نگاهی به اولین تبلت اپل (یک آیپد نیست) و سفر این محصول در زمان

در سال ۲۰۲۲ هستیم و طبق آخرین گزارش‌های Statista، اپل همچنان بر بازار تبلت‌ها تسلط دارد و آیپد حدود ۳۵ درصد از کل فروش تبلت‌های دنیا را به خود اختصاص داده است. در رتبه دوم و با یک فاصله زیاد، سامسونگ با ۱۸ درصد و پس از آن هوآوی است. اما داستان تبلت اپل از کجا شروع شده و اولین تبلت این کمپانی چه ویژگی‌هایی داشته است؟

اپل همیشه سازنده تبلت‌های قدرتمند، زیبا و ایده آل نبوده است. اولین آیپدی که استیو جابز در سال ۲۰۱۰ معرفی کرد، اولین تبلت کمپانی کوپرتینویی نبود. بیاید نگاهی به اولین تبلت اپل داشته باشیم و آن را با بهترین نسخه موجود، یعنی آیپد پرو ۲۰۲۱ مقایسه کنیم.

عصر تاریک قبل از گوشی‌های هوشمند

سال‌ها قبل و در اوایل دهه ۲۰۰۰، داشتن یک PDA یا همان دستیار دیجیتال شخصی تنها برای افراد ثروتمند امکان پذیر بود. قبل از اینکه گوشی‌های هوشمند به جایگاه فعلی خود برسند، PDAـها بسیار محبوب بودند.

می‌توان از نمونه‌های محبوب آن زمان PalmPilot را نام برد که در بالا تصویر آن را مشاهده می‌کنید. این محصول یک قلم و صفحه نمایش لمسی داشت و در آن برنامه یادداشت، تقویم و … دیده می‌شد.

می‌تواند PDAـها را نزدیک‌ترین محصول به گوشی‌های هوشمند امروزی دانست. در آن زمان گوشی‌های زیمنس که در بازار ایران نیز نسبتا زیاد بود، تنها می‌توانستند چند شماره ذخیره کنند و خبری از صفحه نمایش رنگی، پخش موسیقی و صد البته صفحه نمایش لمسی نبود. در آن زمان استفاده از لمس در صفحه نمایش برای کنترل دستگاه، مانند یک فناوری فضایی آینده به نظر می‌رسید.

با این حال در اوایل دهه ۲۰۰۰ آن PDA محصولی پیشرفته به نظر می‌رسید اما در واقع اینطور نبود. اپل تلاش کرد که کاری بسیار دقیق انجام دهد، ده سال قبل از اینکه کسی بداند رایانه تبلت چیست.

اولین تبلت اپل در سال ۱۹۹۳ عرضه شد : The Newton MessagePad

 

MessagePad اپل در سال ۱۹۹۰ طراحی شده و در نمایشگاه Consumer Electronics سال ۱۹۹۲ در معرض دید عموم قرار گرفت. البته این محصول به عنوان یک PDA یا همان دستیار دیجیتال شخصی معرفی شد، چون چیزی به اسم تبلت در آن زمان وجود نداشت و PDAـها نیز در آن زمان بسیار غیر معمول بودند.

بزرگ و حجیم، و وزن آن معادل ۶۴۰ گرم بود و یک ساختار پلاستیکی نه چندان ایده آل داشت که طی سال‌ها کیفیت اولیه خود را از دست می‌داد. با این حال وزن و اندازه آن قابل انتظار بود زیرا فناوری اواخر دهه ۸۰ میلادی و اوایل دهه ۹۰، نزدیک به چیزی نیست که امروز به عنوان گوشی و تبلت‌های نازک می‌بینیم.

حالا برویم سراغ مشخصات فنی این محصول جالب. فضای ذخیره سازی MessagePad تا ۸ مگابایت بود در حالی که امروز ارزان‌ترین آیپد ۶۴ گیگابایت یا ۸۰۰۰ برابر حافظه دارد.

The Newton MessagePad 100 دارای ۴ مگابایت رم و صفحه نمایش LCD تک رنگ با وضوح ۳۳۶ در ۲۴۰ پیکسل بود. این محصول نور پس زمینه برای صفحه نمایش داشت که یکی از ویژگی‌های مفید برای دستگاه‌های آن زمان محسوب می‌شد.

خب چه چیزی مسئول تامین انرژی این جانور قدرتمند بود؟ این تبلت یا PDA از دو باتری نیم قلمی تغذیه می‌کرد و یک باتری پشتیبانی قابل تعویض نیز داشت تا بعد از خارج کردن آن دو باتری، اطلاعات شما از دست نروند.

البته ویژگی کلیدی MessagePad قلم همراه آن و تشخیص دست خط بود! می‌توانستید با قلم آن بنویسید و این محصول آن را تشخیص می‌دهد، البته قطعا به تشخیص دست خط امروزی نمی‌رسید.

شما همچنین می‌توانستید نمودارها را ترسیم کنید و سازماندهی زیادی را برای کسب و کارها به همراه داشت. در حالی که این قابلیت‌های برای آن زمان پیشرفته و کاربردی به نظر می‌رسید، هیچکدام آنطور که انتظار می‌رفت کار نکرد.

تشخیص دست خط خوب بود اما اینکه دستگاه فقط به قلم و دست خط متکی بود، شرایط مناسبی را ایجاد نمی‌کرد. و از همه بدتر با توجه به مشخصاتی که انتخاب می‌کردید، قیمتی بین ۹۰۰ تا ۱۵۶۹ دلار داشت.

با توجه به تورم آمریکا، قیمت امروز برابر با ۳۰۲۷ دلار می‌شد که خرید آن فقط برای افراد ثروتمند امکان پذیر بود. با توجه به همه گیر نبود چنین تکنولوژی‌هایی، بسیاری هنوز هم دفترچه یادداشت را برای شماره تلفن و برنامه‌های هفتگی ترجیح می‌دادند.

ما در ادامه ویدیو تبلیغاتی دهه ۹۰ میلادی را برای نیوتن مسیج‌پد را داریم که دستاورد اپل در آن زمان را نشان می‌دهد.:

نیازی به گفتن نیست که اولین تبلت اپل فروش چندان خوبی نداشت. ایده آن بسیار بلند پروازانه بود و ویژگی دستخط جالب آن هنوز هم نقص داشت. مهمتر از آن، نه مصرف کننده و نه فناوری برای تبلت‌ها آماده نبودند، به خصوص با برچسب قیمتی ۳۰۰۰ دلار. اما هیچکدام باعث نشد که  اپل از تلاش خود دست بکشد.

اپل تا اواخر دهه ۹۰ میلادی به عرضه دستگاه‌های نیوتن خود ادامه داد و هر سری جدید، نسبت به نسل قبلی بهبود می‌یافت. اما با توجه به اینکه احتمالا هیچگاه اسم این محصول را نشنیده‌اید، می‌دانید که این دستگاه‌ها برای مصرف کنندگان معمولی نبودند.

خط تولید اپل نیوتن در اوایل سال ۱۹۹۸، مدت کوتاهی پس از بازگشت استیو جابز به عنوان مدیر عامل، پس از اینکه در سال ۸۵ مجبور به ترک آن شد، متوقف گردید. ظاهرا وی علاقه‌ای به عملکرد ضعیف نیوتن و تکیه بر یک قلم نداشت، در حالی که هنوز به استعداد فناوری لمسی ایمان داشت و چند سال بعد آیفون …

تغییر بازی با اولین آیپد

در سال ۲۰۱۰ که انگار خیلی به ما نزدیک می‌باشد اما ۱۲ سال از آن گذشته، استیو جابز روی صحنه رفت تا اولین آیپد را به جهان معرفی کند، محصولی بسیار زیبا. کامپیوترها دیگر وسایل حجیم، خشن و سنگین نبودند.

مرور وب، کار با ایمیل، نمایش عکس و پخش فیلم، موسیقی، بازی، کتاب‌های الکترونیک ….

بسیار از کارهایی که مردم با رایانه‌ها انجام می‌دادند، اکنون به راحتی روی مبل، یا هواپیما یا سرویس بهداشتی انجام می‌شود. مردم می‌توانند همه موارد دیجیتالی مورد علاقه خود را در هر جایی ببرند. نازک (برای آن زمان) و زیبا بود. سنگین نبود، نیازی به کیبورد و ماوس نداشت، استفاده از آن نیز بسیار ساده و راحت بود.

حالا نگاهی به مشخصات تبلت ۲۰۱۰ اپل داشته باشید. اولین آیپد اپل از ۲۵۶ مگابایت رم، تراشه A4 و تا ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی داشت که برای آن زمان فوق‌العاده محسوب می‌شد. ۶۴ گیگابایت فیلم و عکس که می‌توانید در یک صفحه نمایش بزرگ نمایش دهید و هر جا همراهتان باشد؟ عالی است!

صفحه نمایش بزرگ ۹.۷ اینچی LED با رزولوشن ۱۰۲۴ در ۷۶۸ که یک وضوح رایج در کامپیوترها بود.

به عنوان یک دستگاه مبتنی بر اینترنت، آیپد از وای-فای و البته ۳G در مدل‌های سلولار پشتیبانی می‌کرد. مرور وب با صفحه نمایش بزرگ در حال حرکت، کاملا هیجان انگیز بود و بسیاری مرور وب را در یک تبلت، سرگرم کننده‌تر از کامپیوتر شخصی می‌دانند. اگر با فناوری‌های آن زمان به مفهوم آیپد نگاه کنید، به تازگی و آینده نگرانه بودن آن پی خواهید برد.

اولین سیستم عامل آیپد، iPhone OS 3.2 بود. با حضور این سیستم عامل در واقع، آیپد به معنی واقعی کلمه یک آیفون بزرگ، بدون امکان برقرراری تماس بود اما این باعث نشد که هیجان انگیز نباشد یا به یک دستگاه بیهوده تبدیل شود. اپلیکیشن‌های از پیش نصب شده شامل مرورگر وب سافاری، ایمیل، تصاویر، نقشه، یادداشت، تقویم و البته آیپاد بودند. برنامه آیپاد برای گوش دادن به موسیقی بود که اکنون به Music تغییر نام داده است.

بهتر از همه و شاید هیجان انگیزترین ویژگی، اپ استور بود که دارای اپلیکیشن‌های متعدد سرگرم کننده میشد که کنجکاوی شما را به شدت تحریک می‌کرد؛ از بازی‌های مختلف گرفته تا اپلیکیشن‌های کاربردی. اولین نسل آیپد با قیمت پایه گران ۴۹۹ دلاری، بسیار موفق ظاهر شد. و تا امروز همانطور که بالا نیز اشاره کردیم، آیپد پرفروش‌ترین تبلت جهان در بازار است.

حالا بعد از بررسی اولین تبلت اپل و اولین آیپد اپل، بیاید به جدیدترین آیپد این شرکت نیز نگاهی داشته باشیم.

آیپد پرو مدرن یک هیولا برای سرگرمی و بهره‌وری چند منظوره

ما قبلا به نقد و بررسی کامل تمامی مدل‌های اخیر آیپد پرداخته‌ایم. وقتی آیپد پرو ۱۲.۹ ایچی جدید را بررسی کردیم، نقطه قوت اصلی آن را صفحه نمایش mini-LED بزرگ و رقیب اولد معرفی نمودیم. در واقع برخلاف آیپدهای قبلی، آیپد ۱۲.۹ اینچی ۲۰۲۱ از صحفه نمایشی برخوردار است که برای تماشای فیلم و ویدیوهای شبکه‌های اجتماعی، تقریبا عالی است. این صفحه نمایش به بهترین صفحه نمایش‌های اولد موجود بسیار نزدیک است. روشن، رنگ‌های زنده، سیاه تیره در کنار اسپیکرهای چهارگانه استریو قدرتمند، تجربه تماشای فیلم جذابی را به همراه دارد.

اما سرگرمی‌های اولیه تنها چیزی نیست که آیپد پرو برای آن فوق‌العاده عمل می‌کند، بلکه برای انواع کارهای خاص و حرفه‌ای و آموزشی نیز عالی است.

تراشه M1 اپل و رم ۱۶ گیگابایت، عملکرد فوق‌العاده‌ای را به همراه دارد و حتی ارزان‌ترین آیپد پایه فعلی نیز، پرچمداران سایر برندها را از نظر عملکرد شکست می‌دهد! آیپد پرو با ظرفیت حداکثر ۲ ترابایت در دسترس است و می‌تواند فضای ذخیره سازی عظیمی را در اختیار شما قرار دهد. شما به سادگی می‌توانید آیپد را به هر جایی ببرید، چون سبک و نازک می‌باشد و از فلز و شیشه با کیفیت ساخته شده است.

ویرایش عکس و فیلم، تولید مو سیقی و آثار هنری، در آیپد اغلب موارد سریع‌تر از رایانه‌های شخصی صورت می‌گیرد. جدای از عملکرد فوق‌العاده آیپد، شما به اپ استور با اپلیکیشن‌های بسیار زیادی در دسترسی دارید که برای کارهای حرفه‌ای در زمینه‌های مختلف طراحی شده‌اند.

اپل همچنین طی چند سال اخیر پشتیبانی از ماوس و ترکپد را به آیپد آورده و لوازم جانبی مخصوص به آن، مانند کیبورد را تولید کرده است. همچنین سیستم عامل اختصاصی iPadOS را معرفی نموده و راه تبلتش را تا حد زیادی از آیفون جدا کرد.

آیپد می‌تواند به دستگاه‌های مختلفی تبدیل شود، از جمله محصولی نزدیک به لپتاپ. از اولین مدل تا آخرین مدل، توانسته دید بسیاری را نسبت به کامپیوتر تغییر دهد و تا حد زیادی، فروش لپ تاپ‌ها را کاهش دهد!

در پایان این مطلب باید از فناوری و بانیان آن برای ارائه خدمات بهتر در طول زمان قدردانی نماییم.

آیپد