ممنوعیت خرید و رجیستری آیفون در ایران نزدیک‌تر از همیشه!

مدتی است که از طرح‌های ضد آمریکایی مجلس گفته می‌شود که یکی از بندهای آن مربوط به کمپانی اپل است. احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی که خود نیز در نوشتن این طرح نقش داشته گفته است که، به دنبال ممنوعیت خرید و رجیستری گوشی‌های ساخته کمپانی آمریکایی اپل هستند. وی خاطر نشان کرد که ایرانی‌ها سالانه حدود یک میلیارد دلار برای خرید گوشی‌های آیفون هزینه می‌کنند و این ممنوعیت می‌تواند به اپل و اقتصاد آمریکا ضربه بزند.

وی در ادامه گفت که ما باید حتی اگر می‌توانیم یک دلار به اقتصاد آمریکا ضربه بزنیم و این طرح می‌تواند با حضور سایر کشورها همانند ونزوئلا، سوریه، کوبا و بولیوی سالانه ۶ میلیارد دلار به این غول تکنولوژی خسارت وارد کند.

امیر ناظمی اشنی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات در مصاحبه‌ای که هفته گذشته داشت گفته است: تنها ۱۰ درصد از کاربران ایرانی از گوشی‌های آیفون استفاده می‌کنند و وقتی قصد تعویض گوشی خود را داشته باشند به سمت گوشی‌های اندرویدی می‌روند. وی در ادامه صحبت‌های خود به حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از اپ استور پرداخت و گفت برخی می‌گویند روزانه ۷ هزار گوشی آیفون در کشور خاموش می‌شود!

لازم به ذکر است که اپل در سال ۲۰۱۸ درآمدی معادل ۲۶۵.۵ میلیارد دلار داشت و سود خالص این کمپانی ۵۹.۵ میلیارد دلار بود. اپل ۱۶ درصد از درآمد سال ۲۰۱۸ خود را از خدماتش به دست آورد که قسمت اعظم آن سود خالص است، بخشی که کاربران ایرانی تقریبا هیچ سودی به اپل نمی‌رسانند چون خرید بازی و برنامه در ایران رایج نیست. اینکه رقم خرید یک میلیارد دلاری ایرانی‌ها از اپل بر چه اساسی است مشخص نیست، چون معاون وزیر ارتباطات آمارش را درباره گوشی هوشمند با واژه برخی می‌گویند ارائه می‌دهد! از درآمد ۲۰۱۸ اپل همین را بدانید که تنها سود خالص آن، از کل درآمدهای نفتی ایران در سال ۱۳۹۷ بیشتر است.

اینکه معاون وزیر ارتباطات سعی در جلوه دادن عدم محبوبیت آیفون در ایران دارد و عنوان می‌کند که کاربران حتی با داشتن آیفون نیز گرایش به گوشی‌های اندرویدی دارند به کل غلط است. البته در ایران ارائه آمارهای اشتباه و وارونه جلوه دادن خواسته‌های مردم امری عادی است. قطعا اگر قیمت سرسام آور دلار و این اقتصاد مریض بر کشور حاکم نبود، هیچ کدام از کاربران آیفون که قصد تعویض گوشی را داشتند به اندروید روی نمی‌آوردند. زمانی که مردم حتی نمی‌توانند از پس هزینه‌های اولیه و روزمره خود بربیایند، قطعا کسی که مجبور به تعویض گوشی خود باشد نمی‌تواند هزینه خرید یک آیفون جدید را پرداخت کند.

امیدواریم که این طرح نیز همانند فیلترینگ تلگرام یک تصمیم احساسی و حساب نشده، نباشد. فیلترینگ تلگرام باعث هزینه‌های قابل توجهی برای کشور شد و از سوی دیگر کاملا شکست خورده است. فقط مصوب خروج میلیون‌ها دلار ارز از کشور برای سرورهای فیلترشکن شد و همچنین نوجوانان بسیاری را با فیلترشکن آشنا کرد. این تصمیم اشتباه همچنین باعث شد که برای خانواده‌ها نیز فیلترشکن در گوشی نوجوانان یک چیز بسیار عادی شود و ابزاری را رواج داد که، معماری چند ساله فیلترینگ (که هزینه و وقت بسیاری صرف آن شده) را، به راحتی نادیده می‌گیرد. از همه بدتر با وجود این همه اتفاق منفی، تصمیم اشتباه تصحیح نشد، افرادی که این اشتباه را کردند هیچ بازخواستی نشدند و نه خانی آمده و نه خانی رفته است!

انشالله در طرح ممنوعیت خرید و رجیستری آیفون پیش بینی‌های لازم برای جلوگیری از رانت‌های احتمالی توسط آقا و آقازاده‌ها گرفته شده است و کسی قرار نیست با این طرح یک شبه درآمد چند هزار ساله یک کارگر ساده را داشته باشد. همانطور که ایرانی‌ها از بهترین ماشین‌های دنیا، بهترین مسافرت‌ها و خیلی از بهترین‌های دیگر به خاطر تحریم خارجی، تحریم داخلی و وضع اقتصادی محروم هستند، حتی از احتمال داشتن بهترین گوشی دنیا هم محروم می‌شوند چون قطعا با این قیمت‌های نجومی، برای اکثرا خرید این گوشی‌ها فقط در حد آرزو و احتمال است!

باید منتظر باشیم و ببینیم نماینده‌های مردم(!) در نهایت چه تصمیمی درباره رجیستری آیفون اپل خواهند گرفت. با وجود محبوبیت بسیار زیاد آیفون قطعا این طرح با چالش‌های زیادی مواجه خواهد شد و ممنوعیت رجیستری آیفون چالش‌های بسیاری خواهد داشت ولی حذف محبوب‌ها ساده است؛ مثل عادل مثل تلگرام!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.