نقد و بررسی آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی ۲۰۲۱ : حضور mini-LED چقدر مهم است؟

آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی ۲۰۲۱ برای کسانی که می‌خواهند بهترین تجربه فیلم، بهره وری و بازی را در یک تبلت داشته باشند، یک انتخاب ایده آل است. آیپد پرو جدید با تراشه M1 و حداکثر رم ۱۶ گیگابایت قوی‌ترین تبلتی می‌باشد که تا کنون معرفی شده است.

اگر از قیمت آن گذر کنیم، هر کسی که بتواند آن را تهیه کند، احتمالا عاشقش خواهد شد. اگر کسی هم از نسخه‌های قبلی آیپد پرو قصد به روزرسانی را دارد، تلفیق M1 و صفحه نمایش mini-LED می‌تواند دلیل مناسبی باشد. اما بیاید برای تصمیم گیری نهایی برای خرید و انتخاب آیپد پرو ۲۰۲۱ با صفحه نمایش ۱۲.۹ اینچی، نگاهی جامع به آن داشته باشیم.

همچنین بخوانید:

طراحی

همانطور که در بررسی آیپد پرو ۱۱ اینچی هم ذکر کرده‌ایم، طراحی آیپد پرو به سطحی رسیده که اپل نیاز به تغییر آن در حال حاضر نمی‌بینید. پس از نظر ظاهری آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی ۲۰۲۱، تفاوتی با نسل قبلی خود ندارد.

در کنار پنل جلویی تماما شیشه یک بدنه بزرگ از آلومینیوم بازیافتی که پشت و لبه‌ها را پوشانده است. دکمه‌های تنظیم صدا، پاور، داک اپل پنسل و کانکتور کیبورد، در همان مکان نسل قبلی قرار دارند. در بدنه دستگاه نیز چهار خروجی اسپیکر و پورت USB-C تاندربولت دیده می‌شود.

شاید فکر کنید که تفاوت اندازه ۱۲.۹ با ۱۱ اینچ چندان نیست اما وقتی این دو را در کنار هم ببینید، متوجه می‌شوید که آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی کمی عریض‌تر و به طور قابل توجهی بلندتر از نسخه ۱۱ اینچی است.

از نظر وزن؛ آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی مدل وای-فای ۶۸۲ گرم و مدل سیم کارت خور ۶۸۵ گرم است. با این حال این یک تبلت بسیار زیبا با تنها ۶.۴ میلی متر ضخامت است. ماژول دوربین نیز کمی از بدنه بیرون زده می‌باشد و دقیقا مانند نسل قبلی است.

آیپد پرو ۲۰۲۱ (۱۲.۹ اینچی): صفحه نمایش

در قسمت قبلی همه چیز ثابت بود اما در صفحه نمایش انقلاب رخ داده است. توضیح اینکه اپل صرفا صفحه نمایش Liquid Retina را به Liquid Retina XDR با نوردهی mini-LED تغییر داده، اطلاعات کاملی نیست. برای آنکه دقیق فناوری mini-LED را بشناسید مقاله ما در رابطه با Mini-LED و مقایسه آن با اولد را بخوانید.

خب؛ آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی ۲۰۲۱ صفحه نمایش بهتری نسبت به نسخه ۱۱ اینچی و سایر آیپدهای قبلی دارد؟ پاسخ مثبت است، کاملا برتر می‌باشد. هنگام مقایسه آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی ۲۰۲۱ با نسخه ۱۱ اینچی، تفاوت‌ها کاملا بارز هستند. نسخه ۱۲.۹ اینچی دارای صفحه نمایش روشن‌تر، واضح‌تر و مشکی عمیق‌تر، شبیه به یک صفحه نمایش اولد است.

با وجود اینکه هر دو آیپد پرو ۲۰۲۱ از صفحه نمایش ۱۲۰ هرتزی ProMotion با پشتیبانی از گستره رنگ P3 برخوردار هستند، با توجه به وضوح بالاتر، تصویر در نسخه ۱۲.۹ اینچی واضح‌تر است. علاوه بر این، صفحه نمایش آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی دارای کنتراست ۱,۰۰۰,۰۰۰:۱ و حداکثر روشنایی ۱۶۰۰ نیت می‌باشد.

به طور کلی آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی M1 را می‌توان یک به روزرسانی بزرگ برای تمامی کاربران آیپد دانست چون تجربه بصری قابل توجهی را ارائه می‌دهد. با کنار هم قرار دادن آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی و صفحه نمایش نمایش امولد گلکسی تب S7+، مشخص می‌شود حتی رنگ‌ها از نظر شادابی هم در یک سطح قرار دارند.

وقتی فناوری mini-LED نمایشگر اپل را ببینید متوجه می‌شوید که یک رقیب کامل اولد است. اما آیا کنتراست، وضوح بهتر و اندازه بزرگتر ارزش هزینه ۳۰۰ دلار بیشتر نسبت به نسخه ۱۱ اینچی را دارد؟ این تصمیم گیری بر عهده خریدار است.

به شخصه تخت تاثیر کیفیت صفحه نمایش آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی قرار گرفته‌ام و به نظرم اگر از پس هزینه خرید آن برمی‌آیید، ارزشش را دارد.

مدل حداکثر روشنایی (nits) بالاتر بهتر است حداقل روشنایی (nits) پایین تر بهتر است کنتراست بالاتر بهتر است دمای رنگ (کلوین) گاما دقت رنگ rgbcmy پایین‌تر بهتر است دقت رنگ grayscale پایین‌تر بهتر است
آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی (۲۰۲۱) ۶۲۲
(عالی)
۲.۱
(عالی)
غیر قابل اندازه گیری
(عالی)
۶۹۴۰
(عالی)
۲.۲ ۱.۸۴
(عالی)
۵.۵۴
(متوسط)
آیپد پرو ۱۱ اینچی (۲۰۲۰) ۶۰۵
(عالی)
۲.۷
(عالی)
۱: ۱۷۸۰
(عالی)
۶۹۹۷
(عالی)
۲.۱۹ ۱.۴۸
(عالی)
۴.۱۷
(متوسط)
آیپد ایر (۲۰۲۰) ۵۱۲
(عالی)
۱.۹
(عالی)
۱: ۱۳۷۶
(عالی)
۷۰۰۶
(خوب)
۲.۲ ۱.۵۳
(عالی)
۴.۷۴
(متوسط)
آیپد (۲۰۲۰) ۵۰۷
(عالی)
۱.۷
(عالی)
۱: ۹۷۶
(متوسط)
۶۷۶۰
(عالی)
۲.۲ ۱.۸۹
(عالی)
۱.۶۱
(عالی)
گلکسی تب S7 + ۴۶۷
(خوب)
۶.۲
(خوب)
غیر قابل اندازه گیری
(عالی)
۶۶۵۰
(عالی)
۱.۹۶ ۱.۹۳
(عالی)
۴.۹۴
(متوسط)

دوربین آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی ۲۰۲۱

ما در آیپد پرو ۲۰۲۱ یک ماژول دوربین آشنا داریم؛ دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی، دوربین سوپرواید ۱۰ مگاپیکسلی با میداد دید ۱۲۵ درجه، سنسور LiDAR، میکروفون و فلاش.

برای دوربین جلو ما یک لنز ۱۲ مگاپیکسلی سوپر واید با میدان دید ۱۲۲ درجه داریم. در کنار آن هم سنسور فیس آیدی برای احراز هویت بیومتریک آیپد پرو با چهره شما قرار گرفته است.

واید بودن یک لنز به این معناست که می‌توانید از کادر بزرگتری بهره ببرید و در عکاسی گروهی، از اشیاء بزرگ و … کارآمد خواهد بود.

در آیپد پرو M1، حالت پرتره نیز در دسترس است که موضوع اصلی صحنه واضح، و پس زمینه تار می‌شود. البته نتایج تصاویر پرتره بی‌نقص نیستند و گاها لبه‌های جزئی مانند تار مو قسمتی از پس زمینه تشخیص داده شده و در نتیجه تار می‌گردند. برای داشتن یک تصویر پرتره مناسب، باید چندین بار تلاش کنید.

در حالت پرتره شما امکان تعریف حالت‌های مختلف را برای داشتن خطوط شدیدتر، نرم‍تر و یا حذف کامل پس زمینه دارید.

مانند نسخه کوچکتر، آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی M1 می‌تواند فیلم‌ها را با کیفیت ۴k و سرعت ۶۰ فریم در ثانیه ضبط کند. برای فیلمبرداری صحنه آهسته هم کیفیت ۱۰۸۰p با سرعت ۲۴۰ فریم در ثانیه در دسترس است.

اگرچه دوربین آیپد پرو را نمی‌توان با تلفن‌های هوشمند پرچمدار مقایسه کرد اما قطعا بهترین دوربینی است که در یک تبلت می‌توانید بیابید. عکس‌ها در شرایط نوری خوب واضح و جذاب ثبت می‌شوند، مانند فیلم‌ها. نمی‌توان از ۵ میکروفون دستگاه هم که اپل آن‌ها را «کیفیت استدیویی» می‌نامد، گذر کرد.

صدا

از نظر صدا آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی ۲۰۲۱ شما را شگفت زده می‌کند و شاید از خود بپرسید این حجم از صدا از یک آیپد به این باریکی تولید می‌شود؟! بلندگوهای چهارگانه آن صدای استریویی نسبتا بلند و شفافی را پخش می‌کنند. با بلندگوهای فوق‌العاده آیپد پرو، احتمالا نبود پورت ۳.۵ م.م هدفون را فراموش کنید.

تماشای فیلم‌ها با آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی M1 به لطف بلندگوها و صفحه نمایش mini-LED بزرگ، مانند تجربه یک سینمای خصوصی کوچک است. جهت صداها را به خوبی درک خواهید کرد و هنگام صحنه‌های انفجار و موسیقی‌‌های بیس دار، تاثیر واقعی کیفیت بلندگوها ملموس خواهد بود. گیمرهای حرفه‌ای نیز قطعا از این تجربه صورتی لذت خواهند برد و از آن استقبال می‌کنند.

اگر یک هدفون بلوتوثی برای لذت بردن از کیفیت موسیقی ندارید خوشحال خواهید شد که بدانید اکثر سبک‌های موسیقی در بلندگوهای چهارگانه آیپد پرو M1 2021 بسیار عالی هستند و خروجی صدا، جوابگوی یک اتاق است.

نرم افزار و عملکرد

صفحه نمایش بزرگ، تراشه M1 و فناوری mini-LED را می‌توان رویای یک فرد حرفه‌ای دانست. اما یکی از مسائلی که این تبلت را محدود می‌کند، iPadOS است که اجازه استفاده از تمام این قدرت را به شما نمی‌دهد.

اگر آیپد را برای مشاهده فیلم، مرور اینترنت و اپلیکیشن‌های معمولی می‌خواهید، این بهترین چیزی است که در بازار وجود دارد. اگر یک هنرمند هستید از اپل پنسل و برنامه Procreate  لذت خواهید برد. اگر یک دانشجو هستید و توانایی خرید آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی را دارید، احتمالا عاشق عملکرد روان و ساده آن خواهید شد.

اما اگر یک توسعه دهنده، سازنده موزیک و یا هر حرفه‌ای دیگری هستید که به نرم افزارهای سطح دسکتاپ نیاز دارد، آیپد پرو نمی‌تواند تمام نیازهای شما را برطرف کند. قطعا در اپ استور اپلیکیشن‌های جایگزین برای کار شما وجود دارد اما هرگز نمی‌توانند با برخی از اپلیکیشن‌های حرفه‌ای سطح دسکتاپ رقابت کنند.

ما حدس می‎زنیم که iPadOS 15 بازی را تغییر دهید و با معرفی آن، اپل انتقال اپلیکیشن‌های macOS مانند Logic Pro و Final Cut Pro را به آیپد آغاز نماید. آیا این اتفاق رخ خواهد داد یا ناامید می‌شویم؟ باید منتظر بمانیم…

با این حال iPadOS همچنان بهترین سیستم عامل تبلت در حال حاضر است. برای شروع، اپل یک سری برنامه رایگان و کاربردی مانند iMovie برای ویرایش فیلم، GarageBand برای ساخت موسیقی و … را به شما ارائه می‌دهد.

البته iPadOS از زمان شروع خود و iOS بودن تغییراتی داشته است. اکنون ما از طریق برنامه Files می‌توانیم فایل‌های مختلف را مدیریت کنیم و قابلیت دانلود، ویرایش، تغییر نام و تبادل اطلاعات با درایوهای اکسترنال وجود دارد. iPadOS مدتی است که در مسیر درست خود قرار گرفته اما امیدواریم که iPadOS 15 یک جهش بزرگ باشد و بتواند از پردازنده قدرتمند M1 و ۱۶ گیگابایت رم این آیپد، کاملا استفاده کند.

آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی M1 : عمر باتری

به لطف باتری بزرگ ۴۰.۸۸WH، آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی ۲۰۲۱ می‌تواند به مدت ۱۰ ساعت مدوام، بدون نیاز به شارژ مجدد، کار کند. این میزان شارژدهی با توجه به صفحه نمایش بزرگ و به نرخ به روز رسانی ۱۲۰ هرتزی، بسیار قابل توجه است. اگر استفاده زیادی از آیپد خود نمی‌کنید، به لطف مدیریت خوب انرژی در iPadOS، تا چند روز نیازی به شارژ مجدد نخواهید داشت. اگر برای دانشگاه و یا محل کار نیاز به استفاده از آیپد پرو دارید، باتری آن در طول روز خیال شما را راحت می‌کند.

درون جعبه آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی ۲۰۲۱ یک شارژر ۲۰ واتی USB-C و کابل آن به طول یک متر قرار دارد.

بهترین جایگزین آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی ۲۰۲۱ M1

اگر بخواهیم بین تبلت‌های موجود در بازار یک جایگزین برای آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی ۲۰۲۱ معرفی کنیم، انتخاب ما گلکسی تب S7+ است. این تبلت دارای نمایشگر با کیفیت و همچنین قلم رایگان است. صفحه نمایش ۱۲.۴ اینچی امولد، نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتزی و عملکرد خوب، از مولفه‌های تبلت سامسونگ هستند. صفحه نمایش این تبلت به خاطر نسبت تصویر آن گزینه بهتری نسبت به آیپد پرو برای تماشای فیلم است. چون آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی کشیده می‌باشد و بیشتر برای کار کاربرد دارد.

اما اگر می‌خواهید انتخاب شما همچنان آیپد باشد اما ارزان‌تر، گزینه بهتری از آیپد ایر ۴ نخواهید داشت. البته آیپد ایر ۲۰۲۰ فقط در اندازه ۱۱ اینچی عرضه شده و قطعا به اندازه آیپد پرو قدرتمند نیست اما iPadOS 14 و اپلیکیشن‌های آن را به راحتی اجرا می‌کند. حاشیه‌های صفحه نمایش آیپد ایر نسبت به پرو بزرگتر است، فیس آیدی ندارد (به جای آن تاچ آیدی دارد)، نمایشگر آن مانند آیپد پرو ۲۰۲۱ فوق‌العاده نیست اما قطعا بهترین تبلت میان رده‌ای است که می‌توانید تهیه کنید.

۸۸%
عالی

آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی ۲۰۲۱

  • طراحی
  • رابط کاربری
  • سخت افزار
  • باتری
  • صفحه نمایش
  • دوربین
آیپد پروآیپد پرو 12.9 اینچیآیپد پرو 2021آیپد پرو M1