خداحافظی کاربران iOS 16 با کپچا

کپچا یک مزاحمت رایج برای کاربران اینترنت است. این سیستم برای تشخیص ربات‌ها و جلوگیری از ثبت هرزنامه در وب سایت‌ها طراحی شده است. واژه CAPTCHA از عبارت انگلیسی Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart به معنای آزمون تورینگ خودکار عمومی برای تشخیص رایانه‌ها و انسان‌ها از یکدیگر است. با این حال هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی می‌تواند به سرعت کپچا را حل کند و این قابلیت را کمتر موثر، و بیشتر آزار دهنده کند. اما با iOS 16 کپچا برای کاربران آیفون تغییر می‌کند.

ویژگی جدید iOS 16 به کاربران این امکان را می‌دهد که به راحتی از کپچا گذر کنند. این ویژگی در مسیر Settings > Apple ID > Password & Security > Automatic Verification در دسترس است. به گفته اپل، این ویژگی به صورت خودکار و خصوصی دسنگاه و اپل آیدی شما را تایید می‌کند. این اتفاق در پس زمینه رخ می‌دهد و در صورت محیا بودن شرایط، وب سایت‌ها از شما درخواستی برای حل کپچا نمی‌کنند.

اپل به تازگی یک ویدیو از ویژگی‌های فنی دقیق iOS 16 به اشتراک گذاشته است. پس از اینکه تایید شد یک انسان از دستگاه و اپل آیدی استفاده می‌کند، یک رمز دسترسی خصوصی ایجاد می‌گردد که وب سایت یا برنامه برای ادامه روند احراز هویت شما استفاده می‌کند. طبق گزارشات، سرویس‌های محبوب Cloudflare و Fastly قول پشتیبانی از توکن‌های دسترسی خصوصی اپل را داده‌اند. در عمل هزاران وب سایت و برنامه دیگر نیازی به تولید کد کپچا ندارند و یک معامله برد-برد است.

به گفته اپل، ویژگی تایید خودکار که کپچا را حذف می‌کند، با عرضه iOS 16 به طور خودکار فعال می‌شود. این ویژگی در macOS Ventura نیز پشتیبانی می‌گردد.

نکته مثبت ماجرا اینجاست که شما با حفظ حریم خصوصی، از شر کدهای کپچا خلاص می‌شوید. با این حال iOS 16 در حال حاضر به صورت آزمایشی منتشر شده و به طور گسترده مورد استفاده عموم کاربران قرار نگرفته است. شما باید تا اواخر شهریور ماه صبر کنید تا بتوانید اینترنت بدون کپچا را در آیفون خود تجربه کنید. البته اگر خیلی علاقه دارید، آموزش نصب نسخه آزمایشی iOS 16 در سایت موجود است.

iOSiOS 16macOS Ventura