بررسی آیفون ۱۲ مینی : کوچک کردن به سبک اپل

آیفون ۱۲ مینی ارزان‌ترین و کوچکترین عضو سری آیفون ۱۲ است که امسال به بازار عرضه شد. اما اشتباه نکنید این یک دستگاه ارزان قیمت نیست و مدل پایه آن ۷۲۹ دلار به فروش می‌رسد و فقط نسبت به سایر آیفون‌ها ارزان‌تر است.

آیفون ۱۲ مینی برای کاربرانی طراحی شده که توانایی خرید یک گوشی پرچمدار را دارند اما یک گوشی کوچک را ترجیح می‌دهند. فردی که ساعت‌های روی صفحه نمایش گوشی هوشمند خود نیست اما می‌خواهد تمام توان پردازشی و قابلیت‌های دوربین یک پرچمدار مدرن را داشته باشد.

اگر انتخاب شما یک آیفون قدرتمند در اندازه کوچک است پس گزینه درستی را بررسی می‌کنید. اگر می‌خواهید با هزینه کمتر یک آیفون بزرگتر داشته باشید آیفون ۱۱ و حتی آیفون XR گزینه‌های مناسبی هستند. آن‌ها صفحه نمایش بزرگ و عملکرد باتری بسیار بهتری دارند و دوربینشان هم چندان با آیفون ۱۲ تفاوت ندارد.

شاید ذهنتان به سمت آیفون SE هم برود اما به خاطر عمر باتری نه چندان جالب جزء گزینه‌های پیشنهادی نبود.

آیفون ۱۲ مینی : کدام تلفن هوشمند را بخریم؟

آیفون ۱۲ معمولی از نظر اپل انتخاب اکثر کاربران است. مدل‌های پرو پیشرفته‌تر هستند اما با توجه به قیمت شاید چندان معقول نباشند مگر اینکه واقعا بخواهید ویدیو ۴K HDR با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه ضبط کنید یا از لنز تله فتو استفاده نمایید.

آیفون ۱۲ مینی یک گوشی جمع و جور با توان بالا است و از پس تمام کارهای پردازشی به راحتی برمی‌آید.

گزینه‌های جایگزین آیفون ۱۲ مینی

  • گلکسی S20 سامسونگ با قیمت ۱۰۰۰ دلار
  • سونی اکسپریا ۵ II با قیمت ۹۵۰ دلار
  • گوگل پیکسل ۵ با قیمت ۷۰۰ دلار
  • آیفون SE با قیمت ۴۰۰ دلار

با وجود اینکه گزینه‌های بالا همگی کوچک هستند اما آیفون ۱۲ مینی کوچک‌ترین گوشی هوشمند رده بالایی است که در سال ۲۰۲۰ می‌توانید پیدا کنید.

به جز آیفون SE، سایر گزینه‌ها با حافظه بیشتر مدل پایه و صفحه نمایش با نرخ تازه سازی بالاتر در دسترس هستند.

طراحی آیفون ۱۲ مینی : کوچک ولی همان همیشگی

آیفون ۱۲ مینی بسیار شبیه به آیفون ۱۲ معمولی است و به سختی می‌توان تفاوت آن‌ها را متوجه شد. البته تفاوت واضحی وجود دارد که نام آیفون ۱۲ مینی آن را مشخص می‌کند. این آیفون کوچکتر و سبک‌تر از سایر آیفون‌ها است، حتی از آیفون SE 2020.

آیفون ۱۲ مینی به راحتی با یک دست قابل استفاده است و حمل آن در جیب مشکل نیست و به راحتی از جیب خارج می‌شود (کپی شده از سری گوشی‌های GLX). اما این اندازه کوچک نقاط منفی مختص به خود را نیز دارا است.

شاید منفی‌ترین نکات طراحی آیفون ۱۲ مینی را برآمدگی دوربین و ناچ بتوان عنوان کرد که نسبت به کوچک بودن گوشی، کاهش اندازه نداشته‌اند. شاید ناچ را بسیاری از کاربران پذیرفته باشند اما این میزان برآمدگی دوربین برای یک گوشی کوچک سال ۲۰۲۰ مناسب نیست.

صفحه نمایش آیفون ۱۲ مینی با وجود سایز کوچکش اما زیبا است؛ یک پنل اولد با مشکی عمیق و رنگ‌ها زنده. هنوز هم تراز رنگ سفید مانند پنل‌های LCD نیست که البته در استفاده روزمره و عادی اصلا به چشم نمی‌آید و راه حل هم برای رفع آن وجود دارد.

مشخصات صفحه نمایش آیفون ۱۲ مینی

مدل گوشی

حداکثر روشنایی (nits) بالاتر بهتر است

 

حداقل روشنایی (nits) پایین تر بهتر است

 

کنتراست بالاتر بهتر است

 

دمای رنگ (کلوین)

گاما

دقت رنگ rgbcmy پایین‌تر بهتر است

 

دقت رنگ grayscale پایین‌تر بهتر است

 

آیفون ۱۲ مینی

۶۲۹
(عالی)

۱.۸
(عالی)

غیر قابل اندازه گیری
(عالی)

۶۷۰۱
(عالی)

۲.۱۷

۲.۴
(خوب)

۷.۱۷
(متوسط)

آیفون SE 2020

۷۰۷
(عالی)

۵
(عالی)

۱: ۱۶۱۲
(عالی)

۷۰۳۳
(خوب)

۲.۲۵

۱.۸۹
(عالی)

۵.۵۲
(متوسط)

گوگل پیکسل ۵

۶۳۰
(عالی)

۱.۹
(عالی)

غیر قابل اندازه گیری
(عالی)

۶۹۴۹
(عالی)

۲۷/۲

۱.۷۷
(عالی)

۵.۸
(متوسط)

گلکسی S20

۷۳۳
(عالی)

۱.۵
(عالی)

غیر قابل اندازه گیری
(عالی)

۶۷۴۷
(عالی)

۲.۰۴

۲.۸۱
(خوب)

۵.۹۱
(متوسط)

سونی اکسپریا ۵ II

۶۰۶
(عالی)

۲.۲
(عالی)

غیر قابل اندازه گیری
(عالی)

۷۳۰۴
(خوب)

۲.۲

۲.۰۵
(خوب)

۵.۴۲
(متوسط)

 

دوربین آیفون ۱۲ مینی

اگر بخواهیم خیلی سریع دوربین آیفون ۱۲ مینی را معرفی کنیم این جمله کافی است: مانند آیفون ۱۲ عالیست. پویایی فوق‌العاده، رنگ‌های عالی، تعادل رنگ سفید گرم و جزئیات بسیار بسیار واضح، از مولفه‌های دوربین آیفون ۱۲ مینی است.

آیفون ۱۲ مینی مانند سایر برادرانش از Smart HDR بهبود یافته و الگوریتم‌های به روز شده Deep Fusion بهره می‌برد. این آیفون همچنین دارای حالت شب است که خوشبختانه سه دوربین پشتیبانی می‌شوند و مانند سری آیفون ۱۱ به دوربین اصلی محدود نشده است.

از سایر ویژگی‌های دوربین آیفون ۱۲ مینی می‌توان به ضبط ویدیوهای Dolby Vision HDR با کیفیت ۴k و سرعت ۳۰ فریم در ثانیه اشاره کرد. این یک ویژگی هیجان انگیز برای گوشی هوشمند است که البته شاید در مقطع فعلی برای کاربران معمولی معنایی نداشته باشد.

ویدیوهای HDR صحنه‌های روشن را به خوبی مدیریت می‌کنند و با حفظ نور، جزئیات از بین نحواهند رفت. به طور مثال در صحنه‌ای که لامپ روشن حضور داشته باشد مشکلی ایجاد نخواهد شد و یا اشکال پیچیده ابرها طی روز بسیار بهتر به تصویر کشیده می‌شوند.

شاید عمده‌ترین مشکل فیلم‌های HDR پشتیبانی نشدن فرمت آن در نرم افزارهای ویرایش باشد و حتی ممکن است هنگام به اشتراک گذاری برای سایر سیستم عامل‌ها به مشکل برخورد کنید. البته قطعا به زودی این مشکلات رفع خواهد شد و سایرین نیز با به روز رسانی از این فرمت پشتیبانی می‌نمایند.

کیفیت صدای آیفون ۱۲ مینی

چند سالی است که بلندگوی دستگاه‌های اپل فوق‌العاده عمل می‌کند. چه در یک آیفون کوچک و چه در یک آیپد بزرگ، صدای خروجی عمیق، با جزئیات و بلند است. شاید اندازه آیفون ۱۲ مینی در این زمینه شما را نگران کند، آیا فضا به اندازه‌ی بلندگوی با کیفیت وجود دارد؟

همانطور که احتمالا حدس بزنید بلندی صدای آیفون ۱۲ مینی در حد آیفون ۱۲ پرو مکس نیست اما ویژگی‌های صوتی که از یک آیفون انتظار داریم را با آیفون ۱۲ مینی تجربه خواهید کرد. باس به خوبی شنیده می‌شود حتی اگر من متوجه نشوم با توجه به سایز از کجا است اما صدای کلی دقیق و متعادل می‌باشد. صدا بالای ۷۰ درصد متراکم می‌شود، رفتاری که در سایر آیفون‌ها هم شاهد آن هستیم.

نرم افزار آیفون ۱۲ مینی

در حال حاضر آیفون ۱۲ مینی با iOS 14 از جعبه خارج می‌شود و طبق رفتار معمول اپل تا ۵ سال آینده یعنی تا iOS 19 آپدیت‌های منظم دریافت می‌کند.

اپل همیشه به خاطر محدودیت‌هایی که در سیستم عامل خود ایجاد کرده مورد سرزنش قرار گرفته است. شاید هر چند دیر اما ما حالا در iOS ویجت‌ها و یک گالری برنامه داریم.

دیگر نیازی نیست برنامه‌هایی که مورد استفاده شما قرار نمی‌گیرند را در پوشه‌ای قرار دهید، آن‌ها به راحتی سازماندهی می‌شوند و حتی می‌توانید صفحات اصلی را مخفی کنید.

امکان تغییر مرورگر و برنامه ایمیل پیشفرض هم وجود دارد و این یعنی شما به جای مرورگر محبوب سافاری و برنامه ایمیل اپل می‌توانید از برنامه‌های موجود در اپ استور استفاده کنید.

به طور کلی iOS در حال حاضر بسیار راحت‌تر از گذشته شده است و من فکر می‌کنم حتی اگر برخی از منتقدان قسم خورده آن هم این سیستم عامل را امتحان کنند، ممکن است نظرشان تغییر کند.

آیفون ۱۲ مینی ۵G

نسل بعدی اتصال به شبکه معرفی شده است و در برخی از نقاط جهان در حال حاضر در دسترس می‌باشد. گرچه در ایران تقریبا راه اندازی نشده است اما به حول و قوه الهی در ۷۰-۸۰ سال آینده در دسترس هموطنان قرار خواهد گرفت.

به هر حال آیفون‌های جدید تقریبا تنها گوشی‌های هوشمندی هستند که کاملا برای آینده ۵G آماده شده‌‌اند. اما چرا؟

به منظور افزایش پوشش شبکه ۵G دو اپراتور بزرگ آمریکا از باندهای اصطلاحا C استفاده می‌کنند که هیچ تلفن هوشمند اندرویدی از آن پشتیبانی نمی‌کند.

عملکرد آیفون ۱۲ مینی

شاید کلیشه به نظر برسد اما هماهنگی فوق‌العاده سخت افزار و سیستم عامل اختصاصی اپل باعث شده آیفون ۱۲ مینی هم همانند سایز آیفون‌ها عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته باشد.

البته این تراشه قدرتمند نیاز به باتری بزرگی دارد که در بخش بعدی به آن می‌پردازیم…!

عمر باتری آیفون ۱۲ مینی

یکبار در ابتدای بررسی به این موضوع اشاره شد اما باز هم می‌گوییم که این گوشی برای کاربران پر استفاده نیست. این گوشی برای فردی است که گاها تلفن هوشمند قدرتمندش را از جیب خارج می‌کند. آیفون مینی برای گیمرها نیست و قطعا با این صفحه نمایش هم انتخاب نخواهد شد. تراشه A14 بایونیک یک تراشه خارق العاده است اما برای تولید قدرت به انرژی نیاز دارد که باتری ۲۲۲۲ میلی آمپری عملکرد بالایی ندارد. خوشبختانه وقتی گوشی در حالت آماده به کار است به لطف iOS شارژ به خوبی حفظ می‌شود. بنابراین برای استفاده‌های گاه به گاه آیفون ۱۲ مینی با شارژ شبانه کنار می‌آید اما اگر فردی هستید که زیاد با گوشی کار می‌کنید به آیفون ۱۲ و یا آیفون ۱۱ فکر کنید.

باتری آیفون ۱۲ مینی ۵ ساعت و ۱۰ دقیقه برای پخش ویدیو دوام می‌آورد. این میزان کمتر از حد متوسط است اما نکته جالب ماجرا اینجاست که کمی بیشتر از آیفون SE  ۲۰۲۰ است. با این حال عمر آن تقریبا یک ساعت و نیم از آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ پرو در آزمایش مشابه کمتر است.

با این وجود گوشی‌های اندرویدی مانند پیکسل ۵ در حدود ۸ ساعت و ۵۰ دقیقه دوام می‌آورد و این رقم برای گلکسی S20 برابر ۱۰ ساعت و ۲۰ دقیقه می‌باشد، این دو برابر عمر باتری آیفون ۱۲ مینی است!

شارژ

خبر خوب اینجاست که اگر یک شارژر ۲۰ واتی تهیه کنید، آیفون ۱۲ مینی نسبتا سریع شارژ می‌شود حتی شارژر MagSafe جدید ۱۵ واتی هم با این گوشی سازگار است و آیفون ۱۲ مینی می‌تواند ادعا کند شارژ سریع بی‌سیم دارد.

با تستی که با شارژر ۱۸ واتی آیفون ۱۱ پرو انجام شد نتایج زیر حاصل گردید:

  • در ۱۵ دقیقه: ۱۵ درصد شارژ
  • در ۳۰ دقیقه: ۴۳ درصد شارژ
  • در ۴۵ دقیقه: ۶۴ درصد شارژ
  • در ۱ ساعت: ۷۷ درصد شارژ
  • در ۱ ساعت و ۵۰ دقیقه: ۱۰۰ درصد شارژ
۸۱%
عالی

آیفون ۱۲ مینی

  • طراحی
  • دوربین
  • باتری
  • سخت افزار
آیفون 12 مینیآیفون 2020