اکسپلویت OOB Timestamp برای iOS 13.0-13.3 منتشر شد

چند روز پیش هکر و محقق امنیتی iOS، براندون آزاد، جامعه جیلبریک را با طوفانی مواجه کرد و گفته به زودی یک اکسپلویت کرنل را منتشر می‌کند که در iOS 13.3 و آیفون ۱۱ هم قابل بهره برداری است. طولی نکشید که Pwn20wnd، توسعه دهنده اصلی unc0ver از احتمال عرضه آپدیت برای جیلبریکش با اکسپلویت جدید خبر داد.

این خبر مخاطبان جدیدی را در جامعه جیلبریک بیدار کرد، یعنی کسانی که گوشی‌های جدید اپل مانند آیفون ۱۱ و آیفون ۱۱ پرو را دارند هم می‌توانند دستگاه خود را جیلبریک کنند. حالا آزاد به طور رسمی اکسپلویت خود را منتشر کرده و نام آن را OOB Timestamp گذاشته است.

براندون آزاد در توییتر خود به آیفون ۱۲,۳ (آیفون ۱۱) و سیستم عامل iOS 13.3 اشاره کرده است و مشخص می‌کند که در این گوشی و سیستم عامل توانسته به tfp0 (خواندن/نوشتن در مموری کرنل) دست بیابد. با توجه به موارد به اشتراک گذاشته شده توسط Pwn20wnd در چند روز گذشته به نظر می‌رسد که از این اکسپلویت می‌توان در دستگاه‌های A12(X)-A13 با سیستم عامل‌های iOS 13.0 – iOS 13.3 نیز استفاده کرد.

برای علاقمندان اطلاعات کامل در مورد اکسپلویت OOB Timestamp اینجا در دسترس است. طبق این یادداشت اکسپلویت در iOS 13.3.1 پچ شده و کسانی که به دنبال جیلبریک احتمالی هستند باید از آپدیت به iOS 13.3.1 خودداری کنند و اگر هم آپدیت کردند، قبل از بسته شده ساین iOS 13.3 دانگرید نمایند. با این حال به کسانی که در iOS 12 جیلبریک کردند، پیشنهاد می‌شود در همان نسخه بمانند.

لازم به ذکر است که Pwn20wnd در نظر دارد که پشتیبانی از دستگاه‌های دارای تراشه A12(X)-A13 را در اولویت قرار دهد، زیرا گوشی‌های قدیمی‌تر با checkra1n قابل جیلبریک هستند.

احتمال دارد که Pwn20wnd مدتی قبل پروژه استفاده از این اکسپلویت را شروع کرده باشد، چون قبل از این ابزارش از iOS 13 در هیچ دستگاهی پشتیبانی نمی‌کرد. به هر حال ما به دقت اخبار را زیر نظر داریم و اگر خبر قابل توجهی در این حوزه منتشر شود قطعا به اطلاع شما عزیزان خواهد رسید.

همچنین بخوانید:

آیفونآیفون 11آیفون 11 پروآیفون 11 پرو مکسآیفون XSآیفون XS مکسجیلبریکجیلبریک iOS 13