چگونه حالت سینمایی یا همان سینماتیک را در آیفون ۱۲، ۱۱ و قدیمی‌تر داشته باشیم؟

در کنار ProRes و تصویر برداری ماکرو، حالت سینمایی یکی از مهمترین قابلیت‌های سری آیفون ۱۳ است. چیزی که حالت سینمایی یا همان سینماتیک سری آیفون ۱۳ را چشم گیر می‌کند، امکان فیلمبرداری با عمق میدان کم و انتقال فوکوس در لحظه برای داشتن یک خروجی ایده آل است. با حالت سینمایی پس زمینه شما تار، و سوژه اصلی در کانون توجه قرار می‌گیرد و خروجی مانند تصاویر پرتره، در فیلم دارید.

با این حال با توجه با قیمت دل انگیز دلار و شرایط اقتصادی موجود، خرید سری آیفون ۱۳ برای بسیاری از افراد امکان پذیر نیست. خوشبختانه امکان داشتن این قابلیت در سری آیفون ۱۲، ۱۱ و قدیمی‌تر نیز با یک برنامه به نام Focus Live وجود دارد. این اپلیکیشن رایگان است که برای دسترسی به تمامی قابلیت‌های آن نیاز به پرداخت درون برنامه‌ای دارد. البته برای ضبط در Cinematic Mode نیازی به پرداخت هزینه نیست.

لازم به ذکر است که خروجی Focus Live مانند حالت سینمایی موجود در سری آیفون ۱۳ نیست و نمی‌تواند با آن رقابت کند، اما با این حال عملکرد خوبی دارد و یکی از بهترین‌ها در این زمینه است. برای دسترسی به حالت سینمایی در آیفون خود باید دستگاه شما حتما دو یا سه دوربین داشته باشد.

حالت سینمایی برای آیفون ۱۲، آیفون ۱۱، آیفون XS و …

۱- برنامه Focus Live را برای آیفون خود دانلود کنید.

۲- اپلیکیشن را باز کنید.

۳- روی گزینه Take Video بزنید.

۴- درست در بالای دکمه شاتر چند گزینه می‌بینید که وابسته به مدل آیفون شما، می‌تواند کمی متفاوت باشند:

  • فیلمبرداری سلفی با افکت پرتره: این گزینه که در سمت چپ قرار گرفته امکان ضبط ویدیوهای پرتره از دوربین جلو را فراهم می‌کند
  • ۰.۵x: ضبط یویدیو با افکت بوکه با استفاده از لنز فوق عریض
  • ۱x: ضبط ویدیو با افکت تاری با استفاده از لنز عریض یا همان اصلی دستگاه
  • ۳x: ضبط ویدیو سینمایی با استفاده از لنز تله فوتو (این گزینه فقط در آیفون‌هایی با سه دوربین حضور دارد)

لنز مورد نظرتان انتخاب کنید و شروع به فیلمبرداری نمایید.

ویرایش فیلم‌های سینماتیک در آیفون

برنامه Focus Live دارای ابزارهای مختلفی است که به شما امکان ویرایش فیلم‌‌های سینماتیک را می‌دهد. بنابراین اگر می‌خواهید تغییراتی در پس زمینه ایجاد کنید، افکت اعمال نمایید یا یک صدا به فیلم بیافزایید، برنامه می‌تواند انتظارات شما را برطرف کند.

۱- برنامه Focus Live را در آیفون خود باز کنید.

۲- روزی گزینه Edit Video در سمت راست بالای صفحه بزنید.

۳- تب Cinematic را انتخاب نمایید، که در پایین سمت راست صفحه نمایش قرار گرفته است.

۴- در اینجا باید تمام ویدیوهای سینماتیک خود را مشاهده نمایید. ویدیو مورد نظرتان را انتخاب، و گزینه Edit در بالای صفحه سمت راست را بزنید.

۵- در این قسمت ابزارهای مختلف ویرایش در دسترس شما هستند.

به یاد داشته باشید که Focus Live رایگان است اما برای دسترسی به تمامی عملکردها و افکت‌ها باید اشتراک تهیه کنید که به صورت ماهانه با قیمت ۱.۹۹ دلار یا مادام العمر با قیمت ۱۵ دلار در دسترس است.

۶- زمانی که ویدیو خود را به دلخواه ویرایش نمودید، روی فلش کوچک در بالا سمت راست بزنید و گزینه Export Video را انتخاب نمایید. بعد از اتمام پردازش، می‌توانید ویدیو ویرایش شده را در برنامه Photos مشاهده کنید.

کار تمام است. با این برنامه شما می‌توانید ویدیو های سینمایی را در آیفون قدیمی خود ثبت و ویرایش نمایید. همانطور که در بالا نیز گفتیم، این اپلیکیشن از نظر دقت در حد حالت سینمایی آیفون ۱۳ نیست، با این حال به طور کلی عملکرد مناسبی دارد.

از آنجایی که اپلیکیشن رایگان است، می‌توانید آن را امتحان کنید و اگر مطابق میل شما بود و به عملکرد و فیلترهای بیشتر نیاز داشتید، اشتراک آن را تهیه کنید. اگر در این برنامه فوکوس در لحظه نیز وجود داشت خیلی اتفاق خوبی بود؛ ولی باید دید که آیا سخت افزار گوشی‌های قدیمی‌تر این اجازه را به توسعه دهنده می‌دهند یا خیر.

مبتدیمتوسط