مک مینی ۲۰۲۳ با تراشه M2 و M2 پرو

در کنار مک بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی جدید، اپل از مک مینی ۲۰۲۳ خود با تراشه‌های M2 و M2 پرو نیز رونمایی کرد. مدل پایه مک مینی جدید با قیمت ۵۹۹ دلار به فروش می‌رسد که عملکرد بهبود یافته را در کنار سایر پیشرفت‌ها به کاربران ارائه می‌دهد.

این اولین باری است که اپل مک مینی را با تراشه جدیدی به روز می‌کند. آخرین باری که اپل یک مک مینی جدید معرفی نمود، در زمان عرضه اولین سری کامپیوترهای دسکتاپ و لپ تاپ سری M بود. اگرچه مک مینی جدید دارای طراحی مشابه نسل قبلی است اما به گفته‌ی اپل از نظر عملکرد، تجربه جدید و سطح بالایی را به کاربران می‌دهد.

مک مینی جدید با M2

مدل پایه مک مینی ۲۰۲۳ با تراشه M2 همراه است، همان تراشه مک بوک ایر ۲۰۲۲. این دستگاه دارای یک پردازنده ۸ هسته‌ای و پردازنده گرافیکی ۱۰ هسته‌ای است. رم ۲۴ گیگابایتی با پهنای باند ۱۰۰ گیگابایت در ثانیه باعث می‌شود فعالیت‌هایی مانند ویرایش تصویر در فتوشاپ تا ۵۰ درصد سریع‌تر شود.

به گفته اپل، مک مینی با تراشه M2 می‌تواند تا ۲ استریم ProRes 422 با کیفیت ۸K و سرعت ۳۰ فریم در ثانیه را مدیریت نماید. برای استریم ProRes 422 با کیفیت ۴K و سرعت ۳۰ فریم در ثانیه، این عدد به ۱۲ می‌رسد. در مقایسه با مک مینی Core i7 اینتل، M2 یادگیری ماشینی ۲۲ برابر سریع‌تر و رندر تایم لاین پیچیده Final Cut Pro را تا ۹.۸ برابر سریع‌تر ارائه دهد.

مک مینی M2 پرو

مدل قدرتمندتر با تراشه M2 پرو دارای یک پردازنده ۱۲ هسته‌ای با ۸ هسته عملکرد بالا و ۴ هسته‌ی راندمان بالا است. پردازنده گرافیکی ۱۹ هسته‌ای و پهنای باند مموری تا ۲۰۰ گیگابایت از سایر مشخصات این مدل هستند. این دستگاه با یک موتور عصبی جدید همراه است که ۴۰ درصد سریع‌تر از M2 می‌باشد و به کارهایی مانند یادگیری ماشینی، پردازش تصویر و تحلیل ویدیو کمک شایانی می‌کند.

به گفته‌ی اپل مدل M2 پرو برای ارائه پخش ویدیو سریع‌تر و کدگذاری با حداقل مصرف انرژی طراحی شده است. این مدل با یک موتور مدیای قدرتمند می‌تواند پنج استریم ProRes 422 را با کیفیت ۸K و سرعت ۳۰ فریم در ثانیه انجام دهد. اگر کیفیت ۴K باشد تعداد استریم همزمان به ۲۳ عدد می‌رسد!

مک مینی همچنین دارای طیف گسترده‌ای از پورت‌ها است. مدل M2 دارای دو پورت تاندربولت ۴ با پشتیبانی از دو نمایشگر است. مدل M2 پرو دارای چهار پورت ناندربولت ۴ است که از ۳ نمایشگر پشتیبانی می‌نماید. همچنین مدل M2 پرو می‌نمایند از یک نمایشگر ۸K پشتیبانی کند که برای اولین بار است این اتفاق در مک مینی رخ می‌دهد.

علاوه بر این‌ها، مدل‌های جدید دارای دو پورت USB-A، یک پورت HDMI، یک پورت اترنت و یک پورت هدفون ۲.۵ م.م ارتقا یافته هستند. اپل اتصلات بی‌سیم را نیز ارتقا داده است. مک مینی ۲۰۲۳ به وای-فای ۶E و بلوتوث ۵.۳ مجهز هستند.

قیمت Mac Mini 2023

مدل پایه Mac Mini M2 معادل ۵۹۹ دلار است و نسخه M2 پرو با قیمت پایه ۱۲۹۹ دلار به فروش می‌رسد.

M2M2 Proمک مینیمک مینی 2023