پایان عصر هیجان گوشی هوشمند ؛ هر سال باید یک آیفون یا گلکسی جدید معرفی شود؟

گلکسی S22 اولترا جدید را دیده‌اید؟ دارای زوم ۱۰۰ برابری است! آیفون ۱۳ پرو؟ یک گوشی جذاب با دوربین مثلی شکل و قابلیت سینماتیک. گوگل پیکسل ۶ چطور؟ یک طراحی منحصر به فرد را می‌بینیم. و P50 پرو هواوی که دارای سیستم دوربین شبیه به اجاق گاز و از نظر برخی جذاب است. گوشی های هوشمند سرگرم کننده هستند.

قطعا هیچکدام از ما نمی‌توانیم ادعا کنیم که خرید گوشی هوشمند جدید هیجان انگیز نیست و در رسانه‌های اجتماعی مختلف و جمع‌های دوستانه و خانوادگی، از پرچمدار جدیدی که خریده‌ایم صحبت نمی‌کنیم.

با این حال اگر بخواهیم واقع بینانه نگاه کنیم، تلفن‌های هوشمند جدید ویژگی‌های انقلابی برای ارائه ندارند. آیفون ۱۳ پرو مکس یک گوشی عالی می‌باشد اما زندگی من را تغییر نداده است.

بیاید با توجه به شرایط فعلی دنیای گوشی های هوشمند به بررسی پیشرفت آن‌ها بپردازیم.

سازندگان گوشی بیش از حد به دوربین توجه می‌کنند؟

من عاشق گوشی‌های هوشمند هستم و توانسته‌ام بهترین تصاویر را با آیفون خود ثبت کنم، چون … آن همیشه تنها دوربینی بوده که در دسترس داشته‌ام. من استایل و ظاهر یک دوربین واقعی را دوست دارم اما مانند یک گوشی هوشمند کاربردی نیست. با این حال باز هم می‌توان گفت سازندگان گوشی هوشمند کمی بیش از حد به دوربین گوشی توجه می‌کنند.

دوربین گوشی‌های هوشمند پرچمدار برای اغلب کاربران به اندازه کافی خوب هستند که به روزرسانی تدریجی گوشی‌های هوشمند امروزی را توجیه می‌کند. به طور مثال، آیفون ۱۳ پرو مکس با زوم اپتیکال ۳ برابری همراه است که در مقایسه با زوم ۲.۵ برابری آیفون ۱۲ پرو مکس، پیشرفت کرده و همچنین سنسورهای کمی بزرگتر را در سیستم دوربین آن شاهد هستیم. آیا این تغییرات بازی دوربین پرچمدار اپل را به سطح جدیدی در مقایسه با آیفون ۱۲ پرو مکس برده؟ قطعا خیر. حتی نزدیک این شرح هم نشده است.

گلکسی S22 اولترا سامسونگ کم و بیش از همان سنسورهای گلکسی S21 اولترا استفاده می‌کند. این مسئله لزوما بد نیست چون می‌تواند به معنای بهینه سازی سخت افزار موجود باشد، اما نشان می‌دهد که جدیدترین نکته در مورد دوربین پرچمدار سامسونگ فقط برآمدگی دوربین است (اگرچه برخی از تغییرات در بهبود پردازش تصویر وجود دارد).

در حالی که برای اغلب فن‌های گوشی‌های هوشمند خوشایند نیست، سازندگان تلفن همراه تقریبا ۸۰ درصد زمان معرفی محصول را برای بحث در مورد ارتقاهای جزئی اختصاص می‌دهند. احتمالا دلیل این کار نیز مشخص است، عرضه همیشه توسط تقاضا تعیین می‌شود.

امروز برخی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های جهانی به دوربین گوشی وابسته هستند. اینستاگرام برای تصویر یا تیک تاک برای ویدیوهای کوتاه بسیار محبوب هستند. ما امروز به معنای واقعی از وعده‌های غذایی خود عکس می‌گیریم و برای دیگران به اشتراک می‌گذاریم. سازندگان گوشی‌های هوشمند هم به خوبی این مسئله را می‌دانند و سعی می‌کنند چیزی که می‌خواهیم را به ما بدهند… تصاویر فوق‌العاده از غذا!

تکامل گوشی‌های هوشمند مرسوم به نقطه پایانی خود رسیده است؟

اما اینجا یک سوال دیگر مطرح می‌شود. اگر سازندگان تلفن تا این حد به دوربین‌ها توجه می‌کنند، آیا به این دلیل است که همه چیزهای دیگر در مورد تلفن‌های هوشمند ما در حال حاضر عالی هستند و ما شاید در آستانه رفتن به سمت چیزهای بزرگتر و بهتر هستیم؟

بیایید نگاهی به یک سری از تلفن‌های عالی داشته باشیم و آیا ببینیم آن‌ها می‌توانند بهتر شوند یا خیر. اسپویلر: بستگی دارد.

صفحه نمایش

نمایشگر مسلما مهمترین بخش تلفن هوشمند است، چون پنجره‌ای برای کارهای مختلف با گوشی می‌باشد و همیشه از آن  استفاده می‌کنید. اولین تلفن‌های دنیا صفحه نمایش‌های تک رنگ و پیکسلی داشتند که تنها یک هدف کاربردی را دنبال می‌کردند. امروز نمایشگرهای گوشی‌های هوشمند باور نکردنی هستند و از آن‌ها برای موارد مختلفی می‌توان استفاده نمود.

می‌توان استدلال کرد که گلکسی S22 پلاس جدید یک صفحه نمایش فوق‌العاده دارد، صفحه نمایش با کیفیت، بدون حاشیه با نرخ به روزرسانی بالا. تنها کاری که باید برای ایده آل کردن صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند از جمله S22 انجام شود، قرار دادن دوربین سلفی زیر صفحه نمایش است تا تجربه‌ای واقعا تمام صفحه داشته باشیم.

اما به هر حال اینطور نیست که یک سوراخ کوچک آزار دهنده باشد. علاوه بر، این شیائومی قبلا این کار مرگبار را با Mi Mix 4 انجام داد و ما می‌دانیم که تولید کنندگان بیشتری باید وارد این بازی شوند.

باتری (عمر)

حالا اینجاست که شرایط جالب‌تر می‌شود. در حالی که با بهینه سازی‌های نرم افزاری برخی تلفن‌های هوشمند مانند آیفون ۱۳ پرو مکس و هواوی P30 پرو می‌توانند با استفاده متوسط تا دو روز دوام بیاورند، ما هنوز از نظر فناوری باتری با نوآوری‌های قابل توجه فاصله داریم.

در حال حاضر مهندسان و دانشمندان همچنان در حال کار بر روی باتری‌های لیتومی جدید جامد هستند که عمر طولانی‌تری نسبت به باتری‌های فعلی دارند و البته ایمن‌تر هستند. گلکسی نوت ۷ اگر از باتری جامد استفاده می‌کرد، احتمالا منفجر نمی‌شد.

در واقع تعدادی حق اختراع مربوط به باتری‌های لیتیومی جامد برای آیفون ثبت شده است. شاید ساکنین کوپرتینو به زودی ما را غافلگیر کنند.

یک باتری لیتیوم یونی شامل دو الکترود است، یکی مثبت و دیگری منفی که در اطراف یک مایع آلی حاوی کربن قرار گرفته‌اند. همانطور که باتری شارژ و دشارژ می‌شود، ذرات باردار الکتریکی (یا یون‌ها) از طریق الکترولیت مایع از یک الکترود به به دیگری می‌روند. یکی از مشکلات این طراحی این است که در ولتاژ و دماهای خاص، الکترولیت مایع می‌تواند فرّار شود و آتش بگیرد.

این در کنار فناوری باتری GaN است که سال‌ها در مورد آن می‌شنویم ولی هنوز برای تولید کنندگان گوشی گران‌ به نظر می‌رسد. در حال حاضر تولید کنندگانی مانند Anker شارژرهایی را با این فناوری به فروش می‌رسانند که با اندازه بسیار کوچکتر از شارژرهای سنتی هستند، اما با سرعت بالایی می‌توانند دستگاه را شارژ کنند. خوب یا بد، در حال حاضر به همان اندازه نزدیک است که ما از فناوری GaN استفاده نماییم.

عملکرد

اگر بخواهیم خلاصه بگوییم، تلفن‌هایی مانند آیفون ۱۳ و گلکسی S22 برای کارهای روزمره ما به اندازه کافی قدرتمند نیستند، آن‌ها بیش از حد قدرت دارند. به طور مثال تراشه A15 بایونیک اپل می‌تواند با برخی از پردازنده‌های کامپیوتر شخصی رده بالای اینتل و AMD به خوبی رقابت کند.

به همین دلیل است که تراشه‌های سری M اپل که در مک‌های مدرن یافت می‌شود، بر اساس همان معماری A15 بایونیک هستند. بنابراین نیازی به گفتن نیست که قدرت در دسترس است.

دوربین

و البته دوربین که برای انتهای موارد گذاشته‌ایم.

اگرچه بعد از ارتقا تهاجمی دوربین که طی یکی دو ساله با P20 Pro آغاز شد، پیشرفت دوربین گوشی‌ها نسبتا تدریجی پیش می‌روند اما معتقدم که هنوز هم جا برای پیشرفت وجود دارد.

بهتر است که تلفن‌های هوشمند به استفاده از یک دوربین بازگرداند. البته این دوربین باید برای همه چیز از زوم اپتیکال گرفته تا تصویر برداری در نور کم و پرتره به اندازه کافی خوب باشد. خبر خوب اینجاست که فناوری‌های امروزی می‌توانند این مسئله را فراهم کنند.

اشتیاق برای گلکسی Fold 4 و Pixel Fold گوگل

با این حال تلفن‌های هوشمند مرسوم فوق‌العاده ما را به یک نتیجه می‌رساند. یک فرم جدید!

همچنین بخوانید:

در حال حاضر اغلب مردم گوشی‌های هوشمند بزرگ خریداری می‌کنند، اما اگر دو گوشی هوشمند داشته باشید در بسیاری از سناریوها مانند پیاده روی، باشگاه و … از گوشی گوچکتر استفاده می‌کنید. در برخی سناریوهای دیگر مانند مشاهده کلیپ، گوشی هوشمند بزرگتر انتخاب اول شما است.

اما به سمتی می‌رویم که نیازی به انتخاب بین این دو نیست.

در حال حاضر گوشی‌های هوشمند با صفحه نمایش‌های تاشو تولید می‌شوند اما تبدیل به بازیگر اصلی این بازار نشده‌اند. این محصولات مشکلات مختلفی را در حال حاضر دارند و هنوز به بلوغ نرسیده‌اند. می‌توان بهترین گزینه فعلی را Galaxy Z Fold 3 سامسونگ دانست.

گلکسی Z Fold 3 ایده آل نیست…

با داشتن گلکسی Z Fold 3 مجبور هستید با مسائل مختلفی کنار بیاید. این اتفاق خوبی نیست که سومین نسخه یک محصول هنوز روند درستی نداشته باشد. اگر بخواهیم مشکلات گلکسی Z فولد ۳ را بگوییم:

  • به خاطر بلندی عجیب صفحه نمایش بیرونی، شبیه به یک ریموت سنگین است
  • یک چین قابل مشاهده در وسط صفحه نمایش وجود دارد که هنگام اسکرول می‌توانید آن را حس کنید
  • در حالت بسته نیز یک شکاف قابل توجه وجود دارد
  • از دوربین سلفی زیر صفحه نمایش بهره می‌برد که به خوبی فناوری فعلی شیائومی نیست
  • با توجه به قیمت بالا، عملکرد دوربین‌ها آنطور که باید چشمگیر نیست

گلکسی Z فولد ۴ و گوگل پیکسل فولد: منتظریم!

اما شاید این مشکلات در تلفن‌های هوشمند پیشرو رفع گردند.

اگر سامسونگ به مشکلات بالا بپردازد و از نظر طراحی به Honor Magic V نزدیک شود، می‌تواند طرفداران بیشتری را جذب کند. متاسفانه اطلاعاتی که اخیرا از سوی راس یانگ منتشر شده، به ما می‌گوید که سامسونگ احتمالا همان طراحی قدیمی را حفظ می‌کند.

با این حال اطلاعات چندانی در مورد نسل بعدی دستگاه تاشو سامسونگ در دسترس نیست و نمی‌توان چندان در مورد نسل بعدی گلکسی Z فولد مطمئن بود.

اما راس یانگ یک خبر خوب نیز داده و گفته که گوگل پس از وقفه‌ای کوتاه، دوباره مشغول به کار است تا یک پیکسل تاشو بسازد.

به گفته یانگ، پیکسل نوتپد با صفحه نمایش بیرونی کوچکتری نسبت به Fold 3 و Fold 4 عرضه می‌شود که یعنی احتمالا شبیه به Oppo Find N باشد که حتی طراحی بهتری نسبت به Magic V محسوب می‌گردد. یک صفحه نمایش کوچک برای شرایط در حال حرکت و یک صفحه بزرگ برای رسانه و سرگرمی!

البته نکته جذاب‌تر پیکسل فولد تجربه اندروید ۱۳ و پردازش عکس و ویدیو عالی است که به لطف Tensor و تجربه گوگل در عکاسی رقم می‌خورد.

همچنین شایعه شده که گوشی تاشو گوگل به طور قابل توجهی ارزان‌تر از محصول سامسونگ است. ظاهرا گوگل قصد دارد محدود قیمت ۱۳۹۹ دلاری را برای گوگل فولد در نظر بگیرد. البته شاید پیکسل فولد مانند پیکسل ۶ تنها در بازارهای محدودی در دسترس باشد.

اپل، سامسونگ، گوگل و سایر بستگان، باید هر دو سال یکبار پرچمدار جدید عرضه کنند؟

شما را نمی‌دانم اما از نظر من گوشی‌های هوشمند مرسوم به خاطر به روزرسانی‌ها تدریجی بسیار کسل کننده شده‌اند و یک سوال مهم را در این میان مطرح می‌کند.

آیا ما هر سال یک نسخه پرچمدار در فرم سنتی گوشی‌های هوشمند باید ببینیم؟ به سامسونگ نگاه کنید، این شرکت گلکسی نوت اولترا را با گلکسی S اولترا ادغام کرد تا بازار بیشتری برای عرضه گوشی‌های تاشو در پاییز داشته باشد.

البته این دیدگاه از نظر یک مصرف کننده است، نه یک نویسنده فناوری که ترجیح می‌دهد گوشی‌های جدید برای معرفی داشته باشد. بنابراین بهتر نیست از گوشی جدید به سوی ویژگی‌های کاملا جدید برویم؟

آیا هر دو سال یکبار یک آیفون، گلکسی یا پیکسل هیجان انگیزتر نیست؟ تصور کنید که سونی هر سال یک پلی استیشن جدید با ارتقا جزئی مانند ۵ درصد گرافیک بهتر عرضه کند، هیاهوی عظیم در اطراف کنسول نمادین کمپانی خاموش می‌گردد.

علاوه برا این، انتشار پرچمدار در هر دو سال فرآیند ارتقا را برای اکثر افراد ساده‌تر می‌کند و تولید کنندگان نیز زمان بیشتری برای آزمایش و بهینه سازی سخت افزار و نرم افزار خود دارند.

نظر شما در این باره چیست؟

آیفونتحلیلگلکسیگوگل