حق اختراع جدید اپل می‌تواند جایگزین فیس آیدی و تاچ آیدی باشد

آیفون‌های اپل با ناچ (بریدگی بالای صفحه نمایش) خود به راحتی قابل تشخیص هستند. برای سومین سال پیاپی است که آیفون اپل با ناچ روانه بازار می‌گردد. اپل به خاطر سنسورهای فیس آیدی که در این بریدگی است، نمی‌تواند از شر آن خلاص شود. دیر یا زود اپل باید طراحی خود را تغییر دهد و اولین گزینه تغییر، حذف ناچ است. اپل اگر بخواهد با فیس آیدی ادامه دهد باید تمام سنسورهای آن را زیر صفحه نمایش تعبیه کند، اما ظاهرا مهندسان کوپرتینو روی گزینه یا گزینه‌های جایگزین نیز کار می‌کنند.

پتنت جدیدی که به تازگی از سوی دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده آمریکا منتشر شده نشان می‌دهد که کدام قسمت از بدن ما می‌تواند برای باز کردن آیفون در آینده، مورد استفاده قرار گیرد. این عضو کف دست است!

این فناوری دستگاه را قادر می‌سازد که رگ‌های کف دست را که همانند اثر انگشت خاص هستند، با دقت تشخیص دهد.

البته تشخیص هویت با کف دست به خودی خود چیز جدیدی نیست و در مکان‌های خاصی استفاده می‌شود و از امنیت بیشتری نسبت به سایر روش‌ها برخوردار است. اثر انگشت را نسبتا ساده می‌توان کپی کرد، حتی با داشتن امکانات و منابع کافی امکان جعل صورت نیز وجود دارد. با این حال کپی کردن رگ‌های کف دست فرد تقریبا غیر ممکن است.

اپل در حق اختراع خود تشریح کرده که چگونه این فناوری را در دستگاهی به اندازه اپل واچ نیز پیاده می‌شود.

برای انجام این کار دستگاه از نور صحفه نمایش در کنار نور مادون قرمز زیر آن استفاده می‌کند. سپس هر دو تصویر پردازش و با داده‌های اصلی مطابقت داده می‌شوند. این سیستم به یک پروژکتور نقطه‌ای و دوربین مادون قرمز احتیاج دارد، این یعنی قرار گرفتن تجهیزات زیر صفحه نمایش مشکلات پیش روی خود را دارد.

برای پیاده سازی این روش نیازی به فشار دادن دست روی صفحه نمایش نیست، فقط کافی است دست خود را کمی بالاتر از صحفه نمایش نگه دارید.

اگر این فناوری طبق پیش بینی عمل کند، به اندازه کافی امن است که جایگزین فیس آیدی برای کارهای مختلف، از باز کردن دستگاه تا تایید تراکنش‌های مالی، گردد. البته استفاده از آن کمی از فیس آیدی دشوارتر است و شاید اپل از آن فقط برای خدمات و ویژگی‌های فوق ایمن استفاده کند.

البته ممکن است این حق اختراع نیز همانند هزاران حق اختراع دیگر در حد اختراع بماند و هیچگاه به دستگاه‌های تولیدی نرسد.

پتنتتاچ آیدیحق اختراعفیس آیدی