آیفون ؛ سیزده سال پیش در چنین روزی چشم به جهان گشود

آیفون از زمانی که در سال ۲۰۰۷ معرفی شد، کل دنیا را تغییر داده است. آیفون نحوه تعامل ما با تلفن همراه، استفاده از اپلیکیشن‌ها و خدمات در زندگی روزمره، گرفتن عکس و حتی نحوه کار کردن ما را تحت تاثیر قرار داد. ما حالا به سیزدهمین سالگرد رونمایی از اولین نسل آیفون توسط استیو جابز رسیده‌ایم.

استیو جابز فقید برای اولین بار در نهم ژانویه سال ۲۰۰۷ از آیفون رونمایی کرد و همانند همیشه یک کنفرانس جذاب را برگزار کرد. مدیر عامل آن زمان اپل می‌‌گفت که یک تلفن همراه انقلابی، دستگاهی با قابلیت اتصال به اینترنت و صفحه نمایش لمسی بزرگ را ارائه خوهد داد. زمانی که او اولین نسل آیفون را رونمایی کرد همه ویژگی‌های آن، طراحی انقلابی و سادگیش را مورد ستایش قرار دادند.

اولین آیفون که آیفون ۲G نیز نامیده شد، اولین تلفن همراه لمسی در جهان یا دارای صفحه نمایش با رزولوشن بالا یا حتی دارای دوریبین نبود اما باز هم یک موفقیت بی‌نظیر را رقم زد و این موفقیت بیشتر به خاطر نرم افزار و کاربری آن بود. چندین ویژگی همانند شتاب سنج، سنسور مجاورتی، چرخش خودکار صفحه نمایش، زوم با دو انگشت و مرورگر وب سطح دسکتاپ، آیفون را یک سر و گردن بالاتر از رقبای آن روزها همانند HTC، بلک بری، نوکیا و پالم قرار داد.

اپل سال به سال آیفون‌های جدیدی را روانه بازار کرد. در سال ۲۰۰۸ کوپرتیونیی‌ها اولین گوشی هوشمند ۳G خود را معرفی کردند. در سال ۲۰۰۹ با عرضه آیفون ۳GS اپل گوشی هوشمندی را با دوربین فوکوس خودکار و امکان ضبط ویدیو رونمایی کرد. سال ۲۰۱۰ برای اپل حائز اهمیت بود و آن‌ها آیفون ۴ را با طراحی جذاب، اولین پردازنده ساخته اپل و صفحه نمایش رتینا روانه بازار کرد. با آیفون ۴S ما شاهد سیری، آیکلاد و سخت افزاری قوی‌تر بودیم.

سال بعد اپل اندازه صفحه نمایش را به ۴ اینچ افزایش داد و کانکتور لایتینگ را به آیفون خود اضافه کرد. آیفون ۵s که در سال ۲۰۱۳ عرضه شد، اولین گوشی هوشمند با پردازنده ۶۴ بیتی بود و حسگر اثر انگشت هم به آن اضافه شده بود. در سال ۲۰۱۴ اپل دو آیفون را معرفی کرد که یکی از آن‎های دارای صفحه نمایش بزرگتر و لرزشگیر OIS بود. سال ۲۰۱۵ غول دره سیلیکون لمس سه بعدی و فیلمبرداری ۴K را به آیفون اضافه نمود.

دوربین دوگانه، مقاومت در برابر آب و بلندگوهای استریو با سری آیفون ۷ معرفی شدند و این شرکت پورت ۳.۵ م.م را از گوشی‌های هوشمند خود حذف کرد. در سال ۲۰۱۷ اپل دهمین نسل گوشی هوشمند خود یعنی آیفون X را معرفی کرد که طراحی کامل جدید، صفحه نمایش اولد بدون حاشیه، فیس آیدی، شارژر بی‌سیم و شارژ سریع داشت. در سال ۲۰۱۸ اپل یک آیفون بزرگتر و همچنین یک آیفون با قیمت مناسب‌تر را عرضه نمود. سال گذشته میلادی اپل تمرکزش روی دوربین بود و ما شاهد دوربین سه گانه و حالت شب در نسل جدید آیفون بودیم.

اما انتظار ما از آینده آیفون چیست و نسل بعدی آیفون چه ویژگی‌هایی خواهد داشت؟ شایعه شده که اپل برای تصاویر پرتره بهتر و برنامه‌های واقعیت افزوده به سمت طراحی بدون ناچ (بریدگی بالای صفحه نمایش) خواهد رفت و ما شاهد حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش، اتصال ۵G و دوربین‌های زمان پرواز و سه بعدی خواهیم بود.

آیفون تاثیر مثبت و بسزایی در کل بازار گوشی‌های هوشمند داشته و قطعا اگر آن حضور نداشت دنیای گوشی‌های هوشمند در شرایط فعلی به سر نمی‌برد. چشم اندازه اپل باعث تغییر دنیا و تبدیل گوشی‌های هوشمند به جزئی از زندگی ما شد. این تغییر مرور وب، ثبت خاطرات، گوش دادن به موسیقی، بازی کردن، استفاده از برنامه و سرویس‌های ابری و تماشای فیلم را دگرگون کرد.

بسیاری از صنایع جدید حول آیفون توسعه یافتند، از توسعه بازی و برنامه بگیریم تا موسیقی و لوازم جانبی. قطعا در نبود آیفون این کسب و کارها شرایط دیگری را داشتند.

نظر شما در مورد تاثیر آیفون در زندگی ما چیست؟ اولین آیفون شما کدام بود؟

همچنین بخوانید:

آیفوناستیو جابز