macOS Catalina منتشر شد؛ [دانلود و آموزش آپدیت]

اپل سرانجام نسخه نهایی macOS Catalina را برای عموم عرضه کرد. این سیستم عامل با برنامه Find My، اسکرین تایم و برنامه جدید موزیک عرضه شده است. macOS Catalina در قالب چندین نسخه بتا مورد آزمایش گسترده قرار گرفته است.

شما می‌توانید این سیستم عامل را با مراجعه به این لینک از اپ استور دانلود نمایید یا به System Preferences>Update مراجعه نمایید. این سیستم عامل در خرداد ماه سال جاری معرفی شد و اپل از آن زمان نسخه‎های آزمایشی را برای بررسی منتشر می‌نمود. نسخه‌ای که در حال حاضر منتشر شده، نسخه نهایی macOS Catalina می‌باشد.

در ادامه به برخی از تغییرات این سیستم عامل می‌پردازیم:

۱- سایدکار در macOS Catalina

سایدکار در واقع به کابین‌هایی که در کنار موتور سیکلت وصل می‌گردد، گفته می‌شود. شما اگر صاحب آیپد و مک هستید، می‌توانید از آیپد به عنوان صحفه نمایش دوم مک استفاده نمایید یا آن را آینه کنید. این ویژگی با بسیاری از برنامه‌های شخص ثالث امکان پذیر بود اما با macOS Catalina و iPadOS بدون نیاز به هیچ برنامه‌ای قابل اجرا است.

کاربرانی که با اپل پنسل و آیپد طراحی می‌کنند، می‌توانند در برنامه‌های طراحی، خروجی خود را به صورت زنده در مک مشاهده کنند. یک مشکلی که برای این ویژگی مطرح می‌باشد، سازگاری آن با مک بوک پرو و مک‌های نسبتا جدید است. نکته مثبت ماجرا هم کار کردن آن با اتصال بی‌سیم می‌باشد.

۲- برنامه‌های جدید موزیک، پادکست و تلوزیون

در macOS Catalina برنامه آیتونز حذف شده است و سه برنامه جدید موزیک، پادکست و تلوزیون جانشین آن گردیده‌اند. این سه برنامه تجربه کاربری بسیار بهتری از آیتونز را فراهم می‌سازند و کارها را ساده‌تر کرده‌اند.

برنامه موزیک دسترسی به اپل موزیک و آرشیو آن با بیش از ۵۰ میلیون آهنگ را میسر می‌سازد. همچنین همگام سازی با لایبرری آیتونز فعلی شما به صورت خودکار انجام می‌شود و نیازی نیست نگران از دست دادن اطلاعاتتان باشید. برنامه پادکست هم بیش از ۷۰۰ هزار پادکست در سبک‌های مختلف را به کاربران ارائه می‌کند.

۳- اسکرین تایم

با سیستم عامل کاتالینا اپل ویژگی Screen Time را به مک اضافه کرد. این قابلیت قبلا در iOS در دسترس بود که زمان استفاده از اپلیکیشن‌ها، امکان تعیین محدودیت زمانی و … را فراهم می‌سازد.

تنظیمات اسکرین تایم در تمامی دستگاه‌ها همگام سازی می‌شود و محدودیت‌ها روی تمامی دستگاه‌های اپل متعلق به شما، اعمال می‌گردند.

macOSmacOS Catalina