بررسی آیپد ۲۰۲۰ ؛ دیدار با نسل هشتم

اپل یک آیپد اقتصادی دیگر را رونمایی کرد که یک گزینه مناسب محسوب می‌شود. این بهترین تبلت برای افرادی است که بودجه محدودی دارند، از جمله دانشجویان. آیپد ۲۰۲۰ می‌تواند از عهده کارهای بسیاری برآید، از جمله نوشتن مقاله، تحقیق، بازی، ویرایش ویدیو و حتی تولید موسیقی.

آیپد ۲۰۲۰ نیز یک تبلت منعطف است و از اپل پنسل نسل ۱ و اسمارت کیبورد اپل پشتیبانی می‌کند که هر دو تجربه کاربری فوق‌العاده‌ای را به ارمغان می‌آورند. نکته منفی آیپد ۲۰۲۰ را می‌توان طراحی منسوخ و البته لوازم جانبی گران آن دانست. بیاید نگاهی نزدیک‌تر به این تبلت نسبتا ارزان اپل داشته باشیم.

طراحی آیپد ۲۰۲۰

اگرچه آیپد ایر ۴ که همزمان با آیپد ۲۰۲۰ معرفی شد دارای طراحی به روز و شبیه به آیپد پرو است، اما آیپد ۲۰۲۰ نسل هشتم طراحی قدیمی دارد. این مدل هنوز هم با حاشیه‌های بزرگ صفحه نمایش همراه است که اصلا شبیه به یک آیپد در سال ۲۰۲۰ نیست.

خبری از لمینیت صفحه نمایش نیز نمی‌باشد و این یعنی یک فاصله هوایی بین صفحه نمایش و شیشه کاور آن وجود دارد که به خصوص در نسخه طلایی و نقره‌ای آن به چشم می‌خورد. این دو رنگ با حاشیه‌های سفید رنگ همراه هستند و رنگ خاکستری نیز با حاشیه خاکستری همراه است که با شکاف سیاه رنگ هوا ترکیب می‌شود و به چشم نمی‌آید.

به هر حال این یک آیپد است و با ترکیب شیشه و پشت آلومینیومی در استفاده و نگهداری در دست راحت هستید. در بالای قاب آن یک دوربین ۱.۲ مگاپیکسلی دیده می‌شود که در نسل قبلی نیز شاهد آن بودیم. در حاشیه پایینی دستگاه نیز یک دکمه فیزیکی هوم دیده می‌شود که در آن تاچ آیدی نسل اول استفاده شده است. در سمت بالای آیپد ۲۰۲۰ یک پورت هدفون و دکمه پاور قرار گرفته است. قسمت راست این دستگاه دو دکمه تنظیم صدا وجود دارد و اسمارت کانکتور نیز به چشم می‌خورد. اسمارت کانکتور برای اتصال به لوازم‌های جانبی مانند اسمارت کیبورد استفاده می‌شود.

دو بلندگوی استریو در پایین دستگاه قرار دارند که یعنی وقتی دستگاه را در حالت افقی بگیرید خبری از این حالت نیست چون هر دو بلندگو در سمت راست شما قرار می‌گیرند. در پشت آیپد نیز لوگوی آشنای اپل و دوربین ۸ مگاپیکسلی آشنای نسل قبلی حضور دارند.

صفحه نمایش آیپد ۲۰۲۰

آیپد ۲۰۲۰ با صفحه نمایش ال‌سی‌دی ۱۰.۲ اینچی نسل قبلی همراه است. وضوح ۲۱۶۰×۱۶۲۰ کیفیت مناسبی برای بسیاری از کارها است. نسبت تصویر ۳:۴ برای اینترنت، نوشتن مقاله و بهره‌وری عمومی مناسب است اما برای دیدن فیلم ایده آل نیست. برای فیلم دیدن، دستگاه‌های عریض مناسب هستند و اگر می‌خواهید با این آیپد فیلم مشاهده کنید باید به نوار سیاه بالا و پایین آن عادت نمایید. سرویس‌هایی مانند Netflix امکان زوم کردن در ویدیو را می‌دهند که تمام صفحه پر شود اما قسمتی از تصویر را مشاهده نمی‌کنید.

اگر به دنبال یک تبلت ساده برای تماشای فیلم هستید، این یک گزینه ایده آل نیست اما برای نرم افزارهای کاربردی و مرورگر وب مناسب است.

اگرچه نمایشگر آیپد ۲۰۲۰ می‌تواند بسیار روشن باشد، اما دیدن محتوای صفحه نمایش در نور زیاد به خصوص زیر نور خورشید بسیار سخت است. اما در محیط بسته و خانه هیچ مشکلی با آن نخواهید داشت.

همانند نسل قبلی، خبری از قابلیت True Tone در آیپد ۲۰۲۰ نیست. این ویژگی برای تنظیم رنگ‌ها و طبیعی به نظر رسیدن آن‌ها در شرایط نوری مختلف به کار می‌آید. اما این آیپد از قابلیت نایت شیفت بهره می‌برد که رنگ‌ها را با توجه به غروب خورشید به گرمی می‌برد که به چشم فشار کمتری بیاورد.

مدل

حداکثر روشنایی (nits) بالاتر بهتر است

حداقل روشنایی (nits) پایین تر بهتر است

کنتراست بالاتر بهتر است

دمای رنگ (کلوین)

گاما

دقت رنگ rgbcmy پایین‌تر بهتر است

دقت رنگ grayscale پایین‌تر بهتر است

آیپد (۲۰۲۰)

۵۰۷
(عالی)

۱.۷
(عالی)

۱: ۹۷۶
(متوسط)

۶۷۶۰
(عالی)

۲.۲

۱.۸۹
(عالی)

۱.۶۱
(عالی)

گلکسی تب S6 لایت

۴۸۳
(خوب)

۹
(متوسط)

۱: ۱۹۷۶
(عالی)

۷۰۵۳
(خوب)

۲.۰۷

۲.۱۸
(خوب)

۲.۸۳
(خوب)

آیپد ۱۰.۲ اینچی

۵۰۶
(عالی)

۱.۳
(عالی)

۱: ۹۴۵
(متوسط)

۶۸۱۵
(عالی)

۲.۲

۱.۱۹
(عالی)

۱.۹۷
(عالی)

 

عملکرد و نرم افزار آیپد ۲۰۲۰

نسل هشتم آیپد با iPadOS 14 همراه است که چند ویژگی جدید به همراه دارد. ویجت‌ها برای صحفه نمایش‌های بزرگ بازطراحی شده‌اند و اطلاعات بیشتری را نسبت به قبل ارائه می‌دهند و برای دسترسی سریعتر می‌توانید گروه ویجت بسازید.

برنامه‌ها مانند Files و Photos طراحی جدید پیدا کرده‌اند و با ستون‌ها و منوهای کشویی تجربه‌ای مانند کامپیوتر را ارائه می‌دهند و دیگر خبری از رابط کاربری شبیه به آیفون نیست.

قابلیت مهم دیگر اسکریبل است که به اپل پنسل مرتبط می‌باشد. با این ویژگی، کاربران اپل پنسل می‌توانند متون را در تمامی قسمت‌های سیستم عامل بنویسند. البته این ویژگی در حال حاضر برای زبان‌های انگلیسی و چینی در دسترس است. به عنوان مثال زمانی که در سافاری هستید و قصد دارید یک واژه را جستجو کنید، نیاز نیست که رو به کیبورد بیاورید، به صورت دستنویس با اپل پنسل متن را بنویسید و کلمه به دقت به تایپ تبدیل می‌شود. دقت و سرعت این ویژگی قابل تحسین است و امیدواریم در ۲۰۰-۳۰۰ سال آینده نیز برای فارسی زبانان در دسترس قرار گیرد.

در مورد عملکرد کلی آیپد، به خصوص با توجه به قیمت آن، بازدهی بسیار چشمگیر است. در این دستگاه از تراشه A12 بایونیک اپل استفاده شده که در سال ۲۰۱۹ و همراه با سری آیفون XS رونمایی گردید. عملکرد آیپد ۲۰۲۰ نسبت به سایر تبلت‌های موجود در این محدوده قیمتی بهتر است و تقریبا از پس تمامی کارها برمی‌آید. برنامه‌های ویرایش ویدیو حرفه‌ای مانند LumaFusion بدون نقص کار می‌کننند. نرم افزارهایی مانند ادوبی، Affinity Designer و ProCreate در دسرتس شما هستند و آیپد ۲۰۲۰ بدون مشکل آن‌ها را پردازش می‌کند. البته اگر بخواهید توان پردازشی این آیپد را با آیپد ایر و آیپد پرو مقایسه کنید قطعا پایین‌تر است اما در این بازه قیمت بهترین عملکرد را دارد.

مولتی تسکینگ چندان در iPadOS 14 تغییر نکرده است. شما می‌توانید دو برنامه را در کنار هم اجرا کنید، قابلیتی که اپل Split View نامیده است و نرم افزار سوم نیز به صورت شناور (Slide Over) در بالای آن‌ها باشد. شما می‌توانید ویدیوها را به صورت تصویر در تصویر پخش کنید، البته در صورتی که نرم افزار پخش کننده ویدیو شما این قابلیت را داشته باشد.

بلندگوهای آیپد ۲۰۲۰، پورت‌ها و حسگر اثر انگشت

کیفیت اسپیکر برای بسیاری از افراد مهم است. عملکرد اسپیکر آیپد ۲۰۲۰ کمی نا امید کننده است و این مشکل فقط به خاطر حضور این دو در پایین دستگاه نیست.

اگرچه به احتمال زیاد این اسپیکرها از نسل قبلی به ارث رسیده‌اند اما برای سال ۲۰۲۰ خوب نیستند. به طور مثال گلکسی تب S6 لایت سامسونگ هم در این رده قیمتی است اما جدای از حضور هر بلندگو در یک طرف، صدای کامل و بلندتری را نیز ارائه می‌دهد.

از نظر پورت‌ها نیز ما یک پورت هدفون ۳.۵ م.م و لایتنینگ در دسترس داریم. احتمالا این آخرین آیپدی است که از پورت هدفون ۳.۵ م.م بهره می‌برد چون در آیپد ایر ۴ نیز این پورت حذف شده است. همانطور که قبلا نیز گفته شد، ما یک اسمارت کانکتور نیز در دسترس داریم که برای اتصال به لوازم‌های جانبی سازگار مانند اسمارت کیبور اپل و Combo Touch Keyboard Case لاجیتک مورد استفاده قرار می‌گیرد. Combo Touch Keyboard Case لوازم جانبی جالبی است و با آن می‌توانید آیپد ۲۰۲۰ خود را شبیه به دستگاهی مانند لپ تاپ کنید که دارای ترکپد و کیبورد است.

برای باز کردن آیپد با اثر انگشت از تاچ آیدی نسل اول استفاده شده که عملکرد سریع و دقیقی دارد.

دوربین آیپد ۲۰۲۰

آیپد نسل ۸ مانند آیپد ۱۰.۲ اینچی ۲۰۱۹ از دوربین ۸ مگاپیکسلی در پشت و ۱.۲ مگاپیکسلی درجلو بهره می‌برد. تصاویر ثبت شده با دوربین اصلی قابل قبول هستند و ویدیوها با وضوح ۱۹۲۰×۱۰۸۰ و سرعت ۳۰ فریم در ثانیه ضبط می‌شوند. البته اگر یک گوشی هوشمند میان رده رو به بالا دارید، قطعا آن را برای گرفتن عکس و ضبط فیلم ترجیح می‌دهید.

دوربین سلفی تصاویر با وضوح بسیار کم ثبت می‌کند و برای تماس‌های تصویری کاربرد دارد. خوشبختانه مردم علاقه‌ای به دوربین‌های استفاده شده در تبلت‌ها ندارند و ما باید بپذیریم که نباید انتظار یک دوربین حرفه‌ای در تبلت مقرون به صرفه را داشته باشیم. به خصوص تبلتی که ویژگی‌های مهمی مانند عملکرد بالا داشته باشند.

عمر باتری آیپد ۲۰۲۰

مانند همیشه اپل ادعا کرد که تبلت اقتصادی‌اش تا ۱۰ ساعت در استفاده از اینترنت و مشاهده فیلم دوام می‌آورد و این یک تخمین درست است. با یک بار شارژ، این آیپد حدود ۹ ساعت و نیم در استفاده سنگین کار کرد، دقیقا مانند آیپد ۱۰.۲ اینچی که یک سال زودتر معرفی شد.

این بدان معناست که دانش آموزان و حرفه‌ای‌ها نباید به هیچ وجه نگران ماندگاری باتری باشند، زیرا آیپد ۲۰۲۰ می‌تواند یک روز کامل را در مدرسه کار کند و عمر باتری کافی پس آن نیز برای مشاهده فیلم وجود دارد.

 

۸۰%
عالی

آیپد ۲۰۲۰

  • طراحی
  • رابط کاربری
  • سخت افزار
  • دوربین
  • باتری
آیپدآیپد 2020