اولترا واید بند یا باند فوق وسیع چیست ؛ ایرتگ، اپل ولت، Car key و …

احتمالا در مطالب مربوط به ایرتگ، آیفون، iOS و … به عبارت اولترا واید بند برخورده کرده‌اید اما Ultra Wideband چیست و چطور کار می‌کند؟

اولین باری که شاهد استفاده از اولترا واید بند در محصولات پرفروش بودیم در سال ۲۰۱۹ و آیفون سری ۱۲ بود. در آن زمان تراشه U1 این فناوری را به آیفون آورد که البته بسیار کم از آن استفاده شده بود. این فناوری در آن زمان برای بهبود ایردراپ استفاده می‌شد، ولی آنطور که باید از آن بهره برداری نمی‌گردید.

اولترا واید بند (UWB) چیست؟

باند فوق وسیع برای افزایش آگاهی دستگاه از محیط استفاده می‌شود. این مانند یک حس اضافه است که برای دستگاه از طریق سینگالی‌های کم برد و رادیویی، امکان تعیین مکان دقیق و ارتباط با سایر دستگاه‌ها را فراهم می‌سازد. نکته جالب توجه این است که دستگاه سمت دیگر هم باید از اولترا واید بند را پشتیبانی کند تا این کارها انجام شود.

فناوری UWB در دستگاه‌های دیگری مانند گلکسی S21+ هم یافت می‌شود و هدفی مشابه آیفون را دنبال می‌کند؛ انتفال داده رو ردیابی اسمارت تگ. دامنه بیشتر، سرعت بالاتر و تاخیر کمتر نسبت به بلوتوث و NFC، دلایل حضور UWB هستند.

دستگاه‌هایی که از باند فوق وسیع استفاده می‌کنند:

  • سری آیفون ۱۱، آیفون ۱۲ و جدیدتر، برای اشتراک گذاری داده‌ها (از طریق ایردراپ)، ردیابی آیفون گم شده، کلید ماشین و کلید خانه دیجیتال
  • ایرتگ برای ردیابی دقیق ( به آیفون مجهز به UWB نیاز دارد)
  • اپل واچ سری ۶ و جدیدتر برای Apple CarKey (باز کردن قفل ماشین‌های سازگار با اپل واچ)
  • گلکسی S21+/اولترا برای انتقال داده با Nearby Share
  • گلکسی اسمارت تگ + برای ردیابی دقیق

نکته: ویژگی کلید ماشین اپل در آیفون XS و آیفون XR هم با نبود تراشه اولترا واید بند، پشتیبانی می‌شود. با این حال حضور فناوری UWB باز کردن قفل ماشین را ایمن‌تر و دقیق‌تر می‌کند. البته برای اینکه چنین اتفاقی بیفتد، باید ماشین شما نیز از این ویژگی پشتیبانی نماید.

در حال حاضر برخی از مدل‌های BMW که از نیمه دوم سال ۲۰۲۰ به بعد به بازار عرضه شدند، از Apple Car Key پشتیبانی می‌کنند. با این حال هیچ کدام از ماشین‌ها با UWB سازگار نیستند. گفته می‌شوند که این شرایط با iOS 15 تغییر می‌کند و می‌توانید درب اتاق هتل، محل کار، خانه و … را از طریق برنامه اپل ولت باز کنید.

برنامه‌های احتمالی آینده اولترا واید بند

  • کلیدهای دیجیتالی برای درب اتومبیل و استارت زدن آن
  • کلیدهای دیجیتالی برای خانه، درب گاراژ و …
  • ردیابی هر وسیله‌ای مانند اسکوتر یا هدفون از طریق برنامه Find My اپل که اکنون برای تولید کنندگان شخص ثالث نیز در دسترس است
  • هشدار فاصله‌های اجتماعی؛ UWB به طور مثال می‌تواند به کارمندان یک شرکت در صورت نزدیک شدن بیش از حد، هنگام شیوع بیماری‌ها هشدار دهد
  • مدیریت نیروی کار

چالش‌ها و نتیجه گیری از UWB

همانطور که مشخص است، ظرفیت بالقوه باند فوق وسیع، بسیار زیاد می‌باشد. چه در محیط‌های کاری و چه برای استفاده شخصی، این فناوری قابلیت‌های زیادی را برای ما به ارمغان می‌آورد.

اما از سوی دیگر چالش‌هایی را هم به همراه دارد. با استفاده از اولترا واید بند می‌توان درب را باز کرد اما ایمن است؟ این را زمانی می‌توان گفت که فناوری به طور گسترده‌تری در دسترس قرار بگیرد و آزموده شود.

علاوه بر این، استفاده از فناوری باند فوق سریع در محیط‌های کاری برای ردیابی موقعیت و بهره‌وری کارکنان بسیار کاربردی است و می‌تواند نظارت کاملی را از سوی مدیران به همراه داشته باشد. اما با این حال نگرانی‌هایی را از نظر اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی به همراه دارد و آیا درست است که رئیس شما هر لحظه مکان دقیق شما را بدانند و ما شبیه به یک ربات شویم و …!

با این حال باید منتظر ماند تا ببینیم اولترا واید بند در ادامه به کدام سو کشیده می‌شود. اپل با iOS 15 قابلیت‌های جدیدی را مبتنی بر این فناوری ارائه می‌کند.

استفاده از UWB برای کلید مکان‌های مختلف می‌تواند ما را از شر حمل دسته کلید و جا گذاشتن احتمالی آن‌ها رها کند و در کل امیدواریم بیشتر برای اهداف انسانی استفاده شود!

تحلیل