بررسی آیفون ۱۲ پرو مکس : بهترین صفحه نمایش و دوربین در آیفون

زمانی اپل هرگز به سمت تولید گوشی‌هایی با صفحه نمایش بزرگ نمی‌رفت و استیو جابز فقید با این کار به شدت مخالف بود. اما حالا اپل هر از چند گاهی اندازه صفحه نمایش گوشی‌های خود را افزایش می‌دهد و در سال ۲۰۲۰ بزرگترین آیفون خود را با نام آیفون ۱۲ پرو مکس با صفحه نمایش ۶.۷ اینچی روانه بازار نمود.

این روزها آیفون فقط خودش برای اپل سودآوری نمی‌کند و اپ استور و سرویس‌هایی مانند اپل آرکید، اپل تی‌وی پلاس و یا اپل موزیک هم نقش بسزایی در سود سالانه اپل دارند و موفقیت در فروش آیفون می‌تواند روی موفقیت سرویس‌ها هم اثر گذار باشد.

اپل با وجود دوبرابر کردن فضای ذخیره سازی پایه، افزودن قابلیت ۵G، استفاده از تراشه قدرتمندتر و بهبود دوربین، قیمت مدل پایه آیفون ۱۲ پرو مکس را افزایش نداد. آیا این نگرانی وجود داشت که مدل‌های پرو همین حالا هم گران هستند یا برای نگه داشتن حاشیه سود کارهای دیگری انجام داده است؟ شاید هم سرویس‌ها بتوانند کاهش حاشیه سود را جبران کنند. اگر قصد خرید آیفون ۱۲ پرو مکس را دارید یا می‌خواهید با آن بیشتر آشنا شوید، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

ابتدا به محتویات جعبه آیفون ۱۲ پرو مکس می‌پردازیم، کابل لایتنینگ به USB-C، سوزن سمی کارت، دفترچه راهنما و پایان! بله خبری از آداپتور شارژ و ایرباد در جعبه این آیفون و سایر آیفون‌های تولیدی جدید نیست!

طراحی آیفون ۱۲ پرو مکس

قطعا اگر با گوشی‌های سایز بزرگ کار نکرده باشید، اندازه آیفون ۱۲ پرو مکس برای شما حداقل در برخوردهای اول نامعقول است. در واقع آیفون ۱۲ پرو مکس کمی از آیفون ۱۱ پرو مکس بزرگتر است و مشاجرات جا نشدن در کف دست، جا نشدن در جیب (به غیر از شلوار شیرازی :D)، سخت بودن کار با یک دست و … برای نسل قبلی انجام شده است. در واقع آیفون ۱۲ پرو مکس هنوز هم جمع و جورتر از برخی از گزینه‌های موجود مانند گلکسی نوت ۲۰ الترا است.

با وجود شباهت به طراحی آیفون ۴ با کناره‌های تخت و اندازه بزرگ، آیفون ۱۲ پرو مکس یکی از بهترین‌ها در کلاس خود است.

اگر پرچمداران سامسونگ را در دست گرفته باشید، دیگر اندازه آیفون ۱۲ پرو مکس به نظر شما بزرگ نیست. البته با قیمت نسبتا بالای این دستگاه و دلار گران، می‌توانیم از دید منفی به طراحی این دستگاه نگاه کنیم؛ وزن بالا، اندازه بزرگ، دوربین برآمده و بریدگی نسبتا بزرگ بالای صفحه نمایش از مولفه‌های طراحی این دستگاه هستند. البته از نظر من آیفون ۱۲ پرو مکس هنوز هم بسیار جذاب است!

محافظ سرامیکی آیفون ۱۲ پرو مکس

اپل با سرمایه گذاری در کورنینگ نسخه‌ای منحصر به فرد از گوریلا گلس با نام تجاری محافظ سرامیکی را توسعه داد و از آن در آیفون ۱۲ پرو مکس استفاده کرد که منجر به دوام بیشتر این دستگاه شده است.

آیفون ۱۲ پرو مکس رکود دار مقاومت در برابر آب است

از نظر امتیاز رتبه بندی، آیفون ۱۱ پرو مکس تفاوتی با آیفون ۱۲ پرو مکس ندارد، اما تغییراتی که اپل در آب بندی دستگاه داده و استفاده از واشرهای مهر و موم به جای چسب در قسمت‌های باز شونده دستگاه مانند اسپیکر الزامات استاندارد مقاومت در برابر آب را بهبود بخشیده است.

استاندارد IP68 نیاز دارد که دستگاه حداقل به مدت ۵ فوت در آب غوطه ور شود. آیفون ۱۱ پرو مکس با داشتن این گواهی تا عمق ۱۳ فوتی دوام می‌آورد و بسیار بالاتر از این استاندارد بود. اما آیفون ۱۲ پرو مکس این حد را فراتر بوده و تا ۳۰ دقیقه در عمق ۲۰ فوتی دوام می‌آورد. هیچ پرچمدار دیگری به این میزان مقاومت در برابر آب ندارد، حداقل در معرفی پرچمداران این موضوع اعلام نشده است. بنابراین اپل با آیفون ۱۲ پرو مکس رکورد جدیدی را به نام خود ثبت کرده است.

کیفیت صفحه نمایش آیفون ۱۲ پرو مکس

صفحه نمایش آیفون ۱۲ پرو مکس با تمام نقدهایی که بابت نرخ تازه سازی ۶۰ هرتزی به آن وارد می‌شود، یکی از بهترین صفحه نمایش‌ها در کلاس خود است. اپل با یکی از بهترین کالیبراسیون‌های صفحه نمایش همیشه در این قسمت قوی ظاهر می‌شود. نمایشگر ۶.۷ اینچی آیفون ۱۲ پرو مکس از تراکم عالی و روشنایی یکنواختی بهره می‌برد که به حداکثر ۱۲۰۰ نیت می‌رسد و کار کردن با گوشی در خارج از خانه را ساده می‌کند. تعادل رنگ سفید و دامنه رنگی نیز بسیار مناسب است.

مدل گوشی

حداکثر روشنایی (nits) بالاتر بهتر است

حداقل روشنایی (nits) پایین تر بهتر است

کنتراست بالاتر بهتر است

دمای رنگ (کلوین)

گاما

دقت رنگ rgbcmy پایین‌تر بهتر است

دقت رنگ grayscale پایین‌تر بهتر است

Apple iPhone 12 Pro Max

۸۳۲
(عالی)

۲
(عالی)

غیر قابل اندازه گیری
(عالی)

۶۷۳۳
(عالی)

۲.۱۹

۲.۲۵
(خوب)

۶.۷۷
(متوسط)

Apple iPhone 12 Pro

۸۰۱
(عالی)

۱.۸
(عالی)

غیر قابل اندازه گیری
(عالی)

۶۷۳۹
(عالی)

۲.۱۷

۲.۳۲
(خوب)

۷.۱۹
(متوسط)

Apple iPhone 11 Pro

۷۹۲
(عالی)

۱.۹
(عالی)

غیر قابل اندازه گیری
(عالی)

۶۷۲۷
(عالی)

۲.۱۹

۲.۰۳
(خوب)

۶.۲۶
(متوسط)

Apple iPhone XS

۶۶۴
(عالی)

۲
(عالی)

غیر قابل اندازه گیری
(عالی)

۶۶۴۴
(عالی)

۲.۲

۰.۹۱
(عالی)

۲.۱
(خوب)

آیفون ۱۲ اپل

۶۱۹
(عالی)

۱.۸
(عالی)

غیر قابل اندازه گیری
(عالی)

۶۷۲۹
(عالی)

۲.۱۸

۲.۱۶
(خوب)

۶.۲۷
(متوسط)

 

صفحه نمایش سوپر رتینا XDR دامنه رنگ گسترده DCI-P3 را پوشش می‌هد و گواهی HDR برای توانایی نمایش این محتوای ضبط شده از طریق آیفون است که به لطف سیستم قدرتمند گرافیکی، سری آیفون ۱۲ پرو در موقعیت منحصر به فردی قرار گرفته است. فقدان نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتزی یا حتی ۹۰ هرتزی را می‌توان تنها نکته منفی قابل بحث صفحه نمایش آیفون ۱۲ پرو مکس دانست که برای یک تلفن ۱۰۰۰ دلاری جالب نیست.

دوربین آیفون ۱۲ پرو مکس : حالت شب، پرتره و زوم

به بهترین قسمت آیفون ۱۲ پرو مکس رسیدیم، اپل بزرگترین سنسور دوربین را روی آیفون ۱۲ پرو مکس قرار می‌دهد و آن را از آیفون ۱۲ پرو متمایز می‌کند. طبق شایعات، آیفون ۱۳ در سال ۲۰۲۱ دوربین آیفون ۱۲ پرو مکس را دریافت می‌کند اما در حال حاضر این دوربین بهترین دوربینی است که روی آیفون‌ها قرار گرفته است.

جدا از اندازه آیفون ۱۲ پرو مکس، بزرگترین تفاوت آیفون ۱۲ پرو مکس با سایر بردارنش دوربین است. دوربین‌های موجود در آیفون ۱۲ پرو مکس از نظر اندازه بزرگتر هستند و سنسورهای بزرگتری هم دارند و لنزها بیشتر از گوشی بیرون زده‌اند. به نظر می‌رسد قرار دادن این سیستم دوربین در سایر گوشی‌ها برای اپل مشکل‌تر بوده و شاید هم به خاطر بازاریابی این کار را انجام داده است.

در سیستم دوربین آیفون ۱۲ پرو مکس شما سه دوربین در دسترس دارید، یک دوربین اصلی، سوپرواید و تله فوتو که بزرگنمایی ۲.۵ برابری را به ارمغان می‌آورد و کمی از ۲ برابر آیفون ۱۲ پرو و سایر آیفون ‌ها بیشتر است. همچنین از سنسور LiDAR در این دستگاه استفاده شده است که دریچه‌ای جدید از امکانات را به روی آیفون باز می‌کند.

دوربین التراواید استفاده شده در این آیفون تفاوتی با سایرین ندارد. اگر آن را با مدل استفاده شده در آیفون ۱۱ مقایسه کنید متوجه می‌شوید تغییرات اپل به نرم افزار محدود شده و بهبود تصاویر ثبت شده به این خاطر است. این لنز از حالت شب نیز پشتیبانی می‌کند، در واقع تمامی دوربین‌های آیفون ۱۲ از حالت شب پشتیبانی می‌کنند.

دوربین اصلی احتمالا همان دوربینی می‌باشد که تغییرات بزرگی را تجربه کرده است. از نظر اندازه تقریبا ۵۰ درصد بزرگتر از لنز سایر آیفون‌هاست و با لنز ۲۶ میلی متری f/1.6 می‌تواند نور زیادی را جذب کند و تصاویر بدون نویزی را ثبت نماید. در شب این بدان معناست که نوردهی کوتاه‌تر با نویز کمتر حاصل می‌شود و جزئیات تاری کمتری دارند. اما این به معنای بهتر بودن تصاویر طی روز هم هست؟ نه کاملا. واقعا دشوار است که تفاوت تصاویر آیفون ۱۲ پرو مکس را با سایر آیفون‌های جدید تشخیص داد، رنگ‌ها به یک شکل هستند، دامنه دینامیک اکثرا یکسان است و اگرچه گاها تفاوت‌های جزئی وجود دارد اما به سختی قابل مشاهده هستند.

برتری‌های آیفون ۱۲ پرو مکس در هنگام عکسبرداری در محیط بسته یا نور کم به خوبی ملموس است. به غیر از سنسور بزرگتر، آیفون ۱۲ پرو مکس اولین آیفونی است که به جای تثبیت کننده نوری سنتی برای لنز از سنسور شیفت یا تغییر سنسور استفاده می‌کند. تفاوت این دو قابلیت این است که در سنسور شیفت کل سنسور برای گرفتن لرزش حرکت می‌کند اما در سایر تلفن‌های هوشمند فقط لنز حرکت می‌کند. این سیستم لرزشگیر جدید برای به حداقل رساندی لرزش دست و سایر لرزش‌هات است و کمی بهتر از لرزشگیر اپتیکال می‌باشد. در آخر لازم به ذکر است که ISO آیفون ۱۲ پرو مکس نیز بالاتر از سایر خانواده است. این عدد برای آیفون ۱۲ پرو مکس ۷۶۱۶ است در حالی که برای ۱۲ پرو ۵۸۰۸ و برای آیفون ۱۱ پرو مکس ۳۰۷۲ بود. این ISO بالاتر به معنای گرفتن تصاویر سریعتر و بهتر در شرایط نوری کم است.

از سایر تغییرات؛ همانطور که در ابتدای مبحث هم اشاره شد، بهتر شدن زوم اپتیکال می‌باشد و در حال حاضر زوم اپتیکال ۲.۵ برابر است. با حضور اسکنر LiDAR تصاویر پرتره حتی در محیط‌های تاریک نیز به خوبی ثبت می‌شوند.

آخرین ویژگی که از دوربین آیفون ۱۲ پرو مکس می‌خواهیم به آن بپردازیم امکان ضبط فیلم‌های Dolby Vision توسط این دستگاه است. بالاترین استاندارد ۱۲ بیتی رنگ با کیفیت ۴k! کاری که هیچ تلفن هوشمند دیگری نمی‌تواند انجام دهد اما به لطف قدرت پردازش تراشه A14 آیفون می‌تواند این ویدیوها را ثبت و پردازش کند تا تصاویر قابل توجهی که تا همین اواخر از مزیت‌های دوربین‌های گران قیمت و حرفه‌ای بود را در اختیار کاربران قرار دهد.

همانطور که انتظار می‌رود ویدیوهای ثبت شده با آیفون ۱۲ پرو مکس شبیه هیچ تلفن دیگری نیست. سنسور بزرگی که نور زیادی را جذب می‌کند و ضبط ویدیوهای Dolby Vision HDR پرچمدار اپل را منحصر به فرد کرده است. شما برای درک شکوه واقعی این ویدیو نیاز به یک مانیتور و تلوزیون مناسب دارید اما برای گرم کردن همان صفحه نمایش XDR آیفون ۱۲ پرو مکس کافی است.

تراشه A14 و پشتیبانی از شبکه ۵G

شاید بتوان نبود صفحه نمایش با نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتزی را مصرف باتری بالا تصور کرد. حضور همزمان ۵G و صفحه نمایش ۱۲۰ هرتزی مصرف باتری بالایی را طلب می‌کند. به بیانی دیگر اگر اپل نمی‌خواست که در طراحی، سایز و نوع باتری مورد استفاده خود تغییرات انجام دهد باید بین ۵G و صفحه نمایش ۱۲۰ هرتزی یکی را انتخاب می‌کرد. با وجود دعوای حقوی که با کوالکام داشت و اکنون حل شده، اپل در معرفی گوشی هوشمند ۵G یک سال از سامسونگ، هواوی و سایر رقبای اندرویدی عقب مانده بود و نمی‌خواست با توجه به بحث داغ ۵G یک سال دیگر این ویژگی را به تاخیر بیندازد.

اپل برای جبران تاخیر ۵G پشتیبانی از باندهای بیشتری را نسبت به رقبا به آیفون خود اضافه کرد. حتی مدل‌های سفارش ایالات متحده آمریکا دارای یک برش کوچک در طرفین هستند تا بتوانند آنتن mmWave مناسبی برای دسترسی به شبکه ۵G داشته باشند که اپراتورهایی همانند Verizon ارائه می‌دهند.

از نظر عملکرد تراشه و سیستم عامل واقعا نیازی به تعریف و تمجید نیست. تراشه ۵ نانومتری اپل عملکرد بی‌نظیری در تمامی بنچمارک‌ها داشته و اولین تراشه‌ی ۵ نانومتری است که توانسته از ۳ گیگاهرتز نیز گذر کند.

بدون شک A14 بهترین تراشه موجود دنیا برای تلفن‌های هوشمند است و با وجود رم ۶ گیگابایتی آیفون ۱۲ پرو مکس، هیچ عنوانی در اپ استور نیست که این دستگاه از پس آن به خوبی برنیاید.

باتری آیفون ۱۲ پرو مکس و شارژرهای ۱۸ و ۲۰ واتی

اپل برای قرار دادن مودم ۵G و فیلترهای مورد نیاز برای جلوگیری از تداخل آنتن‌ها، مجبور به تغییراتی درون دستگاه شد و دست این کمپانی برای افزایش ظرفیت باتری بسته شد. خوشبختانه یک گوشی در اندازه ۶.۷ اینچ به اندازه کافی برای جای دادن باتری بزرگ است و ظرفیت باتری بالایی را در آیفون ۱۲ پرو مکس شاهد هستیم.

با وجود اینکه ظرفیت باتری آیفون ۱۲ پرو مکس نسبت به آیفون ۱۱ پرو مکس کاهش یافت و تراشه قدرتمندی هم در آن استفاده شد، اما به لطف فناوری تولید ۵ نانومتری عمر باتری کاهش نیافت.

باتری آیفون ۱۲ پرو مکس هنگام مشاهده ویدیو یوتیوب

استفاده از سرویس‌های استریم ویدیو مانند یویتوب سرگرمی بسیاری از افراد است و برخی ساعت‌ها در طی روز پای آن هستند. بنابراین تست باتری در استفاده از یوتیوب می‌تواند معیار مناسبی برای عملکرد باتری آیفون ۱۲ پرو مکس در زندگی واقعی باشد.

آیفون ۱۲ پرو مکس در تست انچام شده ۸ ساعت و ۳۷ دقیقه دوام آورد که کمی کمتر از آیفون ۱۱ پرو مکس است چون این دستگاه در تستی مشابه ۸ ساعت و ۵۸ دقیقه دوام آورد.

آیفون‌ها معمولا در این تست عملکرد خوبی ندارند اما پرچمداران اندرویدی هم اخیرا چایگاه خود را از دست داده‌اند. به طور مثال نوت ۲۰ الترا در این تست فقط ۷ ساعت دوام آورد که کمتر از آیفون ۱۲ پرو مکس است. در شرایطی که مدل قبلی S20 الترا زمانی معادل ۱۰ ساعت و ۲۹ دقیقه پخش آنلاین انجام داد.

باتری آیفون ۱۲ پرو مکس در وب گردی

با وجود باتری کوچکتر آیفون ۱۲ پرو مکس نسبت به نسل قبلی، عملکرد بهتری در این تست داشته است. آیفون ۱۲ پرو مکس در این تست توانسته ۱۴ ساعت و ۶ دقیقه دوام بیاورد، زمانی که برای نسل قبلی ۱۲ ساعت و ۵۴ دقیقیه بود. این یکی از سبک‌ترین تست‌هایی است که روی گوشی‌های هوشمند انجام می‌دهد و نشانگر خوبی از عملکرد دستگاه در کارهای سبک روزمره مانند چک کردن ایمیل و مرور وب است.

با وجود اینکه رقبای اندرویدی از باتری‌های بسیار بزرگتری بهره می‌برند اما عملکرد آیفون ۱۲ پرو مکس بسیار چشمگیر است. به طور مثال S20 الترای سامسونگ از یک باتری ۵۰۰۰ هزار میلی آمپری بهره می‌برد اما ۱۲ ساعت و ۲۳ دقیقه در این تست دوام آورد. پس اگر زمان زیادی را در مرور وب می‌گذارنید عملکرد آیفون ۱۲ پرو مکس به راحتی شما را تخت تاثیر قرار می‌دهد.

باتری آیفون ۱۲ پرو مکس در بازی‌های ۳D

اما در یک تست آیفون ۱۲ پرو مکس واقعا بد ظاهر شد. آیفون ۱۲ پرو مکس در تست اجرای بازی‌های ۳D بسیار بد عمل کرد و هنگام اجرای این بازی‌ها باتری دستگاه به سرعت آب شدن یک بستنی مگنوم در تابستان تخلیه شد.

آیفون ۱۲ پرو مکس نسبت به سه آیفون دیگر خانواده ۱۲ کمی بیشتر دوام آورد و این هم فقط به خاطر باتری بزرگتر دستگاه است. البته احتمالا این عملکرد بد باتری به خاطر بهینه نبودن اغلب بازی‌ها با A14 است. به طور مثال هنگام انجام بازی CoD عملکرد آیفون ۱۲ پرو مکس خوب بود و خبری از داغی بیش از حد و مصرف باتری بالا نبود.

به طور خلاصه اگر استریم ویدیو را با استفاده از ۵G انجام دهید و بازی‌های سنگینی گرافیکی هر روزه روی گوشی شما در حال اجرا باشند، همانطور که انتظار می‌رود باتزی چندان شما را یاری نخواهد کرد. اگر اپل نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتزی را هم اضافه کرد بود که واقعا یک قتل عام برای باتری محسوب می‌شد.

اپل صلاح دیده بود که آداپتور شارژ دستگاه از درون جعبه حذف شود، بنا به دلایلی که یکی از آن‌ها محیط زیست اعلام شد اما متاسفانه صلاح ندیده که باتری بزرگتری را روی دستگاه قرار دهد و یا سرعت شارژ را بیشتر کند.

سرعت شارژ

در ادامه ما سرعت شارژ باتری آیفون ۱۲ پرو مکس با شارژر ۱۸/۲۰ واتی اپل را داریم:

  • ۲۳% در ۱۵ دقیقه
  • ۴۸% در ۳۰ دقیقه
  • ۶۹% در ۴۵ دقیقه
  • ۸۲% در یک ساعت
  • ۱۰۰% در یک ساعت و ۵۵ دقیقه

اگر برای شما سوال است که تفاوت شارژ آیفون ۱۲ پرو مکس با شارژر ۱۸ واتی قدیمی در مقایسه با شارژر ۲۰ واتی جدید چقدر است؛ باید بگوییم که در حد چند دقیقه پس اگر مدل ۱۸ واتی را دارید به فکر تهیه مدل ۲۰ واتی نباشید.

۹۱%
فوق‌العاده

آیفون ۱۲ پرو مکس

  • طراحی
  • دوربین
  • باتری
  • سخت افزار
آیفون 12 پرو مکسآیفون 2020