جلوگیری از ردیابی اطلاعات کودکان در iOS 13

طبق گزارش وال استریت ژورنال، بسیار از برنامه‌های شخص ثالث اطلاعات کاربران به خصوص کودکان را ردیابی و برای بازاریابی و اهداف دیگر در اختیار سایر کمپانی‌‎ها قرار می‌دهد. اپل برای جلوگیری از این کار قصد محدود کردن ردیابی شخص ثالث را در اپلیکیشن‌های بخش کودکان دارد.

به گفته منبع، اپل این موضوع را در کنفرانس فردا شب اعلام خواهد کرد.

در هفته‌های اخیر اپلیکیشن‌های متعددی شناسایی شدند که داده‌های کاربران را ردیابی و به شرکت‌ها ارسال می‌کردند. در حالی که خود اپل رفتار کاربر را ردیابی و یا ثبت نمی‌کند؛ اما اکثر برنامه‌های iOS، از سرویس‌های ردیابی شخص ثالث استفاده می‌کنند. این اطلاعات جمع آوری شده برای بازاریابی، تبلیغات هدف و اهداف تحقیقاتی استفاده می‌شوند.

خانم جوانا استرن، بیش از ۸۰ اپلیکیشن محبوب در اپ استور را بررسی کرد و متوجه شد همه آن‌ها از ردیاب‌های شخص ثالث استفاده می‌کنند. به طور متوسط هر برنامه دارای ۴ ردیاب بود. نکته نگران کننده‌تر برنامه‌ای بود که فرزند وی استفاده می‌کرد، در آن برنامه هفت ردیاب پیدا شد! او حتی متوجه شد برنامه محبوب Curious World جزئیاتی را در مورد پسرش به فیسبوک ارسال کرده که البته کمپانی سازنده برنامه مدعی شده یک اشتباه رخ داده است!

اپل به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد که از سرویس‌های ردیاب شخص ثالث برای اهداف تبلیغاتی و تحلیلی استفاده کنند. با این حال به نظر می‌رسد که تقریبا همه آن‌ها از این ویژگی به نفع خود استفاده کردند و توجه کمی به حریم خصوصی کاربران دارند.

چند روز پیش نیز گزارشی از واشنگتن پست در همین رابطه منتشر شد. اینکه اپل قصد محدود کردن این ردیاب‌ها برای کودکان را دارد قطعا یک حرکت مثبت است اما کوپرتیونیی‌ها باید برای سایر اپلیکیشن‌ها نیز تدبیری بیاندیشد. با این گزارش‌ها تبلیغ آنچه که روی آیفون اتفاق میفتد، در آیفون می‌ماند به طور کلی زیر سوال می‌رود.

iOS 13