لیست خواسته‌ها و انتظارات ما از iPadOS 15

من همیشه یکی از طرفداران آیپد بوده‌ام و مطمئنم بسیاری از شما هم چنین هستید. با این حال همه ما می‌خواهیم که آیپد فراتر از یک گوشی هوشمند بزرگ باشد، تکامل یابد و به هدف ابتدایی خود، یعنی جایگزین رایانه‌های شخصی، برسد.

در اواخر سال ۲۰۱۹ مسیر سیستم عامل آیفون و آیپد از یکدیگر جدا شد. اپل از iPadOS رونمایی کرد که سیستم عامل اختصاصی تبلتش بود. گام‌های مثبتی برداشته شد، برنامه Files مرور فایل‌های کلاس دسکتاپ را به ارمغان آورد و تغییرات خوشایند دیگری رخ داد. با این حال iPadOS 14 که یک سال بعد از آن رونمایی و عرضه شد، واقعا موارد قابل توجهی را برای آیپد بودن اضافه نکرد، بنابراین امیدواریم که iPadOS 15 برخلاف نسخه قبلی خود عمل کند و تغییرات دلخواه ما را داشته باشد.

ما فاصله نسبتا کمی به معرفی رسمی iPadOS 15 داریم و این مطلب برای معرفی موارد احتمالی و خواسته‌های ما از iPadOS 15 است.

برنامه‌های macOS : از جمله Final Cut Pro, Logic Pro و …

برنامه های حرفه ای برای آیپد

در شرایط فعلی iPadOS جایگزین کامپیوتر شخصی ویندوزی و مک بسیاری از کاربران نخواهد شد، زیرا iPadOS یک نسخه خیلی خوب از سیستم عامل تلفن همراه است و فقط اپلیکیشن‌های آن حوزه را اجرا می‌کند. طی این سال‌ها بارها سعی کردم که از آیپد به عنوان کامپیوتر اصلی خود استفاده کنم ولی هرگز این تصمیم ادامه دار نبود، چون برنامه‌های کلاس دسکتاپ مورد نظر من را پشتیبانی نمی‌کرد.

مک بوک‌های جدید macOS را بدون مشکل روی تراشه M1 که معماری ARM دارد، اجرا می‌کنند. این یعنی به صورت تئوری macOS روی آیپد قابل اجرا است. البته با توجه به صفحه نمایش لمسی آیپد، تغییراتی نیاز است اما اگر اپل این کار را انجام دهد، واقعا آیپد می‌تواند جایگزین کامپیوترهای شخصی باشد و هیچ بحثی علیه آن وجود نخواهد داشت. فقط یک کیبورد و ماوس تهیه کنید و با آیپدتان کار کنید.

اما آیا اپل واقعا می‌خواهد که آیپد جایگزین مک بوک شود؟ قطعا نه. با این حال احتمال اینکه برنامه‌های حرفه‌ای مک مانند Final Cut Pro و Logic Pro برای آیپد نیز منتشر شوند، وجود دارد. الیته این اتفاق در حال حاضر یک شایعه تایید نشده است.

البته نباید توسعه دهندگان را در این میان فراموش کنیم، آن‌ها نیز یک خواسته مهم دارند …

Xcode برای آیپد

Xcode برای آیپد

این برنامه برای توسعه دهندگان است و در شایعات داشتیم که برای iPadOS 15 عرضه خواهد شد. برای اینکه توسعه دهندگان اپلیکیشن‌هایی را برای iOS، iPadOS و macOS ایجاد کنند، نیاز به استفاده از Xcode دارند که متاسفانه در حال حاضر فقط برای macOS موجود است.

این درخواستی است که بارها از سوی توسعه دهندگان مطرح شده و قطعا کار کردن با آیپد جهت توسعه نرم افزار، لذت بخش است.

البته اینکه تمامی برنامه‌های macOS روی آیپد هم اجرا شوند گزینه بهتری می‌باشد اما بعید است که اپل تن به این تغییر دهد و باید به همان حضور Xcode قانع باشیم.

چندین پنجره اپلیکیشن که همگی قابل مشاهده هستند

مفایسه آیپد با گلکسی فولد 2
گلکسی Z فولد ۲ در مقایسه با آیپد پرو کوچکتر است اما بیش از دو برنامه را به صورت همزمان نمایش می‌دهد.

 

مولتی تسکینگ آیپد نسبت به گذشته بسیار پیشرفت داشته است. با iPadOS 14 شما می‌توانید دو پنجره را در حالت Split View داشته باشید. البته یک راه حل نسبتا دشوار را هم با Slide Over و پخش تصویر در تصویر دارید اما Slide Over همیشه یکی از پنجره‌های Split View را مخفی می‌کند. اصولا این از تجربه بهینه مولتی تسکینگ به دور است.

اگر اپل اجازه دهد چند پنجره را به طور همزمان باز داشته باشیم و  همگی در یک نمای قابل مشاهده باشند، یک تغییر خوشایند برای مولتی تسکینگ است.

اضافه شدن گزینه‌ای برای در دسترس بودن همیشگی داک هم می‌تواند تغییر مثبتی باشد. البته باید امکان کاهش اندازه داک هم به سایز دلخواه و یا کوچکتر شدن آن به نحوه‌ای دیگر، فراهم شود.

باز شدن برنامه‌های آیفون در Slide Over

برخی از اپلیکیشن‌ها از جمله اینستاگرام هرگز پشتیبانی از آیپد را به همراه نداشتند. بنابراین وقتی که آن‌ها را باز کنید تصویر به صورت عمودی به شما نمایش داده می‌شود، حتی اگر صفحه نمایش آیپد به صورت افقی قفل باشند. اپل نیز اجازه باز کردن چنین اپلیکیشن‌هایی را در Split View نمی‌دهد که امیدواریم در iPadOS 15 این رویه تغییر کند.

برنامه بهبود یافته Files

بهبود برنامه Files در آیپد

برنامه Files عالی و بسیار مفید است اما هنوز هم فقدان چند ویژگی اساسی در آن حس می‌شود. مرورگر تصویر این برنامه هنوز گزینه حذف را ارائه نمی‌دهد و پخش کننده موسیقی حتی طول آهنگ را هم نشان نمی‌دهد.

همچنین ما باید بتوانیم به تصاویر و موزیک‌ها از طریق برنامه Files دسترسی داشته باشیم. اگر واقعا آیپد قرار است جایگزین رایانه شود، باید این ذهنیت سیستم عامل تلفن از آیپد حذف شود. چون در سیستم فعلی شما باید به همه چیز از طریق برنامه مخصوص آن دسترسی  داشته باشید.

دسترسی بیشتر به پرونده‌ها از طریق برنامه Files به مدیریت بهتر و مشابه به کامیپوتر کمک شایانی خواهد کرد.

پشتیبانی از چند کاربر

پشتیبانی چند کاربر در iPadOS 15

اینکه ما چنین قابلیتی را در آیپد نداریم اصلا خوشایند نیست. آیا اپل انتظار دارد که به جای یک آیپد، برای هر کدام از اعضای خانواده آیپد جداگانه تهیه شود؟

در حال حاضر اگر آیپد خود را با والدین، فرزندان یا دوستان به اشتراک می‌گذارید فقط باید امیدتان به خدا باشد که به حریم خصوصی شما احترام بگذارند؛ پیام‌های شما را نخوانند، تصادفی چیز مهمی را حذف نکنند و … .

اپل باید گزینه‌ای را برای چند حساب کاربری در یک آیپد ارائه دهد که هر کدام صفحه اصلی و برنامه‌های خود را داشته باشد.

نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا خواسته و انتظاری از iPadOS 15 دارید؟ آن‌ها را با ما در نظرات به اشتراک بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.