بررسی اپل واچ سری ۶

اپل واچ مدت‌ها است که بر بازار سودآور ساعت‌‌های هوشمند تسلط دارد و اپل واچ سری ۶ نیز در همین راستا تولید شده است.

زبان طراحی مدرن نسل‌های قبلی حفظ شده است و ویژگی‌های جدیدی مانند نظارت بر میزان اکسیژن خون، واچ فیس‌های جدید و ردیابی خواب به آن اضافه گردیده است.

جدای از قابلیت‌های جدید، صفحه نمایش و عمکرد اپل واچ سری ۶ نیز نسبت به نسل قبلی بهتر شده است. به طور کلی اپل واچ سری ۶ بهترین ساعت هوشمند برای استفاده روزانه در بازار فعلی است.

اما ویژگی‌های نظارت بر اکسیژن خون و ردیابی خواب در شکل فعلی نسبتا محدود هستند. بنابراین با وجود گزینه‌های ارزان‌تر مانند اپل واچ سری ۳ و اپل واچ SE، خرید اپل واچ سری ۶ منطقی است؟ اگر برای شما ویژگی‌های سلامتی مهم است و از قابلیت‌هایی مانند الکتروکاردیوگرام و بررسی سطح اکسیژن خون استفاده می‌کنید پاسخ مثبت است. در غیر این صورت رو به خرید یکی از گزینه‌های ارزان‌تر بیاورید.

محتویات جعبه اپل واچ سری ۶ :

  • اپل واچ سری ۶
  • داک شارژ مغناطیسی (بدون آداپتور)
  • بند
  • دفترچه راهنما و اطلاعات دستگاه

طراحی و استایل اپل واچ سری ۶

برخلاف اکثر ساعت‌های هوشمند بازار، اپل واچ سری ۶ دارای طراحی مستطیل شکل با پشت سرامیکی است. در سمت چپ دستگاه یک بلندگو و در سمت راست نیز یک دکمه، سوراخ میکروفون و تاج دیجیتال قرار دارد که با بازخورد لمسی همراه است.

بالا و پایین اپل واچ برای اتصال به بند استفاده می‌شود. امروزه بندهای متنوعی از سوی اپل و تولید کنندگان شخص ثالث عرضه می‌شود که شما به راحتی می‌توانید آن‌ها را تغییر دهید.

گزینه‌های رنگی شما نیز نسبتا متنوع هستند و شما می‌توانید اپل واچ با محفظه آلومینیومی در رنگ‌های خاکستری، نقره‌ای، طلایی، آبی و قرمز خریداری کنید.

اگر هزینه بیشتری صرف کنید قاب استیل ضد زنگ با رنگ‌های گرافیت، نقره‌ای و طلایی نیز در دسترس هستند. البته اپل واچ سری ۶ تیتانیوم و تیتانیوم سیاه نیز برای فروش موجود می‌باشند.

همانند نسل‌‌های قبلی اپل واچ سری ۶ نیز در اندازه‌های ۴۰ میلی متر و ۴۴ میلی متری در دسترس است.

صفحه نمایش و واچ فیس

صفحه نمایش رتینا استفاده شده در اپل واچ سری ۶، به نظر می‌رسد چیزی است که ما در اپل واچ سری ۴ و ۵ نیز دیده‌ایم. اما اپل تغییرات اساسی ایجاد کرده که تجربه کلی را بهبود بخشد.

قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن که با اپل واچ سری ۵ معرفی شد، در اپل واچ سری ۶ روشنایی بیشتری دارد. به گفته اپل میزان روشنایی صفحه نمایش همیشه روشن اپل واچ سری ۶ نسبت به نسل قبلی ۲.۵ برابر است و در استفاده روزمره تاثیر بسزایی دارد.

اینفوگراف ماژولار یکی از بهترین واچ فیس‌های اپل واچ است که با شخصی سازی می‌توانید به اطلاعاتی مانند پیش بینی وضع آب و هوای ۵ روز آینده، زمان و تاریخ، میانبر برنامه ضربان قلب، حلقه‌های تناسب اندام و احتمال بارش دسترسی داشته باشید. این‌ها اطلاعات زیادی برای یک نگاه است اما با صفحه نمایش روشن‌تر خواندن آن‌ها راحت‌تر است.

watchOS 7 همراه خود واچ فیس‌های جدید زیادی دارد که قابلیت شخصی سازی نیز دارند؛ اپل همچنین گزینه‌های جدید مموجی و انیموجی را برای واچ فیس قرار داده است. از این گزینه‌ها می‌توانید برای داشتن انیموجی دلخواه خود یا تصادفی بهره ببرید.

اپل واچ سری ۶ از واچ فیس‌های شخص ثالث پشتیبانی نمی‌کند اما با وجود گزینه‌های مختلف پیشفرض و امکان به اشتراک گذاری شخصی سازی انجام شده، شما کمبودی را در این قسمت حس نخواهید کرد.

نرم افزار و عملکرد

اپل واچ سری ۶ با watchOS 7 همراه است که با انیمیشن‌های به روز شده احساس عملکرد نرم‌تری را در سیستم عامل احساس می‌کنید. این سیستم عامل در کنار سخت افزار قوی‌تر باعث شده که اپل واچ سری ۶ نسبت به نسل قبلی تا ۲۰ درصد سریعتر باشد.

در دنیای واقعی و استفاده روزانه سرعت اپل واچ سری ۶ واقعا ملموس است. تمامی اپلیکیشن‌ها به سرعت باز می‌شوند و شاید تنها استثنا را بتوان اپ استور دانست که لود شدن آن گاها یک تا دو ثانیه زمان می‌برد!

نظارت بر میزان اکسیژن خون

برخلاف اکتروکاردیوگرام و اعلان ریتم نامنظم قلب که در اپل واچ وجود دارد و توسط مقامات محلی و جهانی از جمله FDA نیز تایید شده، ویژگی جدید نظارت بر اکسیژن خون برای اهداف پزشکی توصیه نمی‌شود!

این یعنی نباید توقع تشخیص علائم هر نوع بیماری را از اپل واچ داشته باشید. این موضوع در مورد کرونا یا همان کووید ۱۹ نیز صادق است، در حالی که کمبود اکسیژن خون یکی از نشانه‌های آن است.

اپل برای سلامتی عمومی، شما را برای استفاده از برنامه اکسیژن خون ترغیب می‌کند. این اندازه گیری با تاباندن نور مادون قرمز از طریق مچ دست و اندازه گیری میزان بازتاب آن از رگ‌های خونی انجام می‌شود.

برای این اندازه گیری باید برنامه Blood Oxygen را باز کنید و گزینه Start را بزنید. این فرآیند حدود ۱۵ ثانیه طول می‌کشد و برای به دست آورد نتیجه بهتر مچ دست خود را روی میز قرار دهید و مطمئن شوید بند به خوبی تنظیم شده است.

گاها ممکن است این اندازه گیری با خطا مواجه شود که شل و سفتی بند اپل واچ می‌تواند دلیل آن باشد. زمانی که روش کار دستتان بیاید دیگر با خطا مواجه نمی‌شوید و اندازه گیری بسیار ساده است. برخلاف ساعت‌های رقیب، اپل واچ سری ۶ در پس زمینه نیز میزان اکسیژن خون شما را نیز اندازه گیری می‌کند که البته ممکن است با توجه به شرایط شما در لحظه اندازه گیری، میزان اکسیژن اندکی نرمال نباشد.

تمام داده‌های اکسیژن خون شما در بخش Respiratory برنامه Health  آیفون ذخیره می‌شوند. متاسفانه ساعت هوشمند علائم را تشخیص نمی‌دهد اما میزان بالای ۹۰ درصد به طور کلی سالم تلقی می‌گردد و تفسیر باید توسط خودتان صورت گیرد.

ردیابی خواب

قابلیت ردیابی خواب انحصاری اپل واچ سری ۶ نیست و با آپدیت watchOS 7 به عرصه وارد شده است. برای فعال کردن ردیابی خواب می‌توانید هر بار که به رختخواب می‌روید حالت خواب را به صورت دستی فعال کنید یا یک برنامه خواب برای هفته تنظیم نمایید.

به محض شروع شدن خواب ، قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن غیرفال می‌شود و اگر طی شب روی صفحه نمایش اپل واچ بزنید، یک ساعت آنالوگ به شما نمایش داده می‌شود.

این ویژگی در کنار آیفون کار می‌کند و زمانی که شما در رختخواب از آیفون استفاده کنید را در نظر می‌گیرد. همچنین بیدار شدن در نیمه شب را تشخیص و ثبت می‌کند.

اما در مقایسه با گزینه‌های دیگر ردیابی خواب، خواسته‌های زیادی داریم. سامسونگ و فیبیت اطلاعات جامع‌تری در مورد کیفیت خواب و چگونگی بهبود آن ارائه می‌دهند در حالی که اپل واچ یک لیست ساده از مدت زمان خواب را ارائه می‌دهد.

نکته دیگر ناامید کننده این است که زمانی که آلارم بیدار شدن صبحگاهی را خاموش کنید ساعت اپل ردیابی خواب را به طور کلی متوقف می‌کند. اگر این توقف زمانی که شما راه می‌روید رخ می‌داد بسیار منطقی‌تر بود که امیدواریم در آینده عملی شود.

به طور کلی این یک ویژگی کاربری است اما جای پیشرفت دارد.

شستن دست‌ها

هیچ زمان بهتری برای اضافه کردن این قابلیت به اپل واچ نبود. با وجود همه گیری ویروس کرونا یک تایمر ۲۰ ثانیه‌ای برای این کار در اپل واچ تعبیه شده که شما را ترغیب می‌کند دستان خود را کامل بشویید.

این قابلیت با شنیدن صدای آب روان فعال می‌شود و به طور کلی دقیق است. نمایش انیمیشن این قابلیت ممکن است کمی طول بکشد چون ساعت هوشمند شما در حال بررسی است که مطمئن شود شما قطعا دستان خود را می‌شویید. اما برای زمان از همان شروع شستشو محاسبه می‌شود.

همه افرادی که از این ویژگی استفاده می‌کنند اذعان داشته‌اند که باعث شده دستان خود را زمان بیشتری بشویند.

تناسب اندام

گزینه‌های تناسب اندام مانند ردیابی رقص، تمرینات اصلی، تمرینات قدرتی و زمان سرد کردن بدن به عنوان بخشی از watchOS 7 معرفی شدند و در کنار گزینه‌های قدیمی‌تر مانند دویدن و دوچرخه سواری قرار گرفته‌اند.

اپل واچ سری ۶ با نظارت بر حداکثر میزان اکسیژن خون از سلامت قلبی شما نیز گزارشی ارائه می‌دهد. با به روزرسانی‌های نرم افزاری پایین آمدن حداکثر اکسیژن خون نیز به شما اطلاع داده می‌شود.

عمر باتری و شارژ اپل واچ سری ۶

اپل به طور رسمی اعلام کرده که اپل واچ ۶ با یک بار شارژ تا ۱۸ ساعت کار می‌کند. این رقم در صورتی که روزانه تمرینات ورزشی داشته باشید درست است اما اگر اینگونه نباشد عمر باتری بیشتر خواهد بود.

طبق استفاده روزانه، عمر باتری بدون ورزش تقریبا ۱.۵ روز است و امیدوار بودیم که این رقم به ۲ روز برسد اما به طور کلی ۳۶ ساعت نیز قابل قبول است.

یکی از نقاط بسیار مثبت در بخش باتری، شارژ سریعتر است. اپل سرعت شارژ را افزایش داده و ظرف یک ساعت عمر باتری از ۰ به ۸۰ درصد می‌رسد. شارژ کامل نیز ظرف ۹۰ دقیقه انجام می‌شود در شرایطی که برای نسل قبلی ۱۲۰ دقیقه زمان می‌برد.

البته این سرعت نیز فوق‌العاده سریع نیست به خصوص اگر بخواهید طی روز آن را ۹۰ دقیقه روی یک سطح بگذارید اما باز هم پیشرفت قابل توجهی است.

یک نکته منفی نیز در این قسمت وجود دارد، ساکنین کوپرتینو به خاطر مسائل زیست محیطی، مانند آیفون‌های جدید، آداپتور شارژ را از جعبه اپل واچ سری ۶ حذف کرده‌اند و اگر ندارید باید جداگانه خریداری کنید.

۹۰%
فوق‌العاده

اپل واچ سری ۶

  • طراحی
  • وزن و راحتی
  • باتری
  • سخت افزار
اپل واچاپل واچ 2020اپل واچ سری 6