آیپد پرو ۲۰۲۲ با تراشه ۳ نانومتری عرضه می‌شود

طبق گزارش جدید منتشر شده، اپل و اینتل روی تراشه ۳ نانومتری کمپای TSMC، برای آینده خود کار می‌کنند. اپل یکی از بزرگترین مشتریان TSMC می‌باشد اما اینتل تا کنون فقط به کارخانه‌های خود برای ساخته تراشه اعتماد کرده است. طبق گزارش، اپل از تراشه ۳ نانومتری TSMC، اولین بار در آیپد پرو ۲۰۲۲ اسفتاده خواهد کرد.

طبق ادعای TSMC،  استفاده از فناوری ۳ نانومتری می‌تواند به بهبود عملکرد تا ۱۰-۱۵ درصد کمک کند و در مقایسه با تراشه‌های ۵ نانومتری، ۲۵ تا ۳۰ درصد مصرف برق را کاهش دهد. اپل از تراشه ۳ نانومتری ابتدا در آیپد استفاده خواهد کرد و آیفون ۲۰۲۲ به خاطر برنامه ریزی‌های انجام شده با تراشه ۴ نانومتری همراه است.

همچنین بخوانید:

اپل معمولا از آیفون برای عرضه اولیه فناوری جدید TSMC در تراشه سری A استفاده می‌کند. با این حال در برخی از موارد مجبور به تغییر این رویه می‌شود. به طور مثال تراشه A14 بایونیک که با فناوری ۵ نانومتری تولید شد، بعد از تاخیر در عرضه آیفون ۱۲ به خاطر شیوع ویروس کرونا، اولین بار در آیپد ایر ۲۰۲۰ به دست کاربران رسید.

این گزارش به دلایل استفاده اینتل ار فناوری ۳ نانومتری TSMC نیز پرداخته است. اینتل قصد دارد CPU لپ تاپ و دیتا سنترها را با فناوری ۳ نانومتری همراه کند و سهم خود از بازار را که در سال‌های اخیر به AMD واگذار کرده، پس بگیرد. کارخانه‌های اینتل با فناوری ۷ نانومتری و بدتر دست و پنجه نرم می‌کنند. این باعث شده که پردازنده‌های تولیدی این شرکت حتی با فناوری ۱۴ نانومتری نیز همراه باشند و در شرایط فعلی مصرف انرژی و تولید حرارت بالایی را نسبت به رقبا دارند.

نکته جالب توجه اینجاست که یکی از منابع ادعا کرده تولید تراشه ۳ نانومتری برای اینتل، بیشتر از سفارش اپل برای سری آیپد است!

در آیفون سری ۱۳ انتظار می‌رود که اپل از تراشه ۵ نانومتری+ کمپانی TSMC استفاده کند. این فناوری تولید در مقایسه با ۵ نانومتری، بهبودهای اندکی را در بهره‌وری ایجاد خواهد کرد.

آیپد پروآیپد پرو 2022اینتل