نقد و بررسی آیفون ۱۳ ؛ دلایل خوب برای خرید آیفون دیگر

اپل قیمت مدل پایه آیفون ۱۳ را نسبت به نسل قبلی افزایش نداد ولی حافظه داخلی آن را دو برابر کرد و سایر ارتقاهای معمول مانند باتری، دوربین، سخت افزار و … را در آن پیاده سازی کرد.

آیا سخت افزار دوربین بهبود یافته، تراشه سریع‌تر A15 و عمر باتری بیشتر، می‌تواند دلایل کافی برای خرید این محصول باشند یا باید به سراغ مدل گران‌تر پرو با صفحه نمایش ۱۲۰ هرتزی برویم؟ خب بیاید در ادامه به نقد و بررسی آیفون ۱۳ بپردازیم تا خودتان جواب سوال را پیدا کنید.

طراحی و صفحه نمایش آیفون ۱۳ اپل

بررسی آیفون 13

آیفون ۱۳ از جهات مختلفی تفاوت‌های ظریف با نسل‌های قبلی دارد. اول از همه وزن سنگین‌تر است که اصلی‌ترین دلیل آن، استفاده از باتری بزرگتر می‌باشد.

قاب‌ها و محافظ‌های صفحه نمایش آیفون ۱۲ با آیفون ۱۳ سازگار نیستند. دکمه‌ها کمی جابجا شده‌اند و به خاطر باتری بزرگتر، دستگاه نسبت به نسل قبلی ضخیم‌تر گردیده است. ناچ آیفون ۱۳ هم کوچکتر شده، پس شما امکان استفاده از محافظ صفحه نمایش آیفون ۱۲ را برای آن را ندارید.

اما شاید بتوان بزرگترین تفاوت را در پشت دستگاه و سیستم دوربین آن مشاهده کرد. در پشت آیفون ۱۳ از دوربین اصلی بزرگتر آیفون ۱۲ پرو مکس استفاده شده و یک لنز اولترا واید جدید در کنار آن به صورت مورب قرار گرفته است.

این دوربین مورب احتمالا به خاطر استفاده از سنسورهای بزرگتر است و از سوی دیگر باعث می‌شود که اطرافیان متوجه شوند شما یک آیفون جدید با حالت سینمایی دارید!

آیفون ۱۳ در رنگ‌های نقره‌ای، سیاه، صورتی، قرمز و آبی عرضه می‌شود و تقریبا می‌توان گفت به طور کلی طیف رنگی آن نسبت به نسل قبلی متفاوت است.

آیا آیفون ۱۳ ضد آب است؟

  • بله تا عمق ۶ متری به مدت ۳۰ دقیقه

اپل دیر به بازی گوشی ضد آب وارد شد اما حالا یکی از بالاترین استاندارها را در بین همه گوشی‌های هوشمند دارد.

به طور مثال سری آیفون ۱۲ مانند بسیاری از گوشی‌های هوشمند مقاوم در برابر آب دارای استاندارد IP68 است اما در مقایسه با آن‌ها می‌تواند تا عمق بیشتری به مدت ۳۰ دقیق دوام بیاورد. ممکن است سایر گوشی‌های هوشمند نیز در چنین عمقی دوام بیاورند اما تولید کنندگان چنین مسئله‌ای را اعلام نکرده‌اند.

صفحه نمایش روشن‌تر

نقد آیفون 13

به سراغ پنل جلویی آیفون ۱۳ برویم. یک صفحه نمایش اولد ۶.۱ اینچی با نرخ تازه سازی ۶۰ هرتز و وضوح ۱۱۷۰×۲۵۳۲ پیکسل. این خیلی شبیه به صفحه نمایش نسل قبلی است اما چند تفاوت مهم وجود دارد. ابتدا آیفون ۱۳ با صفحه نمایش بسیار روشن‌تری همراه است.

اپل حداکثر روشنایی آیفون ۱۲ و آیفون ۱۳ را ۱۲۰۰ نیت اعلام کرد اما این برای تماشای محتوای HDR می‌باشد. حداکثر روشنایی معمول آیفون ۱۳ برابر ۸۰۰ نیت است که در مقایسه با ۶۲۵ نیت آیفون ۱۲ بسیار پیشرفت کرده است.

صفحه نمایش روشن‌تر در خارج از خانه و زیر نور مستقیم خورشید بیشتر قابل مشاهده است و البته طبق بررسی انجام شده، حداکثر روشنایی بیشتر از چیزی است که اپل اعلام کرده و ۸۴۹ نیت می‌باشد. همراه با بازتاب کم صفحه نمایش آیفون، نمایشگر آیفون ۱۳ برای استفاده در فضای باز و زیر نور خورشید بسیار بهتر از نسل قبلی خود می‌باشد.

پوشش سرامیکی که اپل در کنفرانس نیز به آن اشاره داشت، ویژگی جدیدی نیست و ما در آیفون ۱۲ هم آن را داشتیم. اما با توجه به اینکه آیفون ۱۳ وزن بیشتری دارد، محافظت از آن مهم‌تر است.

مشخصات فنی صفحه نمایش آیفون ۱۳ در مقایسه با سایرین

مدل گوشی

حداکثر روشنایی (نیت)
بالاتر بهتر است

حداقل روشنایی (نیت)
پایین تر بهتر است

کنتراست
بالاتر بهتر است

دمای رنگ (کلوین)

گاما

دقت رنگ rgbcmy
پایین‌تر بهتر است

دقت رنگ grayscale
ایین‌تر بهتر است

آیفون ۱۳ اپل

۸۴۹
(عالی)

۱.۸
(عالی)

غیر قابل اندازه گیری
(عالی)

۶۵۸۶
(عالی)

۲.۲

۱.۳۱
(عالی)

۱.۳۵
(عالی)

آیفون ۱۲ اپل

۶۱۹
(عالی)

۱.۸
(عالی)

غیر قابل اندازه گیری
(عالی)

۶۷۲۹
(عالی)

۲.۱۸

۲.۱۶
(خوب)

۶.۲۷
(متوسط)

آیفون ۱۳ پرو اپل

۱۰۵۱
(عالی)

۱.۹
(عالی)

غیر قابل اندازه گیری
(عالی)

۶۴۶۲
(عالی)

۲.۲۴

۰.۹۳
(عالی)

۱
(عالی)

آیفون ۱۳ مینی اپل

۸۲۵
(عالی)

۱.۹
(عالی)

غیر قابل اندازه گیری
(عالی)

۶۳۸۲
(عالی)

۲.۱۸

۰.۹۸
(عالی)

۱.۷۸
(عالی)

سامسونگ گلکسی S21

۷۹۸
(عالی)

۱.۲
(عالی)

غیر قابل اندازه گیری
(عالی)

۶۸۳۳
(عالی)

۲.۰۱

۲.۵۹
(خوب)

۶.۰۳
(متوسط)

طبق تست‌های انجام شده، وجود محافظ سرامیکی باعث تحریف رنگ در صحفه نمایش آیفون ۱۳ نمی‌شود و رنگ‌های مختلف دقیق نمایش داده می‌شوند. با توجه به مشخصات و بررسی‌های انجام شده، با آیفون ۱۳ شما یکی از بهترین صفحه نمایش‌های گوشی‌های هوشمند را از نظر ارائه رنگ در اختیار دارید.

نرخ تازه سازی ۶۰ هرتزی را می‌توان تنها نقطه منفی صفحه نمایش این دستگاه دانست ولی از نظر کالیبراسیون، روشنایی و ارائه رنگ، نقصی ندارد.

زمانی که شما آیفون ۱۳ را در کنار آیفون ۱۳ پرو قرار دهید و با آن‌ها کار کنید، به سرعت متوجه روان بودن آیفون ۱۳ پرو می‌شوید و آن هم به خاطر حضور صفحه نمایش ۱۲۰ هرتزی است.

بهترین نسبت صفحه نمایش به بدنه

ویژگی های آیفون 13

ناچ صفحه نمایش آیفون ۱۳ نسبت به نسل قبلی ۲۰ درصد کوچکتر شده است و باعث گردیده نسبت صفحه نمایش به بدنه بهتر از همیشه شود. اپل با انتقال اسپیکر بالایی به لبه دستگاه و تغییرات در ساختار فیس آیدی، موفق شده ناچ را کوچک‌تر کند.

ناچ آیفون ۱۳ نسبت به نسل قبلی باریک‌تر است اما کمی بلند شده و به طور کلی از ۱.۳۸ اینچ به ۰.۹۹ اینچ رسیده است. اما این کمی بلندی باعث شده که نسبت محتوای نمایش داده شده در سری آیفون ۱۳ مانند آیفون ۱۲ مینی شود.

با این حال ناچ کوچکتر یک تغییر مهم محسوب می‌شود چون این بریدگی صفحه نمایش از سال ۲۰۱۷ که با آیفون X ارائه شد، تا قبل از سری آیفون ۱۳ تغییری نکرده بود.

آیفون ۱۲ دارای نسبت صفحه نمایش به بدنه ۸۶ درصد است اما این عدد در آیفون ۱۳ به ۸۸ درصد رسیده است. به هر حال همه کاربران ترجیح می‌دهند ناچ به طور کلی حذف شود و طبق شایعات گسترده، یک دوربین پانچی شکل جایگزین آن در آیفون ۱۴ خواهد شد.

دوربین آیفون ۱۳ اپل

با کنار هم قرار دادن ویژگی‌های دوربین آیفون ۱۳ در برابر آیفون ۱۲، چند پیشرفت را سریعا متوجه می‌شوید. درست است که هنوز دو دوربین وجود دارد؛ یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی واید و یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید.

سنسور دوربین اصلی اکنون دارای پیکسل‌های ۱.۷ میکرونی است و ماژول دوربین بزرگتر به احتمال زیاد همان چیزی است که در آیفون ۱۲ پرو مکس شاهد بوده‌ایم. این یعنی آیفون ۱۳ در حال حاضر دارای لرزشگیر سنسور شیفت است که سال گذشت مختص آیفون ۱۲ پرو مکس بود.

این پیشرفت‌ها باعث می‌شود که دوربین واید آیفون ۱۳ نور بیشتری را جذب کند و در نهایت تصاویر بهتری در نور کم ثبت شوند. در واقع به گفته اپل، ۴۷ درصد نور بیشتری دریافت می‌شود که منجر به ثبت تصاویر روشن‌تر و واضح‌تر، با نویز کمتر می‌گردد. با این حال دوربین آیفون ۱۳ به آیفون ۱۳ پرو مکس نمی‌رسد که پیکسل‌های ۱.۹ میکرونی دارد.

آیفون ۱۳ با یک سنسور جدید سنجش نور محیط همراه است که میزان و جهت نور را بسیار دقیق اندازه گیری می‌کند تا به الگوریتم‌های محاسباتی عکاسی کمک کند.

متاسفانه دوربین اولترا واید با فوکوس خودکار و حالت ماکرو در آیفون ۱۳ مینی و آیفون ۱۳ وجود ندارد و برای دسترسی به آن باید هزینه بیشتری کنید و مدل‌های پرو را تهیه نمایید.

اینها موارد سخت افزاری جدید دوربین آیفون ۱۳ بودند. با این حال نباید از تراشه A15 نیز غافل شد که با سرعت پردازش بی‌نظیر تصویر، خروجی سریع‌تر و دقیق‌تری را ارائه می‌دهد.

دوربین آیفون 13

با بررسی دوربین آیفون ۱۳ باید بگوییم که آوردن سنسور آیفون ۱۲ پرو مکس به آیفون ۱۳ تصمیم بسیاری خوبی بوده است. سنسور دوربین آیفون ۱۳ رنگ‌ها و دامنه پویا را به صورت ایده آل ارائه می‌دهد.

مانند تمامی آیفون‌های تولید شده تا کنون، تعادل رنگ سفید کمی به گرمی، و اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم به زردی، می‌زند که دیگر تبدیل به امضای عکاسی آیفون شده است.

از نظر زوم دوربین آیفون ۱۳ عملکرد خوبی را در مقایسه با رقبای هم قیمت خود ندارد. اگر بزرگنمایی برای شما مهم است باید به سراغ آیفون ۱۳ پرو/مکس بروید. البته عملکرد فوق‌العاده آیفون ۱۳ در عکاسی و فیلمبرداری با نور کم، ضعف آن را در زوم جبران می‌کند.

نمی‌توان گفت که تفاوت عکاسی آیفون ۱۲ و آیفون ۱۳ در همه صحنه‌ها واضح است اما در تصاویر چالشی با نور کم، آیفون ۱۳ عملکرد بهتری دارد و تصاویر واضح، با جزئیات بیشتر، نویز کمتر و لنز فلر اندک ثبت می‌شوند.

برنامه دوربین آیفون ۱۳ دارای سبک‌های عکاسی است. سبک‌های عکاسی را می‌توان سطح پیشرفته فیلترها دانست که ۵ حالت مختلف دارند که امیدواریم در آپدیت‌های بعدی iOS بیشتر شوند.

سبک‌های عکاسی مانند فیلترها فقط یک لایه رنگ و افکت نیستند و به طور کلی پردازش تصویر را تغییر می‌دهند، قابلیتی که در سایر گوشی‌های هوشمند در حال حاضر وجود ندارد و در آینده احتمالا شاهد آن باشیم.

فیلمبرداری ۴K آیفون ۱۳

دوربین آیفون ۱۳ دقیقا مانند تصاویر می‌تواند فیلم‌های بهتری را در نور کم بگیرد و البته تفاوت در طی روز و نور کافی، با نسل قبلی فاحش نیست.

نباید در این میان از لرزشگیر سنسور شیفت غافل شویم. این لرزشگیر جدید می‌تواند تکان و لرزش‌های بیشتری را نسبت به دوربین آیفون ۱۲ خنثی کند.

یکی از قابلیت‌هایی که در مدل‌های پرو وجود دارد ولی در مدل معمولی آیفون ۱۳ نیست، فیلمبرداری ProRes است که با کیفیت ۴k در مدل‌های پرو/پرو مکس با حافظه ۲۵۶ گیگابایت به بالا در دسترس می‌باشد.

آیا آیفون ۱۳ حالت فیلمبرداری سینماتیک یا سینمایی دارد؟

ضبط و پخش ویدیو دالبی ویژن HDR در آیفون ۱۳ وجود دارد و قدرت پردازشی زیادی را مانند حالت پرتره طلب می‌کند.

خوشبختانه تراشه A15 که با پردازنده گرافیکی چهار هسته در آیفون ۱۳ حضور دارد، می‌تواند ضبط ویدیو پرتره که اپل آن را حالت سینمایی می‌نامد را، ارائه دهد.

حالت سینماتیک با کیفیت ۱۰۸۰p و سرعت ۳۰ فریم در ثانیه در دسترس است و خروجی کار نیز بهتر از رقبا می‌باشد. این حالت در آیفون امکان تغییر فوکوس بعد از ضبط ویدیو را هم فراهم می‌کند که عملکردی قابل توجه است.

نمی‌توانیم بگوییم که حالت سینمایی ما را به شدت تحت تاثیر قرار داد چون خروجی کار اشکالاتی را مانند رقبا دارد و نمی‌تواند جسم متحرک را به صورت ایده آل ارائه کند و لبه‌ها با مشکل مواجه می‌شوند.

طبیعتا از این حالت برای فیلمبرداری از افراد و حیوانات بیشتر استفاده می‌شود و موها (به خصوص فر)، گوش‌ها، دم و به طور کلی لبه‌ها (به خصوص نازک) کمی تار می‌شوند و سوژه از پس زمینه بدون نقص جدا نمی‌شود.

با این حال آیفون ۱۳ نسبت به سایر گوشی‌های هوشمند و دوربین‌های آماتور که این نوع ویدیو را ضبط می‌کنند، عملکرد بهتری دارد.

اگر این مسئله را در نظر بگیریم که در بررسی‌های ما از صحنه‌های چالشی برای تست حالت سینماتیک استفاده شده و حالت پرتره ویدیویی قدرت پردازشی زیادی را می‌خواهد، باید حالت سینمایی آیفون ۱۳ را یک ویژگی خاص نامید که آن را از آیفون ۱۲ متفاوت می‌کند.

البته اگر فیلم ضبط شده در حالت سینمایی با آیفون ۱۳ را در کنار آیفون ۱۳ پرو قرار دهیم، مدل گران قیمت با توجه به سنسور بهتر و یک پردازنده گرافیکی بیشتر، بهتر عمل کرده است. اما در کل تفاوت فاحش نیست.

فوکوس حالت سینمایی گاها در صحنه‌هایی که نور کم است با مشکل مواجه می‌شود که البته با هشدار نور بیشتر و توصیه برای روشن کردن فلش همراه می‌باشد. ولی در کل فوکوس به خوبی بین سوژه‌ها جابجا می‌شود، به خصوص اگر نور کافی باشد.

عملکرد آیفون ۱۳

  • تراشه ۵ نانومتری نسل دوم A15 بایونیک
  • تولید شده با روش N5P کمپانی TSMC با ۱۵ میلیارد ترانزیستور
  • پردازنده گرافیکی ۴ هسته‌ای (یک عدد کمتر از مدل پرو/پرو مکس)
  • ۱۵ درصد کارایی و ۷ درصد عملکرد بهتر در مقایسه با A14

آیفون 13

قدرت پردازنده جدید A15 اپل تنها در پردازش تصاویر دالبی ویژن و حالت سینمایی کاربرد ندارد و در کارهای روزمره و بازی نیز مفید است.

اپل به خاطر دوربین و نمایشگر مدل‌های پرو، یک هسته گرافیکی بیشتر در آن‌ها قرار داده است. با این حال آیفون ۱۳ با پردازنده گرافیکی ۴ هسته‌ای خود نیز عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد.

خوشبختانه اپل ظرفیت ۶۴ گیگابایت را برای آیفون ۱۳ ارائه نداد و مدل پایه آن دارای حافظه ۱۲۸ گیگابایت است که قیمت همان مدل ۶۴ گیگابایت آیفون ۱۲ را دارد. شما با پرداخت ۱۰۰ دلار بیشتر نیز می‌توانید آیفون ۱۳ با حافظه ۲۵۶ گیگابایت داشته باشید.

اپل برای اولین بار نیز ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت را برای مدل‌های غیر پرو ارائه کرده است که البته هم قیمت مدل پایه آیفون ۱۳ پرو مکس است! آیفون ۱۳ برای ظرفیت‌های ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت به ترتیب ۷۹۹، ۸۹۹ و ۱۰۹۹ دلار قیمت دارد.

نرم افزار

iOS 15

اپل با معرفی iOS 15 ویژگی‌های متعددی را به آیفون‌ها اضافه کرد. سافاری بازطراحی شده، حالت فوکوس، حالت پرتره برای فیس تایم و … از جمله تغییرات و قابلیت‌های iOS 15 هستند.

قابلیت تشخیص اجسام و متن زنده نیز در آیفون ۱۳ حضور دارند. با متن زنده آیفون می‌تواند متنون را از تصاویر استخراج کند، البته در برخی از زبان‌ها که طبیعتا فارسی جزء آن‌ها نیست.

پردازنده A15 بایونیک آیفون ۱۳ هنگام کار با سیری، سرعت بیشتری را برای ارسال پیام، تنظیم آلارم و یادآور، کنترل پخش و … دارد که برای دستورات کلی نیاز به اینترنت هم نیست.

ویژگی‌های جدید iOS 15 در آیفون ۱۳ عالی هستند و عملکرد فوق‌العاده‌ای را دستگاه ارائه می‌دهد. اگر چه به خاطر صفحه نمایش ۱۲۰ هرتزی مانند آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس روان نیستند.

عناصر رابط کاربری iOS 15 در آیفون ۱۳ با آیفون ۱۲ تفاوتی ندارد. کوچکتر شدن بریدگی صفحه نمایش باعث نشده که اپل اطلاعات بیشتری را در آن بالا قرار دهد و فقط نوشته و آیکون‌های موجودی کمی بزرگتر شده‌اند.

این تنها کاری است که اپل با نسبت بزرگتر صفحه نمایش به بدنه انجام داده است. بهتر بود در این فضای خالی شده حداقل درصد باتری جای می‌گرفت که امیدواریم در نسخه‌های بعدی iOS اتفاق بیفتد.

آیا آیفون ۱۳ مجهز به ۵G است؟

بله تمام سری آیفون ۱۳ دارای مودم ۵G هستند که البته با توجه به عدم پوشش شبکه ۵G در ایران، تفاوت چندانی برای کاربران داخل کشور نمی‌کند.

اسپیکر، میکرفون و کیفیت تماس

آیفون ۱۳ دارای بلندگوهای استریو است که یکی در گوشی و بالا دستگاه و دیگری پایین و در کنار پورت لایتنینگ قرار گرفته است.

بلندگوهای استریو این آیفون ۱۳ نسبت به اندازه دستگاه کیفیت و حجم صدای مطلوبی را هنگام تماشای فیلم، بازی کردن و گوش دادن به موسیقی ارائه می‌دهند.

با توجه به اینکه در آیفون ۱۳ خروجی صدای گوشی کمی جابجا شده، کنجکاوی ما در مورد کیفیت تماس این دستگاه بود. انتقال خروجی اسپیکر بالا به لبه دستگاه از فیس آیدی، باعث افت کیفیت آن نشده و صدای واضح و قوی هنگام تماس دارید.

در آیفون ۱۳ سه میکروفون حضور دارند که از نظر حذف نویز فوق‌العاده عمل می‌کنند. البته اگر بخواهید هنگام فیلمبرداری در باد عملکرد این میکروفون‌ها را بسنجید مجبور به دستکاری صدا از طریق نرم افزار هستید اما در شرایط نرمال، دریافت صدا و حذف نویز عالی دارند.

عمر باتری و سرعت شارژ آیفون ۱۳

اگر حافظه داخلی دو برابر شده برای نسخه پایه و سیستم دوربین را کنار بگذاریم، عمر باتری بزرگترین تغییر سری آیفون ۱۳ نسبت به نسل قبلی است. در حقیقت باتری آیفون ۱۳ نسبت به آیفون ۱۲ در حدود ۱۵ درصد افزایش داشته و از ۲۸۱۵ میلی آمپر ساعت به ۳۲۴۰ رسیده است.

باتری بزرگتر در کنار پردازنده بهینه باعث شده که آیفون ۱۳ به گفته اپل، ۲.۵ ساعت عمر بیشتری را نسبت به نسل قبلی داشته باشد.

بررسی‌های صورت گرفته نیز ادعای اپل را تایید می‌کنند. آیفون ۱۳ می‌تواند تا ۱۳ ساعت و ۴۳ دقیقه کار کند که یک عملکرد فوق‌العاده است. در پایین جدول مقایسه عمر باتری آیفون ۱۳ در مقایسه با مدل‌های دیگر آیفون و گلکسی S21 سامسونگ قرار گرفته است.

مدل گوشی

مرور اینترنت (۶۰ هرتز)

پخش ویدیو یوتیوب

بازی سه بعدی (۶۰ هرت)

زمان شارژ

آیفون ۱۳

۱۳ ساعت و ۴۳ دقیقه

۸ ساعت ۱۵ دقیقه

۸ ساعت و ۴۵ دقیقه

بدون اطلاعات

آیفون ۱۲

۱۲ ساعت و ۳۳ دقیقه

۶ ساعت ۳۸ دقیقه

۶ ساعت ۴۶ دقیقه

۱۱۸ دقیقه

آیفون ۱۳ پرو

۱۴ ساعت و ۴۴ دقیقه

۸ ساعت و ۲۶ دقیقه

۱۰ ساعت

بدون اطلاعات

آیفون ۱۳ مینی

۱۲ ساعت و ۳۳ دقیقه

۶ ساعت ۲۰ دقیقه

۶ ساعت ۴۴ دقیقه

بدون اطلاعات

 گلکسی S21

۹ ساعت و ۶ دقیقه

۷ ساعت و ۳۶ دقیقه

۷ ساعت و ۹ دقیقه

 ۷۰ دقیقه

افزایش عمر باتری نسبت به آیفون ۱۲ به خصوص در پخش ویدیو، و افزایش ۳۰ درصدی عمر باتری هنگام بازی، بسیار مشهود است.

قطعا افزایش عمر باتری مورد استقبال کاربران قرار خواهد گرفت اما وقتی صحبت از شارژ سیمی یا بی‌سیم شود، آیفون ۱۳ مانند نسل قبلی خود کند است. این آیفون از حداکثر شارژر ۲۰ واتی پشتیبانی می‌کند که البته در جعبه دستگاه حضور ندارد و باید به صورت جداگانه خریداری شود. سرعت شارژ بی‌سیم دستگاه نیز ۱۵ وات است که نسبت به رقبا با سرعت شارژ ۵۰ وات اختلاف زیادی دارد.

برای شارژ کامل آیفون ۱۳ تقریبا ۲ ساعت زمان نیاز است اما برخی گوشی‌های اندرویدی باتری‌های بزرگتر از این را، در کمتر از ۳۰ دقیقه شارژ می‌کنند. شارژ بی‌سیم نیز کند است و در شرایطی که برای شارژ دستگاه عجله دارید، اصلا مناسب نیست.

آیا برای خرید آیفون ۱۳ اقدام کنیم؟

اگر می‌توانید کمی بیشتر هزینه کنید و آیفون ۱۳ پرو را بگیرید. آیفون ۱۳ پرو ۲۰۰ دلار گران‌تر از آیفون ۱۳ معمولی است اما نرخ تازه سازی بالاتر، عمر باتری بیشتر، دوربین اولترا واید با قابلیت تصویر برداری ماکرو، زوم اپتیکال سه برابری و دوربین تله فوتو دارد.

آیفون ۱۳ پرو پیکسل‌های بزرگتری را برای عکاسی دارد که در شرایطی که نور کم باشد واقعا تاثیر گذار است. رم بالاتر و یک هسته گرافیکی بیشتر از سایر تفاوت‌های آیفون ۱۳ با آیفون ۱۳ پرو است.

اگر آیفون ۱۳ را با قیمت مناسب پیدا کردید یا می‌خواهید یک رنگ از آن را تهیه کنید که در آیفون ۱۳ پرو حضور ندارد، اقدام به خرید آیفون ۱۳ کنید اما در غیر این صورت از نظر ما آیفون ۱۳ پرو ارزش هزینه بیشتر را دارد.

اگر به دنبال گزینه اندرویدی در رنج قیمت آیفون ۱۳ هستید، می‌توانید به سراغ گلکسی S21 بروید که نرخ تازه سازی بالاتر صفحه نمایش و زوم بهتری را نسبت به آیفون ۱۳ ارائه می‌دهد.

البته در صورت انتخاب گزینه اندرویدی، سیستم عامل قدرتمند iOS و آپدیت طولانی مدت آن را از دست می‌دهید.

اگر بخواهیم در یک جمله نقد و بررسی کامل بالا را خلاصه کنیم باید بگوییم: کمی بیشتر هزینه کنید و آیفون ۱۳ پرو بخرید.

۸۷%
عالی

آیفون ۱۳

آیفون ۱۳ از نظر باتری، دوربین، سخت افزار و ... بهتر شده است اما اپل با وجود دوبرابر کردن حافظه داخلی، قیمت آن را افزایش نداده است.

  • طراحی
  • دوربین
  • باتری
  • سخت افزار
  • رابط کاربری
  • صفحه نمایش

اگر پیشنهاد ما را می‌خواهید، با کمی هزینه بیشتر نسخه پرو را بگیرید که در همین اندازه ولی با قابلیت‌های بیشتر است.

از طريق PhoneArena Tomsguide
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.