مقایسه آیفون XS مکس و گلکسی نوت ۱۰+

سامسونگ به تازگی سری گلکسی نوت ۱۰ را معرفی کرده که جدی‌ترین رقیب برای سری آیفون ۱۱ محسوب می‌شود. اما تا زمانی که از آیفون ۱۱ رونمایی شود، سری آیفون XS در مقابل این دستگاه است. برای آشنایی شما عزیزان با این دستگاه و همچنین تصمیم گیری در مورد انتخاب بین آیفون XS مکس و گلکسی نوت ۱۰+، مقایسه‌ای را بین این دو انجام داده‌ایم که در ادامه قابل خواندن است.

گلکسی نوت ۱۰+ نسخه تکامل یافته گلکسی نوت ۹ است که سال گذشته معرفی شد. گلکسی نوت ۱۰+ بر پایه گلکسی S10 ساخته شده و چندین پیشرفت کلیدی نیز داشته است. اگر واقعا یک دستگاه برای یادداشت برداری می‌خواهید، گلکسی نوت ۱۰+ از آیفون XS مکس از جهات مختلفی برتر است. اما وقتی کل اکو سیستم را در نظر بگیریم شاید شرایط متفاوت شود. با ما همراه باشید تا راحت‌تر تصمیم بگیرید کدام گوشی هوشمند بهتری است.

مقایسه آیفون XS مکس با گلکسی نوت ۱۰پلاس

طراحی

آیفون XS مکس با همان زبان طراحی آیفون X که در سال ۲۰۱۷ معرفی شد، روانه بازار گردید. منفی‌ترین نکته طراحی این دستگاه ناچ جلوی صفحه نمایش است که بسیاری از کاربران با آن راحت نیستند. با این حال وقتی به کیفیت ساخت می‌رسیم، آیفون XS مکس به لطف بدنه فولاد ضد زنگ خود حس لوکس بودن را به خوبی القا می‌کند.

گلکسی نوت ۱۰+ یک دستگاه بزرگ است و لبه‌های مربعی آن نیز حس بزرگتر بودن را به کاربر منتقل می‌کند. با پنل Gorilla Glass جلو و بدنه آلومینیومی، جدیدترین گلکسی معرفی شده نیز همانند آیفون XS مکس حس لوکس بودن را می‌دهد. به لطف طراحی دوربین جلو نیز که با طراحی پانچ گونه در قسمت بالایی پنل قرار گرفته، پنل جلویی گلکسی نوت ۱۰ + نیز زیبا به نظر می‌رسد.

پرچمدار جدید سامسونگ، Galaxy Note 10+ با رنگ‌های جدیدی در دسترس است که آن را بسیار جذاب جلوه می‌دهند. اما در مقابل آیفون XS مکس در همان رنگ‌های همیشگی و خسته کننده نقره‌ای، خاکستری و طلایی موجود است.

گلکسی نوت ۱۰ پلاس و آیفون XS Max هر دو از نظر مقاومت در برابر آب و گرد و غبار دارای گواهی IP68 هستند. گوشی هوشمند کره‌ای‌ها دارای قلمی موسوم به S Pen است که برای بسیاری از کاربران مهم است. در حال حاضر S Pen از ویژگی Air Motion پشتیبانی می‌کند و با این فناوری شما می‌توانید بسیاری از کارها را با تلفن هوشمند خود بدون نیاز به لمس و با جسچرهای ساده انجام دهید. این ویژگی با استفاده از سنسور ژیروسکوپ ۶ محوره و شتاب سنج استفاده شده در قلم، حاصل گردیده است.

صفحه نمایش

  • آیفون XS مکس: ۶.۵ اینچ، اولد True Tone، ۲۶۸۸ x 1242 pixels (458 ppi), لمس سه بعدی, HDR10, Dolby Vision
  • گلکسی نوت ۱۰+: ۶.۸ اینچ، امولد منحنی Infinity-O Dynamic، ۱۴۴۰ x 3040 pixels (550ppi), HDR10

هر دو تلفن هوشمند دارای صفحه نمایش امولد هستند. اما پنل جدید Dynamic AMOLED که در گلکسی نوت ۱۰+ استفاده شده، دارای وضوح و سطح روشنایی بالاتری می‌باشد و از این نظر از آیفون برتر است. اما لازم به ذکر است زمانی که آیفون XS مکس عرضه شد، صفحه نمایش آن از سوی DisplayMate به عنوان برترین صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند انتخاب شد. شش ماه بعد سامسونگ از پنل Dynamic AMOLED در سری گلکسی S10 رونمایی کرد. گلکسی نوت ۱۰+ از پنل Dynamic AMOLED بهره می‌برد که از نسخه استفاده شده در گلکسی S10 نیز بهتر است.

تراشه

  • آیفون XS مکس: تراشه ۷ نانومتری A12 بایونیک
  • گلکسی نوت ۱۰+: تراشه ۷ نانومتری اسنپدراگون ۸۵۵ یا اگزینوس ۹۸۲۵

با توجه به مقصد گوشی تولید شده، گلکسی نوت ۱۰+ با تراشه ۷ نانومتری اسنپدراگون ۸۵۵ یا اگزینوس ۹۸۲۵ تولید می‌شود. گلکسی S10 نیز ار تراشه اسنپدراگون ۸۵۵ بهره می‌برد و این بهترین تراشه موجود برای گوشی‌های هوشمند اندرویدی است. اسنپدراگون ۸۵۵+ که به تازگی از سوی کوالکان معرفی شده، نسخه اورکلاک همین تراشه است.

اگزینوس ۹۸۲۵ نیز نسخه به روز شده اگزینوس ۹۸۲۰ می‌باشد که در نسخه بین المللی گلکسی S10 یافت می‌شود. این تراشه با فناوری ۷ نانومتری EUV سامسونگ ساخته شده که از فناوری ۸ نانومتری اگزینوس ۹۸۲۰ بهتر است.

با وجود اینکه این دو تراشه قدرتمند هستند اما هنوز هم به تراشه A12 بایونیک موجود در آیفون XS مکس نمی‌رسند. تیم طراحی تراشه اپل بسیار عالی عمل می‌کند و بهترین تراشه‌های اندرویدی هم عملکردی یک یا دو نسل قبل‌تر از تراشه سری A را دارند.

رم و حافظه

  • آیفون XS مکس: ۴ گیگابایت رم | ۶۴GB, 256GB, 512GB حافظه
  • گلکسی نوت ۱۰+: ۱۲ گیگابایت رم | ۲۵۶GB, 512GB حافظه با پشتیبانی از کارت حافظه microSD

در اینجا گلکسی نوت ۱۰ پلاس بسیار جلوتر از آیفون XS مکس است. این دستگاه سه برابر آیفون XS مکس رم دارد و حداقل ظرفیت ذخیره سازی آن ۲۵۶ گیگابایت است. این دستگاه همچنین از کارت حافظه microSD پشتیبانی می‌نماید که افزایش ظرفیت را برای گلکسی نوت ۱۰+ امکان پذیر می‌کند.

اپل واقعا باید حافظه پایه را برای دستگاه‌های خود افزایش دهد. ظرفیت ۶۴ گیگابایت برای آیفونی که ۹۹۹ دلار قیمت دارد اصلا مناسب نیست.

دوربین

  • آیفون XS مکس: دوربین دوگانه ۱۲ مگاپیکسل با دیافراگم f/1.8 و f/2.4، پیکسل ۱.۴um، لرزشگر برای هر دو دوربین، HDR هوشمند، حالت پرتره با امکان تنظیم عمق، Focus Pixels
  • گلکسی نوت ۱۰+: دوربین چهارگانه؛ سنسور اصلی ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم متغیر f/1.5 و f/2.4، لرزشگر؛ سنسور ۱۶ مگاپیلکسلی سوپرواید با دیافراگم f/2.2؛ دوربین ۱۲ مگاپیکسلی تله فتو با دیافراگم f/2.1، لرزشگیر و زوم اپتیکال دو برابری؛ سنسور زمان پرواز، ویژگی HDR خودکار، فوکوس زنده، افکت بوکه، Super Speed Dual

بودن دوربین بیشتر صرفا به منزله برتری نیست. گلکسی نوت ۱۰+ با دوربین چهارگانه معرفی شده اما آیفون XS مکس دوربین دوگانه دارد. هر دو تلفن هوشمند تصاویر بسیار با کیفیتی را ثبت می‌کنند و هر کدام در شرایط خاصی بهتر از رقیب عمل می‌کنند. جایی که باعث می‌شود گلکسی نوت ۱۰+ را برتر بدانیم، تطبیق پذیری این دستگاه است. دوربین سوپر واید ۱۶ مگاپیکسلی این دستگاه شما را قادر به ثبت تصاویر با زاویه‌ای کاملا متفاوت می‌کند. همچنین با وجود حالت شب این دستگاه، تصاویر بهتری در شرایط نوری کم، در مقایسه با آیفون XS مکس، ثبت می‌شود.

دوربین سلفی گلکسی نوت ۱۰ پلاس روی کاغذ بهتر از آیفون است. این دوربین ۱۰ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 و فوکوس Dual Pixel روی دستگاه قرار داده شده است. آیفون XS مکس دارای دوربین ۷ مگاپیکسلی TrueDepth است. مشکل تصاویر سلفی در نوت ۱۰+ پردازش بیش از حد تصاویر است. آیفون XS مکس نیز این شرایط را دارد اما شدت آن همانند پرچمدار کره‌ای نیست.

بیومتریک

  • آیفون XS مکس: فیس آیدی
  • گلکسی نوت ۱۰+: اسکنر اثر انگشت درون صفحه، باز کردن با صورت

آیفون XS مکس دارای دوربین TrueDepth که برای فیس آیدی طراحی شده، می‌باشد. فیس آیدی به طور کلی قابل اعتماد است، البته اگر نخواهیم آن را با تاچ آیدی اپل مقایسه کنیم.

در گلکسی نوت ۱۰+، سامسونگ از دوربین جلوی ۱۰ مگاپیکسلی برای شناسایی چهره استفاده می‌کند. این قابلیت با اسکنر اثر انگشت تعبیه شده در صحفه نمایش تکمیل می‌شود. با وجود اینکه سامسونگ گزینه‌های بیشتری را ارائه می‌دهد، اما آن‌ها به اندازه فیس آیدی امن نیستند. شناسایی چهره و اسکنر اثر انگشت گلکسی نوت ۱۰+ به راحتی قابل دور زدن هستند.

اتصالات

  • آیفون XS مکس: Dual SIM/eSIM, Gigabit LTE, Wi-Fi ac with MIMO, Bluetooth 5.0, VoLTE, NFC
  • گلکسی نوت ۱۰+: Dual SIM, Cat 20. LTE (2Gbps), Wi-Fi 6, Bluetooth 5.0, VoLTE, NFC

یکی از بخش‌هایی که گلکسی نوت ۱۰+ بسیار بهتر از آیفون است، اتصالات می‌باشد. پرچمدار سامسونگ دارای مودم سریعتر وای-فای و LTE است. در هر دو دستگاه خبری از پورت ۳.۵ م.م هدفون نیست و سامسونگ نیز همانند اپل این پورت محبوب را حذف کرده است.

باتری

  • آیفون XS مکس: ۳۱۷۴ میلی آمپر، شارژ سریع USB-C، شارژ سریع سیمی، شارژ بی‌سیم ۷.۵ واتی
  • گلکسی نوت ۱۰+: ۴۳۰۰ میلی آمپر، شارژ سریع ۴۵ واتی، شارژ بی‌سیم ۱۵ واتی

گلکسی نوت ۱۰+ با صفحه نمایش بزرگتر عرضه شده و باتری آن نیز به همان میزان بزرگتر است. با باتری ۴۳۰۰ میلی آمپری، گلکسی نوت ۱۰+ به اندازه یه روز استفاده سنگین شارژ دارد.

آیفون XS مکس نیز باتریش یک روز دوام می‌آورد اما اگر استفاده سنگین کنید شاید اواخر روز نیاز به شارژ مجدد باشد.

گلکسی نوت ۱۰+ از شارژ سریع سیمی ۴۵ واتی بهره می‌برد. با این ویژگی حتی اگر چند دقیقه تلفن را به شارژ بزنید، تا چند ساعت برای شما کار می‌کند. البته سامسونگ درون جعبه شارژر ۲۵ واتی ارائه می‌دهد و برای داشتن شارژر ۴۵ واتی، باید جداگانه هزینه پرداخت کنید. البته در هر صورت این شارژر از شارژر ۵ واتی که اپل با آیفون خود ارائه می‌کند، بهتر است. آیفون XS مکس با شارژری که همراهش است، بیش از ۳ ساعت زمان می‌خواهد که شارژش از ۰ به ۱۰۰ برسد که در دنیای امروز اصلا خوب نیست!

هر دو دستگاه از شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کنند اما گلکسی نوت ۱۰+ با پشتیبانی از شارژ بی‌سیم ۱۵ واتی از رقیب آمریکایی خود با شارژ بی‌سیم ۷.۵ واتی، بهتر عمل می‌کند.

قیمت

قیمت این دو دستگاه به خصوص برای ما ایرانی‌ها بسیار بالاست. ما با دو دستگاه ۱،۰۹۹ دلاری مواجه هستیم. البته سامسونگ برای پیش فروش طرح‌های جالبی را ارائه داده است.

آیفونآیفون XSآیفون XS maxسامسونگگلکسی نوت