بررسی اپل واچ سری ۴

اولین نسل اپل واچ در سال ۲۰۱۵ منتشر شد، یک محصول انقلابی برای اثبات یک طرح مفهومی. طراحی ظاهری زیبا بود و یک ایده هوشمندانه پشت آن بود. اما یک نقص کلیدی داشت، کند بود، خیلی کند. اما اپل هرگز این ایده را کنار نگذاشت، بر روی آن کار کرد و ۴ سال از آن زمان گذشته و حالا ما شاهد بزرگترین آپدیت سری اپل واچ هستیم، اپل واچ سری ۴.

سری ۴ بسیار شبیه به نسل‌های قبلی است، فرم مستطیلی، یک صفحه نمایش لمسی و یک دکمه در کنار ساعت. اما وقتی صفحه نمایش را روشن کنید یک تجربه جدید از ساعت هوشمند اپل خواهید داشت. اپل در این دستگاه حاشیه‌ها را کاهش داده است و بیش از ۳۰ درصد فضا بر روی پنل جلویی خالی کرده که این تفاوت بزرگ در اولین نگاه به دستگاه است. اپل همچنین جای قطعات داخلی دستگاه را مجددا بازنویسی کرده است، بنابراین صدای بلندتری برای سیری و تماس‌ها به گوش می‌رسد. و از همه مهم‎تر، این ساعت بسیار سریع است.

اما بیاید این سوال را از خودمان بپرسیم. ما از اپل واچ در شب و روز، در خانه و محل کار، در ورزش و شنا استفاده می‌کنیم. اما واقعا این دستگاه ارزش هزینه‌ای که بابت آن پرداخت می‌شود را دارد و باید از آن چه انتظاراتی داشته باشیم؟ با ما همراه باشید تا این ساعت هوشمند را بیشتر بشناسیم.

یک تاریخچه کوتاه از اپل واچ

قبل از اینکه بررسی را شروع کنیم، بیاید یک نگاه به تاریخچه این دستگاه بیندازیم و ببینیم که این دستگاه چگونه در طی این سال‌ها تغییر کرده و تکامل یافته است.

تکامل اپل واچ:

اپل واچ (که به طور غیر رسمی به سری ۰ مشهور است) در سال ۲۰۱۵ عرضه شد.

ویژگی‌های کلیدی: فرم مستطیل شکل، صفحه نمایش اولد، سایز ۳۸ و ۴۲ م.م، سنسور ضربان قلب اپتیکال، قابلیت تعویض بند آسان، سیستم عامل watchOS، حلقه‌های فعالیت، پشتیبانی از برنامه‌های شخص ثالث، موتور تپتیک، عمر باتری ۱۸ ساعته، پشتیبانی فقط از آیفون.

اپل واچ سری ۱ در سال ۲۰۱۶ عرضه شد. نسخه اصلاح شده سری ۰

ویژگی‌های جدید: پردازنده دو هسته‌ای که ۵۰ درصد از سری ۱ سریع‌تر است. سیستم عامل آپدیت شده، watchOS 3، و قیمت پایین‌تر ۲۶۹ دلاری.

اپل واچ سری ۲ همزمان با سری ۱ در سال ۲۰۱۶ عرضه شد.

ویژگی‌های جدید: پردازنده دو هسته‌ای که ۵۰ درصد از سری ۱ سریع‌تر است. سنسور GPS، ضد آب تا ۵۰ متر، صفحه نمایش اولد روشن‌تر، برنامه Breathe.

اپل واچ سری ۳ در سال ۲۰۱۷ عرضه شد

ویژگی‌های جدید: پشتیبانی از LTE با eSIM، پردازنده سریع‌تر، ارتفاع سنج

اپل واچ سری ۴ در سال ۲۰۱۸ عرضه شد

ویژگی‌های جدید: صفحه نمایش حدودا ۳۰ درصد بزرگتر شد، تراشه سریع‌تر S4، تراشه W3 با پشتیبانی از بلوتوث ۵.۰، تشخیص سقوط، ثبت نوار قلب

بسیاری از چیزها در این سری تغییر کرده است، اما هنوز هم هیچ گزینه‌ای برای صفحه نمایش همیشه روشن وجود ندارد. اپل همچنان عمر ۱۸ ساعته باتری را حفظ کرده است که در این باره در ادامه بیشتر حرف می‌زنیم.

طراحی و اندازه

سری ۴ از نسل‌های قبلی تقریبا غیر قابل تشخیص است، شکل مستطیلی، گوشی‌های گرد شده و دو دکمه در سمت راست. در این سری با هر چرخش دکمه بازخورد لمسی را حس خواهید کرد و لازم به ذکر است که لمس دستگاه به خوبی کار می‌کند. پشت ساعت از سرامیک ساخته شده است که در برابر خراش بسیار مقاوم است. همچنین ضخامت سری ۴ کمی کاهش یافته و دستگاه به مچ دست نزدیکتر است.

با وجود اینکه سایز دستگاه تغییر نکرده است، اندازه صفحه نمایش در حدود ۳۰ درصد بزرگ شده است. اپل در حال حاضر تنها کمپانی شناخته شده‌ای است که ساعت هوشمند برای مچ‌های کوچک می‌سازد که کودکان و زنان نیز می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند.

خبر خوب این است که اپل استاندارد بندهایش را حفظ کرده است و بندهای سری‌های قبلی به این مدل می‌خورد. بندهای ۳۸ م.م به ۴۰م.م سری جدید و ۴۲ م.م قدیمی به ۴۴ م.م سری ۴ می‌خورند و همچنین شارژر قدیمی اپل نیز با سری ۴ کار می‌کند.

فعالیت و ویژگی‌های سلامتی جدید

در حالی که بسیاری از افراد ساعت هوشمند را برای اطلاعیه ها، تماس و ظاهر آن استفاده می‌کنند، ارزش اصلی این دستگاه در ردیابی دقیق و راحت ویژگی‌های مربوط به سلامت است.

تست‌ها نشان داده‌اند که دقت نظارت با ضربان قلب با اپل واچ بسیار نزدیک به دستگاه‌های پیشرفته پزشکی برای این کارت است که جای ستایش دارد.

برخلاف بسیاری از ساعت‌های هوشمند دیگر، چیزی که ما در ساعت هوشمند اپل در زمینه ردیابی تناسب اندام می‌بینیم، راحتی است. بند ورزشی به خوبی ساخته شده و شما با آن ساعت‌ها احساس راحتی می‌کنید. مهم‌تر از همه؛ شما هیچ وقت احساس نمی‌کنید که ساعت هوشمند شما بزرگ یا سنگین است، فرقی نمی‌کند در حال وزنه زدن، شنا، بسکتبال یا پیاده روی باشید، اپل واچ برای شما مزاحت ایجاد نمی‌کند.

شما یک برنامه فعالیت جداگانه بر روی تلفن هوشمند خود دارید که تمام تمرینات را با جزئیات ذخیره می‌کند و همچنین یک نقشه که از ماژول GPS ساعت استفاده می‌کند و می‌توانید مسیرهای طی شده خودتان را ببینید.

در اینجا لیستی از انواع تمرین‌های پشتیبانی شده در سری ۴ اپل واچ ذکر شده است؛ پیاده روی در فضای باز/بسته، دویدن در فضای باز/بسته، دوچرخه سواری در فضای باز/بسته، تمرین با الپتیکال، تمرین با روینگ، تمرین با استپر، HIIT (تمرین با شدت بالا)، پیاده‌روی طولانی، یوگا، شنا در استخر و آب آزاد و دیگر. یوگا و پیاده روی دو گزینه جدید است که با watchOS 5 می‌آیند. اما اگر به دنبال استفاده از قابلیت‌های اپل واچ برای ورزش خاص مانند بسکتبال یا فوتبال هستید، گزینه مستقلی برای آن وجود ندارد. شما می‌توانید برای این ورزش‌ها دسته دیگر را انتخاب کنید که به شما خلاصه‌ای از ضربان قلب و زمان انجام ارائه می‌دهد و اطلاعات تخصصی که مربوط به آن ورزش باشد در دسترس نیست.

صحبت از تمرین شد، watchOS 5 به طور خودکار تمرین را تشخیص می‌دهد. این گزینه به صورت پیش فرض فعال است و زمانی که تمرین را شروع کنید یک اطلاعیه برای یادآوری شما که تمرین را شروع کردید. هنگامی که برای پیاده روی سریع دستگاه تست شد به طور خودکار تشخیص داد اما ۳۰ دقیقه دوچرخه سواری و جلسه سنگین تمرین ۱۵ دقیقه‌ای را تشخیص نداد. پس آن چنان بر روی تشخیص خودکار در حال حاضر حساب باز نکنید و بعد از آغاز تمرین خودتان به صورت دستی آن را تعریف کنید.

بسیاری از ردیاب‌های تناسب اندام هستند که نیازی به تایید درخواست ندارند و به طور خودکار ردیابی و مانیتور فعالیت را شروع می‌کنند، که می‌تواند گزینه خوبی باشد برای اینکه در آینده در اپل واچ شاهد آن باشیم.

آخرین نکته در مورد تمرین و فعالیت؛ به طور عجیبی شما نمی‌توانید فعالیت‌های فردی را در ساعتتان مشاهده کنید. حتی اگر به تازگی آن را انجام داده باشید، منطقی بود که حداقل یک خلاصه برای شما نمایش می‌داد اما چنین چیزی نیست. زمانی که شما تایید کنید که ورزش کرده‌اید، اطلاعات در آیفون ذخیره می‌شوند اما نمی‌توانید از طریق ساعت آن‌ها را مشاهده کنید. اکثر ساعت‌های تناسب اندام و ردیاب‌های دیگر این حق را به شما می‌دهند و یک تجربه نا امید کننده از ساعت اپل است که امیدواریم در آینده برطرف شود.

یکی دیگر از قابلیت‌های جالب این دستگاه ثبت نوار قلب است که فقط مخصوص بازار آمریکا است و احتمالا دلیل آن نیاز به تاییدیه سازمان‌های متتخلف بهداشت هر کشور می‌باشد که البته نمی‌توان به آن اتکای صد در صدی داشت.

یکی دیگر از ویژگی‌های جدید سری ۴، تشخیص سقوط است که به نظر می‌رسد وقتی شما به شدت بیفتید، دستگاه بر روی صفحه به شما یک تماس اضطراری را پیشنهاد می‌دهد که با یک تپ انجام می‌شود. اگر در مدت ۶۰ ثانیه آن را تایید نکنید، ساعت به طور خودکار به خدمات اضطراری زنگ می‌زند و موقعیت شما را به مخاطبین مورد اعتمادتان ارسال می‌کند. سعی شد که ساعت اپل را فریب دهیم و عمدا آن را رها کردیم اما قطعا اپل این را پیش بینی کرده و به عنوان یک سقوط واقعی نشناخت. در نظر داشته باشید که این قابلیت فقط برای افراد بالای ۶۰ سال به طور پیش فرض فعال است و دیگران برای فعال کردن آن باید به برنامه watch در آیفون خود بروند و از مسیر Emergency SOS > Fall Detection آن را فعال کنند.

جای برنامه ردیابی خواب هنوز در این گجت پوشیدنی خالی است. شما می‌توانید با استفاده از برنامه‌های شخص ثالث الگوی خوابتان پیگیری کنید اما این کار باتری زیادی مصرف می‌کند. با یک برنامه این ویژگی تست شد، ساعت ۱۱ شب خواب شروع شد با ۵۷ درصد باتری، صبح روز بعد ساعت ۷:۳۰ تنها ۳ درصد از باتری باقی مانده بود. ساعت در طی این تست در حالت تئاتر قرار گرفت که صحفه نمایش آن روشن نشود.

چهره‌های جدید برای ساعت

در سری ۴ watchfaceـهای جدیدی اضافه شده و در حال حاضر مجموعه خوبی برای تغییر دادن در ساعت در دسترس شماست. تغییر ظاهر صفحه نمایش به راحتی و با کشیدن انگشت بر روی صفحه انجام می‌شود، همچنین می‌توانید برای موارد بیشتر و انتخاب watchface به برنامه ساعت در آیفون خود بروید.

یک واچ فیس‌ها که در تبلیغات‌های این ساعت نیز زیاد استفاده شده اینفوگراف‌ است که چگالی قابل توجهی از اطلاعات را در یک نگاه به شما نمایش می‌دهد. تنها مشکل این واچ‌فیس‌ این است کمی رنگارنگ است و می‌تواند خسته کننده باشند.

این واچ‌فیس یک نسخه دوم به نام اینفوگراف ماژولار دارد که در یک نگاه اطلاعات مختلفی از جملع تغییرات ضربان قلب در طی روز، پیش بینی آب و هوا، سهام و یا هر چیز دیگری را به شما نمایش می‌دهد. برای نشان دادن صفحه نمایش بزرگتر، اپل سه واچ‌فیس دیگر نیز با تم بخار، آب و آتش طراحی کرده است که واقعا چشم نواز هستند.

اپل واچ همچنان اجازه استفاده از واچ‌فیس‌های شخص ثالث را نمی‌دهد و از نظر بسیاری این یک نقطه ضعف است، مسئله‌ای که در بسیاری از ساعت‌های هوشمند وجودندارد.

تماس‌ها، پادکست‌ها، واکی تاکی و سیری

یکی از بزرگترین تغییرات معماری اپل واچ سری ۴ مربوط به اسپیکر است که در سمت چپ دستگاه تعبیه شده و میکروفون آن در سمت راست قرار گرفته است. به این ترتیب این دو فاصله بیشتری از هم گرفته‌اند و در تماس‌ها تداخل کمتری دارند. این تغییر همچنین باعث شده که طراحی بلندگو تغییر کند و ۵۰ درصد نسبت به نسل قبلی صدای بیشتری تولید می‌کند که تفاوت زیادی در سیری و تماس ایجاد می‌کند. البته در سر و صدای زیاد شما همچنان نمی‌توانید کاملا صدا را بشنوید اما در شرایط بهتر، شما صدای واضح و بلندتری را دریافت می‌کنید و این یک پیشرفت بزرگ نسبت به نسل‌های قبلی است.

شما می‌توانید برای اولین بار در یک ساعت اپل به پادکست‌ها گوش دهید، برای این نیاز به یک هدفون جفت سازی شده با دستگاه دارید.

ویژگی دیگری که در این دستگاه اضافه شده است واکی تاکی است. این قابلیت با watchOS 5 برای تمامی ساعت‌های هوشمند اپل به غیر از نسل اول اضافه شد. واکی تاکی دستگاهی است که امواج رادیویی را به صورت دو طرفه مخابره می‌کند و در جنگ جهانی دوم توسعه یافت. نسل‌های اولیه این دستگاه در اندازه یک کوله پشتی بودند. حالا قابلیتی شبیه به این دستگاه به ساعت‌های هوشمند اپل اضافه شده است و واقعا جالب است چون شما می‌توانید با دوستانتان به طور مستقیم و زنده و به نوبت صحبت کنید. برای صحبت کردن نیاز به زدن یک گزینه می‌باشد و بدون استفاده از دست نمی‌توان از این قابلیت استفاده کرد. تماس‌های صوتی واکی تاکی از پروتکل فیس تایم استفاده می‌کند و شما ابتدا باید یک مخاطب را تایید کنید تا بتوانند از طریق واکی تاکی با شما در تماس باشد.

عمر باتری

اپل گفته که عمر باتری ساعت هوشمند سری ۴ به طور متوسط ۱۸ ساعت است، البته این به شدت به نحوه استفاده شما بستگی دارد.

در ادامه تجربه کار یک کاربر با اپل واچ برای عمر باتری قرار داده شده است:

  • ساعت ۷:۴۵ صبح از خواب بیدار شدم و ساعت را که به طور کامل شارژ شده بود برداشتم، سپس برای یک دوش سریع به حمام رفتم، کمی خانه را مرتب و صبحانه را آماده کردم.
  • ساعت ۸:۴۵ صبح برای ثبت چند عکس با گوشی از خانه بیرون رفتم، تقریبا نیم ساعت پیاده روی کردم و ساعت ۹:۳۰ خانه بودم.
  • بعد از یک رانندگی کوتاه به دفتر محل کارم و پای کامپیوتر رفتم. اپل واچ دوبار برای بلند شدن به من یادآوری کرد که بسیار خوب است. من اطلاعیه‌های مختلفی از شبکه‌های اجتماعی گرفتم. من ظهر برای ناهار به بیرون رفتم و پس از ناهار باتری ۹۱ درصد بود که تا کنون عالی است.
  • طی یک ساعت و نیم چندین نوتیفیکیشن بر روی ساعت آمد، یک یادآوری دوباره و در ساعت ۲:۳۰ بعد از ظهر باتری ۸۵ درصد باقی مانده است.
  • چندین جلسه در محل کار و زمان زیادی را در حال تایپ بودم، تقریبا یک روز کامل کاری در دفتر بودم و ساعت ۵ بعد از ظهر شارژ باتری اپل واچ به ۷۶ درصد رسیده است.
  • یک ساعت و نیم آینده برای شام و برگشت از محل کار صرف شد. بعد برنامه تمرینی در ساعت ۹:۳۰ داشتم. باتری ۶۵ درصد بود.
  • چند ساعت بعد را در خانه بودم تا ساعت ۱۱ و وقت خواب فرا رسید. درست قبل از خواب شارژ اپل واچ ۵۷ درصد بود. بد نیست، درست است؟

این تست روزانه یعنی اپل واچ ۴ شما دو روز بدون اتصال به شارژر دوام می‌آورد. البته اگر از ساعت برای بررسی خواب یا تماس زیاد استفاده نکنید. متوسط عمر باتری دستگاه در حقیقت بین ۳۶ تا ۴۸ ساعت است که بیشتر از انتظارات می‌باشد.

چند نکته در مورد عمر باتری: اگر می‌خواهید باتری ساعت شما بیشتر دوام بیاورد، از واچ‌فیس‌هایی با پس زمینه تیره استفاده کنید و روشنایی صفحه نمایش را کم کنید. برای کم کردن نور به برنامه ساعت روی آیفون خود بروید، Brightness & Text Size را انتخاب کنید و Brightness را روی حداقل بگذارید. این کار تغییر روشنایی اتوماتیک را غیر فعال نمی‌کند و همچنان در فضاهای پرنور، نور صفحه نمایش افزایش می‎‌یابد.

قیمت

از بحث فنی و ظاهری دستگاه خارج شویم و به قیمت برسیم. اپل قیمت این نسل را بالاتر برده است. سری ۴ بدون سلولار از ۴۰۰ دلار آغاز می‌شود در حالی که با این قابلیت ۵۰۰ دلار قیمت دارد. اگر می‌خواهید دستگاهی خاص‌تر با فولاد ضد زنگ داشته باشید، قیمت از ۷۰۰ دلار برای مدل GPS و همچنین ۸۰۰ دلار برای مدل سلولار آغاز می‌شوند.

تولید ساعت‌های سرامیکی به سری ۳ ختم شد اما اگر بخواهید الان یک محصول لوکس داشته باشید باید برای یک اپل واچ با فولاد ضد زنگ و بند هرمز بیش از ۱۲۰۰ دلار هزینه کنید.

با عرضه سری ۴، اپل قیمت سری ۳ را ۵۰ دلار کاهش داده و قیمت پایه آن‌ها از ۲۸۰ دلار است.

اپل واچ بعد از یک سال منسوخ می‌شود؟

اما بیاید مقایسه‌ای سطحی بین اپل واچ سری ۴ و یک ساعت کلاسیک داشته باشیم. آیا می‌توان ساعت هوشمند اپل را همانند ساعت‌های کلاسیک با کیفیت نسل به نسل منتقل کرد؟ بیاید به اولین نسل اپل واچ با چشمان یک انسان ۲۰۱۸ بنگریم. دستگاهی که در سال ۲۰۱۵ عرضه شد اما اگر حالا به آن بنگریم دیگر یه دستگاه فوق‌العاده نیست و می‌توان گفت ساعت‌های هوشمند برای استفاد یک یا نهایتا ۲-۳ ساله مناسب هستند و پس از آن به بیانی منسوخ می‌شوند.

اگر شما هم اکنون سری ۴ را بخرید، چند سال دیگر با آمدن سری ۷ یا ۸ ویژگی‌های جدیدی به ساعت هوشمند اپل اضافه می‌شوند و دستگاه شما از آن پشتیبانی نمی‌کند. مانند قابلیت واکی تاکی که در نسل اول ساعت اپل پشتیبانی نمی‌شود. این راهی است که صنعت فناوری پیش گرفته است. این مسئله ممکن است دلیل اپل برای به فروش نرساندن چندین مدل ساعت لوکس با قیمت بیش از ۱۰۰۰ دلار باشد. دنیای فناوری به سرعت تغییر می‌کند و با قیمت بالای این دستگاه و شرایط ارزی، خوب تمام شرایط را بسنجید و بعد اقدام به خرید کنید.

نتیجه گیری

تغییراتی که در سری ۴ صورت گرفته واقعا کلیدی هستند. صفحه نمایش بزرگتر و با کیفیت‌تر، که در یک دستگاه سبک و کوچک به شما ارائه می‌شود. اپل با یک ساعت کند شروع کرد و حالا پس از ۳ سال ساعت هوشمندش می‌تواند نوار قلب را ثبت کند و تمام فعالیت‌های ورزشی و مربوط به تناسب اندام شما را به دقت زیر نظر بگیرد. عمر باتری بیش از انتظار است و عملکرد سریع این ساعت و همچنین راحتی در پوشش آن را به دستگاهی دلپذیر برای تمام روز تبدیل کرده است. اپل با این سری نشان داد که بیشتر از هر زمان بر روی ساعت‌های خود کار می‌کند و روز به روز برای بهبود آن‌ها تلاش می‌کند. آیا ارزش ۴۰۰ دلار یا بیشتر را دارد؟ این سوالی است که شما بعد از خواندن این بررسی و خواسته و بودجه خودتان باید پاسخ بدهید؛ اما قطعا اپل واچ ۴ یک دستگاه فوق‌العاده است.

 

۸۹%
عالی

اپل واچ سری ۴

  • طراحی
  • وزن و راحتی
  • باتری
  • سخت افزار
اپل واچ 4اپل واچ سری 4