جیلبریک پایدار، نا پایدار، نیمه ناپایدار، Semi-Untethered و … چه معنایی دارند؟

اگر مدت زیادی است که با جیلبریک سر و کار دارید احتمالا تفاوت جیلبریک‌ها را با هم می‌دانید. ما جیلبریک پایدار (آنتترد-untethered)، ناپایدار (تترد-tethered)، نیمه ناپایدار (semi-tethered) و نیمه پایدار (semi-untethered) داریم که هر کدام ویژگی‌های مختص به خود را دارند. اگر قصد جیلبریک را دارید پیشنهاد می‌کنم این مطلب را بخوانید تا با انواع جیلبریک‌ها آشنا شوید.

قطعا کاربران جدید و حتی برخی از کاربران قدیمی با این مفهوم‌ها آشنایی ندارند و همین انگیزه نوشتن این مطلب بود. شما با مطالعه این آموزش تفاوت جیلبریک‌ها و رفتار هر یک را به خوبی درک خواهید کرد.

جیلبریک ناپایدار ( Tethered )

جیلبریک تترد دستگاه را برای یک چرخه بوت جیلبریک می‌کند. پس از خاموش شدن دستگاه یا خالی شدن باتری، بدون کمک به یک کامپیوتر مجهز به برنامه جیلبریک و کابل رابط نمی‌توانید چرخه بوت را کامل کنید.

این جلبریک بدترین نوع برای کاربران است چون خاموش شدن گوشی بر اثر اتمام باتری اجتناب ناپذیر است. با این جیلبریک اگر گوشی شما خاموش شود و کامپیوتر با برنامه جیلبریک و کابل نداشته باشید، بعد از روشن کردن آن، حتی کارهای ابتدایی را نمی‌توانید با دستگاه انجام دهید، از جمله ارسال پیامک و زنگ. این محدودیت می‌تواند در استفاده روزانه مشکل ساز شود.

بعد از روشن شدن دستگاه، باید آن را با کابل به کامپیوتر متصل کنید، وارد حالت DFU شوید و ابزار جیلبریک را دوباره اجرا کنید. فقط با همین پروسه می‌توانید دستگاه را به شرایط عادی بازگردانید. بدون این کار مشکلاتی مانند حلقه بوت (خاموش و روشن شدن پشت سر هم دستگاه) در انتظار شما است و آیفون و آیپد دلبندتان بدون توقف خاموش و روشن می‌شود.

معروف‌ترین ابزار جیلبریک که اینگونه منتشر شد redsn0w نام دارد که برای جیلبریک دستگاه‌های مجهز به A4 مانند آیفون ۴ در ویندوز و مک عرضه شده بود.

جیلبریک نیمه ناپایدار ( Semi-Tethered )

جیلبریک نیمه ناپایدار اجازه بوت کامل را به دستگاه می‌دهد اما تا زمانی که با کابل به کامپیوتر متصل نشود امکان استفاده از امکانات جیلبریک وجود ندارد.

جیلبریک نیمه ناپایدار مشکل چرخه بوت را هنگام خاموش شدن دستگاه برای شما به وجود نمی‌آورد و بعد از روشن شدن دستگاه، امکانات پیشفرض آیفون و آیپد در دسترس شما هستند. البته هر گونه تغییر و ویژگی که به خاطر جیلبریک در دستگاه اعمال شده‌اند تا جیلبریک مجدد در دسترس نیستند.

اگر کامپیوتر در دسترس ندارید و دستگاه شما به هر دلیلی خاموش و روشن شده است، تا دسترسی به کامپیوتر امکان استفاده از جیلبریک را نخواهید داشت.

برای استفاده مجدد از جیلبریک باید با کابل آیفون و آیپد را به کامپیوتر متصل کنید و با برنامه جیلبریک عملیات مربوطه را انجام دهید.

جیلبریک checkra1n که در حال حاضر هم با نسخه‌های جدید iOS آپدیت می‌شود، یک جیلبریک نیمه ناپایدار است.

جیلریک نیمه پایدار ( Semi-Untethered )

جیلبریک نیمه پایدار امکان کامل شدن بوت را به دستگاه می‌دهد اما بعد از روشن شدن امکانات جیلبریک در دسترس نیستند. در این نوع جیلبریک برای جیلبریک مجدد نیازی به اتصال به کامپیوتر نیست و این کار را می‌توان از طریق برنامه سایدلود شده مربوطه انجام داد.

این جیلبریک همانطور که مشخص است از دو نوع قبلی دردسر کمتری برای کاربر دارد. اگر دستگاه به خاطر کمبود باتری و یا هر دلیل دیگری خاموش شود، پس از روشن شدن مجدد برای استفاده از امکانات جیلبریک نیازی به یک کامپیوتر نیست. شما با برنامه مربوط به همان جیلبریک که از قبل روی دستگاه نصب کرده‌اید می‌توانید فرآیند جیلبریک را انجام دهید.

از معروف‌ترین جیلبریک‌های نیمه پایدار می‌توان به Chimera و unc0ver اشاره کرد که به صورت سایدلود و یا OTA قابل نصب هستند.

جیلبریک پایدار ( Untethered )

اینجاست که یه بزرگی میگه جیلبریک پایدار از بهترین جیلبریک‌ها است 😀 . این جیلبریک اجازه بوت کامل دستگاه را می‌دهد و بعد از بالا آمدن سیستم عامل، تمامی عملکردهای مربوط به جیلبریک در دسترس هستند.

دستیابی به این جیلبریک به خاطر محدودیت‌های اپل برای توسعه دهندگان بسیار سخت است وگرنه هم کاربران و هم توسعه دهندگان به آن علاقه وافری دارند. این جیلبریک یک بار از طریق کابل با کامپیوتر و یا یک وب سایت با سافاری انجام می‌شود و بعد از آن دیگر نیاز به انجام کاری نیست.

مدت نسبتا زیادی است که ما شاهد عرضه یک جیلبریک پایدار نبوده‌ایم. جدیدترین نمونه این جیلبریک Pangu است که با استفاده از کامپیوتر دستگاه‌های دارای iOS 9.1 را جیلبریک می‌کرد. ما همچنین در گذشته شاهد JailbreakMe بودیم که با استفاده از مرورگر و بدون نیاز به کامپیوتر، جیلبریک دستگاه را انجام می‌داد.

سخن پایانی

با توجه به توضیحات بالا و تجربه‌های شخصی، هرگز به سمت جیلبریک ناپایدار نروید چون در صورتی که به کامپیوتر و اینترنت دسترسی نداشته باشید حتی به عملکردهای اصلی دستگاه نیز دسترسی نخواهید داشت. اما سایر جیلبریک‌ها مشکل این چنینی برای شما ایجاد نمی‌کنند. آیا تا کنون جیلبریک را تجربه کرده‌اید؟ اگر هر گونه سوال یا مشکلی در زمینه جیلبریک و هر چیز دیگری در زمینه اپل داشتید در نظرات بیان کنید تا کارشناسان ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ شما عزیزان را بدهند.

جیلریک