، حذف نمود.

شخصیت متفاوت تیم کوک با استیو جابز برای کسانی که در آن زمان در اپل بودند، کاملا آشکار شد.

در سال ۲۰۱۴ تیم کوک از سهامداران خواست که در صورتی که مخالف تمرکز روی پایداری و دیدگاه تغییر اقلیم شرکت هستند، سهام خود را بفروشند.

اگر می‌خواهید من کارهایی را فقط به دلیل بازگشت سرمایه انجام دهم، باید بی‌خیال سهام اپل شوید.

تیم کوک مدیر عامل اپل - ۲۰۱۴

شخصیت و ارزش‌های کوک بعدا در یکی از جنجالی‌ترین درگیری‌های اپل با دولت آمریکا آشکارتر می‌شود…

حریم خصوصی کاربر بر همه چیز اولویت دارد

آیفون ۵C

در سال ۲۰۱۵، حمله تروریستی سن برناردینو ۱۴ کشته و ۲۲ زخمی بر جای گذاشت که منجر به بزرگترین نمایش محافظت از حریم خصوصی کاربران توسط اپل شد. یکی از دو تروریست دارای آیفون ۵C بود که به دست مسئولین آمریکا افتاد بود اما اطلاعات آن با یک رمز عبور ۴ رقمی محافظت می‌گردید.

با وجود اینکه کلا ۱۰ هزار احتمال برای رمز عبور آیفون وجود داشت اما یافتن رمز عبور ممکن نبود، چون بعد از وارد کردن ۱۰ بار رمز اشتباه، تمامی داده‌ها حذف می‌گردید.

بعد از اینکه FBA و NSA نتوانستند قفل آیفون را باز کنند، در اوایل سال ۲۰۱۶ یک قاضی فدرال حکم داد که اپل باید دسترسی به داده‌های رمز گذاری شده این آیفون را فراهم کند، چون کوپرتینویی‌ها در این باره با بازرسان همکاری نکرده بودند.

در یک ایمیل تیم کوک دلیل این کار را به کارکنان اپل توضیح داد.

امنیت اطلاعات صدها میلیون نفر از افراد قانون مدار در خطر است و یک سابقه خطرناک که آزادی‌های مدنی همه را تهدید می‌کند ایجاد می‌گردد...

تیم کوک مدیر عامل اپل

اپل هر گونه اطلاعاتی را که در اختیار داشت برای کمک به پرونده در اختیار FBI قرار داد. با این حال اپل و تیم کوک دسترسی ویژه برای نفوذ به آیفون را به عنوان یک تهدید احتمالی برای حریم خصوصی کاربران تلقی کردند، که قربانیان بی‌گناهی را می‌تواند گرفتار نماید.

ما برای متخصصان FBI احترام زیادی قائل هستیم و معتقدیم که مقاصد خوبی را دنبال می‌کنند. تا این لحظه، ما هر کاری را که در توان داشتیم و در چارچوب قانون است را انجام داده‌ایم تا به آن‌ها کمک کنیم. اما دولت آمریکا از ما چیزی را می‌خواهد که نداریم و ایجاد آن را بسیار خطرناک می‌دانیم. آن‌ها از ما خواسته‌اند که برای آیفون یک درب پشتی ایجاد کنیم. این یعنی FBI از ما می‌خواهد که یک سیستم عامل جدید برای آیفون توسعه دهیم که چند ویژگی امنیتی مهم را دور بزند و روی آیفون مورد بحث نصب گردد. این نرم افزار که در حال حاضر وجود خارجی ندارد، در صورتی که به دست افراد نادرست بیفتد، می‌تواند هر آیفونی را که به دست مهاجم برسد، باز کند. ممکن است FBI از کلمات متفاوتی برای توصیف این ابزار استفاده کند اما اشتباه نکنید: ساخت نسخه‌ای از iOS که به این طریق امنیت را دور می‌زند، بدون شک یک درب پشتی محسوب می‌گردد. و در حالی که ممکن است دولت استدلال کند استفاده از این ابزار به این مورد محدود می‌شود، راهی برای تضمین آن وجود ندارد.

پیام اپل به کاربران

در نهایت FBI از خدمات هکرهای شخص ثالث برای دستری به آیفون استفاده کرد اما باعث شد اپل شهرتی قابل توجه برای حفظ حریم خصوصی کاربران به دست آورد.

کاربران اندرویدی نیز به طور قابل توجهی در مورد مسائل مربوط به حریم خصوصی آگاه شدند و بیش از هر زمانی تمایل به سمت آیفون داشتند.

آیفون بزرگتر و آیپد بهتر پرو

آیفون ۱۲ مینی و آیفون ۱۲ پرو مکس

از تغییرات قابل توجه اپل در زمان رهبری تیم کوک، انتخاب اجتناب ناپذیر معرفی آیفون‌های بزرگتر بود، روندی که صنعت گوشی‌های هوشمند از سال ۲۰۱۳ به وضوح به سمت آن حرکت می‌کرد.

آیفون ۵ که بالاتر نیز به آن اشاره کردیم، با صفحه نمایش ۴ اینچی، بزرگتر از گوشی‌های قبلی اپل بود. افزایش تدریجی اندازه صفحه نمایش در نهایت به تولید آیفون ۱۲ پرو مکس با صفحه نمایش ۶.۷ اینچی منجر شد اما در کنار مدل‌های بزرگ، اپل هنوز هم گوشی‌هایی تولید می‌کند که طبق استاندارد امروز کوچک هستند، مانند آیفون ۱۲ مینی.

آیپد پرو ۲۰۲۱

کاربران آیپد نیز شاهد تبدیل دستگاه‌های خود از یک آیفون بزرگ به محصولی با پشتیبانی از حافظه‌های اکسترنال، مدیریت فایل، USB-C و سیستم عامل اختصاصی iPadOS بودند. اما شاید مهمتر از همه تراشه قدرتمند M1 باشد که در مک بوک اپل نیز حضور دارد و نوید آینده‌ای روشن‌تر را برای این تبلت می‌دهد.

تحت مدیریت تیم کوک، اپل همکاری خود را با اینتل برای تولید پردازنده به پایان راه نزدیک کرد و توسعه تراشه اختصاصی سری M خود را آغاز نمود که در دستگاه‌های به روز اپل استفاده می‌شود.

iOS 6 و iOS 7

طراحی iOS به طور قابل توجهی از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ تحت مدیریت تیم کوک تغییر کرد. در حالی که استیو جابز دوست داشت رابط کاربری و نمادهای آیفون شبیه به موارد واقعی باشند، iOS 7 با آیکون‌های صاف و ساده، یک زبان طراحی زیباتر را به همراه داشت. این مولفه همچنان فلسفه طراحی رابط کاربری آیفون و آیپد است.

کمک‌های مالی و تلاش برای تغییر اقلیم

تیم کوک در بسیار ی از مشکلات و رویدادها بسیار صریح صحبت کرده است. در سال سخت ۲۰۲۰، او حمایت خود از چین را مطرح کرد و تصریح کرد اپل برای بهبود شرایط تغییر اقیلم علاوه بر چین، به ایالات متحده و آمریکا نیز کمک می‌کند.

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم، تیم کوک بارها نظر خود را در مورد پایداری و گرمای زمین بیان کرده است. با تلاش او، سازنده آیفون رد پای تولید کربن خود را به طور قابل توجهی کاهش داده است.

اپل به ادعای خودش در راستای حمایت از محیط زیست، آداپتور شارژر را از جعبه آیفون و برخی از مدل‌های اپل واچ حذف کرد. حرکت بحث برانگیزی که برخی از سازندگان گوشی‌های هوشمند، بعد از اپل به سراغ آن رفتند.

همچنین بخوانید:

موارد سو استفاده جنسی از کودکان

اپل بعد از اینکه در سال ۲۰۱۵ توانست اعتماد بسیاری از کاربران را به خود جلب کند و سال‌ها بر محور حفظ حریم خصوصی محصولات خود را به فروش برساند، اخیرا با اعلام بررسی تصاویر آیکلاد برای یافتن موارد سو استفاده جنسی از کودکان، کاربران را با علامت سوال‌های متعددی روبرو کرده است.

این حرکت گرچه با اهداف مثبت پیاده سازی شده است، اما بلافاصله با واکنش منفی روبرو شد و بسیاری از محققان آن را خطری بالقوه خواندند.

آینده تیم کوک در اپل

همکاری تیم کوک و صندوق مالالا برای حمایت از تحصیل دختران در سال ۲۰۱۸

تیم کوک بعد از استعفای استیو جابز، صلاحیت خود را به عنوان یک رهبر مورد اعتماد در اپل ثابت کرد. تصویر او با تلاش‌های متعدد برای کمک به مبارزه با گرمایش زمین و خیریه‌ها و جوامع مختلف، مشخص است. از کمک‌هایش به هایتی بعد از زلزله هاینی گرفته تا اقدامات مختلف امدادی در سال ۲۰۲۰.

به گفته او، حریم خصوصی داده‌ها، یکی از موضوعات اصلی این قرن است که باعث شد اپل ویژگی شفافیت ردیابی اپلیکیشن‌ها را در iOS و iPadOS تعبیه کند. با این ویژگی شرکت‌هایی مانند فیسبوک بدون اجازه کاربر، امکان ردیابی وی را برای اهداف مختلف، از جمله بازاریابی، ندارند.

تیم کوک ۶۰ ساله در مورد آینده خود گفت: اگرچه ممکن است ۱۰ سال دیگر در اپل نباشد اما در حال حاضر از موقعیت خود احساس خوبی دارد.

نظر شما درباره فعالیت تیم کوک در اپل چیست؟

تیم کوککارکنان اپلکارمندان