۱۵ سال بعد از عرضه اولین نسل آیفون

۱۵ سال پیش کاربران در جلوی فروشگاه‌های اپل صف بسته بودند تا محصول جدید این کمپانی، آیفون را به دست آورند. در ۸ تیر ماه ۱۳۸۶ اپل اولین نسل آیفون را عرضه کرد و دیگر دنیا مثل قبل نشد. این دستگاه در ۱۹ دی ۱۳۸۵ معرفی شده بود و سر و صدای زیادی را به پا کرده بود. بیش از ۵ ماه طول کشید تا اپل و زنجیره تامین آن، به اندازه کافی آیفون برای فروش تولید کنند.

اولین نسل آیفون بی‌نقص نبود اما کسی مثل آن را ندیده بود

اولین نسل آیفون بی‌نقص نبود. بلوتوث استریو، MMS و حتی کپی و پیست نداشت. همچنین روی شبکه ۳G اپراتور AT&T کار نمی‌کرد. اولین آیفون از شبکه ۲.۵G اپراتور AT&T بهره می‌برد. این شبکه باعث می‌شد کاربران نتوانند همزمان اینترنت و تماس را داشته باشند. سرعت پایین اینترنت نیز در این نوع شبکه آزار دهنده بود. همچنین بخوانید: تاریخچه آیفون اپل .

آیفون یک صفحه لمسی باور نکردنی و یک رابط کاربری جالب داشت. همه آیفون می‌خواستند و آن زمان اندروید وجود نداشت. اگر اپراتور AT&T در دسترس شما نبود، باید یکی از کپی‌های آیفون را می‌خریدید. کپی‌هایی که اغلب یک گوشی با صفحه لمسی ضعیف و مروگر HTML، مانند LG Voyager بودند. تا زمانی که موتورولا، گوگل و ورازیون برای ارائه Motorola DROID با یکدیگر همکاری کردند و گوشی هوشمندی را در نوامبر ۲۰۰۹ ارائه دادند، گوشی هوشمندی که از نظر قابلیت نزدیک به آیفون باشد، وجود نداشت.

رسانه‌های خبری مختلف کاربران را برای خرید یک گوشی با قیمت ۴۹۹ دلار مورد تمسخر قرار می‌دادند. آن زمان نمی‌دانستند که دنیا خیلی زود گوشی‌های ۱۰۰۰ دلاری را تجربه می‌کند. با این حال هیجان وجود داشت و تنها ۷۴ روز بعد از عرضه، اپل اعلام کرد که ۱ میلیون آیفون فروخته است.

این روزها عرضه آیفونی که در ۷۴ روز حدود ۱ میلیون بفروشد، یک شکست بزرگ محسوب می‌شود و قطعا کار بسیاری از سهامداران اپل به بیمارستان می‌کشد. طبق آخرین آمار، ۱.۷ تا ۲ میلیون دستگاه سری آیفون ۱۲ در ۲۴ ساعت اول عرضه، خریداری شده است.

اولین نسل آیفون دارای یک صفحه نمایش ۳.۵ اینچی LCD با رزولوشن ۳۲۰ در ۴۸۰ بود. قلب تپنده آن نیز یک پردازنده تک هسته‌ای ۴۱۲ مگاهرتزی بود. باتری آن ۱۴۰۰ میلی آمپر ساعت ظرفیت داشت و یک دوربین ۲ مگاپیکسلی بدون فلاش نیز در پشت آن دیده می‌شد. از آن زمان اپل اپ استور، سیری و تاچ آیدی را معرفی کرده و اندازه صفحه نمایش را گسترش داده و عکاسی را به طور قابل توجهی بهبود بخشیده است.

خیلی سریع گوشی‌های هوشمند ارزان‌تر و مدل‌های قدیمی‌تر آیفون با قیمتی که بسیاری توانای خریدش را داشتند، در بازار یافت می‌شد. تقریبا هر کسی که می‌خواست یک گوشی هوشمند بخرد، می‌توانست این کار را انجام دهد. این روزها نقاط اندکی در دنیا هستند که تحت سیطره گوشی‌های هوشمند قرار ندارند. همچنین بخوانید: اپل نمایشگرهای مبتنی بر جوهر الکترونیکی را برای دستگاه‌های تاشو آزمایش می‌کند .

با این حال افراد حاضر در این صنعت نمی‌توانستند اتفاقات آینده را پیش بینی کنند. استیو بالمر، مدیر عامل مایکروسافت در زمان معرفی آیفون آن را مسخره کرد و به قیمت و کیبورد مجازی آن خندید. وی می‌گفت که آیفون برای مشتریان تجاری جذاب نیست زیرا کیبورد فیزیکی ندارد.

جیم بالسیلی و مایک لازاریدیس از مدیران RIM نیز نتوانستند در آن زمان شرایط را به خوبی درک کنند. RIM شرکتی بود که در پشت گوشی‌های محبوب بلک بری قرار داشت که به خاطر کیبوردهای فیزیکی و پلتفرم ایمیلشان شناخته می‌شدند. برخی از نقل قول‌های آن‌ها توضیح می‌دهد که چرا آیفون در نهایت از بلک بری پیشی گرفت.

برخی از مدیران این صنعت، شکست آیفون را می‌دیدند

جیم بالسیلی در نوامبر ۲۰۰۷ گفت: به همان اندازه که آیفون اپل خوب است، چالش واقعی برای کاربرانش ایجاد می‌کند. سعی کنید که یک کلید وب را روی صحفه لمسی آیفون اپل تایپ کنید، این یک چالش واقعی است. شما نمی‌توانید آنچه که تایپ می‌کنید، ببینید. شریک او، مایک لازاریدیس در می ۲۰۰۸ گفت: هیجان انگیزترین تمایل موبایل کیبورد کامل QWERTY است. من واقعا متاسفم، همینطور است. من این را نمی‌سازم.

بلک بری در سال ۲۰۰۸ با یک کیبورد مجازی، که به گونه‌ای طراحی شده بود که هنگام تایپ احساس می‌کردید با یک کیبورد فیزیکی کار می‌کنید، تلاش کرد در مقابل اپل قرار بگیرد. یک خطای طراحی که بعدها اصلاح شد، تایپ کردن در گوشی بلک بری را با مشکل مواجه کرد و تقریبا تمامی موارد فروخته شده در ابتدا، تعویض شدند.

ما ممکن است هرگز شاهد یک محصول الکترونیکی مصرفی دیگر مانند آیفون نباشیم. در پانزدهیم سالگرد عرضه عمومی اولین نسل آیفون، تولید این محصول را تبریک می‌گوییم و امیدواریم که در آینده نیز شاهد موفقیت این گوشی هوشمند باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.