تفاوت‌ها با تراشه M1 : آیپد پرو ۲۰۲۱ در مقابل مک بوک

آیپد پرو ۲۰۲۱ با همان تراشه M1 که در مک بوک نیز استفاده شده، همراه است. این یعنی ما سرانجام به نقطه‌ای رسیدیم که عملکرد آیپد با لپ تاپ برابر است. اما تفاوت‌ها در کجاست؟ شما باید کدام را انتحاب کنید؟

اپل ویژگی‌هایی را به آیپد اضافه کرد که شباهت بیشتری به مک بوک داشته باشد و همچنین پشتیبانی از برنامه‌های موبایل را به مک اضافه کرد تا بیشتر شبیه به آیپد شود. اما هنوز هم تفاوت‌های مهمی اینجا وجود دارد. حضور iPadOS باعث می‌شود که برنامه‌های قدرتمندی Final Cut Pro, Logic و Xcode روی آیپد اجرا نشوند، برنامه‌هایی که نیاز کاربران حرفه‌ای است. این مسئله باعث می‌شود که آیپد برای بسیاری از کاربران حرفه‌ای کارایی مک را نداشته باشد. اما طبق شایعات، ممکن است اپل به زودی پشتیبانی از این برنامه‌ها را به آیپد اضافه نماید و آن به جایگزین واقعی لپ تاپ تبدیل گردد.

اما خب اگر شما به این برنامه‌های مک نیازی ندارید و دستگاه قابل حمل و سریع می‌خواهید ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که کدام را بخرید؟ آیپد پرو M1 یا مک بوک M1 ؟ برای تصمیم گیری نهایی پیشنهاد می‌کنم تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

همچنین بخوانید:

تفاوت های اصلی آیپد پرو ۲۰۲۱ M1 با مک بوک M1 :

  • سیستم عامل iPadOS از برنامه‌های حرفه‌ای مانند Final Cut Pro و Logic پشتیبانی نمی‌کند
  • آیپد سبک‌تر است و حمل آن طبیعتا آسان‌تر می‌باشد اما باید هزینه جداگانه‌ای (۳۵۰ دلار) را برای کیبورد فیزیکی پرداخت کنید که البته اتصال مغناطیسی آن با آیپد چندان قوی نیست
  • هر دو کیبورد دارای پد لمسی هستند اما برای مک بوک بزرگتر است
  • آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی دارای صفحه نمایش Mini-LED است که فناوری جدیدتری می‌باشد
  • صدای آیپد پرو بسیار بهتر است و حجم صدای خروجی بیشتر می‌باشد
  • آیپد پرو از اپل پنسل پشتیبانی می‌کند در حالی که مک بوک این قابلیت را ندارد
  • آیپد پرو گران‌تر از مک بوک است. مدل ۱۲.۹ اینچی آیپد پرو با کیبورد از ۱۴۵۰ دلار شروع می‌شود اما مدل پایه مک بوک ایر M1 قیمتی معادل ۱۰۰۰ دلار دارد

آیپد پرو ۲۰۲۱ در مقابل مک بوک: نرم افزار

در قسمت نرم افزار آیپد پرو ۲۰۲۱، تغییری ایجاد نشده و آن همچنان یک آیپد است و این یعنی نمی‌توانید برنامه‌های حرفه‌ای و معروف مک را روی آن اجرا کنید. شما می‌توانید فیلم‌ها را کاملا با  Final Cut Pro ویرایش کنید، یک آهنگ با Logic بسازید، کد نویسی را با Xcode انجام دهید، این‌ها نرم افزارهایی هستند که در حال حاضر فقط برای مک بوک منتشر شده‌اند.

پس اگر یک کاربر حرفه‌ای هستید احتمالا آیپد گزینه مناسبی در مقایسه با مک بوک نیست و شاید به آن به چشم یک وسیله فانتزی نگاه کنید.

شایعات اخیر حاکی از آن می‌باشند که اپل ممکن است این تفاوت را به زودی از بین ببرد و ما در آینده نزدیک شاهد اجرای برنامه‌های حرفه‌ای مک روی آیپد هم باشیم اما این اتفاق زودتر از پاییز پیش رو رخ نخواهد داد.

از نظر مولتی تسکینگ نیز، مک بوک بسیار بهتر عمل می‌کند و در استفاده اپلیکیشن‌ها در کنار یکدیگر، آیپد اصلا عملکردی شبیه به مک بوک ندارد.

آیپد پرو M1 در مقابل مک بوک M1 : کیبورد

وقتی برای یک کیبورد هزینه‌ای معادل ۳۵۰ دلار می‌پردازید بهتر است خوب باشد. در واقع مجیک کیبورد آیپد پرو به طور کلی جالب است، این محصول به صورت مغناطیسی به آیپد متصل می‌شود و تجربه تایپ با کیبورد فیزیکی در آیپد را فراهم می‌کند. اندازه دکمه‌ها نیز مناسب است و فاصله آن‌ها مانند چیزی است که ما در مک بوک داریم.

اما کیبورد آیپد پرو و مک بوک تفاوت‌های مهمی با هم دارند. کیبورد آیپد پرو با استفاده از مغناطیس به دستگاه متصل می‌شود و در مقایسه با مک بوک خیلی راحت جدا می‌شود. علاوه بر این، مک بوک دارای یک ترکپد لمسی بزرگتر است. البته مک بوک دارای تاچ آیدی روی کیبورد خود است که آیپد پرو آن را ندارد… البته آیپد پرو با فیس آیدی نیازی به تاچ آیدی ندارد.

نکته دیگر در این میان، میانبرهای مختلف کیبورد مک بوک است که به خاطر حضور iPadOS در آیپد پرو استفاده از آن‌ها ساده نیست.

صفحه نمایش : آیپد پرو ۲۰۲۱ در مقابل مک بوک ایر و پرو M1

قابلیت کلیدی آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی ۲۰۲۱، صفحه نمایش آن است. این مدل از فناوری Mini-LED برای صفحه نمایش خود بهره می‌برد و در نسخه کوچکتر آن از صفحه نمایش LCD استفاده شده است. این فناوری صفحه نمایش عالی است و ناحیه‌های نوری بسیار بیشتری را در مقایسه با صفحه نمایش‌های معمولی ارائه می‎دهد. در واقع ناحیه‌های نوری به مناطقی گفته می‌شود که به طور همزمان خاموش یا روشن می‌شوند که عمق سیاه و کنتراست تصاویر تا حد بسیاری به آن‌ها وابسته است. خروجی این فناوری شبیه به اولد است و به هنگام تماشای فیلم‌های HDR به چشم می‌خورد؛ اما این دلیل خوبی برای تهیه این آیپد است؟

پاسخ دادن به این مسئله بسیار دشوار است زیرا مک بوک‌های M1 هم صفحه نمایش LCD بسیار با کیفیتی دارند. صفحه نمایش آیپد پرو حداکثر روشنایی ۶۰۰ نیت را دارد که در مک بوک پرو M1 معادل ۵۰۰ و در مدل ایر معادل ۴۰۰ نیت است. اگر در فضای باز و نور زیاد کار می‌کنید این اعداد باید برای شما مهم باشند در غیر این صورت، تفاوت چندانی در کار کردن با دستگاه احساس نخواهید کرد.

از نظر رزولوشن نیز آیپد پرو ۲۰۲۱ با تراکم ۲۶۴ پیکسل در هر اینچ بهتر از مک بوک با ۲۲۷ پیکسل در هر اینچ است، اما تفاوت چندان نیست.

با این حال یک مزیت اصلی اینجا وجود دارد که نباید فراموش کنیم؛ ProMotion. این فناوری نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتزی را به آیپد آورده که در مک بوک وجود ندارد. اگر با هر دو سیستم عامل کار کنید نرخ تازه سازی ۶۰ هرتزی مک بوک اصلا احساس خوبی را به شما القا نمی‌کند.

در پایان این بخش باید بگوییم که آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی ۲۰۲۱ صفحه نمایش بهتری نسبت به مک بوک دارد البته اینجا صحبت از خوب و بد نیست، تفاوت ما بین عالی (مک بوک) و فوق‌العاده (آیپد) است.

باتری : مقایسه آیپد پرو با مک بوک

آیپد پرو و مک بوک جدید هر دو از تراشه M1 بهره می‌برند که عملکرد فوق‌العاده‌ای در زمینه مصرف انرژی دارد. در مقایسه با مک بوک‌های قبلی که تراشه اینتل داشتند، مک بوک با تراشه M1 عملکردی سه برابر کارآمدتر دارد!

خب عمر باتری چگونه است؟ مدل ۱۱ اینچی آیپد پرو ۲۰۲۱ ظرفیت باتری ۲۸.۶ WH دارد. در حالی که باتری نسخه ۱۲.۹ اینچی برابر ۴۰.۹ WH است. باتری مک بوک ایر M1 و مک بوک پرو M1 هم به ترتیب ۴۹.۹ و ۵۸.۲ WH است. آنچه که واضح است مک بوک باتری بزرگتری دارد، بیایید عمر باتری را با توجه به داده‌های رسمی اپل مقایسه کنیم:

  • آیپد پرو ۱۱ اینچی: ۱۰ ساعت وبگردی و تماشای فیلم از طریق وای-فای
  • آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی: ۱۰ ساعت وبگردی و تماشای فیلم از طریق وای-فای
  • مک بوک ایر: ۱۵ ساعت وبگردی بی‌سیم
  • مک بوک پرو: ۱۷ ساعت وبگردی بی‌سیم

این‌ها داده‌‌های رسمی اپل هستند اما به خاطر ارائه مولفه‌های مختلف، قابل مقایسه نیستند. در زندگی روزمره و بر اساس تجربه، آیپد واقعا در حدود ۱۰ ساعت شارژدهی را دارد اما مک بوک در زندگی واقعی حدود ۸ و ۹ ساعت به ترتیب برای مدل‌های ایر و پرو عمر باتری دارد. پس به طور کلی آیپد کمی بهتر در زمینه باتری عمل می‌کند.

آیپد پرو ۲۰۲۱ در مقابل مک بوک : گزینه بهتر برای درس؟

اما اگر هدف شما از خرید یکی از این دو محصول درس خواندن می‌باشد، کدام گزینه معقول‌تری است؟

به طور خلاصه فرم ثابت مک بوک برای تایپ بهتر است و انجام کارهای سنگین با آن راحت‌تر می‌باشد. مواردی مانند ویرایش عکس حرفه‌ای، اتصال با لوازم جانبی مختلف، برنامه‌های حرفه‌ای و … در مک بهتر هستند.

با این حال دو مزیت مهم برای آیپد پرو وجود دارد: وزن کمتر و پشتیبانی از اپل پنسل. وزن آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی در مقایسه با مک بوک ایر M1 تقریبا نصف است بنابراین حمل آن نیز آسان‌تر می‌باشد. اپل پنسل نیز ابزاری کاربردی، به خصوص برای طراحان است و می‌تواند شما را به انتخاب آیپد سوق دهد. اما اگر این دو مزیت برای شما مهم نیستند، مک بوک گزینه بهتر و ارزان‌تری برای شما است.

آیپد پرو M1 در مقایسه با مک بوک M1: بازی

دستگاه‌های اپل برای گیمرهای حرفه‌ای ساخته نشده‌اند و اگر شما جزء این افراد هستید، یک لپ تاپ ویندوزی گزینه بسیار بهتری برای شما است. اگر قابل حمل بودن آن برای شما مهم نیست، پلی استیشن ۵ انتخاب بهتری می‌باشد. پس اگر هدف شما از خرید مک بوک یا آیپد، بازی کردن می‌باشد، بهتر است از خرید آن منصرف شوید.

با این حال اگر یکی از اهداف جانبی شما بازی کردن است، مک بوک گزینه بهتری نسبت به آیپد است. چون برخلاف آیپد از بازی‌های حرفه‌ای مانند World of Warcraft و GTA پشتیبانی می‌نماید.

در مورد بازی‌های موبایلی و اپل آرکید: همه بازی‌های iPadOS روی مک در دسترس نیستند اما اپل آرکید با تمامی عناوین در دسترس است. مک بوک قابلیت حمل آیپد را ندارد و تبلت اپل گزینه بهتری برای بازی در تختخواب است.

قیمت : مقایسه آیپد پرو ۲۰۲۱ با مک بوک M1

خب قیمت با توجه به نرخ دل انگیز دلار می‌توند در انتخاب نهایی شما بسیار تاثیر گذار باشد. آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی با مجیک کیبورد تقریبا ۵۰ درصد گران‌تر از مدل پایه مک بوک ایر M1 است!

بیاید نگاهی خلاصه به قیمت‌های آیپد پرو M1 داشته باشیم:

  • آیپد پرو ۱۱ اینچی: ۸۰۰ دلار برای ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت، ۹۰۰ برای ۲۵۶، ۱۱۰۰ برای ۵۱۲، ۱۵۰۰ برای ۱ ترابایت و ۱۹۰۰ برای ۲ ترابایت
  • آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی: ۱۱۰۰ دلار برای مدل ۱۲۸ گیگابایت، ۱۲۰۰ دلار برای ۲۵۶، ۱۴۰۰ برای ۵۱۲، ۱۸۰۰ برای ۱ ترابایت و ۲۲۰۰ برای ۲ ترابایت
  • برای اتصال سلولار (پشتیبانی از سیم کارت) هم باید ۲۰۰ دلار به هر کدام از قیمت‌های بالا اضافه کنید.
  • هزینه تهیه مجیک کیبورد ۳۵۰ دلار
  • قیمت اپل پنسل ۲ برابر ۱۳۰ دلار

و قیمت‌های مک بوک M1:

  • مک بوک ایر: ۱۰۰۰ دلار برای مدل ۲۵۶ گیگابایت و ۱۲۵۰ دلار برای مدل ۵۱۲ گیگابایت
  • مک بوک پرو: ۱۳۰۰ دلار برای مدل ۲۵۶ گیگابایت و ۱۵۰۰ دلار برای مدل ۵۱۲ گیگابایت

در نهایت؛ آیپد پرو M1 قدرتمندترین تبلتی می‌باشد که تا کنون ساخته شده اما هنوز هم یک آیپد است و مزایا و محدودیت‌های این دستگاه را یدک می‌کشد. این محصول سبک است اما برنامه‌های حرفه‌ای را اجرا نمی‌کند. صفحه نمایش لمسی دارد اما کیبورد مک بوک در مقایسه با آن بهتر است. مولتی تسکینگ در آیپد به خوبی مک بوک نیست و لیستی که ادامه دارد!

آیپد پروآیپد پرو 11 اینچیآیپد پرو 12.9 اینچیآیپد پرو 2021آیپد پرو M1مک بوکمک بوک ایرمک بوک ایر 2020مک بوک پرومک بوک پرو 2020