فروش آیفون ممکن است در روسیه ممنوع شود

دولت روسیه به تازگی قانونی را تصویب کرده که دستگاه‌هایی همانند آیفون، برای فروش در این کشور باید برنامه‌های روسی به صورت پیش فرض روی آن‌ها نصب باشد. هر دستگاهی که نتواند این قانون را رعایت کند، از جولای ۲۰۲۰ فروشش در روسیه متوقف خواهد شد.

طبق گزارشات مختلف این قانون تلفن‌های هوشمند، کامپیوتر و تلوزیون‌ها را شامل می‎شود. با این حال جزئیات دقیقی در مورد محصولات زیر شاخه این قانون منتشر نشده است.

مشخص نیست که تولید کنندگان باید چه نوع برنامه‌هایی رو به طور پیش فرض روی دستگاه‌های خود نصب کنند. اما چرا دولت روسیه به فکر این کار افتاده است؟ به گفته اولگ نیکایلاف، یکی از نویسندگان قوانین روسیه، اغلب دستگاه‌های الکترونیکی با اپلیکیشن‌های غربی عرضه می‌شود که باعث می‌شود مشتریان فکر کنند هیچگونه جایگزینی برای آن اپلیکیشن‌ها وجود ندارد. اگر گجت‌ها با اپلیکیشن‌های روسی فروخته شوند، مردم حق انتخاب خواهند داشت!

طبق اعلام انجمن شرکت‌های بازرگانی و تولید لوازم خانگی و رایانه‌ای روسیه، عرضه تمامی دستگاه‌ها با اپلیکیشن‌های روسی امکان پذیر نیست. این سازمان بر این باور است که برندها ترجیح می‌دهند که بازار روسیه را ترک کنند و قانون جدید را نمی‌پذیرند.

حتی ممکن است این برنامه‌ها حاوی ابزارهای جاسوسی باشند و کمپانی‌ها از جمله اپل با این مسئله بسیار جدی مشکل دارند، چون دیگر نمی‌توانند ادعا کنند که گجت‌های آن‌ها در برابر تهدیدات ایمن هستند.

پ.ن: تصویر قرار داده شده از یک دستگاه آیفون X با طلای ۲۴ عیار ساخته کمپانی خاویار است که چهره پوتین، رئیس جمهور فعلی روسیه پشت آن درج شده است.

آیفون