نقد و بررسی اپل واچ اولترا : ساعت اپل در یک مسیر تازه

معرفی اپل واچ اولترا

بدون شک اپل واچ اولترا بهترین ساعت هوشمند اپل تا کنون است. ویژگی‌های کلیدی Apple Watch Ultra چشمگیر است و با وجود اینکه برای افراد خاص ساخته شده، اما افراد معمولی نیز به خرید آن فکر می‌کنند. این ساعت برای فعالیت‌های خاص مانند کوهنوردی، غواصی، مسیریابی در بیابان و … مناسب است ولی در کنار آن کارهای معمول یک ساعت هوشمند را نیز انجام می‌دهد.

جدای از جذابیت ظاهری این ساعت، کیفیت ساخت آن نیز به گونه‌ای است که خیال کاربر را از استفاده آن در شرایط سخت، راحت می‌کند. یک دکمه جدید به اسم اکشن در این ساعت وجود دارد و از تفاوت‌های دیگر آن با اپل واچ‌ها مرسوم می‌توان به عمر باتری بیشتر و صفحه نمایش بزرگتر اشاره کرد. برخی از ویژگی‌های اپل واچ Ultra کاربران افراطی را هدف قرار می‌دهد و یک ساعت با کارایی بالا محسوب می‌شود که در ادامه به جزئیات آن می‌پردازیم.

برخی از کاربران معمولی نیز به فکر خرید اپل واچ اولترا هستند که با عمر باتری بالا و استحکامش می‌تواند گزینه مناسبی باشد. اپل واچ اولترا را می‌توان بهترین ساعت هوشمند بازار دانست و در مقایسه با برخی از رقبا مانند گلکسی واچ ۵ پرو، محصول بهتری به نظر می‌رسد.

ساعت هوشمند جدید اپل ۷۹۹ دلار قیمت دارد و یک محصول گران به خصوص در ایران محسوب می‌شود. اما آیا ویژگی‌های انحصاری آن ارزش هزینه بیشتر نسبت به اپل واچ سری ۸ را دارد؟ برای جواب مثبت دادن به این سوال نمی‌توانم خودم را قانع کنم ولی این بهترین گجت پوشیدنی اپل است که تا کنون ارائه شده و ویژگی‌های متمایز کننده‌ای نسبت به اپل واچ سری ۷ و ۸ دارد.

ویژگی‌های جدید Apple Watch Ultra

  • اندازه بزرگ ۴۹ میلی متری
  • قاب تیتانیوم و شیشه یاقوت کبود
  • دکمه اکشن قابل تنظیم
  • تاج دیجیتال بزرگتر
  • باتری بزرگتر
  • صفحه نمایش با حداکثر روشنایی ۲۰۰۰ نیت
  • کامیپوتر غواصی با نظارت بر فشار و دمای آب
  • آژیر اضطراری با صدای ۸۶db
  • تشخیص تصادف
  • GPS با فرکانس دوگانه
  • اسپیکر دوگانه و میکروفون سه آرایه‌ای
  • مقاومت در آب تا ۱۰۰ متر
  • بندهای جدید Alpine Loop, Trail Loop و Ocean

جعبه گشایی اپل واچ اولترا

بسته بندی اپل واچ اولترا با اپل واچ‌های دیگر کمی متفاوت است. جعبه عریض‌تر و کمی کوتاه‌تر می‌باشد و چندین کتابچه که به ماهیت خشن اپل واچ اولترا اشاره می‌کنند، در آن قرار دارد. بسته بندی از مواد قابل بازیافت ساخته شده و جدای از این موارد فقط یک کابل شارژ USB-C و بند در کنار ساعت قرار دارند. روکش کابل بافته شده و لمس آن همان حس استحکام ساعت را القا می‌کند.

مشخصات فنی

مشخصات فنی در گجت‌های پوشیدنی چندان مورد توجه نیستند با این حال با مراجعه به این لینک می‌توانید مشخصات فنی ساعت گران قیمت اپل را مطالعه کنید.

طراحی، اندازه و مدل‌ها

مردانه‌ترین ساعت اپل تا کنون

بدون شک Apple Watch Ultra که با در نظر گرفتن مقاومت طراحی شده، مردانه‌ترین ساعت هوشمند اپل است. اندازه بزرگ ۴۹ میلی متری با قاب تیتانیوم حتی روی مچ‌های ضخیم نیز به چشم می‌خورد.

ساعت اولترای اپل کاملا متفاوت از اپل واچ‌های دیگر طراحی شده است. به طور مثال تاچ دیجیتال در مقایسه با اپل واچ سری ۸ یا اپل واچ SE نسل دوم بزرگتر و دارای شیار‌های عمیق‌تر و برجسته‌تر است. تاج دیجیتال و دکمه کناری هر دو روی یک لبه برجسته محصور قرار گرفتند تا هنگام کار با دستکش راحت‌تر در دسترس باشند. اگرچه این تغییر شاید در ابتدا کمی متفاوت برای کاربران نسل‌های دیگر باشد اما قطعا از آن لذت خواهید برد.

دکمه اکشن جدید نیز که در سمت چپ قاب قرار گرفته قابل تنظیم است و برای اقدامات مختلفی می‌توانید آن را تعریف کنید. به طور مثال شروع تمرین، روشن کردن چراغ قوه، یا دوبار فشار دادن برای صدای بلند آژیر اپل واچ اولترا و … . این دکمه با رنگ نارنجی مشخص است که به راحتی از محیط اطراف نیز دیده می‌شود.

به طور کلی بدنه اپل واچ اولترا با مدل‌های دیگر نیز متفاوت است. پوشش تیتانیوم و شیشه یاقوت کبود حس مقاوم بودن آن را به خوبی القا می‌کند و هر کاربری متوجه اولترا بودن دستگاه می‌گردد. با این حال استفاده از این ساعت ناراحت کننده و سنگین نیست و پوشیدن آن هنگام خواب برای ویژگی ردیابی خواب نیز باعث سلب آسایش نمی‌شود.

صفحه نمایش کاملا تخت اپل واچ اولترا برخلاف سایر مدل‌ها می‌باشد و بسیار بهبود یافته است.جدا از اینکه پوشش یاقوت کبود مقاومت خوبی در برابر خراش دارد، روشنایی قابل توجهی نیز ارائه می‌دهد و به لطف اندازه بزرگتر، محتوای بیشتری در آن جای می‌گیرد. واچ فیس‌های مختلف آن نیز در صفحه نمایش اولد نسبتا بزرگ Apple Watch Ultra جذاب به نظر می‌رسند و زوایای دید نیز رضایت بخش است. صفحه نمایش همیشه روشن این ساعت می‌تواند نرخ تازه سازی را به ۱ هرتز کاهش دهد تا باعث خالی شدن زیاد باتری نگردد.

اپل واچ اولترا تنها در اندازه ۴۹ میلی متر در دسترس است و خبری از نسخه GPS نیست و تمامی مدل‌ها دارای GPS و سلولار هستند. متاسفانه برای رنگ نیز شما انتخابی ندارید و فقط یک رنگ تیتانیوم استاندارد برای فروش در دسترس شما است که بهتر بود گزینه‌های رنگی دیگری نیز به کاربران ارائه می‌شود.

اپل سه بند جدید نیز معرفی کرده که با اپل واچ اولترا مطابقت دارند: Alpine Loop یک بند برزنتی با قلاب G، بند Ocean Band که برای غواصان مناسب است و Trail Loop که باریک‌تریند بند اپل تا کنون می‌باشد.

البته بندهای تولید شده توسط برندهای شخص ثالث نیز انتخابات متنوعی در اختیار شما قرار می‌دهند. همچنین بسیاری از بندهای سایر مدل‌ها نیز با اپل واچ اولترا سازگار است.

نرم افزار و ویژگی‌های اپل واچ اولترا

کامل‌ترین ساعت هوشمند اپل تا کنون

بدون شک اپل واچ اولترا بهترین ساعت هوشمند اپل از نظر ویژگی‌ها و نرم افزار است. به طور خلاصه تمامی قابلیت‌ها و ویژگی‌های اپل واچ سری ۸ را دارد و در کنار آن‌ها برخی قابلیت‌های انحصاری که عمدتا به سخت افزار وابسته هستند را ارائه می‌دهد.

نکته: برخی از ویژگی‌های اپل واچ به سادگی در ایران قابل استفاده نیستند.

با اپل واچ اولترا عملکردهای مرتبط با سلامتی مختلفی را دریافت می‌کنید از جمله نظارت بر ضربان قلب، اکسیژن خون، الکتروکاردیوگرام با تشخیص AFib، ردیابی چرخه قاعدگی با مانیتور دمای بدن برای پیش بینی تخمک گذاری، نرخ تنفس، ردیابی خواب و … . ردیابی تقریبا تمامی فعالیت‌های بدنی ممکن را تحت پوشش قرار می‌دهد و اکنون منطقه ضربان قلب، سطح شدت فعالیت شما را بهتر نشان می‌دهد. حتی تشخیص مسیر نیز وجود دارد که اطلاعات مفیدی درباره سرعت، مسافت و نقشه مسیر ارائه می‌دهد.

سنسورها و عملکرد فوق‌العاده هستند اما ممکن است نیاز برخی از کاربران را پوشش ندهد. البته اطلاعات ارائه شده برای کاربران عادی بیش از اندازه است اما شاید ورزشکاران حرفه‌ای و ماجراجویان به دنبای موارد خاصی باشند که این کار با نصب اپلیکیشن‌های مختلف از اپ استور امکان پذیر خواهد بود.

واچ فیس Wayfinder

یک واچ فیس جدید و انحصاری برای اپل واچ اولترا به نام Wayfinder وجود دارد که برای مسیریابی با اسلات‌های زیاد برای کامپلیکیشن‌ها است. چرخاندن تاج با این واچ فیس باعث می‌شود یک حالت شب ویژه ایجاد شود که تمامی رنگ‌ها به طیف قرمز نمایش داده می‌شوند و در شرایطی که نور کم است، به خصوص در تاریکی، به راحتی به چشم می‌آیند. این ویژگی بیشتر عکاسان نجومی و افرادی که فعالیت‌های مرتبط با دید در شب را انجام می‌دهد را پوشش می‌دهد اما حتی افراد معمولی نیز می‌توانند در شرایط مختلف برای برداشتن فشار از روی چشمان در تاریکی استفاده نمایند.

برنامه بازطراحی شده قطب نما به لطف GPS دو فرکانسه واقعا در اپل واچ اولترا فوق‌العاده عمل می‌کند و هنگام حرکت در تراکم شهری، نسبت به GPS تک فرکانس، عملکرد بهتری دارد. در فضای باز نیز اپل واچ اولترا به دقت مکان یابی را انجام می‌دهد. طبق تجربه استفاده از این ساعت، GPS در محیط‌های شهری دقیق است و تنها انحرافات جزئی دارد.

وقتی بحث به عملکرد منحصر به فرد می‌رسد، اپل واچ اولترا چندین ترفند در آستین دارد. به لطف سنسور فشار در کنار تاج دیجیتال، این ساعت می‌تواند به عنوان یک کامپیوتر غواصی عمل کند و اطلاعات اساسی و مهم مانند عمق فعلی، دمای آب، حداکثر عمق و مدت زمان زیر آب را در اختیار غواصان تفریحی قرار دهد. همچنین به شما می‌گوید که آیا خیلی سریع به سطح آب می‌آیید که در بدترین حالت می‌تواند منجر به بیماری ناشی از کاهش فشار ناگهانی شود.

یک ویژگی دیگر اپل واچ اولترا که امیدواریم کسی از آن هرگز استفاده نکند، تشخیص تصادف است. به لطف سنسور دامنه دینامیکی بالا ساعت هوشمند اپل می‌تواند تصادف را تشخیص دهد و در صورت نیز با اورژانس تماس بگیرد.

باتری و شارژ

یک جنگجوی دو روزه

اپل واچ اولترا دارای باتری ۵۴۲ میلی آمپر ساعتی است که بزرگترین باتری میان تمامی ساعت‌های هوشمند اپل می‌باشد. برای مقایسه اپل واچ سری ۸ دارای باتری ۲۸۲ و ۳۰۸ میلی آمپری (وابسته به اندازه آن) است.

مانند همیشه اپل ارغام تخمینی عمر باتری محصول خود را با محافظه کاری ارائه کرده است. به گفته ساکنین کوپرتینو این ساعت هوشمند ۳۶ ساعت با استفاده معمولی دوام می‌آورد. به گفته اپل این شامل ۱۸۰ بار بررسی زمان، ۱۸۰ نوتیفیکیشن، ۹۰ دقیقه استفاده از برنامه و یک تمرین ۶۰ دقیقه‌ای با پخش موسیقی از اپل واچ با بلوتوث است. اپل همچنین می‌گوید که این ساعت در صورتی استفاده از LTE در تمام روز ۱۸ ساعت دوام می‌آورد.

طبق بررسی صورت گرفته در زندگی روزمره و استفاده نا منظم از اپل واچ، عمر باتری این ساعت تقریبا ۵۰ ساعت است. طی این ۵۰ ساعت چندین تمرین مختصر همراه با تنظیمات پیشفرض انجام شد و البته صفحه نمایش همیشه روشن، غیرفعال شده بود. باید در نظر داشت که اغلب کاربران در همین حد نیز استفاده نمی‌کنند و می‌توانند عمر باتری بیشتری را تجربه کنند.

حتی اگر خیلی از ساعت هوشمند خود استفاده کنید هم، حداقل ۱.۵ روز دوام می‌آورد. این ساعت از شارژ سریع پشتیبانی می‌کند و با یک کابل خاص بافته شده USB-C به کاربران ارائه می‌گردد.

شارژ کامل دستگاه با شارژر مناسب کمی بیش از ۱ ساعت طول می‌کشد و شارژ تا ۸۰ درصد حدود یک ساعت زمان می‌برد.

پردازنده و حافظه داخلی اپل واچ اولترا

اپل واچ اولترا از همان تراشه S8 بهره می‌برد که در اپل واچ سری ۸ و اپل واچ SE جدید استفاده شده است. یک تراشه ۶۴ بیتی، پردازنده ۲ هسته‌ای ۱.۸ گیگاهرتزی با فناوری ساخت ۷ نانومتری. این تراشه تفاوت چندانی با تراشه‌های S6 و S7 که در اپل واچ سری ۶ و ۷ مشاهده کردیم، ندارد. با این حال مسئله مهمی نیست چون عملکرد مشکلی ندارد و این تراشه به خوبی از پس کارهای موجود برمی‌آید. با این حال شاید در نسل آینده تغییرات قابل توجهی را در تراشه ببینیم و تنها با استفاده از فرآیند تولید کوچکتر، عملکرد و انرژی به طور قابل توجهی بهبود می‌یابد.

با این حال تراشه S8 اپل واچ اولترا در سطح یک تراشه موبایلی قدرتمند است و هیچگونه کندی را با آن تجربه نخواهید کرد. طبق بررسی چند روزه، اپل واچ اولترا هیچگونه تاخیر یا عدم پاسخگویی به فرامین کاربر نداشت.

اتصالات اپل واچ اولترا

اپل واچ اولترا تنها در نسخه سلولار + GPS عرضه می‌شود و مانند سایر اپل واچ‌ها نسخه مقرون به صرفه GPS را ندارد. برخی از ویژگی‌های مربوط به اتصالات این ساعت قدرتمند عبارتند از GPS دو فرکانسه (L1 و L5)، GLONASS، Galileo، QZSS، BeiDou، بلوتوث ۵.۳، وای-فای ۸۰۲.۱۱ با پشتیبانی از باندهای ۲.۴ و ۵ گیگاهرتزی. شاید این مشخصات فنی برای بسیاری شناخته شده نباشد اما به طور کلی، اپل واچ اولترا در زمینه اتصالات فوق‌العاده است و بهترین گجت کلاس خود در این مبحث می‌باشد.

کیفیت صدا و هپتیک

با بلندگوهای دوگانه، Apple Watch Ultra واقعا صدای بلندتر و بهتری از اپل واچ سری ۸ تولید می‌کند. در نتیجه، برقراری تماس تلفنی و تعامل با سیری تجربه بهتری است. میکروفون سه آرایه‌ای این ساعت صدا را به خوبی ایزوله می‌کند و حتی در محیط‌هایی با حضور باد، صدای شما با کیفیت مناسبی به گیرنده می‌رسد.

هپتیک یا همان بازخورد لمسی در مقایسه با سایر اپل واچ‌ها بسیار بهبود یافته و هیچ رقیبی ندارد. به طور کلی ساعت‌های اپل در مقایسه با سایر گجت‌های پوشیدنی، هپتیک فوق‌العاده‌ای دارند اما اپل واچ اولترا این استاندارد را چند درجه بهتر کرده است. موتور تپتیک اپل واچ اولترا بسیار قوی و دقیق است و بازخورد فوق‌العاده‌ای ارائه می‌دهد. این عملکرد بازخورد لمسی در شرایط سخت مانند غواصی، بسیار کمک کننده است.

رقبای Apple Watch Ultra

اپل واچ اولترا در کنار اپل واچ سری ۸ – ۴۵ م.م

می‌توان مهمترین رقیب اپل واچ اولترا را گلکسی واچ ۵ پرو با قیمت ۴۵۰ دلار دانست که تنها با دستگاه‌های اندرویدی کار می‌کند. مهمترین تفاوت ظاهری ساعت سامسونگ با اپل، فرم صفحه نمایش آن است که به شکل دایره‌ای می‌باشد.

گلکسی واچ ۵ پرو همچنین دارای لیست بلندی از سنسورها و ویژگی‌های مرتبط با سلامتی و تناسب اندام است که با بسیاری از ویزگی‌های اپل واچ اولترا مطابقت دارد. با این حال نواقصی نیز وجود دارد، به طور مثال حسگر دمای پوست هنوز هم غیر کاربردی است و ویژگی‌های مانند محاسبات غواصی، آژیر اضطراری و GPS با فرکانس دوگانه فقط در اپل واچ اولترا وجود دارند.

البته اپل واچ سری ۸ و حتی اپل واچ سری ۷ نیز تا حدودی، رقیب قابل توجهی برای اپل واچ اولترا هستند. گذشته از طراحی و اندازه ۴۹ میلی متری و البته باتری، بسیاری از ویژگی‌های اپل واچ اولترا در اپل واچ سری ۸ وجود دارند. نسخه GPS اپل واچ سری ۸ از ۴۰۰ دلار به فروش می‌رسد و تفاوت زیادی با اپل واچ اولترا از نظر هزینه دارد.

در نهایت اگر واقعا یک ساعت هوشمند واقعی نمی‌خواهید و می‌توانید با یک صفحه نمایش نه چندان چشمگیر کار کنید، گارمین سری Fenix 7/7X ویژگی‌های متعددی را برای افراد ماجراجو دارد. عمر باتری این ساعت در حد چند هفته است ولی قیمت کمی بالاتر دارد، به خصوص اگر به سراغ نسخه‌های قابل شارژ با خورشید بروید.

خلاصه بررسی اپل واچ اولترا و نتیجه نهایی

اپل واچ اولترا یک پیروزی قطعی برای اپل است. شروع این راه با پیشرفت همیشگی اپل در کنار سخت افزار و نرم افزار قدرتمند، آینده روشنی را برای این سری ساعت ایجاد می‌کند. Apple Watch Ultra با عمر باتری عالی، فهرستی از ویژگی‌ها و ابزارهای مفید و رابط کاربری عالی، یک گزینه مناسب برای بسیاری از کاربران است. کاربرانی که در اکو سیستم اپل هستند و دوست دارند یک تجربه جدید با ساعت هوشمند داشته باشند.

با این حال و با توجه به قیمت اپل واچ اولترا گزینه‌ای نیست که بدون درنظر گرفتن شرایط، آن را تهیه کنید. مقداری از ساعت‌های دیگر اپل سنگین‌تر است و اندازه آن برای مچ دست همه مناسب نیست. برخی از کاربران اندازه جمع و جور ساعت را ترجیح می‌دهند، حتی اگر اپل واچ اولترا به دستان آن‌ها بزرگ نباشد.

یکی دیگر از نکات مهم دیگر این است که اپل واچ اولترا ویژگی کافی برای متمایز بودن از اپل واچ سری ۸ ندارد. اشتباه نکنید، باتری بزرگتر و قاب مقاوم عالی است اما GPS کمی دقیق‌تر و عملکرد غواصی کارایی چندانی برای بسیاری از افراد ندارد. به نظر من اپل واچ Ultra باید ویزگی‌های انحصاری بیشتری داشته باشد تا قیمت ۷۹۹ دلاری آن را توجیه کند.

۹۳%
عالی

اپل واچ اولترا ۲۰۲۲

اپل واچ اولترا از نظر اندازه صفحه نمایش، باتری و کارایی، بهترین ساعت هوشمند اپل است.

  • طراحی
  • وزن و راحتی
  • باتری
  • سخت افزار
  • صفحه نمایش
  • رابط کاربری

مدل Ultra اپل واچ برای توجیه قیمت ۷۹۹ دلاری خود، باید ویژگی‌های خاص بیشتری نسبت به سری ۸ داشته باشد.

اپل واچاپل واچ 2022اپل واچ اولترا