آموزش ریست کردن NVRAM و PRAM در مک

بدون شک مک‌ها کامپیوترهای فوق‌العاده‌ای هستند اما آن‌ها نیز با مشکلاتی روبرو می‌شوند. خوشبختانه عیب یابی مک چندان دشوار نیست و قبل از مراجعه به یک تعمیرکار، روش‌های وجود دارد که خودتان می‌توانید انجام دهید. یکی از ساده‌ترین مراحل عیب یابی، ریست کردن NVRAM مک است که می‎تواند مشکلات مختلفی را حل کند.

همچنین بخوانید:

در این مطلب توضیح می‌دهیم که NVRAM چیست و ریست کردن آن چه مشکلاتی را رفع خواهد کرد.

NVRAM چیست؟

NVRAM مک، یک نوع حافظه غیر فرار است که خلاصه عبارت انگلیسی non-volatile random access memory به معنای حافظه دسترسی تصادفی غیر فرار می‌باشد. این یعنی حتی زمانی که برق دستگاه تامین نمی‌شود، می‌تواند اطلاعات موجود در خود را حفظ کند. این نوع حافظه تضاد حافظه فرار است که هر زمانی که منبع نیروی آن قطع گردد، تمام محتویات خود را از دست می‌دهد.

NVRAM در تمامی مک‌ها با پردازنده اینتل وجود دارد و مسئول ذخیره سازی اطلاعات مربوط به انواع عملکردهای نرم افزاری در مک می‌باشد که برای تجربه کاربر در سیستم عامل macOS ضروری است که شامل موارد زیر می‌گردد:

  • میزان صدای اسپیکر که تنظیم کرده‌اید
  • پیکربندی رزولوشن صفحه نمایش
  • دیسک پیش فرض برای بوت دستگاه
  • منطقه زمانی انتخاب شده
  • هر اطلاعاتی که از وقوع یک کرنل پنیک ثبت گردد

این اطلاعات باید در حافظه غیرفرار ذخیره شوند، چون هر باری که مک را خاموش می‌کنید باید از ابتدا دیسک برای بوت، زمان، میزان صدا و تنظیمات مربوط به صفحه نمایش مشخص باشند.

چرا باید NVRAM را در مک ریست کنیم؟

اگر مشکلی در میزان صدا، وضوح صفحه نمایش، زمان یا دیسک استارتاپ وجود داشته باشد، ریست NVRAM شاید مشکل را رفع کند.

ریست NVRAM باعث می‌شود که سیستم شما به حالت کارخانه برگردد و باید مجددا صدا، رزولوشن صفحه نمایش، زمان و دیسک بوت شدن را انتخاب کنید، دقیقا مانند اولین باری که مک را از جعبه خارج کردید.

چگونه NVRAM مک را ریست کنیم؟

ریست نمودن NVRAM مک بسیار ساده است و شامل خاموش و روشن کردن مک با نگه داشتن چند کلید می‌شود که در ادامه به صورت کامل به آن پرداخته‌ایم.

۱- مک خود را خاموش کنید که با مراجعه به منوی لوگوی اپل و انتخاب Shut Down رخ می‌دهد.

۲- بعد از خاموش شدن مک کلید‌های Command, Option, P و R را پیدا کنید چون در ادامه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۳- مک خود را با استفاده از دکمه مربوطه روشن کنید.

۴- به محض شنیدن صدای ابتدایی راه اندازی، کلیدهای Command, Option, P و R روی صفحه کلید خود فشار دهید و نگه دارید.

۵- به نگه داشتن این کلیدها ادامه دهید تا برای بار دوم صدای راه اندازی را بشنوید و سپس کلیدها را رها نمایید.

توجه: سطح صدای دوم ممکن است با صدای اول متفاوت باشد. این می‌تواند نشانه خوبی باشد چون حاکی از ریست شدن موفقیت آمیز NVRAM می‌باشد.

۶- بعد از بالا آمدن مک، تنظیمات صدا، وضوح صفحه نمایش، منطقه زمانی و دیسک پیشفرض برای استارتاپ را، در صورت نیاز پیکربندی نمایید.

اگر این مراحل را انجام دادید و مشکل رفع نشد، احتمال دارد از باتری موجود در لاجیک برد باشد. این باتری به NVRAM کمک می‌کند تا اطلاعات را حفظ کند و بعد از مدتی طبیعتا کارایی خود را از دست می‌دهد. گاها تعویض همین باتری می‌تواند مشکل شما را رفع کند.

مک‌های قدیمی‌تر غیر اینتل، از PRAM به جای NVRAM بهره می‌برند. روند ریست PRAM نیز دقیقا مانند مراحل بالا می‌باشد. مک‌های مبتنی بر تراشه سری M اپل NVRAM و یا PRAM ندارند که نیاز به ریست داشته باشد.

حرفه‌ای