یک باگ می‌تواند وای-فای را کاملا در آیفون غیرفعال کند!

یک باگ جدید که به تازگی در iOS کشف شده، می‌تواند وای-فای آیفون شما را کاملا غیرفعال کند. زمانی که آیفون قصد اتصال به یک شبکه وای-فای با نامی که یک توالی از کارکترهای خاص را دارد، باعث ایجاد مشکل در ماژول شبکه iOS می‌گردد و توانایی آیفون برای اتصال به Wi-Fi کاملا غیرفعال می‌شود.

Carl Schou که یک محقق امنیتی می‌باشد این باگ وای-فای آیفون را کشف کرده است. وقتی آیفون به یک وای-فای با نام “%p%s%s%s%s%n” وصل شود، ماژول شبکه آن به مشکل می‌خورد. بدین ترتیب آیفون نمی‌تواند به هیچ شبکه وای-فای دیگری هم متصل شود. همچنین برخی از ویژگی‌های دیگر مانند ایردراپ یا VPN هم به مشکل برخورد می‌کنند.

این محقق در مورد چگونگی برخورد با چنین مشکل مرموزی توضیح نداده اما ۹to5Mac توضیحات احتمالی را در این باره داده است. در زبان برنامه نویسی C، عبارت %n برای درج یک متغیر در رشته استفاده می‌شود. نام شبکه وای-فای بالا نیز به عبارت ‘%n’ ختم می‌شود. ماژول نرم افزاری وای-فای آیفون نیز انتظار دارد که به جای ‘%n’ یک متغیر وارد شود اما در اینجا متغیری وجود ندارد و باعث مشکل در مموری و متوقف شدن پردازش آن بخش می‌شود. با توقف پردازش ماژول، وای-فای نیز از کار می‌افتد.

اگرچه اتصال به شبکه وای-فای که در نام آن عبارت ‘%n’ باشد بسیار کم است، اما اگر هم این کار را انجام دادید، نگران نباشید. این باگ به تراشه وای-فای شما آسیب نمی‌زند. به سادگی می‌توانید با ریست کردن تنظیمات شبکه، این مشکل را رفع کنید. اگر بعد از ریست کردن تنظیمات شبکه هم مشکل شما رفع نشد، به آموزش ما برای رفع مشکلات وای-فای مراجعه کنید.

باگ