تعطیلی فروشگاه سیدیا چه تاثیری بر روی جیلبریک خواهد گذاشت؟

اخیرا سایوریک (جی فریمن) تصمیم سختی را گرفت و به کار فروشگاه سیدیا پس از سال‌ها پایان داد. اما این تصمیم چه تاثیری برای دوست داران جیلبریک و به طور کلی کابران اپل خواهد داشت؟ در این مطلب سعی شده به تمام پرسش‌هایی که پیرامون تعطیلی فروشگاه سیدیا پیش میاید پرداخته شود.

فروشگاه سیدیا چیست؟

به طور خلاصه فروشگاه سیدیا یک سیستم پرداخت back-end است که شما را قادر می‌سازد از سورس‌های پیش فرض سیدیا همانند BigBoss خرید کنید. این ارتباطی به Cydia Installer که شما هر روز با آن در دنیای جیلبریک سرکار دارید نیست.

آیا سیدیا به کار خود پایان می‌دهد؟

تصمیم سایوریک برای بستن فروشگاه سیدیا تاثیری بر روی برنامه Cydia Installer ندارد و شما همچنان می‌توانید توییک‌ها را نصب، حذف و مدیریت کنید، تم‌ها را دانلود و سورس‌های موجود را مرور نمایید.

همچنان امکان خرید توییک وجود دارد؟

شما می‌توانید از سورس‌های شخص ثالث همانند Packix, Chariz و Dynastic Repo خرید توییک را انجام دهید. این سورس‌های دارای سیستم پرداخت اختصاصی خود هستند و خارج از سیستم فروشگاه سیدیا کار میکنند. این تغییر مسئولیت و هزینه سایوریک را کمتر می‌کند.

اگر شما iOS 11 را جیلبریک کرده‌‎اید از ابتدا نمی‌توانستید از سورس BigBoss خریدی را ا نجام دهید چون سایوریک امکان خرید برای این نسخه را فعال نکرد. به همین دلیل بسیاری از توییک‌ها در سورس‌های شخص ثالث میزبانی می‌شوند.

آیا می‌‎توانم خریدهای گذشته خودم را نصب کنم؟

سایوریک گفته بود که دسترسی کاربران همچنان به خریدهای گذشته امکان پذیر است. اگر قبلا از BigBoss  خرید کرده‌اید با غیر فعال شدن فروشگاه سیدیا همچنان به آن توییک دسترسی خواهید داشت. اما دیگر خریدی از این سورس امکان پذیر نیست و برای خرید توییک باید به سورس‌های شخص ثالث روی بیاورید.

آیا می‌توانم از سورس‌های پیش فرض توییک‌های رایگان را نصب کنم؟

شما همچنان می‌توانید توییک‌های رایگان را از سورس BigBoss دریافت کنید، درست همانطوری که امکان دریافت توییک‌ها از سورس‌های آرشیو شده MacCiti و ModMyi وجود دارد.

چرا سایوریک فروشگاه سیدیا را تعطیل کرد؟

اصلی‌ترین دلیل تعطیلی سیدیا هزینه‌های بالا و درآمد کم آن است که به دلیل کمتر شدن دستگاه‌های جیلبریک شده این تغییر رخ داد. سایوریک قصد داشت که با شروع سال جدید میلادی به کار فروشگاه سیدیا پایان دهد اما کشف یک باگ در سیستم پرداخت این فروشگاه باعث شد زودتر این کار را عملی کند.

باگ چه بود؟

جزئیات این باگ منتشر نشد. اما در این حد می‌دانیم که فروشگاه سیدیا می‌توانست بدون اطلاع کاربر خرید را از حساب PayPal انجام دهد. البته این مشکل مستلزم آن بود که حساب سیدیا خود را با یک حساب PayPal لینک کنید و سورس‌های شخص ثالث مخرب را مرور کنید.

آیا فروشگاه سیدیا برمی‌گردد؟

با توجه به سقوط روند مالی فروشگاه سیدیا به نظر نمی‌رسد در آینده سیدیا استور بازگردد. سایوریک بیان کرد که دیگر وقت خود را برای سیستم پرداخت قدیمی نمی‌گذارد و غیر فعال کردن فروشگاه سیدیا یک روش سریع و بدون درد برای رسیدگی به باگ بود.

چگونه می‌توانم به سورس‌های شخص ثالث اعتماد کنم؟

می‌توان این مسئله را از سوابق سورس‌ها در اینترنت جستجو کرد. به همین منظور به زودی یک لیست کامل از سورس‌های شخص ثالث معتبر سیدیا برای شما عزیزان تهیه می‌شود. توصیه می‌شود سورس‌های شخص ثالث را به راحتی اضافه نکنید چون ممکن است شما را در گزند بدافزارها قرار دهند. سورس‌های همانند Packix, Chariz و Dynastic Repo از جمله سورس‌های معتبر شخص ثالث هستند.

از Sileo چه خبر؟

Sileo با هدف یک جایگزین بودن برای سیدیا توسعه داده شد، یک برنامه برای تجربه جایگزین سیدیا در دستگاه‌های جیلبریک شده. این برنامه نیز نمی‌تواند از دسترس خارج شدن فروشگاه سیدیا رو دور بزند و خرید هنوز هم به سورس‌های شخص ثالث محدود می‌شود.

همچنین Sileo همچنان در حال توسعه است و هیچ تاریخی برای عرضه نسخه نهایی آن وجود ندارد. ما حتی نمی‌دانیم این برنامه می‌تواند از سیدیا پیشی بگیرید و به عنوان اولویت اول انتخاب شود یا خیر. در حال حاضر آخرین نسخه جیلبریک نیز همچنان از سیدیا بهره می‌برد.

آیا جیلبریک مرده است؟

جیلبریک نمرده است، ابزارهای مدرن جیلبریک هنوز توسط سازندگان خود نگهداری می‌شوند و توسعه دهندگان توییک‌ها همچنان توییک‌های جدیدشان را در سورس‌های شخص ثالث به اشتراک می‌گذارند.

سایوریک از ابتدا فروشگاه سیدیا را در iOS 11 فعال نکرد. اپل هر قدر هم روی سیستم عامل خود کار کند در آخر ساخته بشر است و مطمئنا می‌توان باز هم آن را جیلبریک کرد. جیلبریک آزادی بیشتری به کاربران می‌دهد و راه را برای خلاقیت توسعه دهندگان باز می‌کند. این توییک‌ها حتی می‌توانند به اپل برای امکانات جدید iOS ایده بدهند.

جامعه جیلبریک همچنان در حال حرکت است، اگرچه در این سال‌ها همانند قبل نیست اما هنوز هم زندگی برای جیلبریک ادامه دارد.

سیدیا