امتیاز IP68 مقاومت در برابر آب آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس به چه معناست؟

آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس همانند سری آیفون XS و آیفون X در برابر آب و گرد و غبار مقاوم هستند. سری آیفون ۱۱ پرو دارای همان گواهی IP68 سری آیفون XS است. با این حال آیفون ۱۱ پرو دارای مقاومت بهتری در برابر آب نسبت به سایر آیفون‌های اپل است.

اما چگونه؟ ما در اینجا یک راهنمای مفصل را درباره رتبه بندی مقاومت در برابر آب برای شما آماده کرده‌ایم.

میزان مقاومت در برابر آب آیفون ۱۱ پرو: IP68

قبل از اینکه به چگونگی بهبود مقاومت در برابر آب آیفون ۱۱ پرو بپردازیم، بهتر است با این رتبه بندی آشنا شوید. IP در IP68 به معنای Ingress Protection یا درجه حفاظت است و ۶۸ به سطح مقاومت اشاره دارد. IP68 بالاترین سطح گواهی است که یک دستگاه مصرفی می‌تواند به دست بیاورد.

عدد ۶ در IP68 برای مقاومت در برابر گرد و غبار است و عدد ۸ نیز برای سطح مقاومت در برابر مایعات می‌باشد. هر دو عدد برای آیفون ۱۱ پرو بالاترین هستند و این یعنی آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس یکی از بهترین دستگاه‌های مصرفی مقاوم در برابر آب و گرد و غبار است. این نکته را دقت کنید که آیفون مقاوم در برابر آب (water-resistant) است و و ضد آب (waterproof) نیست. این دو واژه با هم فرق می‌کنند و شما باید بر اساس آن با آیفون خود رفتار کنید.

گواهی آیفون ۱۱ پرو به خوبی اپل واچ سری ۳، ۴ و ۵ نیست و شما نباید با آیفونتان شنا کنید.

چرا مقاومت آیفون ۱۱ پرو/۱۱ پرو مکس بهتر از سایر تلفن‌های هوشمند است؟

اگر صفحه مشخصات آیفون ۱۱ پرو و ۱۱ پرو مکس را ببینید، همان مقاومت IP68 را می‌بینید که در آیفون XS هم دیده‌ایم. با این حال این یک تصویر کامل نیست، سری آیفون ۱۱ پرو دارای مقاومت بهتری در برابر آب و گرد و غبار است.

آیفون ۱۱ پرو می‌تواند تا ۳۰ دقیقه در عمق ۴ متری دوام بیاورد، در حالی که آیفون XS در عمق ۲ متری این مقاومت را داشت. با این شرایط یعنی اگر اتفاقی آیفونتان به طور اتفاقی درون استخر بیفتد، احتمال سالم ماندن آن وجود دارد. البته آیفون X و XS نیز در برخی از موارد با گواهی IP67 و IP68 خود هم در برابر آب آسیب پذیر بودند.

تمامی پرچمداران فعلی که در بازار عرضه شده‌اند و دارای امتیاز IP68 هستند تا عمق ۲ متر در برابر آب مقاومت هستند.

حواستان را جمع کنید!

اینکه با تصور مقاومت بالای گوشی هوشمندتان در برابر آب، آن را به خطر بیاندازید، اصلا تصمیم درستی نیست! با وجود اینکه سری آیفون ۱۱ پرو، همانطور که گفته شد، دارای بهترین مقاومت بین گوشی‌های هوشمند است، اما گارانتی استاندارد اپل هیچگونه پوششی را برای خسارت در برابر آب ندارد. این یعنی اگر آیفون ۱۱ پرو شما به علت در معرض آب قرار گرفتن آسیب ببینید، به صورت رایگان تعمیر یا جایگزین نخواهد شد.

البته اگر در ایالات متحده، اروپا یا هر بازار توسعه یافته دیگری زندگی کنید، احتمال دارد اپل به زودی ضمیمه تعویض و تعمیر آیفون ۱۱ پرو و پرو مکس آب خورده را اضافه کند. با این حال توصیه می‌شود که حتی اگر این شرایط پیش آمد، هرگز آیفون دلبندتان را در معرض خطر قرار ندهید.

لازم به ذکر است که مقاومت یک گوشی هوشمند در برابر آب به مرور زمان به خاطر ساییدگی و ضربه کاهش می‌یابد. علاوه بر این، اگر فشار آب زیاد باشد، می‌تواند به درون آیفون نفوذ کند و به قطعات حیاتی آن برسد. اگر به طور مداوم آیفون ۱۱ پرو خود را در معرض آب پر فشار قرار دهید یا آن را در دریا و استخر با خود حمل کنید، آب بندی آن به مرور ضعیف می‌شود و یک روز مقاومت آن به پایان می‌رسد. به خصوص اگر بدنه آن ضربه دیده است، اصلا ریسک یک لحظه‌ای در برابر آب را هم برای آیفون نپذیرید.

AppleCare+؛ کاش که بودی!

تنها راه برای فرار از صدمات احتمالی ناشی از آب AppleCare+ است که متاسفانه ما ایرانیان با توجه به نبود اپل استور رسمی در کشور نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم. با این پوشش، آیفون شما در برابر سرقت و هر خسارت تصادفی دیگر بیمه می‌کند.

نتیجه گیری اخلاقی: مقاومت در برابر آب خوب است ولی به آن دل خوش نکنید!

آیفونآیفون 11 پروآیفون 11 پرو مکسآیفون 2019تحلیل