بررسی آیپد ایر ۴ (۲۰۲۰) ؛ یک آیپد پرو ارزان!

آیپد ایر ۲۰۲۰ یا همان آیپد ایر ۴ طراحی و قدرتی شبیه به آیپد پرو دارد و از بهترین لوازم جانبی آیپد پشتیبانی می‌کند. این آیپد با حذف برخی از قابلیت‌هایی که اکثر کاربران به آن نیازی ندارند، هزینه را کنترل کرده است. بلندگوهای استریو، صفحه نمایش بزرگ و پورت USB-C، هر دو قشر کاربران معمولی و حرفه‌ای را می‌تواند پوشش دهد و این معتدل‌ترین آیپدی است که در حال حاضر می‌‌توانید تهیه کنید.

طراحی وصفحه نمایش

زمانی که آیپد ایر ۲۰۲۰ را برای اولین بار در دست بگیرید، طراحی جدید و وزن کم شما را کاملا تحت تاثیر قرار می‌دهد. این آیپد فقط ۰.۲۴ اینچ قطر دارد و حاشیه‌های صفحه نمایش آن به اندازه‌ای است که برای در دست گرفتن آن با مشکل مواجه نشوید چون اگر کاملا بدون قاب بود شاید دستتان با صفحه نمایش در هنگام در دست گرفتن برخورد می‌کرد.

حالا بیایید نگاهی به اعداد داشته باشیم. نمایشگر آیپد ایر ۲۰۲۰ در بهترین اندازه است، نه زیاد کوچک و نه بسیار بزرگ. یک تبلت ۱۰.۹ اینچی که به اندازه کافی برای ویرایش اسناد، وب گردی و ایجاد مقاله بزرگ است و به راحتی حمل می‌شود.

صفحه نمایش این آیپد یک صفحه IPS با وضوح پیکسلی ۲۳۶۰×۱۶۴۰ و تراکم ۲۶۴ پیکسل در هر اینچ است. نمایشگر آیپد ایر ۲۰۲۰ از بازه رنگی P3 و همچنین True Tone پشتیبانی می‌کند. True Tone با بررسی شرایط نوری اطراف کمک می‌کند که رنگ تصاویر را واقعی‌تر ببینید. البته این قابلیت را می‌توانید از تنظیمات غیرفعال کنید، اگرچه برای اغلب کاربران دلیلی برای این کار وجود ندارد. هنرمندان که با رنگ‌ها سر و کار دارند شاید بخواهند این قابلیت را غیرفعال کنند اما در کل باعث راحتی چشم و تجربه بهتر کاربری می‌شود.

آیپد ایر ۲۰۲۰ برخلاف برادر ارزان قیمت خود از صفحه نمایش لمینت شده بهره می‌برد. این یعنی فاصله‌ای بین کاور شیشه‌ای صفحه نمایش و خود صفحه نمایش وجود ندارد و یک تجربه دل پذیرتر به خصوص با اپل پنسل را به ارمغان می‌آورد. این صفحه نمایش با پوشش اولئوفوبیک که برای مقاومت در برابر اثر انگشت می‌باشد و همچنین پوشش ضد انعکاس همراه است که ویژگی مهمی برای کار کردن با آیپد در زیر نور خورشید و حتی اتاق با نور زیاد است.

در اینجا خبری از نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتزی آیپد پرو نیست. آیپد ایر ۴ از نرخ تازه سازی ۶۰ هرتزی بهره می‌برد که برای بسیاری از کاربران هنوز هم به اندازی کافی روان است. اگر بخواهیم با دید مثبت نگاه کنیم، نرخ تازه سازی ۶۰ هرتزی برای دوام باتری بهتر است!

قابلیت دیگری که در نسخه ایر برخلاف پرو وجود ندارد، فیس آیدی است. در آیپد ایر ۴ به جای فیس آیدی از تاچ آیدی استفاده شده است. استفاده از تاچ آیدی راحت و سریع است و شاید در شرایط کرونایی دنیا، بسیاری آن را به فیس آیدی ترجیح دهند.

دوربین و اسپیکر

قبل از اینکه به اعداد و مگاپیکسل‌ها بپردازیم باید بگویم که دوربین اصلی آیپد ایر ۲۰۲۰ برای بسیاری از موارد در تلبت عالی است. عکس و فیلم‌ها در بهترین سطح کیفیت نیستند، اما در شرایط نوری مناسب نتایج رضایت بخش است.

آیپد ایر ۴ با یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی در پشت همراه است که می‌تواند با رزولوشن ۴k و سرعت ۶۰ فریم در ثانیه فیلمبرداری کند. این دستگاه همچنین می‌تواند فیلمبرداری صحنه آهسته با رزولوشن ۱۰۸۰p و سرعت ۲۴۰ فریم در ثانیه انجام دهد. از ویژگی‌ها قابل توجه دوربین این دستگاه می‌توان به فوکوس خودکار مداوام و لرزشگیر فیلم اشاره کرد، اگرچه که این لرزشگیر فقط برای ویدیوهای ۱۰۸۰p و ۷۲۰p در دسترس است. در کنار دوربین اصلی فقط یک میکروفون دیده می‌شود و خبری از فلش، دوربین اضافه و اسکنر LiDAR نیست. اگر بخواهیم منطقی باشیم این موارد اضافی برای اغلب کاربران فقط یک هزینه بیهوده هستند و از آن استفاده نخواهند کرد بنابراین اپل آن‌ها را در سری ایر قرار نداده و کاربران حرفه‌ای می‌توانند آیپد پرو را تهیه کنند.

دوربین سلفی استفاده شده در این دستگاه یک دوربین ۷ مگاپیکسلی است. این دوربین می‌تواند ویدیوها را با کیفت ۱۰۸۰p HD با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه ثبت کند. این یک دوربین کاملا مناسب برای تماس‌های تصویری با فیس تایم، زوم و … است. بهتر است شما برای گرفتن تصاویر سلفی به گوشی هوشمند خود رجوع کنید چون آیپد ایر فقط در شرایط نوری عالی می‌تواند تصاویر سلفی خوب ثبت کند.

در مورد اسپیکرها اپل مشخص نکرد که این دستگاه ۴ اسپیکر دارد یا ۲ اسپیکر! چهار خروجی صدا قرار گرفته است که در هر طرف آیپد ایر ۲۰۲۰ دو عدد قرار دارند اما این یک فریب بود که بسیاری از افراد حرفه‌ای در زمینه بررسی محصولات را نیز گمراه کرد. اسپیکرها در پایین دستگاه قرار دارند و به نظر می‌رسد که پوشاندن خروجی‌های بالای دستگاه تاثیری ندارد.

به هر حال صدای خروجی آیپد ایر ۴ با وجود قطر کم بسیار عالی است. موزیک‌ها به اندازه کافی بلند و واضح هستند. صدای خروجی به صورت استریو است و از نظر صدا آیپد ایر ۲۰۲۰ خوب عمل ‌کند.

مشاهده فیلم و بازی

اگرچه اغلب آیپد را برای کار کردن تهیه می‌کنند اما با وجود اندازه صفحه نمایش هم یک گزینه مناسب برای فیلم دیدن است. بالا و پایین تصویر نوار سیاه قرار می‌گیرد ولی چندان بزرگ نیستند. از آن گذشته وضوح تصاویر خروجی عالی است و صفحه نمایش با کنتراست عالی و رنگ‌های واقع گرایانه در آیپد ایر ۲۰۲۰ استفاده شده است. با توجه به بلندگوهای استریو قدرتمند این دستگاه، تماشای فیلم قطعا لذت بخش است.

با وجود ظرفیت ۶۴ گیگابایتی برای مدل پایه، اما فضای مناسبی را برای داشتن بازی‌های مختلف در دسترس دارید. بازی‌ها بسیار سریع‌تر از آنچه که در آیپد مقرون به صرفه اپل شاهد بودیم اجرا می‌شوند و در کنار صدای استریو یک تجربه عالی از بازی کردن خواهید داشت.

بهره وری و لوازم جانبی

آیپد ایر ۲۰۲۰ از مجیک کیبورد که دارای ترکپد است و همچنین اپل پنسل نسل دوم پشتیبانی می‌کند. پشتیبانی از این دو لوازم جانبی قطعا بسیاری از کاربران را از خرید آیپد پرو منصرف خواهد کرد. جدای از قدرت پردازش مناسب آیپد ایر ۴، از تمامی وسایل جانبی آیپد پرو نیز پشتیبانی می‌کند. همچنین اپل پنسل با وصل شده به بالای آیپد ایر شارژ می‌شود، دقیقا مانند چیزی که در آیپد پرو می‌بینیم.

با توجه به اینکه آیپد مقرون به صرفه اپل یعنی نسل هشتم آیپد نیز با ویرایش ویدیو، طراحی، وبگردی و کارهای دیگر مشکلی ندارد، قطعا آیپد ایر ۴ نیز عملکرد خوبی در این زمینه دارد. این محصول ار تراشه A14 بایونیک اپل و ۴ گیگابایت رم بهره می‌برد. اگر در مورد یک تبلت اندرویدی و یا لپ تاپ صحبت می‌کردیم قطعا ۴ گیگابایت رم کم بود اما با iPadOS این میزان رم زیاد هم می‌باشد!

شاید تنها محدودیت قابل توجهی که در کار با این آیپد از نظر پردازشی متوجه شدم محدود شدن لایه‌های ویرایش فیلم و عکس در نرم افزرها است اما این محدودیت تنها برای کاربران سطح بالا می‌تواند اولویت داشته باشد و آیپد ایر ۲۰۲۰ نیز در این زمینه بسیار عالی است.

اتفاقا کار با این آیپد بسیار سرگرم کننده است، چیزی که نمی‌توان در مورد لپ تاپ‌ها گفت. در بررسی کارهای مختلفی با این آیپد انجام شد، از تولید موسیقی گرفته تا ویرایش ویدیو و مرور اسناد. با توجه به کارایی و قیمت قطعا بسیاری از کاربران این آیپد را به جای لپ تاپ تهیه خواهند کرد.

قطعا برچسب ۶۰۰ دلاری با این شرایط ارزی اصلا ارزان نیست اما شما سال‌های نسبتا زیادی را می‌توانید از این آیپد استفاده کنید و پس از آن هم به فروش برسانید.

شاید اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم، گلکسی تب S6 لایت گزینه بهتری برای نقاشی است. این دستگاه که با یک قلم رایگان همراه است تجربه نقاشی بهتری را به کاربره ارائه می‌دهد، این تجربه بیشتر به خاطر نوک قلم سامسونگ است. اگرچه اپل پنسل محصول نسبتا گرانی است اما کار کردن با نوک پلاستیکی و سخت آن در مقایسه با S Pen مجانی، چندان رضایت بخش نیست. بنابراین اگر آیپد ایر ۴ را برای کارهای هنری در نظر دارید شاید بهتر باشد نگاهی هم به رقیب کره‌ای داشته باشید. البته گلکسی تب لایت ۶ قطعا به اندازه آیپد ایر قدرتمند نیست و برخی از برنامه‌های حرفه‌ای موجود برای iPadOS را ندارد.

عمر باتری

اپل ادعا کرد که آیپد ایر ۲۰۲۰ با یک بار شارژ می‌تواند تا ۱۰ ساعت برای تماشای فیلم و یا وبگردی مورد استفاده قرار بگیرد و این ادعا مانند همیشه درست است. اساسا اگر از آیپد ایر ۴ برای کار یا درس خواندن استفاده می‌کنید، این دستگاه بیش از یک روز کاری یا مدرسه‌ای دوام می‌آورد و از باتری باقیمانده می‌توانید برای مشاهده فیلم مورد علاقتان در اوقات فراغت استفاده کنید. اگر هم استفاده‌ای سبک از این آیپد داشته باشید، به راحتی می‌تواند تا دو روز شارژدهی داشته باشد که بسیار عالی است.

در جعبه آیپد ایر ۴ کابل شارژ USC نوع C به طور یک متر و یک شارژر ۲۰ واتی حضور دارند. این یعنی آداپتور شارژ آیپد ایر ۲۰۲۰ علاوه بر بهتر بودن از آیپد مقرون به صرفه اپل، از آیپد پرو که با شارژر ۱۸ واتی عرضه می‌شود نیز سریع‌تر است.

۸۵%
عالی

آیپد ایر ۴ (۲۰۲۰)

  • طراحی
  • رابط کاربری
  • سخت افزار
  • باتری
آیپد 2020آیپد ایرآیپد ایر 2020آیپد ایر 4