ممنوعیت واردات آیفون ؛ بررسی یک تصمیم اشتباه همه جانبه!

سلام ایرانی! می‌بینم که یک روز دیگه از خواب بیدار شدی و خبری در راستای ممنوعیت، محدودیت، صیانت، گرانی به خاطر جلوگیری از قاچاق، اقدامات ظالمانه دژمن‌ها فرضی و … خوندی. احتمالا بسیاری از ایرانی‌ها در برابر این خبرها سِر (بی‌حس) شدند اما خب ما یک مرجع اپلی هستیم و مگر می‌شود به موضوع مهمی مانند ” ممنوعیت واردات آیفون به ایران ” ورود نکنیم؟

ممنوعیت واردات آیفون به کشور در چند سال اخیر بارها مطرح شده و اولین اثر آن افزایش قیمت نجومی آیفون بوده است. اما این شروع ماجرا می‌باشد، آیفون نیز ممکن است مانند بسیاری از چیزهای دیگر خوب دنیا، صرفا به خاطر جبر جغرافیایی از ما دور شود، با اینکه احتمال آن زیاد قوی نیست. مانند ۹۹.۹۹ درصد تصمیمات مسئولین کشوری، ممنوعیت واردات آیفون نیز تبعات سنگینی برای مردم دارد که در کوتاه مدت و بلند مدت رخ خواهد داد. اگر بخواهیم به دلایل اعلام شده و احتمالی ممنوعیت واردات آیفون نگاهی بیاندازیم، متوجه می‌شویم همه‌ی آن‌ها بهانه‌ای بیش نیستند. حالا تک تک دلایل را با هم بررسی می‌کنیم و نتیجه گیری بر عهده‌ی شما است.

اولین دلیل ممنوعیت واردات آیفون : آیفون کالای لوکس است

یک آیفون واقعا لوکس با تصویر ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور کشور دوست و برادر روسیه

زمانی که وارد کنندگان قصد ثبت درخواست ارز برای آیفون‌های وارداتی را داشتند با پیغام اینکه: «گوشی برند اپل در گروه کالایی ۲۷ است» روبرو شدند و این یعنی محصولی که قصد وارد کردن آن را دارید لوکس است! خب ما در ایران زندگی می‌کنیم و باید معنای لوکس بودن در اینجا با تمام دنیا متفاوت باشد، به قول آقای ظریف، وزیر اسبق امور خارجه: ما خودمان انتخاب کردیم که اینگونه زندگی کنیم.

بیاید به ۱۲ سال پیش و زمان معرفی آیفون ۴ برگردیم، محصولی که نسخه ۳۲ گیگابایت آن ۲۹۹ دلار قیمت داشت. میانگین قیمت آیفون‌های امروزی تقریبا ۳ برابر آن است. اما نکته جالب ماجرا اینجاست که در آن زمان می‌توانستید با پرداخت تقریبا ۱ میلیون تومان این آیفون را تهیه کنید. با گذشت ۱۲ سال و پیشرفت فوق‌العاده آیفون، قیمت آن تقریبا سه برابر شده است. در ایران نیز ما در تولید رانت خوار، مفسد اقتصادی، سلطان‌های متنوع و رنگارنگ و … عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته‌ایم ولی از نظر صنعتی طی این سال‌ها پراید بسیاری نیز تولید کرده‌ایم.

در همان زمان آیفون ۴، پراید قدرتمند و افتخار ملی حدود ۸ میلیون تومان قیمت داشت و حالا ۲۰۰ میلیون تومان قیمت دارد و تقریبا ۲۵ برابر شده است. قطعا با توجه به پیشرفت‌های پراید و ۳۰-۴۰ برابر شدن درآمدهای مردم، اینکه پراید کالای لوکسی شود اصلا غیرمنطقی نیست. حالا دیگر کاری به قیمت گوش، مرغ و … نداریم، در سایه الطاف بیکران شما همه چیز برای اغلب اقشار مردم ایران لوکس محسوب می‌شود.

کاش مدعیان آیفون لوکس عبارت “luxury iphone” را حداقل در گوگل سرچ بکنند تا ببینید منظور از کلمه لوکس، لاکچری یا اشرافی چیست، آخر مسئولین ما طفلکی‌ها همگی ساده زیست هستند!

خارج شدن ارز : چیز دوم مهم

بیماران پروانه‌ای، خودروهای اقتصادی و …؛ هر آنچه که فکر کنند می‌تواند روی احساسات مردم تاثیر بگذارد، هدف قرار گرفته می‌شود. اینکه ما در کشور خودروی با کیفیت نداریم صرفا به دلیل تصمیمات اشتباه و بی‌تدبیری شما در این سال‌ها بوده است. اینکه برای بیماری‌های خاص دارو در کشور کم و با قیمت‌های نجمومی حضور دارد، متهم ردیف اولش شما هستید. خب بیایم فرض کنیم که شما به خاطر خارج نشدن ارز این تصمیم را گرفته‌اید و ارز حاصله قرار است که در جاهای درست هزینه شود!

پرچمداران برندهای دیگر نیز از نظر قیمتی دست کمی از آیفون ندارند. قطعا اگر آیفون از بازار ایران حذف شود باعث کمتر شدن خروج ارز از کشور نخواهد شد. بیاید گروه‌های مختلفی که بعد از ممنوعیت واردات آیفون به فکر خرید آن می‌افتند را بررسی کنیم:

  1. گروه اول آن چند درصد خاص هستند که قیمت و عدد و رقم چندان برایشان مهم نیست. قطعا برایشان مهم نیست که آیفون جدیدشان ریجستر نشود و نتوانند از قابلیت‌های سیم کارت استفاده کنند. آن‌ها آیفون جدید را بلافاصله با قیمت‌های نجمومی می‌خرند و سیم کارت رندشان را نیز در یک پرچمدار برند دیگر می‌اندازند. از خروج ارز جلوگیری شد؟
  2. دسته دوم افرادی هستند که عملکرد گوشی برای آن‌ها مهم است. آن‌ها اگر نتوانند یک پرچمدار برند اپل را خریداری کنند به سراغ پرچمداران برندهای دیگر می‌روند که آن‌ها نیز قیمتی در حدود آیفون دارند.
  3. گروه سومی نیز افرادی هستند که می‌خواهند حس داشتن یک چیز خوب را داشته باشند. مانند ماشین خوب، گوشی خوب، زندگی خوب… جانم؟ اینجا ایرانه از این خبرا نیست؟ اکی

هیچ فعال حوزه تکنولوژی نمی‌تواند کیفیت ساخت و عمر بالای محصولات اپل از جمله آیفون را زیر سوال ببرد. با حذف آیفون کاربران به خرید برندهای دیگر مشغول می‌شوند ولی فاصله زمانی خرید بین دو گوشی آن‌ها کمتر می‌شود. اگر فردی هر ۳-۴ سال یکبار آیفون جدید را خریداری می‌کرد حالا به خاطر نبود آپدیت نرم افزاری، هنگ کردن‌های بی‌مورد و … مجبور می‌شود که زودتر اقدام به خرید گوشی جدیدتر کند.

حمایت از تولید داخلی

ما باید خودکفا شویم! این شعاری است که سرپوش اغلب تصمیمات اشتباه اقتصادی ایران قرار می‌گیرد. ما خودکفایی را در زمینه خودرو به طور تمام و کمال اجرا کردیم و صرفا عقب ماندگی فاجعه بار در این صنعت، کشته‌های بی‌شمار، نقص عضوهای متعدد و … را تجربه کردیم. ماجرای مشابهی در تولید لوازم خانگی نیز رخ داد. حالا صنعت خودرو سازی، لوازم خانگی و … صرفا به اسم تولید داخلی جنس‌های بی‌کیفیت، با قیمت بالا و عموما مونتاژ چین را به مردم به فروش می‌رسانند.

انحصار در هیچ بازاری جوابگو نیست و نبوده، اقتصاد امروز تصمیمات هوشمندانه‌ای طلب می‌کند و اگر در این ۴۳ سال با انحصار و سرکوب و ممنوعیت پیشرفتی برای مردم حاصل شده، از این به بعد هم حاصل می‌شود. ما از نظر تولید قطعات الکترونیکی کشور ضعیفی هستیم و گوشی‌های ایرانی نیز در حال حاضر وابسته به کشور برادر و دوست چین است مانند خیلی از موارد دیگر ما!

ما اگر اقتصاد و حمایت برایمان مهم است می‌توانیم به مواردی بپردازیم که بستر آن‌ها برایمان فراهم است. نبود تولید کنندگان بی‌کیفیت باعث می‌شود فضا برای استعدادهای نوظهور فراهم می‌شود و سرمایه و عمر مردم بابت تصمیمات اشتباه به هدر نمی‌رود، ولی خب مردم اولویت آخر هستند.

ندادن خدمات

وقتی اپل به ایرانی‌ها خدمات نمیده چرا بگذاریم وارد بشه؟ خب می‌رسیم به یکی دیگر از دلایل دل انگیز مسئولین خدوم ملت برای ممنوعیت واردات آیفون . این حرف درست است که اپل برخی از سرویس‌‌های خودش را در ایران ارائه نمیدهد. برخی از این سرویس‌ها نیاز به تاییدیه مجریان قانون محلی دارند و برخی از ویژگی‌های سلامت محور نیاز به تایید مراجع بهداشتی کشورها دارند. ناگفته پیداست که با جو موجود بین ایران و آمریکا هرگز حکومت ایران با اپل برای ارائه مجوزهای لازم همکاری نمی‌کند. از سوی دیگر اپل نیز باید به دولت آمریکا بابت خدماتی که به ایران می‌دهد پاسخگو باشد. آن‌ها نمی‌توانند صرفا به خاطر مشتریان محدودی که در ایران دارند با حکومت خود روبرو شوند. اینکه ما با بسیاری از کشورهای دنیا زاویه داریم به خاطر تصمیمات اشتباه و نداشتن درک درست از واژه سیاست است.

جدای از این مباحث چند درصد از شرکت‌های خارجی به طور تمام و کمال در ایران خدمات خود را ارائه می‌دهند، دفتر دارند و به مشتریان ایران پاسخگویی درست دارند؟ اصلا ما که به دنیا کاری نداریم، چقدر از کسب و کارهای به خصوص وابسته به دولت پاسخگویی درستی به کاربران ایرانی دارند و خدمات دهی آن‌ها در سطح ایده آل است؟!

ضربه به آمریکا با ممنوعیت واردات آیفون

سود اپل تنها در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ معادل ۲۵ میلیارد دلار بوده است. قطعا خریدارن ایرانی برای اپل سود آور هستند اما به حدی نیست که اقتصاد آمریکا و اپل را با کوچک‌ترین مشکلی مواجه کند. مسئولینی که قصد ضربه به کشورهای بیگانه و دشمن را دارند، بهتر است که خود از محصولات آن‌ها تهیه نکنند، فرزندانشان را به آن کشورها نفرستند و در آن کشورها سرمایه گذاری نکنند. با رعایت همین سه مولفه مطمئنا ارزی که گفته می‌شود به خاطر آیفون از کشور خارج می‌گردد، جبران خواهد شد.

مردم مردم مردم ؛ بهانه‌ی اصلی برای ممنوعیت واردات آیفون

ببخشید در عنوان این قسمت به جای واژه «دلیل» اشتباها «بهانه» درج شده است. به وضوح مشخص است که تصمیم ممنوعیت واردات آیفون به ایران نه به قشر ضعیف جامعه کمک می‌کند نه کاری به قشر مرفه جامعه خواهد داشت. این کار تنها منجر به افزایش خروج ارز از کشور، از بین رفتن کسب و کارهای مرتبط، افزایش قیمت‌های گوشی‌های برندهای مختلف و … می‌شود.

نظر شما در مورد تصمیم مدبرانه ممنوعیت واردات آیفون چیست؟

ایرانتحریمتحلیل