نقد و بررسی آیپد پرو ۲۰۲۰

اپل چندی پیش آیپد پرو ۲۰۲۰ را بدون برگزاری کنفرانس معرفی کرد. عدم برگزاری کنفرانس به خاطر شیوع ویروس کرونا بود که اپل را هم مانند بسیاری از کمپانی‌های دیگر با مشکل مواجه کرد. ما در زمان معرفی آیپد پرو ۲۰۲۰ از سمت اپل، ویژگی‌های آن را برای شما شرح دادیم. حالا با عرضه این محصول نقد و بررسی کاملی از عملکرد واقعی این دستگاه داریم.

هر سالی که می‌گذرد آیپد اپل به آن لپ تاپ هیبردی نزدیک می‌شود که بسیاری از برندها برای موفق بودن در آن عرصه تلاش کردند اگر چه موفق نبودند. برای اینکه هیبرید به خوبی معنی شود باید تعادل بین قابل حمل بودن و عملکرد برقرار شود. حالا که پشتیبانی از موس به طور رسمی به آیپد اضافه شده، آیپدها آماده این هستند که یک هیبرید واقعی باشند. با معرفی آیپد پرو ۲۰۲۰، حالا اپل می‌تواند این جمله را بیشتر ادعا کند؛ آیپد کامپیوتر بعدی شما است.

آیپد پرو ۲۰۲۰ فوق‌العاده است؛ فدرتمند، سبک و صفحه نمایش ۱۲۰ هرتزی از جمله ویژگی‌های آیپد پرو ۲۰۲۰ هستند. اما آیپد معمولی و آیپد ایر هم از کیبورد و موس پشتیبانی می‌کند، چه چیزی آیپد پرو را ویژه کرده است؟

آیپد پرو در مقابل آیپد ایر و آیپد

آیپد معمولی با قیمت ۳۳۰ دلار و آیپد ایر با قیمت ۵۰۰ دلار از اسمارت کیبورد (نه مجیک کیبورد جدید) و اپل پنسل نسل ۱ پشتیبانی می‌کنند. آن‌ها همچنین از iPadOS 13.4 و تمامی ویژگی‌های جدیدش بهره می‌برند.

پس با وجود دو آیپد دیگر چرا باید ۸۰۰ دلار برای مدل پایه آیپد پرو هزینه کنیم؟ بیاید نگاهی به برتری‌های آیپد پرو نسبت به آیپد ایر و آیپد معمولی داشته باشیم:

  • طراحی: آیپد پرو تنها تبلت اپل است که حاشیه صفحه نمایش اندک و فیس آیدی دارد
  • صفحه نمایش: آیپد پرو ۲۰۲۰ تنها مدل آیپد با صفحه نمایش ۱۲۰ هرتزی است
  • سخت افزار: آیپد پرو ۲۰۲۰ با تراشه A12Z و ۶ گیگابایت رم عرضه شده است. در حالی که آخرین نسل آیپد ایر با A12 و سه گیگابایت رم، و آیپد معمولی با A10 و سه گیگابایت رم به دست کاربران رسیده است.
  • USB Type-C: انتقال فایل‌ها و اتصال به لوازم جانبی را راحت‌تر می‌کند
  • اپل پنسل نسل دوم: بهبود طراحی، شارژ بی‌سیم و اتصال مغناطیسی به بدنه آیپد
  • پشتیبانی از مجیک کیبورد: طراحی فوق‌العاده و دارای ترکپد
  • بلندگوی ۴گانه: سری پرو تنها آیپدهای اپل هستند که دارای اسپیکر چهارگانه هستند
  • حداقل ظرفیت: مدل پایه آیپد پرو ۱۲۸ گیگابایت ظرفیت دارد. آیپد ایر پایه ۶۴ گیگابایت حافظه دارد که اگر بخواهید آن را به ۲۵۶ برسانید، باید ۶۵۰ دلار هزینه کنید.

خب حالا برویم به سراغ نقد و بررسی آیپد پرو ۲۰۲۰ !

طراحی و صفحه نمایش

اپل خیلی علاقه‌ای به تغییر طراحی ندارد. بنابراین تعجب ندارد که مدل‌های آیپد پرو ۲۰۲۰ دقیقا شبیه به همتایان ۲۰۱۸ خود هستند. ما نمی‌توانیم بگوییم که از این طراحی خسته شده‌ایم، طراحی و زیبایی سلیقه‌ای است اما عملکرد آن برای ما قطعا مهم است.

یک قاب یکنواخت، چهار بلندگوی متقارن در چهار قسمت تبلت و شاید از خودتان بپرسید که آیا من درست آن را نگه داشته‌ام؟ شما در هر جهت تبلت رو در دست بگیرید، کار می‌کند و طبیعی به نظر می‌رسد. حتی برای فیس آیدی هم جهت نگهداری شما مهم نیست، این ویژگی است که ما دوست داریم در آیفون هم شاهد آن باشیم.

در این بررسی از آیپد پرو ۱۱ اینچی استفاده شده که تعادل خوبی بین امکانات و قابلیت حمل آن وجود دارد. این دستگاه کمی از جدیدترین آیپد ایر اپل سنگین‌تر است، که با وجود آهنرباهای موجود در نسخه پرو، بسیار قابل توجه است.

صفحه نمایش با رنگ‌های دقیق و جذاب و بدون آزار چشم، در این دستگاه حضور دارد. جای تعجب ندارد، این چیزی است که ما از تمامی محصولات اپل انتظار داریم.

آیپدهای رده پایین هم از True Tone و شیفت شب پشتیبانی می‌کنند که چشم در هنگام استفاده بسیار راحت است؛ اما آیپد پرو ۲۰۲۰ تنها تبلت اپل می‌باشد که دارای صفحه نمایش ۱۲۰ هرتزی است. زمانی که شما با یک دستگاه با صحفه نمایش ۱۲۰ هرتز کار کنید، برگشت به صفحه نمایش ۶۰ هرتزی کار آسانی نخواهد بود. هنگام کار با این صحفه نمایش iPadOS هم نسبت به گذشته حس روان‌تری را القا می‌کند.

مشخصات صفحه نمایش

حداکثر روشنایی (nits) بالاتر بهتر است حداقل روشنایی (nits) پایین تر بهتر است کنتراست بالاتر بهتر است دمای رنگ (کلوین) گاما دقت رنگ rgbcmy پایین تر بهتر است دقت رنگ grayscale پایین تر بهتر است
آیپد پرو ۱۱ اینچی ۲۰۲۰
۶۰۵
(عالی)
۲.۷
(عالی)
۱: ۱۷۸۰
(عالی)
۶۹۹۷
(عالی)
۲.۱۹ ۱.۴۸
(عالی)
۴.۱۷
(متوسط)
آیپد پرو۱۱ اینچی ۲۰۱۸
۶۰۲
(عالی)
۲
(عالی)
۱: ۱۷۰۶
(عالی)
۷۰۱۸
(خوب)
۲.۱۹ ۱.۵۹
(عالی)
۴.۱۲
(متوسط)
آیپد ۱۰.۲ اینچی ۵۰۶
(عالی)
۱.۳
(عالی)
۱: ۹۴۵
(متوسط)
۶۸۱۵
(عالی)
۲.۲ ۱.۱۹
(عالی)
۱.۹۷
(عالی)
گلکسی تب S6
۴۶۰
(خوب)
۱.۷
(عالی)
غیر قابل اندازه گیری
(عالی)
۶۸۴۲
(عالی)
۲.۰۵ ۲.۹۴
(خوب)
۷.۶۷
(متوسط)

LiDAR- دوربین سوم آیپد پرو ۲۰۲۰ چه کارایی دارد؟

یکی از ویژگی‌های مهم آیپد پرو ۲۰۲۰ ، اسکنر جدید LiDAR است. یک دوربین زمان پرواز پیشرفت که می‌تواند شکل‌ها، اندازه‌ها و لبه‌های شی را بسیار دقیق‌تر از آنچه که قبلا در یک دستگاه موبایل دیده بودیم، تشخیص دهد.

اسکنر LiDAR برای اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده همانند برنامه‌های اندازه گیری، باز‌ی‌های واقعیت افزوده و حتی برنامه‌های طراحی دکوراسیون منزل کارایی دارد و شما می‌توانید اشیاء مجازی را به طور طبیعی به محیط خود اضافه کنید.

زمانی که برنامه ساده Measure را باز کنید، فورا قدرت LiDAR را مشاهده می‌کنید. دیگر برای اندازه گیری یک شی نیازی نیست تبلت را دور آن بچرخوانید و به سرعت ابعاد گرفته می‌شود. کار به راحتی انجام می‌شود و در تشخیص سطوح بسیار بهتر عمل می‌کند و حتی پیشنهاد کشیدن نشانگرها را به اشیاء تشخیص داده شده، می‌دهد.

در یک تست سریع با آیفون ۱۱ پرو و آیپد پرو ۲۰۲۰ که روی متر انجام شده، هر دو اندازه گیری دقیقی داشتند. اما آیپد پرو سریع‌تر این کار را انجام داد و حتی وقتی تصویر را زوم کنید، سانت به سانت اندازه گیری جدا شده است.

سپس یک گیتار با این دو دستگاه اندازه گیری شد. آیپد پرو در سه بار تلاش ۲۶.۵ اینچ را نشان داد که درست بود اما آیفون ۱۱ پرو ۲۶ اینچ را اندازه گیری کرد و کمی خطا داشت.

متاسفانه در حال حاضر با توجه به جدید بودن این ویژگی، هیچ برنامه واقعیت افزوده‌ای برای استفاده از سنسور جدید آیپد پرو ۲۰۲۰ وجود ندارد. اپل برای معرفی وعده‌های زیاده داده است، نقشه برداری از اشیاء در زمان واقعی، امکان حذف اشیاء در دنیای واقعی و یا قرار دادن آن‌ها به صورت طبیعی در جلوی اشیاء مجازی، نقشه برداری از اتاق و … . باید منتظر بمانیم که ایده‌های اپل به هنگام اجرا چگونه هستند.

اما یک نکته مهم اینجا وجود دارد؛ چرا اپل سنسور واقعیت افزوده را به جای آیفون به آیپد اضافه کرد؟ بیاید صادق باشیم، کسی چندان علاقه‌ای به استفاده از دوربین دستگاهی به این بزرگی ندارد، مگر در موارد خاص!

دوربین و صدا

آیپد پرو ۲۰۲۰ به دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی، یک دوربین سوپرواید ۱۰ مگاپیکسلی و سلفی ۷ مگاپیکسلی مجهز است. به نظر می‌رسد که دوربین اصلی در واقع همان دوربین آیفون ۱۱ است، اما دوربین سوپرواید و سلفی نسبتا کیفیت پایین‌تری دارند. این یک تصمیم عجیب دیگر اپل است، چون مردم معمولا از تبلت‌ها برای تماس تصویری استفاده می‌کنند و اهمیت چندانی به دوربین عقب نمی‌دهند. داشتن دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی همانند آیفون می‌توانست انتخاب بهتری باشد.

بگذارید به سمت کیفیت دوربین اصلی آیپد پرو در استفاده روزانه برویم. تصاویر ثبت شده با آیپد پرو ۲۰۲۰ بسیار عالی هستند؛ جزئیات و رنگ‌ها واقع گرایانه به چشم می‌خورند و دامنه پویای آن فوق‌العاده است؛ دقیقا مثل آیفون ۱۱.

البته در فضای داخل خانه می‌توان دوربین آیپد پرو ۲۰۲۰ را کمی گول زد! گیتاری که در تصویر پایین می‌بینید در واقع قرمز است اما در تصویر قهوه‌ای نشان داده می‌شود. همچنین چراغ‎های LED موجود در قفسه به رنگ آبی خالص هستند ولی در تصویر کمی بنفش دیده می‌شود. البته این صحنه‌هایی است که می‌تواند هر گوشی هوشمندی را به چالش بکشد.

کالیبراسیون رنگی دوربین سوپرواید هم این چنین است و شما هنگام تصویر برداری با آن رنگ‌های متفاوت از سنسور اصلی را نمی‌بینید. اما کمی نویز دیجیتال و رزولوشن پایین‌تر، حاصل کار با این لنز است. دوربین سوپرواید آیفون ۱۱ پرو نسبت به آیپد پرو ۲۰۲۰ زاویه دید گسترده‌تری دارد.

دوربین سلفی هم همانند دو دوربین دیگر عمل می‌کند؛ رنگ‌های عالی، محدود پویا عالی، اما در داخل خانه کمی از جزئیات از بین می‌روند و نویزهای دیجیتال را در تصاویر می‌بینید.

شما در دوربین آیپد پرو ۲۰۲۰ حالت پرتره را دارید، اما فقط با دوربین سلفی که از سنسورهای فیس آیدی بهره می‌برد. اپل می‌تواند از اسکنر لیدار برای تصاویر پرتره بهره ببرد، حتی بهتر از آنچه که در آیفون  داریم، اما در حال حاضر چنین قابلیتی در دسترس نیست.

از نظر صدا، آیپد پرو یا چهار اسپیکر همراه است. کیفیت و بلندی صدا برای تبلتی به باریکی آیپد پرو ۲۰۲۰ چشمگیر است. این نمی‌تواند جایگزین یک اسپیکر بلوتوثی قدرتمند باشد، اما قطعا برای مصرف روازنه عادی مناسب است.

Files، جریان کاری و USB Type-C

آنچه که سری آیپد پرو را از سایر آیپدها یا آیفون‌ها جدا می‌کند، وجود یک پورت USB Type-C port است که سایر محصولات اپل به جای آن از لایتینگ بهره می‌برد. وجود چنین پورتی اتصال دستگاه‌های خارجی شخص ثالث را آسان‌تر می‌کند. با همین پورت بسیاری از امکانات در دسترس شما قرار می‌گیرد، از انتقال راحت تصاویر از دوربین‌های حرفه‌ای گرفته تا اتصال هاردهای اکسترنال.

برای آزمایش یک هارد دیسک LaCie SSD را که با مک بوک از آن بهره برده می‌شود، به آیپد پرو متصل شده که فورا آن را شناسایی کرد و فایل‌های آن برای کپی، جابجایی و حتی پخش فیلم در دسترس بودند.

البته این تغییر به معنای آزادی که شما در یک ویندوز دارید، نیست. اگر بخواهید از یک فایل ویدیویی موجود در هارد اکسترنالتان در iMovies استفاده کنید، باید آن را ابتدا به حافظه داخلی آیپد منتقل کنید، پس ظرفیت داخلی آیپد شما هنوز هم اهمیت بالایی دارد. سیستم Files نسبت به گذشته آزادی عمل بیشتری را در آیپد فراهم کرده اما بدان معنا نیست که به راحتی بتوانید هارد اکسترنال را جزئی از فضای ذخیره سازی خود بدانید.

زمانی که به جریان کاری می‌رسیم، اپل با آپدیت نرم افزاری سعی در پیشبرد این بخش داشته است. داک شما می‌تواند تا ۱۳ اپلیکیشن دلخواهتان را در خود جای دهد و همیشه سه برنامه اخیرا استفاده شده در سمت راست نمایش داده می‌شوند. هر زمانی که بخواهید به برنامه دیگری بروید، دیگر نیاز به رفتن به صفحه اصلی نیست، فقط کافی است صفحه را از لبه پایینی به بالا بکشد تا داک را مشاهده و اپلیکیشن دلخواهتان را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید از حالت‌های Split View (تقسیم صفحه نمایش) یا Slide Over (پنجره‌های شناور) استفاده کنید.

یک موس بی‌سیم در آیپد پرو چگونه عمل می‌کند؟ خب …. دقیقا مثل یک کامپیوتر. درست است که اپل طراحی مکان نما را تغییر داد اما عملکرد آن دقیقا همانند چیزی است که ما در کامپیوتر داریم.

آیپد پرو ۲۰۲۰ می‌تواند جایگزین کامپیوتر باشد؟

از توضیحات بالا می‌توانید سطح مولتی تسکینگی که آیپد پرو ۲۰۲۰ ارائه می‌دهد را متوجه شوید. این دستگاه نمی‌تواند تمام آنچه که یک کامپیوتر ویندوز یا مک ارائه می‌دهد را در دسترس شما قرار دهد.

به بیان دیگر آیپد پرو ۲۰۲۰ می‌تواند به نوعی جایگزین رایانه شخصی شما شود، اما بستگی دارد که شما چه کاری از آن بخواهید.

به طور مثال برای نوشتن همین بررسی یک آیپد پرو کافی می‌باشد و قطعا کار با آن لذت بخش است. تنها کاری که باید بکنم باز کردن یک صفحه وب است و همزمان می‌توانم با Slide Over به چت‌ها و ایمیل‌ها هم پاسخ دهم.

اما اگر یک پروژه تحقیقاتی بزرگ را می‌خواستم انجام دهم که نیاز به یادداشت برداری و ویرایش تصاویر به صورت دقیق داشت، یک لپ تاپ یا کامپیوتر رو میزی را ترجیح می‌دادم.

اگر کار شما به گونه‌ای است که نیاز به تمرکز روی یک کار دارید و گهگاهی یک بررسی سریع ایمیل یا مشاهده کلیپ یوتیوب را دارید، مطمئنا آیپد پرو ۲۰۲۰ یک گزینه عالی است. به خصوص اگر از اپل پنسل برای کارهای خود می‌توانید استفاده کنید.

عمر باتری

عمر باتری آیپد پرو ۲۰۲۰ هیچ سورپرایزی ندارد. تقریبا همانند سایر تبلت‌های اپل شما امکان استفاده مداوم بین ۸ تا ۱۰ ساعت را دارید. کارهای سنگین همانند بازی‌های سه بعدی یا برنامه‌های هنری تخصصی می‌تواند باتری را ظرف ۵ تا ۶ ساعت تخلیه کند. اما به طور نرمال برای استفاده یک روز کامل با ۸ ساعت کار مختلف کافی است.

۸۱%
عالی

آیپد پرو ۲۰۲۰

  • طراحی
  • رابط کاربری
  • سخت افزار
  • دوربین
  • باتری
آیپدآیپد پروآیپد پرو 2020