آیا iOS 15 جیلبریک می‌شود؟

جیلبریک نسبت به گذشته، در میان کاربران محبوبیت کمتری دارد. در iOS 13 که خطای اپل منجر به جیلبریک آخرین نسخه عمومی عرضه شده گردید، باعث افزایش محبوبیت جیلبریک گردید. با این حال جیلبریک برای iOS 14 داستان کاملا متفاوتی داشت. جیلبریک iOS 14.3 در زمان عرضه عمومی iOS 14.5 منتشر شد و بسیاری از کاربران امکان استفاده از آن را نداشتند. با معرفی iOS 15 سوال دوست داران جیلبریک این است که آیا iOS 15 نیز جیلبریک می‌شود؟

اپل با عرضه هر نسخه از iOS، امنیت آن را بهتر کرده است. iOS 15 نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگرچه تا کنون جزئیات چندانی مشخص نشده اما قعا اپل تغییراتی را برای بهبود امنیت پلتفرم خود ایجاد کرده است و این می‌تواند به نوبه خود، جیلبریک نسخه ۱۵ سیستم عامل آیفون را سخت‌تر کند.

اپل تا کنون دو نسخه آزمایشی از آی‌اواس ۱۵ عرضه کرده و تا کنون هیچ حفره امنیتی قابل توجهی توسط تیم‌های صاحب نام جیلبریک معرفی نشده است. البته این مسئله چندان تعجب آور نیست چون اگر اکسپلویت خاصی نیز کشف شود، توسعه دهندگان جیلبریک آن‌ها را منتشر نمی‌کنند و منتظر نسخه نهایی iOS می‌مانند که اگر حفره توسط اپل رفع نشده بود، از آن برای جلبریک استفاده کنند.

با این حال با توجه به روند چند سال گذشته، احتمال عرضه جیلبریک آی‌اواس ۱۵ بعد از عرضه اولیه بسیار کم است.

همچنین بخوانید:

آیا جیلبریک آی‌اواس ۱۵ عرضه خواهد شد؟

پاسخ این سوال مثبت است اما جنبه‌های مختلفی وجود دارد. در شهریور ماه اولین نسخه عمومی iOS 15 منتشر خواهد شد و دیر یا زود برای این نسخه از سیستم عامل هم جیلبریک عرضه می‌گردد.

توسعه دهندگان فعال در این حوزه، همیشه موفق به جیلبریک نسخه‌های اخیر iOS شده‌اند. تنها مشکلی که در این میان وجود دارد زمان است و شاید انتظار برای عرضه جیلبریک iOS 15 کمی طولانی شود. همچنین از سوی دیگر شاید مثل جیلبریک iOS 14، جیلبریک iOS 15 نیز برای آخرین نسخه منتشر شده از iOS نباشد.

اولین جیلبریک iOS 15؟

از آنجایی که ابزار Checkra1n از checkm8 استفاده می‌کند، احتمالا اولین ابزار جیلبریک iOS 15 خواهد بود. checkm8 یک اکسپلویت بوت‌رام است.

اکسپلویت بوت رام یک حفره سخت افزاری است که رفع آن از سوی اپل تقریبا غیرممکن می‌باشد. این بدان معناست که در تمامی نسخه‌های iOS نیز کار می‌کند و با عرضه نسخه جدید iOS، فقط کافی است تغییرات کوچکی از سمت توسعه دهنده ابزار جیلبریک، صورت گیرد.

با این حال متاسفانه این اکسپلویت فقط با آیفون X و مدل‌های قبل آن کار می‌کند. همچنین با توجه به تغییرات امنیتی که اپل در iOS 14 ایجاد کرده، جیلبریک آیفون X با غیرفعال شدن فیس آیدی همراه است. بنابراین بهترین تجربه جیلبریک برای دستگاه‌های نسبتا قدیمی خواهد بود.

آیا به دنبال جیلبریک iOS 15 هستید؟

شکی نیست که جیلبریک یک هیجان در حال مرگ است. با هر نسخه جدید iOS، افراد کمتری به فکر جیلبریک می‌افنتد و به مرور فعالیت جامعه جیلبریک نیز کاهش می‌یابد.

با این حال نمی‌توان انکار کرد که توییک‌های جیلبریک مبتکرانه و نوآورانه هستند و بارها اپل ویژگی‌هایی را در سیستم عامل خود پیاده کرده که از توییک‌های جیلبریک کپی شده‌اند!

جیلبریکجیلبریک iOS 15