معرفی iOS 13 ؛ حالت تیره، سرعت بیشتر و …

همانطور که به اطلاعتان رساندیم اپل شب گذشته از iOS 13 رونمایی کرد، نسل بعدی سیستم عامل آیفون و آیپاد. اینجا دیگر خبری از iOS برای آیپد نیست چون سیستم عامل این تبلت تغییر نام داده است. پس از تمرکز بر روی سرعت و ثبات iOS 12، اپل چندین ویژگی را که مدت‌ها کاربران منتظر آن بودند در iOS 13 معرفی کرد. بیاید نگاهی نزدیک به iOS 13 داشته باشیم.

حالت تیره

در iOS 13 یک حالت تیره برای تمامی قسمت‌های سیستم عامل و همچنین برنامه‌های پیش فرض در نظر گرفته شده است. یک گزینه برای فعال کردن این ویژگی در کنترل سنتر وجود دارد و یا می‌توانید دوره‌ای خاص از زمان را برای آن مشخص کنید که به صورت خودکار فعال شود.

فیس آیدی و باز کردن برنامه‌ها با سرعت بیشتر

اپل در iOS 13 عملکرد سیستم عامل را باز هم بهبود بخشید است. به لطف تغییرات انجام شده فیس آیدی در iOS 13 تا ۳۰ درصد سریعتر عمل می‌کند.

اپل همچنین موفق به کم کردن حجم برنامه‌ها شده است. تغییر دیگر این حوزه افزایش سرعت باز شدن برنامه‌ها به دو برابر سابق است.

تایپ با کشیدن

در iOS 13 سرانجام کیبورد پیش فرض اپل بهبود یافت و قابلیت تایپ با کشیدن انگشت فراهم شده است. شما در کیبورد پیش فرض اپل قابلیتی همانند Swiftkey و Gboard خواهید داشت و به جای ضربه زدن روی حروف می‌توانید با کشیدن انگشت تایپ نمایید.

بهبود برنامه‌های سافاری، ایمیل و یادداشت

سافاری نمایش وب سایت‌ها را بر اساس هر سایت تنظیم می‌کند. برنامه ایمیل از فونت‌ها و فرمت بندی کلاس دسکتاپ پشتیبانی می‌کند. در برنامه یادداشت نیز امکان به اشتراک گذاری پوشه در iOS 13 فراهم شده است.

نقشه اپل

نقشه اپل یک آپدیت بزرگ دریافت کرده است. تمامی داده‌ها به روز شده‌اند و اپل امیدوار است که بتواند تا پایان سال جاری میلادی تمامی اطلاعات جدید را برای ایالات متحده آمریکا جمع آوری و در اختیار کاربران قرار دهد. برای برخی از کشورهای دیگر نیز تا پایان سال جاری میلادی نقشه جدید عرضه خواهد شد.

اپل قابلیت Flyover را با LookAround جایگزین کرده است که یک نمایش بسیار عالی از خیابان‌ها به شما می‌دهد. نقشه اپل تغییرات دیگری را همانند وضعیت پرواز، به اشتراک گذاری زمان رسیدن و … را داشته است.

برنامه یادآور بازطراحی شده

همانطور که در شایعات داشتیم و اسکرین شات آن نیز منتشر شد، برنامه یادآور به طور کلی بازطراحی شده است که در حال حاضر به خوبی می‌تواند مدیریت کارهای شما را انجام دهد. می‌توان گفت این برنامه پیش فرض از بسیاری از برنامه‌های شخص ثالث بهتر عمل می‌کند که در macOS 10.15 نیز در دسترس است.

تمرکز بر حریم خصوصی

در iOS 13 تمرکز ویژه‌ای بر حریم خصوصی شده و اپل تغییرات زیادی را انجام داده است. شما در این نسخه گزینه‌ای جهت اشتراک گذاری مکان فقط برای یک بار دارید، یعنی زمانی که برنامه‌ای از شما درخواست لوکیشن یا مکان را کرد، فقط یک بار آن را به اشتراک بگذارید. iOS 13 هنگامی که در پس زمینه مکان یابی شوید هشدار می‌دهد و همچنین از دسترسی برنامه‌ها به بلوتوث و وای-فای برای ردیابی مکانتان در پس زمینه جلوگیری می‌نماید.

با اپل وارد شوید

شما حتما گزینه‌های Sing in with Google و Sing in with Facebook را دیده‌اید، در بسیاری از سایت‌ها به جای ثبت نام و ورود می‌توانید از این دو گزینه استفاده کنید و با اکانت فیسبوک و یا گوگلتان وارد آن سایت شوید. اپل نیز چنین قابلیتی را اضافه کرده است اما Sing with Apple برخلاف فیسبوک و گوگل اطلاعات شخصی شما همانند سن، ایمیل، اسم و فامیل را با آن وب سایت به اشتراک نمی‌گذارد.

در واقع شما می‌توانید دسترسی به ایمیل را به سایت‌ها بدهید اما به شیوه‌ای کاملا متفاوت! وقتی شما انتخاب کنید که ایمیتان از این سایت مخفی شود، اپل یک ایمیل رندم از دامنه خود به شما اختصاص می‌دهد و زمانی که آن ایمیل تصادفی چیزی دریافت کند، به ایمیل اصلی شما ارسال می‌شود. بنابراین شما ایمیل‌های آن برنامه یا سایت را دریافت می‌کنید اما آدرس ایمیلتان را در اختیار آن‌ها قرار نمی‌دهید.

برنامه مسیج بهبود یافته

کاربران می‌توانند در برنامه مسیج اسم و پروفایل مورد علاقه خودشان را تعریف کنند و مشخص کنند که چه افرادی آن‌ها را ببینید. به طور مثال اگر برای همه را انتخاب کنید، در صورتی که مسیجی برای فردی ارسال نمایید که شماره شما را نداشته باشد، اسم و پروفایل انتخابی شما نمایش داده می‌شود.

سفاری سازی بیشتر مموجی‌ها

مموجی‌ها در iOS 13 بیش از پیش قابل ویرایش هستند و شما می‌توانید آن‌ها را آرایش کنید، از لوازم جانبی همانند ایرپاد استفاده نمایید، حلقه در قسمت‌های مختلف صورت بگذارید و … .

استیکرهای مموجی

اگر مموجی خود را بسازید، اپل به طور خودکار برای شما یک پک استیکر از آن تولید می‌کند که می‌توانید در برنامه‌های شخص ثالث همانند تلگرام استفاده نمایید.

حالت‌های جدید پرتره

برنامه دوربین در iOS 13 حالت پرتره را با قابلیت سفارشی سازی بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهد. به طور مثال می‌توانید شدت نور را بر روی سوژه اصلی عکس تنظیم کنید.

ابزار ویرایش پیشرفته

ویرایشگر پیشفرض تصاویر در iOS 13 ابزارها و گزینه‌های بسیار بیشتری را در اختیار ما قرار می‌دهد. برخی از ویژگی‌ها کم کردن نویز، تنظیمات هایلایت‌ها، کنتراست و … هستند. در گذشته برای این موارد باید از برنامه‌های شخص ثالث استفاده می‌کردیم. همچنین امکان ویرایش فیلم‌ها در iOS 13 را بهبود یافته و ویژگی‌های جدیدی همانند چرخش ویدیو در دسترس است.

تصاویر و فیلم‌ها

یک تب جدید به اسم Photos در برنامه Photos اضافه شده است! در این تب بر اساس یادگیری ماشینی تصاویر و فیلم‌های شما سازماندهی می‌شوند. با این ویژگی به طور خودکار عکس‌های تکراری و موارد غیر مرتبط نمایش داده نمی‌شوند. برنامه Photos همچنین می‌تواند تصاویر و فیلم‌ها را بر اساس ماه و سال سازماندهی کند.

امکان خواندن مسیج ورودی توسط ایرپاد

با iOS 13 ایرپاد تمامی اطلاعیه‌های شما را می‌خواند و می‌توانید به آن‌ها از طریق همان ایرپاد پاسخ دهید که البته برای ما ایرانی‌ها آنچنان کاربرد ندارد.

کارپلی بازطراحی شده در iOS 13

CarPlay در iOS 13 بازطراحی شده است و داشبورد آن اطلاعات بیشتری را نسبت به قبل نمایش می‌دهد. سیری نیز دیگر به طور تمام صفحه نمایش داده نمی‌شود و فقط قسمت پایینی صفحه را کمی اشغال می‌کند. همچنین سیری از برنامه‌های شخص ثالث همانند Pandora و Waze پشتیبانی می‌کند. برنامه موزیک نیز در کارپلی به طور کلی بازطراحی شده است.

نسخه نهایی iOS 13 در شهریور ماه سال جاری برای تمامی دستگاه‌های سازگار عرضه خواهد شد. قطعا در روزهای آتی ویژگی‌های بیشتر از این سیستم عامل مشخص می‌شود و در مطلب جدیدی تمامی موارد را به اطلاع شما عزیزان می‌رسانیم. با ما همراه باشید.

iOS 13
  • شاهین محمدی

    ای ول. من عاشق حالت دارک مد در Ios 13 هستم. خیلی گشتم تا بتونم روشی بدون ثبت UDID برای نصب نسخه بتا Ios 13 پیدا کنم.

    • vampire74

      عزیز من خودم iOS 13 رو نصب کردم و اصلا به هیچ وجه به کسی پیشنهادش نمیدم که در حال حاضر نصب کن. چون قطعا براشون مشکل ساز میشه