تیم کوک : آیفون را کنار بگذارید

شما اغلب از مدیر عامل کمپانی فناوری نمی‌شنوید که از کاربران بخواهد محصول اصلی شرکت را کنار بگذارند اما تیم کوک در مصاحبه اخیر خود در TIME 100 Summit این را خواسته است. TIME 100 Summit کنفرانسی است که افراد صاحب نام در آن سخنرانی می‌کنند. در میان سخنرانان این کنفرانس وزیر خارجه سابقه آمریکا هیلاری کلینتون، نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا، رایان مورفی کارگردان، تایرا بنکس کارآفرین و … بودند.

زمانی که تیم کوک تریبون را در اختیار داشت گفت که اپل هرگز آیفون را برای استفاده مداوم تولید نکرده است و گفت: اپل هرگز نمی‌خواهد قسمت زیادی از وقت کاربر را بگیرد، ما هیچ وقت دنبال این نبوده‌ایم. او به این مسئله نیز اشاره کرد که خودش نوتیفیکیشن‌های گوشی را غیرفعال کرده است. این اولین باری نیست که تیم کوک در مورد استفاده شخصی خودش از آیفون اظهار نظر کرده است.

در ژوئن سال گذشته و کنفرانس توسعه دهندگان، اپل قابلیت اسکرین تایم را معرفی کرد، ویژگی که استفاده از برنامه‌های مختلف iOS را اندازه گیری می‌کند و می‌توان برای آن‌ها محدودیت گذاشت. در همان زمان تیم کوک به CNN گفت که فکر می‌کرده یک کاربر متعادل است اما زمانی که با اسکرین تایم میزان استفاده را متوجه شده به اشتباه خود پی برده است.

اگر شما این کار را نجام نداده‌اید، اگر یک آیفون دارید و این کار را نکرده‌اید، من شما را تشویق می‌کنم، بر این (نوتیفیکیشن‌ها) نظارت داشته باشید. شخصا بسیاری از اطلاعیه‌ها را غیر فعال کرده‌ام. چون از خودم پرسیدم آیا واقعا من باید هزاران اطلاعیه را در روز دریافت کنم؟ این چیزی با ارزشی به زندگی من اضافه می‌کند یا من را فرد بهتری می‌کند. بنابراین دست به کار شدم و آن رویه را پایان دادم. تیم کوک – مدیرعامل شرکت اپل

کوک می‌گوید که جریان اصلی آمریکا در حال حاضر نگران حفظ حریم خصوصی است

کوک همچنین در مورد یک موضوع داغ دیگر یعنی حریم خصوصی آنلاین صحبت کرد. اون گفت مقررات برای محافظت از کسانی که وب را مرور میکنند و از اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کنند در اروپا بهتر از آمریکا است. وی گفت مقررات عمومی حفاظت از داده اتحادیه اروپا (GDPR) یک قدم در جهت صحیح است. تحت قوانین سختگیرانه اتحادیه اروپا، هیچگونه اطلاعات شخصی یک کاربر آنلاین بدون اجازه وی نمی‌تواند توسط کمپانی مورد استفاده قرار گیرد. شرکتی که این قانون را زیرپا بگذارد به ۲۰ میلیون یورو یا ۴ درصد از درآمد جهانی سال گذشته، هر کدام که بیشتر باشد، جریمه می‌شود. به عنوان مثال فیسبوک، اگر حداکثر مجازات برای آن تعیین شود (در نظر داشته باشید که این یک وضعیت فرضی است) باید ۲.۲ میلیارد دلار بر اساس درآمد ۵۸ میلیارد دلاری جریمه پرداخت کند. تیم کوک گفت ایالات متحده می‌تواند قوانین شبیه به GDPR داشته باشد.

مدیرعامل اپل گفت که جریان نگرانی در مورد حریم خصوصی بیشتر از سال ۲۰۱۶ شکل گرفته است. در اوایل آن سال FBI از اپل خواسته بود که قفل آیفون ۵c سید فاروق، تیرانداز حادثه تروریستی سن برناردینو را باز کند. اپل از اجرای حکم دادگاه سر باز زد چون ایجاد نسخه سفارشی از iOS برای باز کردن قفل و درز آن می‌توانست یک فاجعه را رقم بزند. اگر این نرم افزار درز میشد هکرها و افراد سودجو می‌توانستند قفل تمامی آیفون‌ها را باز کنند. تیم کوک درخواست دولت برای برای باز کردن آیفون بهترین تصمیم نمی‌دانست. FBI سرانجام با استفاده از یک دستگاه شخص ثالث قفل آیفون ۵c فاروق را باز کرد اما چیزی به دست نیاورد.

تیم کوک