مک بوک ایر M2 با طراحی نازک‌تر و عملکرد بهتر تا ۱۸ درصد

رویداد جهانی توسعه دهندگان یا همان WWDC اپل، معمولا روی تغییرات نرم افزاری و آخرین نسخه‌های iOS، macOS و watchOS تمرکز دارد. سازنده آیفون امسال در این رویداد مک بوک ایر با تراشه جدید M2 را معرفی کرد.

قبل از آغاز رویداد، فروشگاه آنلاین اپل از دسترس خارج شد و این نشانه‌ای از معرفی محصولات سخت افزاری جدید در این رویداد بود. حال ما با یک مک بوک ایر جدید با تراشه تازه M2 روبرو هستیم.

تراشه جدید M2

انگار همین دیروز بود که اپل تراشه قدرتمند M1 را معرفی کرد و اکنون ما شاهد نسل تازه این تراشه هستیم.

تراشه جدید اپل مبتنی بر فرآیند تولید ۵ نانومتری نسل دوم TSMC است که ۵۰ درصد پهنای باند بیشتری نسبت به تراشه M1 ارائه می‌دهد. این تراشه با ۲۰ میلیارد ترانزیستور از یک CPU با ۸ هسته و پردازنده گرافیکی ۱۰ هسته‌ای برخوردار است. M2 از ۲۴ گیگابایت رم یکپارچه LPDDR5 پشتیبانی می‌کند. پردازنده این تراشه از چهار هسته با عملکرد بالا و ۴ هسته با بهره‌وری بالا تشکیل شده است. همچنین پردازنده گرافیکی آن ۲ هسته بیشتر از تراشه M1 دارد. اپل ادعا می‌کند که تراشه M2 تنها با مصرف یک چهارم انرژی، حدود ۸۷ درصد عملکرد یک تراشه ۱۲ هسته‌ای موجود در بازار را ارائه می‌دهد.

اما این تمام پیشرفت‌های M2 نیست. به ادعای اپل پردازنده M2 با مصرف انرژی یکسان، ۱۸ درصد عملکرد بهتری از M1 دارد و عملکرد GPU تا ۲۵ درصد بهتر است. این تراشه همچنین از نمایشگرهای خروجی ۶k پشتیبانی می‌کند و موتور رسانه‌ی قدرتمند با پشتیبانی از ویدیوهای ۸K دارد.

عملکرد مک بوک ایر

مک بوک ایر 2022

به گفته‌ی اپل، در کارهای فشرده مانند ویرایش تایم لاین در Final Cut Pro، مک بوک ایر M2 حدود ۴۰ درصد سریع‌تر از نسل قبلی خود است. اگر استاندارد شما برای مقایسه مک اینتل است، اپل می‌گوید می‌توانید عملکردی تا ۱۵ برابر بهتر را ببینید.

در فتوشاپ نیز اعمال فیلترها و افکت‌ها تا ۲۰ درصد سریع‌تر از قبل است. سازنده آیفون می‌گوید کاربرانی که مک اینتل دارند عملکردی تا ۵ برابر سریع‌تر را تجربه می‌کنند.

در زمینه باتری، مک بوک ایر جدید یک روز کامل را در اختیار شما خواهد بود. به گفته‌ی اپل با یک بار شارژ، این دستگاه تا ۱۸ ساعت ویدیو پخش می‌کند. شارژ سریع ۶۷ واتی از طریق آداپتور USB-C پشتیبانی می‌شود و در عرض نیم ساعت تا ۵۰ درصد باتری شارژ می‌گردد.

مک بوک ایر ۲۰۲۲

جدیدترین مک بوک ایر اپل یک گام بزرگ نسبت به نسل قبلی است. در قسمت جلو شما یک صفحه با بریدگی را می‌بینید که حاشیه‌های مشکی آن را احاطه کرده‌اند. این مک بوک ایر دارای کانکتور مگ سیف، دو پورت USB-C و پورت هدفون است. یک وبکم ۱۰۸۰p نیز در این محصول استفاده شده و به گفته‌ی اپل سنسور بزرگتری نسبت به قبل دارد. این دوربین عملکرد بهتری را در نور کم نسبت به نسل قبلی خواهد داشت.

چهار بلندگو و سه میکروفون بین کیبورد و صفحه نمایش قرار دارند. صدای فضایی برای موسیقی و پشتیبانی از دالبی اتموس برای فیلم‌ها در مک بوک ایر M1 پشتیبانی می‌گردد. کیبورد دارای یک ردیف کلید عملکرد با ارتفاع کامل و تاچ آیدی است. اپل می‌گوید که حجم کلی این محصول ۲۰ درصد نسبت به نسل قبلی کاهش یافته است.

ضخامت بدنه این لپ تاپ بدون فن، در حالت بسته تنها ۱۱.۳ میلی متر است. وزن آن نیز ۱.۲ کیلوگرم می‌باشد. مک بوک ایر ۲۰۲۲ دارای صفحه نمایش ۱۳.۶ اینچی Liquid Retina با حداکثر روشنایی ۵۰۰ نیت است. سازنده آیفون خاطر نشان می‌کند که پنل نمایشگر مک بوک ایر M2 حدود ۲۵ درصد روشن‌تر از قبل است. این صفحه نمایش از ۱ میلیارد رنگ پشتیبانی می‌کند و یک همراه ایده آل قابل حمل برای نمایش محتوای مصرفی است.

گزینه‌های رنگی مک بوک ایر M2

رنگ بندی

مک بوک ایر ۲۰۲۲ در چهار رنگ مختلف عرضه می‌شود که دو رنگ کلاسیک نقره‌ای و خاکستری همراه با نیمه شب و نور ستاره‌ای هستند. رنگ نیمه شب یا همان Midnight تیره است و Starlight نیز کمی شبیه به رنگ شامپاین می‌باشد.

قیمت و زمان عرضه

مک بوک ایر ۱۳ اینچی با تراشه M2 با قیمت پایه ۱۱۹۹ دلار به فروش می‌رسد که با توجه به دلار قیمت امروز در ایران حدود ۴۰ میلیون به دست مشتری خواهد رسید. البته عرضه آن حدود یک ماه دیگر رخ می‌دهد و فعلا برای پیش خرید در سایت اپل قرار داده شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.