آیفون ۱۴ پرو با دوربین ۴۸ مگاپیکلسی، لنز پریسکوپ در آیفون ۱۵

مینگ-چی کو، تحلیلگر اپل، در یادداشت تحقیقاتی خود پیش بینی کرده که اپل قصد دارد یک دوربین ۴۸ مگاپیکسلی را به آیفون ۱۴ اضافه کند و آیفون ۱۵ نیز احتمالا با لنز پریسکوپ همراه باشد.

کو معتقد است که افزودن لنزهای جدید به آیفون می‌تواند تاثیر مثبتی بر سهام، درآمد و سود سازنده تایوانی Largan Precision داشته باشد. او اشاره می‌کند که آیفون ۲۰۲۳ با لنز پریسکوپ بهبود قابل توجهی در زمینه زوم اپتیکال خواهد داشت.

کو جزئیات بیشتری اضافه نکرد، اما قبلا ادعا کرده بود که دوربین ۴۸ مگاپیکسلی فقط در آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس دیده می‌شود و امکان ضبط ویدیو ۸k را فراهم می‌کند. او می‌گوید که فیلم ۸k برای مشاهده روی هدست واقعیت ترکیبی اپل که سال ۲۰۲۲ عرضه می‌شود نیز، ایده آل است.

همچنین بخوانید

طبق شایعات، دوربین ۴۸ مگاپیکسلی آیفون ۱۴ پرو، زمانی که در شرایط نوری خوب باشد خروجی ۴۸ مگاپیکسلی ارائه می‌دهد اما در شرایطی که نور کم باشد، خروجی ۱۲ مگاپیکسلی می‌دهد که جزئیات حفظ شوند. این کار توسط فناوری به نام pixel binning یا همان ترکیب پیکسل‌ها صورت می‌گیرد که قبلا در چند گوشی اندرویدی شاهد آن بوده‌ایم.

فناوری Pixel binning یک امتیار ویژه برای گوشی‌های هوشمند می‌باشد، چون اندازه سنسور دستگاه محدود است و افزایش وضوح تصویر (مگاپیکسل)، منجر به کوچک شد هر پیکسل می‌گردد. در سنسور کوچک گوشی هوشمند نور کمتری نسبت به دوربین معمولی دریافت می‌شود و وضوح بالا، باعث کاهش کیفیت تصویر در نور کم می‌گردد. ترکیب پیکسل‌ها، داده‌های گروه‌های پیکسلی را برای ایجاد تصویر با وضوح پایین‌تر اما بدون از دست رفتن جزئیات، به کار می‌گیرد.

از نظر فنی، این کار باعث کاهش نویز می‌گردد و در نهایت خروجی تصویر با کیفیت‌تری داریم. حتی گرفتن خروجی ۱۲ مگاپیکسلی در شرایط عادی از سنسور ۴۸ مگاپیکسلی آیفون ۱۴ پرو نیز می‌تواند مفید باشد، چون فضای کمتری را اشغال می‌کند و جزئیات کافی را در بر دارد.

اگر اپل در سال ۲۰۲۳ لنز پریسکوپ را به آیفون ۱۵ اضافه کند، نسبتا دیر به این مهمانی پیوسته است. در حال حاضر چندین گوشی پرچمدار اندرویدی مانند P40 Pro+ هواوی دارای لنز پریسکوپ با قابلیت زوم اپتیکال بالا هستند. بر خلاف زوم دیجیتال، زوم اپتیکال به حفظ وضوح، جزئیات و کیفیت تصاویر کمک می‌کند.

آیفونآیفون 14 پروآیفون 14 پرو مکسآیفون 15آیفون 2022آیفون 2023