کارما ، ابزار جاسوسی آیفون دولت امارات

ابزاری به نام کارما، به جاسوسان سابق آمریکایی که برای امارت متحده عربی کار می‌کردند این امکان را می‌داد که آیفون‌های افراد خاص را هک کنند. کارما بر روی گوشی‌های مبتنی بر iOS که متعلق به رهبران کشوران خارجی، فعالان سیاسی و دیپلمات‌ها بود، استفاده میشد. رویترز اسناد و مدارک مربوط به کارما را بررسی کرده و با پنج نفر از افرادی که با جاسوسی درگیر بوده‌اند، صحبت کرده است.

طبق این گزارش استفاده از کارما از سال ۲۰۱۶ آغاز شد و اهداف‌هایی همانند یک فعال حقوق بشر در یمن که جایزه صلح نوبل را برده، مقام ارشد در ترکیه و امیر قطر را داشته است. به طور کلی صدها آیفون توسط واحد مخصوص کارما هک شدند که با اسم رمز پروژه کلاغ سیاه شناخته میشد.

اطلاعاتی که کار‌ما به دست میاورد شامل مکان، پیام‌های متنی، عکس‌ها و ایمیل‌ها بود. همچنین جاسوس به رمزهای ذخیره شده قربانی دسترسی داشت. پیش از پایان سال ۲۰۱۷، با به روزرسانی iOS، حفره‌های امنیتی برطرف شدند و اثر این ابزار را کاهش یافت، البته مشخص نیست که همچنان کارما مورد استفاده قرار می‌گیرد یا خیر.

افرادی که رویترز با آن‌ها مصاحبه کرده گفتند که کارما بر روی گوشی‌های اندرویدی کار نمی‌کند و همچنین امکان استراق سمع را فراهم نمی‌کرد. اما این ابزار اجازه دسترسی هکر به آیفون را به سادگی و با آپلود شماره‌ها و آدرس ایمیل‌ها به سیستم هدف می‌داد. کارما یک ویژگی خاص داشت که آن را به یک ابزار قدرتمند برای امارات تبدیل کرده بود، با کار‌ما نیازی نبود که کاربر بر روی لینک خاصی کلیک کند که به دستگاهش فرستاده شده است.

ابزارهای دیگری همانند کارما وجود دارد، اما سیستم هک بسیار پیچیده است و تعداد کمی از کشورهای می‌توانند چنین چیزی را شبیه سازی کنند. مایکل دانیل، رئیس سابق امنیت سایبری اوباما، می‌گوید که تنها ۱۰ کشور جهان از جمله روسیه، چین، آمریکا و برخی از متحدانشان می‌توانند چنین پلتفرم جاسوسی قوی را بسازند.

اپل و وزارت خارجه امارات از اظهار نظر در این باره خودداری کردند.

سیاسی