iOS 16 : ویژگی هایی که از این سیستم عامل می‌خواهیم

اپل رسما اعلام کرد که WWDC 2022 را به صورت آنلاین در ۱۶ تا ۲۰ خرداد برگزار می‌کند. این کمپانی در رویداد سالانه توسعه دهندگان خود نسل بعدی iOS، iPadOS، tvOS، macOS و watchOS را برای توسعه دهندگان و کاربران معرفی می‌کند. آپدیت iOS 15 روی بهبود ویژگی‌های امنیتی و حریم خصوصی تمرکز داشت و با iOS 16 انتظار داریم ویژگی‌های جدید برای افزایش قابلیت‌های آیفون و رفع برخی مزاحمت‌های معمول سیستم عامل، رخ دهد. ما در این لیست ویژگی ها و انتظارات مورد علاقه خود از iOS 16 را داریم.

۱- مدیریت بهترین نوتیفیکیشن‌ها در iOS 16

اگر از ابتدا با آیفون کار کرده‌اید، با مدیریت نوتیفیکیشن‌ها در iOS 15 مشکلی ندارید. با این حال اگر از دنیای اندروید آمده‌اید، نظر شما متفاوت است. هیچ راهی برای اولویت بندی نوتیفیکیشن‌ها بر اساس اپلیکیشن‌ها وجود ندارد و نمی‌توانید یک نوتیفیکیش را به تعویق بیاندازید.

ما مشتاقانه منتظر مدیریت نوتیفیکیشن بهتر هستیم. اپل با خلاصه نوتیفیکیشن در iOS 15 گام مثبتی در این زمینه برداشته اما کارهای باقی مانده دیگری وجود دارد.

۲- ویجت‌های تعاملی

اپل ویجت‌ها از نظر زیبایی را به خوبی اجرا کرده است. ویجت‌های iOS نسبت به اندروید و ویندوز ۱۱ بهتر به نظر می‌رسند. با این حال کاربران نمی‌توانند با استفاده از آن‌ها کاری انجام دهند. ویجت‌ها در iOS صرفا برای نمایش اطلاعات در نظر گرفته شده‌اند.

به طور مثال نمی‌توانید کارهای انجام شده را از ویجت یادآور مستقیما تیک بزنید یا ایمیل خاصی را باز کنید. امیدواریم اپل به iOS 16 ویژگی‌های بیشتری را به ویجت‌ها اضافه کند.

۳- صفحه نمایش همیشه روشن

حالا که کل مجموعه آیفون (به غیر از آیفون SE ارزان‌تر) از صفحه نمایش امولد بهره می‌برد، وقت آن رسیده که اپل ویژگی صفحه نمایش همیشه روشن را برای بررسی اطلاعات ضروری مانند نوتیفیکیشن‌ها، ساعت و درصد باتری با لاک اسکرین ادغام کند.

ما برای اولین گام در iOS 16 ، شاید نباید انتظار صفحه نمایش همیشه روشن را در سطح سامسونگ داشته باشیم اما هر گونه پیشرفتی در این جهت یک تغییر خوشایند است.

۴- تقسیم صفحه نمایش در iOS 16

با توجه به اینکه اندازه آیفون به ۷ اینچ نزدیک شده، دسترسی به بخش‌ها خاصی از رابط کاربری دشوار می‌شود. iOS یک ترفند ساده برای پایین آوردن موقت قسمت بالایی صفحه نمایش دارد اما با قابلیت تقسیم صفحه نمایش موجود در پلتفرم رقیب قابل مقایسه نیست.

اکنون که به یک آیفون تاشو بالقوه نزدیک می‌شویم، اپل باید یک عملکرد تقسیم صفحه را به سیستم عامل خود اضافه کند تا دو برنامه کنار هم اجرا شوند. اگر هم چیزی مثل قابلیت چند پنجره‌ای گوشی‌های گلکسی باشد که بیشتر خوشحال می‌شویم.

۵- برنامه اختصاصی iCloud

اپل iCloud را مستقیما در برنامه Files ادغام کرده و برای تفکیک فضای ذخیره سازی باید از منوی تنظیمات استفاده کنید. علاوه بر این، برنامه Photos همه فایل‌های آپلود شده را به درستی در یک مکان نشان نمی‌دهد.

اگر یک برنامه اختصاصی برای iCloud مانند Google Drive یا OneDrive در آیفون باشد، بسیار عالی می‌شود. در یک جا می‌توانید تمام محتوای ذخیره شده را مشاهده کنید و جزئیات حساب را بررسی نمایید.

۶- پکیج‌های آیکون شخص ثالث

در حالی که گوگل با رابط کاربری Material You جهش بزرگی در سفارش سازی اندروید برداشت، iOS هنوز در گذشته سیر می‌کند. شما از نظر فنی می‌توانید آیکون اپلیکیشن‌ها را در آیفون تغییر دهید اما روند آن چندان ساده و قابل قبول نیست.

با iOS 16 انتظار می‌رود که اپل راه را برای پکیج‌های آیکون شخص ثالث در اپ استور باز کند. امکان تغییر آیکون‌ها بر اساس پس زمینه نیز عالی می‌شود.

۷- بهبود Messages در iOS 16

با دو نسخه اخیر iOS، اپل روی بهبود iMessage کار کرده اما ضعف‌های زیادی در این میان وجود دارد.

شما نمی‌توانید پیام خاصی را به عنوان مورد علاقه یا ستاره دار انتخاب کنید. نمی‌توان پیام‌ها را بر اساس تاریخ یا نوع رسانه فیلتر کرد. حفاظت در مقابل پیام‌های اسپم نیز چیز زیادی برای شخصی سازی ندارد. اپل باید در این زمینه از برنامه SMS Organizer مایکروسافت در اندروید الگو بگیرد و پیام‌ها را بتوان در زمینه‌های مختلف فیلتر کرد.

۸- عبور از لاک اسکرین

حتی در صورتی که احراز هویت شما با فیس آیدی موفقیت آمیز باشد، برای دسترسی به هوم اسکرین باید صفحه را از پایین به بالا بکشید. این کار در برخی شرایط خوشایند نیست و بهتر است که اپل گزینه‌ای را برای رفتن به هوم اسکرین، بلافاصله بعد از احراز هویت اضافه کند.

۹- گزینه‌های تغییر فرمت در یادداشت اپل

در حالی که برنامه Notes قابلیت برچسب گذاری و پوشه بندی هوشمند را دارا است، اما ویژگی‌های مهم تغییر فرمت را ندارد.

به طور مثال برنامه یادداشت پیشفرض آیفون دارای هایلایتر نیست. شما نمی‌توانید اندازه یا رنگ فونت را به دلخواه تغییر دهید. ویژگی ترسیم نیز در مقایسه با رقبا در اپ استور محدود می‌باشد.

 

۱۰- طراحی دوباره برنامه دوربین

در طی این سال‌ها اپل برنامه دوربین پیشفرض آیفون را با ویژگی‌های جدید مانند حالت پرتره، ویدیو ProRes، حالت شب و … همراه کرده است. این برنامه در حال حاضر به هم ریخته به نظر می‌رسد و نیاز به یک بازطراحی بزرگ حس می‌شود تا ویژگی های آن در iOS 16 در جایگاه مناسبی قرار گیرند.

۱۱- پشتیباتی بهتر از کیبوردهای شخص ثالث

اگر از کیبوردهای شخص ثالث استفاده کرده باشید، احتمالا تجربه کاربری ایده آلی نداشته‌اید. به طور مثال آیفون مداوم فراموش می‌کند که Gboard به عنوان کیبورد انتخاب شده و کیبورد پیشفرض سیستم عامل را باز می‌کند. مسائل این چنینی باعث شده بسیاری از کاربران قید کیبوردهای شخص ثالث را بزنند و امیدواریم که اپل در iOS 16 اصطلاحاتی را برای رفع این قبیل مشکلات انجام دهد.

 

۱۲- بهبود همگام سازی در پس زمینه

همگام سازی در پس زمینه در iOS به اندازه اندروید خوب نیست. برای صرفه جویی در مصرف باتری یا آزاد کردن رم، سیستم عامل کارهای پس زمینه را متوقف می‌کند که می‌تواند منجر به اختلال در عملکرد برنامه‌هایی مانند Google Photos و OneDrive هنگام دانلود و آپلود شود. برای تکمیل فرآیند باید اپلیکیشن‌ها را باز نگه دارید. چنین مشکلی در اپلیکیشن‌های پیشفرض وجود ندارد.

اپل باید این ایراد را در iOS 16 برطرف کند زیرا تاثیر قابل توجهی در افزایش بهره‌وری سیستم  عامل خواهد داشت.

۱۳- دسته بندی در iCloud Keychain

مدیریت ده‌ها نام کاربری و پسورد در iCloud Keychain می‌تواند خسته کننده باشد. اپل می‌تواند با الهام از ۱Password یا Dashlane امکان دسته بندی اطلاعات را فراهم سازد.

۱۴ امکان مخفی کردن اپلیکیشن در iOS 16

ما در سال ۲۰۲۲ هستیم و اپل هنوز راه ساده‌ای برای مخفی کردن اپلیکیشن‌ها در آیفون ارائه نمی‌دهد. البته بسیاری از برنامه‌ها از فیس آیدی پشتیبانی می‌کنند اما قطعا یک گزینه پیشفرض برای مخفی کردن کلی بازی یا برنامه مورد نظر، بسیار خوشایند خواهد بود.

۱۵- بازطراحی برنامه Settings

برنامه Settings حاوی لیست طولانی از اپلیکیشن‌های نصب شده در آیفون است. در مقایسه با آنچه که گوگل در اندروید ارائه می‌دهد، شلوغ و به هم ریخته به نظر می‌رسد. بهتر است اپل در iOS 16 نسخه ساده‌تر شده با دسته بندی را ارائه دهد.

ویژگی مورد علاقه شما در iOS 16

شما دوست دارید چه ویژگی را در iOS 16 ببینید؟ لیست علاقمندی‌های خود را برای نسل بعدی iOS با ما در نظرات به اشتراک بگذارید.

iOSiOS 16